Vrijdagavond aant rijden met mn AX'je, merk ik ineens dat zowel mn rechter als mn linker richtingaanwijzer niks meer doet...dus op de eerste de beste parkeerplaats gestopt om alles te controlleren:
Geen "getik" als de richtingaanwijzer aan staat
De dashboardlampjes van de richtingaanwijzer doen ook niks
Evenals de lampen aan de buitenkant van de auto
De zekering is NIET kapot
Er staat gewoon spanning (ong. 13 V) op de zekering
Mijn vraag is dan ook wat de oorzaak zou kunnen zijn?
Moet ik aan het relais denken, en zo ja, welke is dat dan...ik het er vijf (van links naar rechts):
BOVENSTE RIJ:
Zwart (met een massapunt o.i.d.)
Grijs
Groen
ONDERSTE RIJ:
Niks
Wit (een redelijk grote relais)
Groen (zelfde als degene op de bovenste rij
Alvast bedank voor eventuele reactie.
Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06) Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)
check effe dit topic, kan je veel tijd en geld besparen...en de oplossing destijds was onwaarschijnlijk, maar goedkoop....het was namelijk de schakelaar van de ...alarmlichten
Jochaim wrote:check effe dit topic, kan je veel tijd en geld besparen...en de oplossing destijds was onwaarschijnlijk, maar goedkoop....het was namelijk de schakelaar van de ...alarmlichten
Heb even het schema erbij gepakt en het meest waarschijnlijke is inderdaad de alarmlichtschakelaar deze bestaat uit een heel pakket wisselkontakten waarvan er een of meerdere geen goed kontakt maken.
Jochaim wrote:check effe dit topic, kan je veel tijd en geld besparen...en de oplossing destijds was onwaarschijnlijk, maar goedkoop....het was namelijk de schakelaar van de ...alarmlichten
als dat het geval is hebben we er nog eentje voor je liggen!
Henk BatsJij lijkt er nogal verstand van te hebben, weet jij misschien of ik de draden van de alarmverlichting wel/niet kan gebruiken voor het aansluiten van de knipperlichten voor de centrale vergrendeling? Er zijn er twee, waar spanning ( aan/uit/aan/uit...) op komt te staan...
Jochaim wrote:check effe dit topic, kan je veel tijd en geld besparen...en de oplossing destijds was onwaarschijnlijk, maar goedkoop....het was namelijk de schakelaar van de ...alarmlichten
Heb even het schema erbij gepakt en het meest waarschijnlijke is inderdaad de alarmlichtschakelaar deze bestaat uit een heel pakket wisselkontakten waarvan er een of meerdere geen goed kontakt maken.
Even op de sloop een andere scoren.
Groetjes, Henk
MBa@NL wrote:
Jochaim wrote:
check effe dit topic, kan je veel tijd en geld besparen...en de oplossing destijds was onwaarschijnlijk, maar goedkoop....het was namelijk de schakelaar van de ...alarmlichten
als dat het geval is hebben we er nog eentje voor je liggen!
Bedankt voor de reacties!!
Is het dan nu ook zo dat als ik het alarmlichtenknopje (en wat er bij hoort) loshaal, dat m'n richtingaanwijzers 't weer doen...zodat ik weer tijdelijk veilig kan rijden?
Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06) Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)
TjizZzuH wrote:........Is het dan nu ook zo dat als ik het alarmlichtenknopje (en wat er bij hoort) loshaal, dat m'n richtingaanwijzers 't weer doen...
Nee, dat zou te simpel zijn in de schakelaar van de alarmlichten zit een wisselkontakt, die als je de schakelaar indrukt wordt de voeding (+) omschakeld, dit kontakt is mogelijk defect, tussen direct naar de knipperautomaat of via de alarmlicht schakelaar waardoor alle richtingaanwijzerlampen gaan branden.
Als je de schakelaar er uithaalt moet je een doorverbinding maken.
Ik heb nu geen schema bij de hand (zit op m'n werk) maar als je nog problemen hebt kun je me vanavond altijd een pb'tje sturen.
ik had exact hetzelfde probleem en heb het opgelost door alleen de alarmschakelaar eruit te halen en alle contacten netjes op te schuren + te bewerken met contactspray, is wellicht nog even de moeite waard, voordat je dingen gaat vervangen.
Vanochtend op 't werk even de alarmverlichtingknop eruit gehad om te kijken hoe die er ongeveer uitziet...vervolgnens weer terug gestopt en voila...de knipperlichten doen 't weer.
Net thuis het gehele alarmverlichtingknopje er weer uit gehaald. Toen helemaal uit elkaar gehaald...op de metalen pennen binnen in zat een soort van vettige troep; alle pinnen goed schoongemaakt en toen alles weer in elkaar gezet...tot nu toe doet alles 't nog
Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06) Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)
TjizZzuH wrote:Vanochtend op 't werk even de alarmverlichtingknop eruit gehad om te kijken hoe die er ongeveer uitziet...vervolgnens weer terug gestopt en voila...de knipperlichten doen 't weer.
Net thuis het gehele alarmverlichtingknopje er weer uit gehaald. Toen helemaal uit elkaar gehaald...op de metalen pennen binnen in zat een soort van vettige troep; alle pinnen goed schoongemaakt en toen alles weer in elkaar gezet...tot nu toe doet alles 't nog
TjizZzuH wrote:Vanochtend op 't werk even de alarmverlichtingknop eruit gehad om te kijken hoe die er ongeveer uitziet...vervolgnens weer terug gestopt en voila...de knipperlichten doen 't weer.
Net thuis het gehele alarmverlichtingknopje er weer uit gehaald. Toen helemaal uit elkaar gehaald...op de metalen pennen binnen in zat een soort van vettige troep; alle pinnen goed schoongemaakt en toen alles weer in elkaar gezet...tot nu toe doet alles 't nog
hoe simpel kan het soms ook weer zijn
Tja...heel simpel dus...
Maar ik zou er persoonlijk NOOIT opgekomen zijn dat 't door de alarmverlichtingknop zou komen...had eerder aan 'n relais ofzo gedacht.
Maar (mede) dankzij jullie is alles opgelost (neem ik aan)
Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06) Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)
Veel elektrische problemen met Citroën en eigenlijk met veel Franse auto's zijn de stekerverbindingen en massa problemen.
Als het opgelost is lijkt het altijd heel simpel maar soms ligt de oplossing op een heel ander plaats dan dat je in eerste instantie denk, en dit is weer een goed voorbeeld hoe SIMPEL het eigenlijk is.
TjizZzuH wrote:...op de metalen pennen binnen in zat een soort van vettige troep; alle pinnen goed schoongemaakt en toen alles weer in elkaar gezet...tot nu toe doet alles 't nog
Die vettige troep is echter bedoeld om vonken tijdens schakelen te voorkomen. Kan op zich niet echt veel kwaad als je 't helemaal weghaalt, alleen slijten de contactpunten van de schakelaar dan sneller. Maar da's vervolgens ook weer niet boeiend, omdat je die alarmlichten-schakelaar nou ook weer niet dagelijks minstens 20x gebruikt.
Overigens deden van mijn huidige AX zowel de richtingaanwijzers als de alarmlichten 't niet. Bleek dat 't relais er helemaal niet in zat (grijs, bovenste rij de middelste).
[off topic]
Wat betreft de overige relais:
- wit: geluidssignaal dat lichten nog aan staan
- zwart: ruitenwisser interval
- oranje: timer relais (12 minuten) voor achterruit verwarming
- groen: mistlicht
[/off topic][/b]
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!