Dat klopt! Lengte is niet zo te zeggen, handig inderdaad af van de dikte van het materiaal. Conisch weet ik eigenlijk wel 99% zeker, lichtmetalen velgen zonder conisch heb ik nog nooit meegemaaktLucske wrote: De lengte van de bouten is dan ook niet zo maar te zeggen. Hangt ook helemaal af van hoe lang dat de gaten in de velg zijn.

Hoe ik het toendertijd gemeten heb:
men nemen 1 bout, draait deze in de voor naaf (zonder wiel) totdat die tegen de achterkant zit (niet te strak, ho=ho)
Dan pak je een spuitbus ofzo, tiepex, en tekent af tot waar hij erin zit.
Eruitdraaien, en dan weetje hoever die de naaf in moet. Dan in je velg meten na het conische vlak tot einde velg. Dat moet je hebben in lengte aan schroefdraad.....
Meestal zijn die maten universeel maar, er zitten wel eens uitzonderingen tussen.
Zo ook mijn velgen (NIET Citroën cup lichtmetaal velgen) , die bouten waren te lang (langer dan citroenvelgbouten), dan kan je ze dus niet aandraaien

Maar staal aandraaien met je gewone lm bouten wil meestal niet omdat ze dan te lang zijn en ze dus niet aangedraait kunnen worden; (bijv bij niet aaangepast/oud type reserve wiel)
En andersom is dus gevaarlijk, omdat ze tekort zijn, en dus niet zo goed vast zitten; en dus omdat die kraag ervoor zorgt dat je bout je velg niet goed raakt, geeft teveel druk op de punten waar de krachten dan wel op komen.