Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Is het aanslijten op het plaatwerk, of sliijt het aan op de vullhals van de tank?
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Dat durf ik niet te zeggen. Een hoog jankend geluid is het. Klinkt niet prettig. 't Is wel de rechterkant. De auto stond niet scheef, beide mensen wogen ongeveer evenveel. Je zou zeggen dat 'ie links dan ook net zoveel had moeten aanslijten, maar dat deed 'ie niet.

Ik vermoed dus vulhals van de tank.

@Punaxio
'k Weet niet...Als een band aanslijt maak ik me daar wel zorgen over. Lijkt me alles behalve normaal en ook niet helemaal gezond voor zowel band als wielkast.

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Met 14" wielen en zo'n 150 a 180 kg extra achterin loopt dat wel aan ja :lol:
Een AX met rechte wielkasten staat standaard op 13".

Je kan even "droog" oefenen; maten achterin laten zitten en dan voelen waar het aanloopt.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Dank voor je reactie, Rio97.

't Is bovenkant wielkast, maar je kan je hand niet tussen spatbord en wiel krijgen als 'ie zo doorzakt... De bovenkant van de banden verdwijnt volledig in de wielkast en er is geen ruimte om in te veren...:P

Zitten er toch haast nooit met meer dan 3 man in, dus opzich is 't niet zo erg :).

Na verloop van tijd ben ik die GT-velgjes toch wel leuk gaan vinden, dus ik denk niet dat die 13" eronder komen.

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Als je band aanloopt tegen de vulhals, dan kun je dat aan de vulhals zien. Ook zou je de band kunnen controleren op slijtsporen...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Zo, dus je bent al aan je 3de witte AX bezig, lol!

Wel stoer dat je ' Mirka' nog niet gesloot hebt. Opzicht moet opknappen ook niet zoveel werk zijn....
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Dank voor de reacties, Mastenhose en Grietje :)

@Mastenhose
Aanslijten is alleen sporadisch, wanneer er mensen achterin zitten bij bochten naar links en hobbels (drempels en dergelijke). Kan zowel op de band, als wielkast, als vulopening geen slijtsporen zien. Het zal wel meevallen dan. Geeft alleen een onplezierig geluid...

@Grietje
Ja, en potverdorie allemaal Type 1 snertdingen...8)k Moet daar toch eens vanaf. Valt niks voor te vinden op de sloop.
Dus, de vierde AX wordt een type 2, maar dan een 1.0, want die zijn volgens mij carburateur, toch? Wel een witte, kan de motorkap van Mirka erop, want een logo hoort niet in het midden!. En een 5-deurs. Die zijn écht ruimer achterin...
Of een Type1, carburateur, wit, 5-deurs, met 1-spaaks stuur...Zeg maar, gewoon Bruinwitje, maar dan zonder roest...Want ik mis dat karretje nog steeds. Die Plaisirs zijn geinig, maar niets was zo leuk als m'n eerste AX...*zucht* Had Bruinwitje nooit moeten laten slopen. Spijt als haren op m'n hoofd. Ik weet dat het een boel roest was, maar toch...Was leuk geweest als ze nog in de garage stond, waar nu Mirka staat.

Hoe dan ook, volgende wordt géén injectie meer met vervelende sensoren die allemaal storing kunnen geven :P :evil:

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Type 2 met carb moet je misschien in belgie gaan kijken, hier in NL in ieder geval niet..


En injectie is zoveel simpeler dan carb, als de draadjes goed zijn en de computer ook dan komt alles goed. Niks aan af te stellen, doet ie zelf wel :P

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Vanmiddag de ruitenwisser schakelaar vervangen. Ook weer typisch Citroën, niet? Beide auto's zijn identiek, maar ze hebben verschillende schakelaars. Die-Andere had een Jaeger en Mirka had een 'Lumevision" of iets dergelijks? Wel beide 'Made in France'.

Enfin, de kapotte zit in Mirka, de goeie in Die-Andere. Op deze manier leer je wel snel, want als ik loop te klussen moet ik alles dubbel doen. Kan het nog niet over m'n hart verkrijgen Mirka in gedemonteerde staat te zien, dus alles wat ik eraf schroef, schroef ik ook plichtsgetrouw weer terug.

Image

Het stuur van Mirka zit nu ook in Die-Andere. Nu gaat m'n knipperlichtje ook weer automatisch uit, want van dat andere stuur was 't haakje afgebroken.

En de accu vervangen voor die van Mirka. Mirka had namelijk een gloedjenieuwe Varta, en de accu van Die-Andere was al leeg als de koplampen een uurtje aanstonden. Uiteraard zit die andere accu nu in Mirka.

Dus: Knipperlicht werkt, stuur staat nu eindelijk volledig gecentreerd, bakje achter het stuur vervangen voor een onbekrast exemplaar, ruitenwisserschakelaar vervangen en accu vervangen.

En dat allemaal door een idioot met twee linkerhanden. Ben trots op mezelf... 8)

En gelijk maar weer een vraag:
Sloten vervangen...Is dat moeilijk? Want het contactslot begint tegenwoordig erg moeilijk te doen. Moet veel priegelen voordat ik de sleutel om kan draaien. 't Is een kwestie van wachten vóórdat dat contactslot 't helemaal niet meer doet. Nu heeft Mirka uiteraard een prima setje sloten....Zou ik dat zelf kunnen of?...

(Dit bedacht ik me uiteraard nadat ik in beide auto's de boel weer teruggebouwd had....*zucht*) :P

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Natuurlijk kun je zelf sloten vervangen! Als je je ruitenwisserhendel kan vervangen, lukken die sloten ook wel.
Sloten is alleen wat meer priegelen met de stangetjes etc.
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Deursloten heb ik een tijdje geleden gedaan.
Is niet moeilijk als je maar weet hoe het in elkaar zit.
Alleen een beetje gepriegel, vooral met het vorkje/wiggetje waarmee de slotcilinder op de deur zit vastgeklemd.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

In de laatste foto die je hierboven post is het ongeveer een minuutje werk om het contactslot te vervangen.
Als je naar het contactslot kijkt kun je zien dat er tussen "uit" en "op contact zetten" nog een standje zit waar je de sleutel op kunt zetten.
In dat standje kun het slot zo uit de behuizing trekken.

Hier niet te lang mee wachten!
Mooi klusje voor zondagmiddag, deze zondagmiddag bij voorkeur.
Zelf al een keer om elf uur 's avonds bij een benzinepomp gestaan met een contactslot dat echt niet meer wilde werken...
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Het feit dat iemand op de benaming "Die-Andere" komt vind ik echt briljant!
En dat dan ook consequent blijven intypen in plaats van "Die-Andere, voortaan aan te duiden met DA".
Wij hebben natuurlijk Elsje, Roos, Brockje, Witje, Nigel, Flodder, Brutus, Carlos en Flodder al als benaming gehad maar dat haalt het allemaal niet bij Die-Andere. Ooit wil ik een auto die gewoon k*t-Hok heet!

Succes met alle kleine klusjes!
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

er staat nog een howto op het forum voor contactslot, uit elkaar halen enzo... maar spuit er eerst eens iets van wd-40 in ofzo, zou zomaar kunnen helpen :D

dan een kwartiertje op aan-uit-aan-uit (ff accu los).

Vervangen is zooooo 2010, reviseren is anno NU :)

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

:shock:

Je tellerhuis!

Ik heb misschien wat gemist, maar, Super!

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Mastenhose en JK; bedankt voor de reactie :)

Rio97: Super, bedankt! Ga eerst Raoel's tip even uitproberen. Even zien of WD-40 het slot weer soepel maakt. Zoniet, dan die van Mirka erin...

@2BLack
Tsja...Ik ben mijn inspiratie kwijt. De eerste heette Bruinwitje. In 1989 was ze volledig wit van kleur, maar toen ik haar in mijn bezig kreeg verkeerde ze in een hevige identiteitscrisis wat haar carosseriekleur betrof, en was ze hard op weg om bruin te worden.
De naam 'Mirka' heb ik echt lang over nagedacht: Mirka is de naam die inwoners van de Himalaya geven aan de Verschrikkelijke Sneeuwman. Mirka is een verschrikkelijk onbetrouwbare rotauto, en wit van kleur. Verschrikkelijk+wit=sneeuwman=Mirka... 8)

En kan voor de huidige AX geen goeie naam verzinnen, dus tja... :P

@Degene
Tellerhuis gaat er binnenkort waarschijnlijk wel uit voor een origineel exemplaar...

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

ik zou die lekker laten zitten want ze zijn toch wel redelijk zeldzaam en vet :)

goed bezig hoor!

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Ceristimo wrote: @Degene
Tellerhuis gaat er binnenkort waarschijnlijk wel uit voor een origineel exemplaar...
????????????????????????????????????????????????????????????????????
????????????????????????????????????????????????????????????????????
????????????????????????????????????????????????????????????????????

Groetjes, Henk

ps

Zoals al geschreven een bijzonder exemplaar (Sport fase 1)
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

Ceristimo wrote:En ik meende wel eens op marktplaats een Type2 met choke-knop gezien te hebben, maar dan zal ik me wel vergist hebben... :)
Dat is dan een van de paar AX Hit Service's geweest dan... Een Franse AX Hit die hier als bestel uitvoering is geleverd en inderdaad een carb... vinden zal je ze (bijna) niet meer omdat alle bestel AX'en zo'n beetje op de sloop zijn belandt :(

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

verdere berichten over het door mij verwijderde gespreksonderwerp verlopen ONDERLING via PB!

we gaan hier niet openbaar op deze manier over discussieren.

mocht iemand van jullie zijn ei kwijt willen, PB mij.
Image

Post Reply