Collin aka 2Black : Bam Bam! En Mini Van restauratie

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

mee eens, heb een 1.3 rally kop op een KFZ gehad in de witte racer. standaard 1.4 koppakking er tussen op een compressie tegen de 1:11,5 toerenbegrenzing voor circuit gebruik op 8500 en na 10.000 km nog geen centje pijn. Kop was geflowd en had een 294 nokkenas. dus marges waren lekker klein.

P. :)
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Ik zeg toch ook niet dat het niet kan met standaard pakking?

Maar zoals gezegd, als je het afrond blijft het zo dat de diverse motorconfiguraties onderling bijna 1000tpm verschillen in max. pk/tpm.
5500 voor "gewoon" 1.4, 6500 voor K2A/B (B alweer 200 meer dan A), 7500 voor de 1.3...
En dus is het op zich niet onlogisch op jacht te gaan naar de zwaarste/beste pakking. Zeker niet in combinatie met een compressor die bedoeld is voor een 2300cc Mercedes....

Ik ga niet moeilijk doen over €15 prijsverschil...
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Overigens komt er géén MegaSquirtII in Nigel!!! :shock:
Afgelopen zaterdag sprak ik Jeroen Bosma en die vertelde mij dat'ie iets nieuws had ontdekt..., hij deed er héél geheimzinnig over en wilde er verder weinig over kwijt.
In ieder geval is het een MMS en het kan hetzelfde als een MegaSquirt maar het heeft in ieder geval 1 essentiëel extra t.o.v. MS, namelijk een WideBand Lambda controller.
Dat apparaat komt er dus in...., :? daar heb ik kennelijk weinig invloed op :o .

Als Jeroen er zelf ook wat meer over weet, maar vooral wat meer over kwijt kan, zullen we dat hier op het forum natuurlijk vertellen.
Overigens is dat ook de reden dat Bozzma nog niets in het onlangs geopende motortuning-topic heeft geplaatst...
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Misschien is het ook handig alvast een interesse peiling te doen voor Nigels' verbrede velgen met 195-55-13 banden?
Want niet alleen de motor wordt aangepakt, er komt ook een 4-gaats onderstel onder Nigel tenslotte.
Image
Image

En buiten dat heb ik ook nog deze liggen, met winterbanden.
Deze mogen weg voor.... €100 (moesten aan de achterkant overigens eigenlijk wel 5mm spacers tussen).
Link naar foto met die velgen onder Nigel
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

2Black wrote:Ik zeg toch ook niet dat het niet kan met standaard pakking?

Maar zoals gezegd, als je het afrond blijft het zo dat de diverse motorconfiguraties onderling bijna 1000tpm verschillen in max. pk/tpm.
5500 voor "gewoon" 1.4, 6500 voor K2A/B (B alweer 200 meer dan A), 7500 voor de 1.3...
En dus is het op zich niet onlogisch op jacht te gaan naar de zwaarste/beste pakking. Zeker niet in combinatie met een compressor die bedoeld is voor een 2300cc Mercedes....

Ik ga niet moeilijk doen over €15 prijsverschil...
Met een compressor de dikste pakking er tussen gooien want je wil dan juist van je compressie af. De compressor moet voor de compressie zorgen en niet de pakking. Ik zou juist in het geval van een compressor juist de zwakste pakking ertussen doen die je kan vinden. Waarom. Dan blaast je compressor je pakking in de soep en niet je blok mocht het fout gaan.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

Als het prijsverschil maar een paar euro is geef ik je helemaal gelijk, meteen de beste pakking kopen die je kan vinden.

bij turbo of compressor toepassingen zit je al snel aan een decompressieplaat of andere zuigers, dat maakt het natuurlijk wel een stuk duurder. In Engeland hebben ze voor de 1.3/1.4 complete decompressie-kits.

Ben vast heel nieuwsgierig naar de nieuwe ecu, zelf ook nog niets gekocht dus je weet maar nooit.

P. :)
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

PeterM wrote:In Engeland hebben ze voor de 1.3/1.4 complete decompressie-kits.
In Nederland ook, DP Engineering.

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Morgen komt de "speciale" pakking binnen bij NMR(Edo) en dan leggen we'm naast een "gewone" ter vergelijking.
Hebben nog door antieke onderdelen-boeken zitten bladeren van een pakkingen fabrikant maar niets specifieks kunnen vinden aangaande deze pakking. Was niet terug te vinden.
Alle alu-blokken hebben dezelfde pakking, en het is ook niet een pakking die voor de carburateur-variant (AX Sport dus) werd geleverd.
Is dus echt specifiek TU2J2...., morgen of vrijdag duidelijkheid.


Zal ook morgen eens bij De Vos nagaan hoe het met m'n onderstel staat...
En misschien is een spoedcursus lassen ook wel een goed plan, kan ik de boel nog wat verstevigen voordat de motor er straks ingaat.

Misschien iemand nog een rolkooi in de aanbieding in ruil voor een doos wijn of een grote sticker op de motorkap? Het moet wel betaalbaar blijven allemaal...
PeterM wrote:Ben vast heel nieuwsgierig naar de nieuwe ecu, zelf ook nog niets gekocht dus je weet maar nooit.
Tja Peter, meer dan het plaatje hieronder weet ik er ook nog niet van.
Image

Mmm..., het is een beetje veel tegelijk misschien!
Last edited by 2Black on WedJul16, 2008 7:42:49 PM, edited 3 times in total.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Zie nu dat m'n WIE=WIE (of eigenlijk Brockje, Elsje, Roosje, Witje, Nigel, Sophié en Brutus' WIE=WIE) op weg is naar de 1000ste post...
Nog 32 te gaan...
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

hoezo veel tegelijk? lijkt een beetje op het 106 Rally project hier. kale koets, kooi, hoop laswerk, totaal andere motor uit losse stukjes, volledig vervangen onderstel en nog wat kleinigheden.

Doosje ziet er vast profi stevig en mooi zwart uit, past vast geen single-ended buizenversterker is dus moet het wel een motormanagement zijn toch?

P. :wink:
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Pakking mysterie opgelost...
De verschillen tussen deze pakking speciaal voor de TU2J2 en die voor "gewoon" 1.4 aluminium-blok zijn als volgt:

2 iets andere afdichtingen/gaten voor 2 oliekanalen
iets grotere diameter van de brandringen

foto volgt nog.....
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Vandaag de kop gemonteerd mét de oorspronkelijke 1.3 Rallye nokkenas.
Bouten aangedraaid met 20nM en daarna 2x 120graden... volgens een boekje.
Motor is dus min of meer gereed om op te gaan tuigen met de nieuwe custom-kabelboom maar moet nog wachten op het nieuwe mysterieuse zwarte kastje van BS-AutoTune... dat gaat zeker nog zo'n 2 weken duren.

Ga dus niet de Kent-Cams nokkenas gebruiken omdat dat logistiek te ingewikkeld werd. Op deze manier kan ik gewoon verder en hoef niet te wachten op de dag dat Nigels' motor gelicht wordt.
Komt dus een Kent-Cams nokkenas kit te koop binnenkort....
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

2Black wrote:Vandaag de kop gemonteerd mét de oorspronkelijke 1.3 Rallye nokkenas.
Bouten aangedraaid met 20nM en daarna 2x 120graden... volgens een boekje.
Motor is dus min of meer gereed om op te gaan tuigen met de nieuwe custom-kabelboom maar moet nog wachten op het nieuwe mysterieuse zwarte kastje van BS-AutoTune... dat gaat zeker nog zo'n 2 weken duren.

Ga dus niet de Kent-Cams nokkenas gebruiken omdat dat logistiek te ingewikkeld werd. Op deze manier kan ik gewoon verder en hoef niet te wachten op de dag dat Nigels' motor gelicht wordt.
Komt dus een Kent-Cams nokkenas kit te koop binnenkort....
hoeveel graden is die ? ik heb wel interesse als hij minimaal boven de 280 graden zit
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Zit boven de 280 graden.... 284 om precies te zijn.
Zoek bij Kent-Cams naar de PT02K en je ziet de details.
Heb inmiddels 1 geïnteresseerde....
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Nokkenas is gereserveerd... da's snel!
Had inmiddels 2 geïnteresseerden..., terwijl ik dit zat te typen. :)
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Inmiddels weer wat verder met Nigels' nieuwe motor.

Image

Koppakking zit ertussen, en ook het inlaatspruitstuk is gemonteerd.
Natuurlijk ook weer een paar nieuwe foto's op de website.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Was weer een leerzame reportage, met de duidelijk zichtbare verschillen tussen een K2A en 1.3 kop.

De "Plans for Nigel" zijn er vollop zo te lezen en de "Making" komt ook wel goed zo te zien :) , vanavond nog maar weer eens naar XTC luisteren :wink:

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Dankjewel Henk!


Zeg, waarde lezers, bestaat er ergens een zwaardere frictieset voor de AX GT/Sport?
Dat zou misschien wel handig zijn om toekomstig koppelingsleed te voorkomen als er straks een compressor op Nigel zit...
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Die bestaat. oa. bij Biesheuvel te krijgen.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ziet er weer goed uit Collin.. lekkere voorruitgang :D
Image

Post Reply