Mijn vraag is de volgende: Ik krijg van Joris z.s.m. de tellerbak van zijn 1.4i uit 1993 opgestuurd. Deze bak wil ik monteren in mijn 1.1i TGE uit 1992 zodat ik een toerenteller en temp meter heb. Nu is mijn vraag de volgende: Gaat deze teller werken op mijn 1.1i? Ik heb namelijk alle topics die ik kon vinden over het aansluiten van toerentellers doorgespit echter ik kan geen eenduidig antwoord vinden. Het probleem zit em volgens mij in evt verschillen van ECU en/of injectiesysteem. Mijn 1.1i TGE heeft een Bosch 2.2 met verdelerkap. De auto van Joris heeft volgens mij een verdelerloze ontsteking en dus daarom ook Bosch 3.0 of Magneti Marelli. Mijn vraag is simpel:
Wie weet of deze tellerbak zo overgezet kan worden, of dat er draden getrokken zullen moeten worden omdat er iets niet compatible is? De auto's zijn beide type 2 echter hoogstwaarschijnlijk dus met andere ECU+Ontstekingstype.
Ik begrijp overigens dat er wellicht voor de temp sensor een extra draad/andere sensor gemonteerd moet gaan worden, dit lijkt me logisch. Het gaat me voornamelijk om de toerenteller en of dat werkt. Misschien ook wel handig om even te bevestigen dat ik de HELE tellerbak wil gaan vervangen, dus niet slechts de meters overzetten. Evt problemen moeten dus zitten in de kabelaansluitingen op de nieuwe tellerbak en of de 1.1i een toerentellersignaal doorgeeft.
bedankt voor jullie hulp, ik hoop dat er iemand ooit met exact hetzelfde heeft gezeten aangezien de "toerentellerbusiness" nogal ondoorzichtig is bij alle type's ax (verassend he met die fransen)
Kan ik dit zomaar aansluiten?? Hulp gevraagd!
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Sjah.. dat is gewoon een kwestie van proberen....
Het is ten eerste de vraag of de bedrading van de toerenteller verder onder de motorruimte aanwezig is. Bij mijn 1.0i was dat niet het geval, Vanaf de centrale ronde motorstekker tot de ronde stekker van het dash(die achter het dashboard aan de bestuurderskant binnenkomt) was er geen bedrading! Kwestie van doormeten aan de hand van de haynes... En als het niet aanwezig is: zelf een kabel daartussen monteren...
En wat betreft de werking van de toerenteller:
De toerenteller heeft 2 aansluitingsmogelijkheden achterop de tellerbak:(8geel1 of 8geel2). Hopelijk voor jouw kan een toerenteller dus 2 verschillende signalen aan; 1tje voor een signaal van bepaald type ECU en 1tje voor het signaal van de ontsteking. Maar ik durf dit dus niet met zekerheid te zeggen!
Ik heb zelf ook nogal zitten kloten met die dingen omdat ik een Bosch 3.0 injectie heb. De eerste toerenteller die ik gekocht had op de sloop (van een ZX..) was daar niet mee compatibel (en werkte dus niet). Een paar maanden later jaar kwam ik de goede tegen op de sloop
Zie anders ook dit draadje:
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=1479&postdays=0&postorder=asc&start=15
Laat iig je bevinden weten straks! misschien hebben anderen er nog wat aan in de toekomst!
Het is ten eerste de vraag of de bedrading van de toerenteller verder onder de motorruimte aanwezig is. Bij mijn 1.0i was dat niet het geval, Vanaf de centrale ronde motorstekker tot de ronde stekker van het dash(die achter het dashboard aan de bestuurderskant binnenkomt) was er geen bedrading! Kwestie van doormeten aan de hand van de haynes... En als het niet aanwezig is: zelf een kabel daartussen monteren...
En wat betreft de werking van de toerenteller:
De toerenteller heeft 2 aansluitingsmogelijkheden achterop de tellerbak:(8geel1 of 8geel2). Hopelijk voor jouw kan een toerenteller dus 2 verschillende signalen aan; 1tje voor een signaal van bepaald type ECU en 1tje voor het signaal van de ontsteking. Maar ik durf dit dus niet met zekerheid te zeggen!
Ik heb zelf ook nogal zitten kloten met die dingen omdat ik een Bosch 3.0 injectie heb. De eerste toerenteller die ik gekocht had op de sloop (van een ZX..) was daar niet mee compatibel (en werkte dus niet). Een paar maanden later jaar kwam ik de goede tegen op de sloop
Zie anders ook dit draadje:
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=1479&postdays=0&postorder=asc&start=15
Laat iig je bevinden weten straks! misschien hebben anderen er nog wat aan in de toekomst!
glenn, als kleine aanvulling op het verhaal: Ik las in de wie=wie van Henry dat hij in zijn 1.1i uit 95 ook een toerenteller heeft gezet. Nu begrijp ik dat dat een andere ECU en ontsteking heeft, maar die bedrading lag er dus wel. Ik hoop dat elke type 2 die er standaard in heeft liggen, maar ben dr alles behalve zeker van...
Denk dat die bedrading er vanaf model 95 ligt.
Bij mijn type2 lag de bedrading er niet. November 94...
Ik heb alles zelf moeten trekken.
Bij mijn type2 lag de bedrading er niet. November 94...
Ik heb alles zelf moeten trekken.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
volgens mij zijn er behalve de volcane's geen 1.1i's geleverd met toerenteller. Alle furio's en volcane's hebben DIS volgens mij, dus ik dacht wellicht aan een vroege type 2 GT ofzo? Zit daar wat in (in de redenering dan)?
@Mark: Jij hebt dan hetzelfde probleem gehad als ik ga tegenkomen volgens mij, dwz geen bedrading aanwezig. Wat heb jij allemaal moeten trekken qua draden? Los daarvan zal ik dus misschien nog in de problemen komen qua type toerenteller ivm DIS of verdeler...??
@Mark: Jij hebt dan hetzelfde probleem gehad als ik ga tegenkomen volgens mij, dwz geen bedrading aanwezig. Wat heb jij allemaal moeten trekken qua draden? Los daarvan zal ik dus misschien nog in de problemen komen qua type toerenteller ivm DIS of verdeler...??