Ruitenwisser achter slaat op hol

Alles aan de buitenzijde van de AX (spiegels, gril, bumpers enz)

Moderator: webmasters

Post Reply
Edwin
AX liefhebber
AX liefhebber

Ruitenwisser achter slaat op hol

Post by Edwin »

Gewoon normaal m'n achterruit wissen zit er niet meer in.
Hij gaat nog maar op ??n stand, en dat is met de snelheid die je hebt als je met de ruitenpies in de weer bent.
Dus die wisser is nu constant keihard aan het wissen als ik hem aanzet, en das natuurlijk niet de bedoeling :)

Als ik de wisser tijdens het wissen weer uitzet stopt ie er ook abrupt mee in plaats van dat ie terug gaat naar de uitgangspositie.
Het is dus nu goed mikken wanneer ik de wisser uit zet, anders blijft ie ergens midden op de ruit staan.

Heeft iemand enig idee waar het aan zou kunnen liggen?
Ik zou het opzich wel weer fijn vinden als ie ook weer met een interval zou kunnen wissen in plaats van dat ie geen moment meer stil staat :)

Is er niet ergens zo'n relais van die ruitenwisser onder m'n dashbord kaduk?
Image

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Mark »

Mijn achterwisser gaat sowieso maar op 1 stand.

Maar dat zal ongetwijfeld een relais zijn in je dashboard kastje. Zet je ruitenwisser aan en luister waar je de relaisklikjes vandaan hoort komen.

(Hoe vaak gebruik je nou een achterwisser?)
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Edwin
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Edwin »

Mark wrote:(Hoe vaak gebruik je nou een achterwisser?)
Nou, het regent hier vaak genoeg :)

Maar is zo'n relais simpel te vervangen?
Image

Cindy
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Cindy »

Ik heb eigenlijk hetzelfde "probleem" met mijn wisser voor de voorruit, de 1e stand doet het niet, da's geloof ik de interval.
Weet iemand of dit ook simpel te verhelpen is ?
(ik rijd hier al 2 jaar mee, het is ook niet erg ofzo, maar het zou wel handig zijn als ie het weer doet...)

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Mark »

Kan in principe alleen maar het Relais zijn.

En ja dat is simpel te vervangen. Zekeringen kastje open. De kleine vierkantjes die je dan ziet zijn relais. Ongeveer 2bij 2 cm zijn die dingen.

Recht naar voren eruit trekken en een nieuwe erin zetten. Stelt niets voor. Als je niet zeker bent welke het is... Trek je ze er om en om uit. Merk je vanzelf wanneer je ruitenwisser niets meer doet.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Cindy
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Cindy »

Ooooh, is dat alles ????
Ik ga van het weekend even proberen, ik zal dan eerst even een nieuw relais halen, want die heb ik niet.

Bedankt voor de tip !!!!
Ik laat nog wel weten of het gelukt is.

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Glenn@nl »

Die van de ruitenwisserinterval is meestal blauw.. en die van de voorruit zit niet bij alle andere relaisen, maar zit daar ergens achter/boven gemonteerd (en volgens mij ingewikkeld met schuim...)

Cindy
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Cindy »

Thanx voor de tip :D

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur

Post by Sander »

idd gewoon een kapot relais. Het is die zwarte met dat metalen beugeltje er op en de blauwe achterkant. Tenminste das die van de voorkant

(waarom weet ik dat uit mn hoofd :? )
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Cindy
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Cindy »

(waarom weet ik dat uit mn hoofd :? )[/quote]

Tja, je voorruitwisser vaak kapot ? :wink:

Fietspomp
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Fietspomp »

Mijnes doet t helemaal niet, heb ik eigenlijk geen problemen mee, sproeien doetie wel, maar krijg geen stroom op de wit/zwarte draadjes bij me ruitenwisser achter!

first
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by first »

Er staat ook een overzichtje van de zekeringen in het kastje (neem aan dat die bedoeld worden) in de handleiding van de auto. Ik weet natuurlijk niet of je die hebt en of alle axen hetzelfde zijn.

Ik heb ff in het instructieboekje gekeken. Volgens het boekje zit de zekering voor de achterwisser op locatie f8. 20 ampere. Kastje is te vinden onder het dashboard aan de bestuurderskant.
nieuwe auto? nah...ik knap liever mijn ax op!

DuFF
AXtremist
AXtremist

Post by DuFF »

is het nu al opgelost door die nieuwe relais er in te plaatsen?

ik ben wel benieuwd en het is handig om te weten dat dat dus door zo'n relais veroorzaakt word, niet dat ik er last van heb maar je weet maar nooit. :)
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Cindy
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Cindy »

Hoi, sorry dat ik even niets heb laten horen, druk.... :oops:
Ik ben naar de plaatselijke automaterialen handel geweest, en die had deze relais niet. Ik moet er echt voor naar een Citroën garage.
En die zit niet echt op mijn route, en momenteel een beetje weinig vrije tijd.
Aangezien ik er niet echt last van heb van het feit dat de interval het niet doet, maak ik er dus ook niet echt haast mee....

In ieder geval: de eerstvolgende keer dat ik in de buurt ben van een Citroën dealer ga ik er 1 halen, want ik ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig of het dmv een nieuw relais te verhelpen valt !

Ik laat het nog weten, maar dat kan nog wel even duren dus..... sorry alvast ! Ik heb in ieder geval zeker wat aan jullie tips !!!!!!
Bedankt nog !
:fluffle

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Glenn@nl »

Als het zo'n blauw relais is met acht pinnetjes.. ik heb er nog wel eentje liggen hoor voor de liefhebber!

Cindy
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Cindy »

Sander wrote:idd gewoon een kapot relais. Het is die zwarte met dat metalen beugeltje er op en de blauwe achterkant. Tenminste das die van de voorkant

(waarom weet ik dat uit mn hoofd :? )
Volgens Sander is ie dus wel blauw, aan de achterkant dan.
Of ie ook 8 pinnetjes heeft ?

Als deze de juiste is, wil ik hem wel van je overnemen !
Dan zou ik je een envelopje kunnen sturen, met geld, en mijn adres.

Misschien dat iemand nog kan reageren, en zeggen of het de juiste is ?

Edwin
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Edwin »

Het is nog niet opgelost.
Op de meeting hadden Henk en MBa@NL een ander relais voor me meegenomen, maar dat ging niet lukken.
Er zit bij mij geen relais met 8 pinnetje in het zekeringkastje.
En ook het klikgeluidje van het interval komt niet uit het zekeringkastje.
Ik heb nu alle relais een keer eruit gehaald, maar ik hoorde nog steeds dat klikje en de wisser is er ook nooit mee gestopt.

Wel grappig opzich is dat ik nu opeens weer het interval terug heb.
Het enige is nog dat de wisser direct stil blijft staan als ik tijdens het wissen het draaiknopje weer op 'uit' zet.

Ik heb verder nog niet naar de zekering gekeken, maar mij lijkt het dat als de zekering stuk is, de ruitenwisser helemaal niets doet omdat ie dan geen stroom krijgt :)

Maar heeft er nog niemand ideeen waar het relais van de achterruitenwisser zit?
Image

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller

Post by Henk Bats »

Edwin wrote:.....Wel grappig opzich is dat ik nu opeens weer het interval terug heb.
Het enige is nog dat de wisser direct stil blijft staan als ik tijdens het wissen het draaiknopje weer op 'uit' zet...
Dan kan het zijn dat de directe voeding naar de wissermotor onderbroken is (zekering, slechtcontact o.i.d.) of het kontakt in de wissermotor welke parkeerstand regelt is defect.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller

Post by Henk Bats »

Edwin,

Ik heb net even in m'n Haynes Manual gekeken en de klacht die jij omschrijft, het niet naar de parkeerstand lopen van de wisser na uitschakelen komt hoogst waarschijnlijk doordat zekering F8 (20A) defect is.

Als een nieuwe zekering ook weer spontaan defect gaat , de stekers van de motor losmaken en kijken of de zekering dan wel heel blijft, zo ja dan de wissermotor vervagen.

Succes met het opsporen.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Post Reply