ALLE auto's hebben "lekstroom" al is het maar om je klokje te laten lopen. Zet een willekeurige auto maar eens een maand weg zonder m te gebruiken, en je zult zien dat de accu weinig tot geen energie meer heeft. Die schokken krijg je doordat je gisteren en vandaag kleding aan hebt gehad waardoor jij makkelijk een statische lading oploopt. Vooral bij het uitstappen ontlaad je jezelf op de auto, waardoor je een schok voelt. Trek eens puur katoenen kleding aan, en je zult merken dat je minder last zal hebben van die schokken.
Het zou dus kunnen zijn dat de ecu te weinig stroom krijgt doordat de bedrading daar naartoe gortig zou kunnen zijn.( lekstroom dus) of doordat de dynamo te weinig stroom levert, of de storing komt door iets anders... Ik denk dat er hier zo langzamerhand aardig wat gissingen zijn gedaan, maar ik denk dat een echte specialist of een dealer voor jou uitsluitsel kunnen geven. Wij zijn bijna allemaal hobby monteurs die door de "trial and error" methode wijzer worden, maar die lui zouden ervoor geleerd moeten hebben... De blokjes die in onze axen zitten zijn ook geleverd in peugeots, dus volgens mij kan je je ecu zelfs ook nog bij de peugeot dealer laten uitlezen (hoewel dit ook een gissing is)
Sterkte ermee!
nieuwe auto loopt niet lekker
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Lekstroom....
Je neemt de multi meter en zet hem in de ampere stand voor gelijkspanning. Neem het zo hoog mogelijke bereik! Dus meestal is dat 10
Meestal moet je dan ook je meetpen oversteken.
Je hebt een "com" aansluiting... daar zit als het goed is de zwarte.
Die laat je lekker zitten.
Dan krijg je de rode draad.. als het goed is zit die nu in de aansluiting voor volt/ohm te meten..
Die haal je eruit en stopt die in de aansluiting voor Ampere te meten.
Daar zitten vaak 2 aansluitingen, eentje voor een hoge stroom bijv 10A max.. de andere is voor mili ampere en dat is de gene die je NIET moet hebben Dus die 10 A max.
Bij de auto staat het contact uit, en de gebruikers dus ook.
Dan haal je de min pool van de accu los, en hou je de ene meetpen van de multi meter op de pool van de accu, en de andere op de losgenomen accuaansluitpool.
Dan mag je op de multimeter niet meer meten dan ongeveer 0.03A
Wordt het veel meer heb je ergens een lekstroom.
Ik waarschuw je wel, mocht je iets verkeerd doen, kan dat het einde betekenen van je multimeter!!
Alvast suc6!
Je neemt de multi meter en zet hem in de ampere stand voor gelijkspanning. Neem het zo hoog mogelijke bereik! Dus meestal is dat 10
Meestal moet je dan ook je meetpen oversteken.
Je hebt een "com" aansluiting... daar zit als het goed is de zwarte.
Die laat je lekker zitten.
Dan krijg je de rode draad.. als het goed is zit die nu in de aansluiting voor volt/ohm te meten..
Die haal je eruit en stopt die in de aansluiting voor Ampere te meten.
Daar zitten vaak 2 aansluitingen, eentje voor een hoge stroom bijv 10A max.. de andere is voor mili ampere en dat is de gene die je NIET moet hebben Dus die 10 A max.
Bij de auto staat het contact uit, en de gebruikers dus ook.
Dan haal je de min pool van de accu los, en hou je de ene meetpen van de multi meter op de pool van de accu, en de andere op de losgenomen accuaansluitpool.
Dan mag je op de multimeter niet meer meten dan ongeveer 0.03A
Wordt het veel meer heb je ergens een lekstroom.
Ik waarschuw je wel, mocht je iets verkeerd doen, kan dat het einde betekenen van je multimeter!!
Alvast suc6!
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven
Jammer dat de weg niet staat aangegeven
Ik heb de auto vandaag laten uitlezen....raad eens....juist. de computer zegt dat de auto geen last heeft van storing...kortom er staat niks aan foutcodes of zo in..
Op de korte ritten loopt hij als een zonnetje. Vanmiddag moet hij weer op de lange rit. FF afwachten.
Op de korte ritten loopt hij als een zonnetje. Vanmiddag moet hij weer op de lange rit. FF afwachten.
nieuwe auto? nah...ik knap liever mijn ax op!