motorstoringslampje
Moderators: denny, vtspower, webmasters
motorstoringslampje
Sinds een paar dagen word ik weer gek van het motorstoringslampje. Elke rit elke dag brand hij wel een aantal keren. Soms is hij snel uit en dan blijft hij weer lang aan.
Eerder dit jaar dit probleem ook al gehad en geen foutcodes te vinden. Ik heb hem een aantal keren uit laten lezen en er wordt niks gevonden. Ondertussen loopt de auto normaal.
Is het lampje misschien zelf gaar?
Eerder dit jaar dit probleem ook al gehad en geen foutcodes te vinden. Ik heb hem een aantal keren uit laten lezen en er wordt niks gevonden. Ondertussen loopt de auto normaal.
Is het lampje misschien zelf gaar?
nieuwe auto? nah...ik knap liever mijn ax op!
-
- Beginnend AX liefhebber
kan zijn dat je of vuil/aanslag in je injector heb...
dat het vuil de afgepaste inspuiting stoort en net buiten de tolerantie valt waar door het lampje soms brand,, en je met een diagnose niks vind....
of ergens matig electrisch contact.....
dat het signaal verstoord is, het nadeel van de meeste test apperatuur die meten statisch en niet dynamisch.....
Heb je een overgangweerstand in een aarde draad kan je de meest bezopen storingen hebben
dat het vuil de afgepaste inspuiting stoort en net buiten de tolerantie valt waar door het lampje soms brand,, en je met een diagnose niks vind....
of ergens matig electrisch contact.....
dat het signaal verstoord is, het nadeel van de meeste test apperatuur die meten statisch en niet dynamisch.....
Heb je een overgangweerstand in een aarde draad kan je de meest bezopen storingen hebben
Niet gehindert door enige vorm van inzicht
http://www.verhulst.tweakdsl.nl/homepag ... /index.htm
Toeval is de God van de gene die er geen hebben
-
- AX Spaster Mammer
-
Een statische test ,, is een bepaalde manier van meten , het circuit van kabels en componenten word dan door gemeten ,, met meet dan de weerstand (Ohm) van deze delen en de spanningval (V) ,,, valt het buiten bepaalde waarde , dit gebeurt meestal niet met draaiende motor ,, de stroompjes (A) zijn dan laag en als ie contact maakt is het al goed terwijl als het contact slecht is bij belasting de weerstand te hoog is....first wrote:en nu ff in nederlands...zo technisch ben ik nou ook weerniet![]()
Wat is overgangsweerstand in een aardedraad?
Wat is statisch en dynamisch meten?
Een Dynamische test de naam zegt het al ,, een uitgebreidere test daar worden waardes van Senoren getest of de lamda wel de juiste waarde geeft , met draaiende motor dus, er zijn testen met stappen motors dan word getest of de verdraaing juist worden uitgevoerd aan de hand van de veranderde toerentallen motor,
als de uitlaat lekt ,, bij de lamda sonde bv kan invloed hebben , maar dat hoor je wel vrij snel .....
Wat kan je wel dingen controleren ,, bekijk stekker verbindingen controleer je massa kabel ( van accu naar blok en naar elders )
Haal eens je luchtfilter pijp op het injectie huis eens los ,, is het daar een viese bende ,, kan ook een aanwijzing zijn.....
-
- AX Master
Ik heb een keer gehad dat er een draadtje naar van mijn contactslot naar mijn bobine een te zwak signaal door gaaf en daar door de motor uitviel... misschien eens je kabelboom doorlaten meten?! koste mij 48,50 (1 manuur)
en je lampje op je dashboord... misschien je stappenmotor... heb ik ook gehad. Eerst ging die afentoe aan en dan weer uit, verder niets aan de hand. Later ging die hoog in de toeren zitten als het regende.. daarna deed hij niet anders....
en je lampje op je dashboord... misschien je stappenmotor... heb ik ook gehad. Eerst ging die afentoe aan en dan weer uit, verder niets aan de hand. Later ging die hoog in de toeren zitten als het regende.. daarna deed hij niet anders....
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
-
- AX Spaster Mammer
@ kevin, het lampje viert wel vaker feest, het was ook al voor de uitlaat. Toen is de ecu gereset en bleef het een tijd weg. Vlak voor de uitlaat is het opnieuw begonnen. Maar op dat moment was wel de demper al lek. Dat was de oude demper waar een gat in zat.
Dus misschien is de uitlaat toch de oorzaak van het feest vierende storingslampje...
Dus misschien is de uitlaat toch de oorzaak van het feest vierende storingslampje...
-
kan iemand me de relatie lekke uitlaat bij een demper verklaren dat de montronic stoort ???kevin.broke wrote:jongens: de uitlaat lekt. en niet zo'n beetje ook
dus wacht eerst dat maar ff af
Zolang de uitlaat de lamda/kat gasdicht is , en geen non atmosferisch inlaat systeem
-
- AX Spaster Mammer
drukken in je uitlaatsysteem veranderen, dat heeft wat gevolgen voor de uitlaatgassen.
een injectiesysteem werkt met grenswaarden, onder normale omstandigheden blijft een motor daar tussenin. zou je nl. met een open bereik (dus volledig automatische afstelling) willen werken dan heb je een wideband lambda nodig, en die zijn duur en vereisen een veel duurdere ECU. Schopt de prijs van iedere auto met brandstofinjectie al met zo'n 2000 euro omhoog, en is dus niet interessant voor een fabrikant.
als zo'n motortje echter toch al op 't randje loopt (die conclusie trek ik uit het feit dat het lampje eerder al vaker brandde) ga je al snel over zo'n grenswaarde heen.
waarom de motor niet helemaal lekker loopt is wel interessant om uit te zoeken, maar zal ws gezocht moeten worden in wat hier verder beschreven wordt. dus bijv. een vuile of "pissende" injector, een ranzig luchtfilter, een gare lambdasonde oid.
een injectiesysteem werkt met grenswaarden, onder normale omstandigheden blijft een motor daar tussenin. zou je nl. met een open bereik (dus volledig automatische afstelling) willen werken dan heb je een wideband lambda nodig, en die zijn duur en vereisen een veel duurdere ECU. Schopt de prijs van iedere auto met brandstofinjectie al met zo'n 2000 euro omhoog, en is dus niet interessant voor een fabrikant.
als zo'n motortje echter toch al op 't randje loopt (die conclusie trek ik uit het feit dat het lampje eerder al vaker brandde) ga je al snel over zo'n grenswaarde heen.
waarom de motor niet helemaal lekker loopt is wel interessant om uit te zoeken, maar zal ws gezocht moeten worden in wat hier verder beschreven wordt. dus bijv. een vuile of "pissende" injector, een ranzig luchtfilter, een gare lambdasonde oid.
Ik ben zelf wel erg benieuwd waarom de lamp iedere keer feest viert.
Als ik de auto start is er nog niks aan de hand. Wanneer ik wegrij gaat hij om de haverklap aan en uit. En dan vooral de eerste km. Hij blijft ook wisselend langer of kort aan.
Ik zou best willen weten of er iets kaputt is.
Als ik de auto start is er nog niks aan de hand. Wanneer ik wegrij gaat hij om de haverklap aan en uit. En dan vooral de eerste km. Hij blijft ook wisselend langer of kort aan.
Ik zou best willen weten of er iets kaputt is.