Motorschade!! cilinderkop/klep kapot?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Vandaag de eerste echte lange rit gemaakt met de nieuwe pakking en distributie, en voorlopig loopt ie super. Koelsysteem is helemaal dicht en inmiddels ook goed ontlucht volgens mij, en ook qua oliepeil gaat alles soepel, het lijkt dus of alles goed is gelukt!! Ik ben echt heel veel dank aan Sohail verschuldigd (zx1.4i) aangezien het zonder hem echt niet zo soepel gelukt was allemaal!
ja heb dr nu sinds gister een kilometer of 300 mee gereden, en hij doet het prima, loopt lekker hoor! Wel ben ik nog steeds van mening dat ie anders klinkt dat eerst, niet dat dat erg is ofzo, maar het is toch opvallend, misschien dat iemand hier dr iets zinnigs van kan zeggen?? Ik heb het idee dat hij wat rauwer klinkt dat ie eerder deed. Kan zoiets bijv aan het schoonmaken van een en ander liggen? of evt aan iets wat is vervormt/verbogen toen we die kopbout nummer 9 er in het begin niet soepel in kregen??
Je hoeft je niet druk te maken, je hoef maar iets kleins los te halen en weer vast te zetten en de moter kan compleet anders gaan klinken.
Ik heb sinds een paar dagen een compleet ander blok in mijn auto en als ik ga luisteren naar alle geluiden die anders zijn en er zijn bijgekomen dan word ik bij wijze van gewoon bang dat de moter elk moment in elkaar loopt
Maar na een paar weken merk je dat de auto het nog steeds doet en je dan al gewend bent aan alle geluiden en merkt dat deze geen kwaad kunnen.
Ik heb sinds een paar dagen een compleet ander blok in mijn auto en als ik ga luisteren naar alle geluiden die anders zijn en er zijn bijgekomen dan word ik bij wijze van gewoon bang dat de moter elk moment in elkaar loopt
Maar na een paar weken merk je dat de auto het nog steeds doet en je dan al gewend bent aan alle geluiden en merkt dat deze geen kwaad kunnen.
Die motor loopt als een naaimachientje, ik wou dat de TU motor in mijn exZX zo liep
Het is ook wel logisch dat de motor anders klinkt, er is nogal een ingreep gedaan en:
- Alles is los geweest en is schoongemaakt.
- Kleppen zijn gesteld.
- Er zit verse olie+koelvloeistof.
Als je dit rauw vind klinken, dan heb je echt niet een TU motor gehoord met kantelende zuigers die rauw klinkt.
En helaas hebben heel veel TU motoren hier last van, is op zich niet erg daar worden ze gewoon oud mee
Het is ook wel logisch dat de motor anders klinkt, er is nogal een ingreep gedaan en:
- Alles is los geweest en is schoongemaakt.
- Kleppen zijn gesteld.
- Er zit verse olie+koelvloeistof.
Als je dit rauw vind klinken, dan heb je echt niet een TU motor gehoord met kantelende zuigers die rauw klinkt.
En helaas hebben heel veel TU motoren hier last van, is op zich niet erg daar worden ze gewoon oud mee
Xantia 1.9D Sensation (Import)
ja Sohail ik vind ook niet dat ie slecht klinkt hoor! verre van dat, het is alleen dat ie voor mijn gevoel eerder "fluweler" klonk dan nu. Ik vind dat trouwens helemaal niet erg ofzo en heb ook totaal geen plannen om weer te gaan kijken waaraan het ligt, maar ik dacht misschien weet iemand gewoon simpel wat dat kan zijn, omdat ie het zelf hetzelfde heeft gehad ofzo...?
We hebben toch niet per ongeluk een steeksleutel ofzo in een cylinder laten liggen
Het enige dat ik me kan bedenken is dat de distributie hiervoor absoluut niet op tijd stond, de lange kant tussen de nokkenas en krukas stond slap. Waarschijnlijk is de boel op een of andere manier een tandje verschoven, of het heeft nooit goed gezeten. Dit kan niet zijn veroorzaakt door een slappe spanrol, je heb gezien dat de riem eerst strak/spelingsvrij om de nokkenas en krukas komt. De spanrol spant de rest aan, maar kan nooit de boel zover aanspannen dat de speling die er was weg te nemen is.
De oude kleppen werkten in harmonie samen, nu zit er ??n nieuwe klep in die toch iets anders werkt en nog ingesleten moet worden.
Het enige dat ik me kan bedenken is dat de distributie hiervoor absoluut niet op tijd stond, de lange kant tussen de nokkenas en krukas stond slap. Waarschijnlijk is de boel op een of andere manier een tandje verschoven, of het heeft nooit goed gezeten. Dit kan niet zijn veroorzaakt door een slappe spanrol, je heb gezien dat de riem eerst strak/spelingsvrij om de nokkenas en krukas komt. De spanrol spant de rest aan, maar kan nooit de boel zover aanspannen dat de speling die er was weg te nemen is.
De oude kleppen werkten in harmonie samen, nu zit er ??n nieuwe klep in die toch iets anders werkt en nog ingesleten moet worden.
Xantia 1.9D Sensation (Import)
Hij is op de een of andere manier absoluut versprongen.
Zet je de riem op de krukas een tandje terug, dan staat deze zoals we hem eraf hebben gehaald.
Hij kan versprongen zijn toen de nokkenas een klap kreeg via de klep waar brokstukken van de bougie op zijn gekomen
Jammer dat we de oude riem niet goed hebben bekeken, dat zou uitsluitsel kunnen geven.
Zet je de riem op de krukas een tandje terug, dan staat deze zoals we hem eraf hebben gehaald.
Hij kan versprongen zijn toen de nokkenas een klap kreeg via de klep waar brokstukken van de bougie op zijn gekomen
Jammer dat we de oude riem niet goed hebben bekeken, dat zou uitsluitsel kunnen geven.
Xantia 1.9D Sensation (Import)
Met de blokkeer pennen de riem om de nokkenas en dan de krukas.
Als je de riem goed strak naar beneden trek past deze precies in de tanden van de krukas, ??n tandje te vroeg en de boel staat slap.
En krijg je het voor elkaar om de riem een tandje verder te zetten, dan ben je een sterke kerel die graag een d-riem verkloot.
Daarna om de waterpomp en spanrol, vervolgens een gewicht van 2kg in de spanrol en de rol vastzetten. Motor met de hand 4x draaien, controleren met de blokkeerpennen, spanrol even los met het gewicht er nog aan, je ziet dat de rol nog iets inwerkt. Spanrol vastzetten, gewicht verwijderen en weer 4x draaien en controleren met de pennen, het klopte beide keren, dus de riem staat absoluut goed.
Let op
Bij een 1.4i is het niet 2kg, maar 1.8kg als ik mij niet vergis, raadpleeg voor de zeker altijd de Haynes, Vraagbaak of de Revue Technique.
Als je de riem goed strak naar beneden trek past deze precies in de tanden van de krukas, ??n tandje te vroeg en de boel staat slap.
En krijg je het voor elkaar om de riem een tandje verder te zetten, dan ben je een sterke kerel die graag een d-riem verkloot.
Daarna om de waterpomp en spanrol, vervolgens een gewicht van 2kg in de spanrol en de rol vastzetten. Motor met de hand 4x draaien, controleren met de blokkeerpennen, spanrol even los met het gewicht er nog aan, je ziet dat de rol nog iets inwerkt. Spanrol vastzetten, gewicht verwijderen en weer 4x draaien en controleren met de pennen, het klopte beide keren, dus de riem staat absoluut goed.
Let op
Bij een 1.4i is het niet 2kg, maar 1.8kg als ik mij niet vergis, raadpleeg voor de zeker altijd de Haynes, Vraagbaak of de Revue Technique.
Xantia 1.9D Sensation (Import)