Zeer, zeer waar allemaal. Maar ik heb de variabele temperatuur hier repectvol weggelaten;)Drake wrote:Idd, verder kan je een simpele regel aanhouden en dat is niet breder gaan dan wat je nodig hebt voor de (mechanische) grip. Gezien het lage gewicht van een AX is 185 b.v al meer dan voldoende met +140pk. Uiteindelijkghaat het deels om de vrijwings coefficient, hence veel neerwaartse druk d.m.v b.v downforce alsmede een zacht type compound.AlexanderB wrote:klopt, mensen gaan helemaal in de stress als ze 205/65r15 ipv 205/60r15 willen monteren op hun peugeot 306 ofzo, das dus echt nergens voor nodig.
De enige reden waarom een F1 auto met dergelijk breden banden rijd is dat ze veel hitte genereren en dat wil je ten alle tijden kunnen afvoeren alsmede dunnne bandjes veel te snel zouden slijten en je dus vaker moet wisselen.Niet omdat ze dan minder grip zouden hebben, brede banden geven per definitie niet meer grip.
Deze regel gaat b.v ook op voor remmen en omgekeerd voor een koppeling, die werken allemaal ophetzelfde principe. Ik heb ooit eens een heel stuk hierover geschreven / gemaakt inc voorbeelden en berekeningen a.d.v natuurkundige principes (tja je studeerd TN toch voor een reden) maar ik ben het op een manier kwijtgeraakt.Had wel voor sommige interresant geweest en wellicht schrijf ik het wel een keer opnieuw.
De factor is te klein om bij de AX mee te nemen en ik raak mensen kwijt;) Voertuigdynamica voor beginners anders gaat het te ver en heeft niemand er wat aan, ik heb geprobeerd het leesbaar te houden.
