nieuwe auto loopt niet lekker

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

blueduck
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 396
Joined: ThuAug04, 2005 2:29:31 AM
Location: Nieuwegein

Post by blueduck »

ALLE auto's hebben "lekstroom" al is het maar om je klokje te laten lopen. Zet een willekeurige auto maar eens een maand weg zonder m te gebruiken, en je zult zien dat de accu weinig tot geen energie meer heeft. Die schokken krijg je doordat je gisteren en vandaag kleding aan hebt gehad waardoor jij makkelijk een statische lading oploopt. Vooral bij het uitstappen ontlaad je jezelf op de auto, waardoor je een schok voelt. Trek eens puur katoenen kleding aan, en je zult merken dat je minder last zal hebben van die schokken.
Het zou dus kunnen zijn dat de ecu te weinig stroom krijgt doordat de bedrading daar naartoe gortig zou kunnen zijn.( lekstroom dus) of doordat de dynamo te weinig stroom levert, of de storing komt door iets anders... Ik denk dat er hier zo langzamerhand aardig wat gissingen zijn gedaan, maar ik denk dat een echte specialist of een dealer voor jou uitsluitsel kunnen geven. Wij zijn bijna allemaal hobby monteurs die door de "trial and error" methode wijzer worden, maar die lui zouden ervoor geleerd moeten hebben... De blokjes die in onze axen zitten zijn ook geleverd in peugeots, dus volgens mij kan je je ecu zelfs ook nog bij de peugeot dealer laten uitlezen (hoewel dit ook een gissing is)
Sterkte ermee!
Ax 1.1 tge "Prullenbak Op Wielen"

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Lekstroom....

Je neemt de multi meter en zet hem in de ampere stand voor gelijkspanning. Neem het zo hoog mogelijke bereik! Dus meestal is dat 10

Meestal moet je dan ook je meetpen oversteken.
Je hebt een "com" aansluiting... daar zit als het goed is de zwarte.
Die laat je lekker zitten.

Dan krijg je de rode draad.. als het goed is zit die nu in de aansluiting voor volt/ohm te meten..
Die haal je eruit en stopt die in de aansluiting voor Ampere te meten.
Daar zitten vaak 2 aansluitingen, eentje voor een hoge stroom bijv 10A max.. de andere is voor mili ampere en dat is de gene die je NIET moet hebben ;) Dus die 10 A max.

Bij de auto staat het contact uit, en de gebruikers dus ook.
Dan haal je de min pool van de accu los, en hou je de ene meetpen van de multi meter op de pool van de accu, en de andere op de losgenomen accuaansluitpool.
Dan mag je op de multimeter niet meer meten dan ongeveer 0.03A
Wordt het veel meer heb je ergens een lekstroom.

Ik waarschuw je wel, mocht je iets verkeerd doen, kan dat het einde betekenen van je multimeter!!

Alvast suc6!
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

ik krijg ook gewoon schokken de laatste 2 dagen als ik de auto uitstap, komt gewoon omdat het wat kouder is.

first
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 641
Joined: TueNov15, 2005 9:37:18 PM
Location: arnhem

Post by first »

Ik heb de auto vandaag laten uitlezen....raad eens....juist. de computer zegt dat de auto geen last heeft van storing...kortom er staat niks aan foutcodes of zo in..

Op de korte ritten loopt hij als een zonnetje. Vanmiddag moet hij weer op de lange rit. FF afwachten.
nieuwe auto? nah...ik knap liever mijn ax op!

blueduck
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 396
Joined: ThuAug04, 2005 2:29:31 AM
Location: Nieuwegein

Post by blueduck »

Tank m ff vol en gooi er injectiereiniger bij! Baat t niet dan schaadt t niet! Hebben ze ook je dynamo en accu nog es gemeten voor je?
Ax 1.1 tge "Prullenbak Op Wielen"

first
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 641
Joined: TueNov15, 2005 9:37:18 PM
Location: arnhem

Post by first »

Dynamo en accu zijn niet meer gemeten. Injectiereiniger zit al in de tank. We zullen zien wat hij doet.
nieuwe auto? nah...ik knap liever mijn ax op!

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

als ie op 13.5V staat zoals je laatst zei is het redelijk laag, ik zat met mn eigen dieseltje na vervangen vd koolborstels op 14.5V

first
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 641
Joined: TueNov15, 2005 9:37:18 PM
Location: arnhem

Post by first »

JJJJIIIIPPPPPIIIIIEEEE!!!! Vandaag heen en weer naar Renkum. GEEN motorstoringen en GEEN overmatig benzinegezuip! Niet te enthousiast worden...maar zou injectiereiniger toch het antwoord kunnen zijn geweest op de motorstoringen????
nieuwe auto? nah...ik knap liever mijn ax op!

User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 1209
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Post by Elsje »

joepie
het wondermiddel voor de ax
voor al uw horten en stoten
:angel8:

ga meteen een busje halen

(hoef ik misschien m'n assen ook niet meer te vervangen)

:lol:
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen

first
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 641
Joined: TueNov15, 2005 9:37:18 PM
Location: arnhem

Post by first »

of het ook tegen kapotte assen helpt....ik zou het niet weten :D

Maar mijn roodje loopt in elk geval weer lekker.

Injectiereiniger...voor (bijna) al uw autoproblemen :D
nieuwe auto? nah...ik knap liever mijn ax op!

Post Reply