http://en.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_AX wrote:The Citroën AX BB Cabrio was a small roadster derived from the AX (1988). In Portugal, Citroën dealership Benjamin Barral created an unofficial convertible version, called the BB Cabrio, originally powered by the twin-choke carb AX GT 1.4 L engine, but later available with any type of engine that equipped the 3 door AX. Considered very handsome, due to the lack of the usual roll bar that convertible normally require, these cars are now collector's items and command a heavy premium over the normal models they are based upon. This model was not sold in the UK.
AX Cabriolet
Moderators: Rock's, webmasters
-
- Archivaris
- Posts: 5045
- Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
kwam nog wat over die BB Cabrio tegen...
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
-
- AX liefhebber
- Posts: 563
- Joined: MonMay07, 2007 8:30:36 PM
- Location: Haaltert; België
Als ik me niet vergis bouwden die portugezen met de plannen/mallen van de Belgische carrosseriebouwer die de aanvraag had gedaan bij PSA om ze via de officiele weg (Citroëndealers) te verkopen.
Eén en ander staat, ter verduidelijking, in een oude CitroExpert (1 van de eerste jaargangen, zal eens zoeken welke).
Vorig jaar bij het defile voor 90 jaar Citroën was er in brussel ook een cabrio van de partij. Ik zoek die foto's ook nog even op.
Eén en ander staat, ter verduidelijking, in een oude CitroExpert (1 van de eerste jaargangen, zal eens zoeken welke).
Vorig jaar bij het defile voor 90 jaar Citroën was er in brussel ook een cabrio van de partij. Ik zoek die foto's ook nog even op.
AX 1.0 Tonic '95
C5 HDI 110 '02
C5 HDI 110 '02
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Re: AX Cabriolet
Ik vind deze verreweg het mooist (en waarschijnlijk is hij ook het stevigst).Mastenhose wrote:Bij het googlen op AX-plaatjes kwam ik een zootje AX Cabrio foto's tegen.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
Lijkt me wel heel leuk, zo'n cabrio!
Iemand met een lasapparaat en creativiteit kan er natuurlijk ook zelf 1 bouwen..
(iemand van de BX-club heeft het in ieder geval gedaan, weet alleen niet of het ding ondertussen gekeurd is... Link naar een plaatje van BX-cabrio)
Iemand met een lasapparaat en creativiteit kan er natuurlijk ook zelf 1 bouwen..
(iemand van de BX-club heeft het in ieder geval gedaan, weet alleen niet of het ding ondertussen gekeurd is... Link naar een plaatje van BX-cabrio)
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Weet iemand wat de eisen zijn voor ombouw naar cabrio?
Ik zou mij kunnen voorstellen dat je een kooiconstructie inclusief rolbar (voorruit en achterin) van buizen integreert in de van dak en bovenstijlen ontdane AX carrosserie.
Ik zou mij kunnen voorstellen dat je een kooiconstructie inclusief rolbar (voorruit en achterin) van buizen integreert in de van dak en bovenstijlen ontdane AX carrosserie.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
-
- AX liefhebber
- Posts: 563
- Joined: MonMay07, 2007 8:30:36 PM
- Location: Haaltert; België
Het staat in nr 3 van 2000, P.74 - 79Mastenhose wrote:Ben wel benieuwd naar dat artikel! Mocht je 't vinden, laat 't ff weten!stefaan5089 wrote:Eén en ander staat, ter verduidelijking, in een oude CitroExpert (1 van de eerste jaargangen, zal eens zoeken welke).

Fotokes van de AX cabrio die deelnam aan het defilé voor 90 jaar Citroën:





AX 1.0 Tonic '95
C5 HDI 110 '02
C5 HDI 110 '02
Blijkbaar hebben ze voor de phase 2 uitvoering van de cabrio's niet meer de moeite genomen om de rechter achterlicht unit ook te 'upgraden': het achteruitrijlicht-vak is nog phase 1 wit. 

Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

-
- Archivaris
- Posts: 5045
- Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Het ís een oude generatie AX... denk dat ie een aanrijding heeft gehad aangezien de achterbumper uit een andere plastic batch komt (kleurverschil)... klep zal wel afgevijld zijn om passend te maken.MNM(tm) wrote:Blijkbaar hebben ze voor de phase 2 uitvoering van de cabrio's niet meer de moeite genomen om de rechter achterlicht unit ook te 'upgraden': het achteruitrijlicht-vak is nog phase 1 wit.
-
- Archivaris
- Posts: 5045
- Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
dashboard is wel van een oude generatie... aangezien de spiegels ook meegespoten zijn is er dus wel meer later nog verbouwd...MNM(tm) wrote:Motorkap en grille zijn anders óók phase 2 hoor.
Aangezien het rechter achterlicht niet zelf even te maken is en van een oude generatie AX afkomstig is denk ik toch eerder dat de basis een dat ook is...
hele verhaal staat hier:jk wrote:Weet iemand wat de eisen zijn voor ombouw naar cabrio?
Ik zou mij kunnen voorstellen dat je een kooiconstructie inclusief rolbar (voorruit en achterin) van buizen integreert in de van dak en bovenstijlen ontdane AX carrosserie.
http://www.Citroën-forum.nl/forums/view ... 0/#1262307
maar wat ik in ieder geval zag: je moet bouwtekeningen aanleveren en dus een deugdelijke constructie bouwen...
Een frans artikel over EBS waar de officiële ax cabrio normaal gebouwd zou worden:
(sorry voor de slechte scan)
http://pdfcast.org/pdf/ebs-artikel
(sorry voor de slechte scan)
http://pdfcast.org/pdf/ebs-artikel
Waar zit hier eigenlijk het remlicht??stefaan5089 wrote:Het staat in nr 3 van 2000, P.74 - 79Mastenhose wrote:Ben wel benieuwd naar dat artikel! Mocht je 't vinden, laat 't ff weten!stefaan5089 wrote:Eén en ander staat, ter verduidelijking, in een oude CitroExpert (1 van de eerste jaargangen, zal eens zoeken welke).![]()
Fotokes van de AX cabrio die deelnam aan het defilé voor 90 jaar Citroën:
Überhaupt de rood schijnende achterlichten...? Het middelste stukje lijkt toch wel heel erg sterk op reflector!

-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)