AX 1.5D first te koop met 243.000 km is het wel wat ??

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

djverhulst wrote:Bedankt voor de tip bij iedere 120.000 bij het v.v de tandriem en spanrol dd cilinderkop v.v ?? het is toch geen vectra/astra 1.7 D van voor 96 ??

hoezo?

djverhulst wrote:ik heb wel koppakkingen v.v van auto's en motorfietsen.
wat ik meestal deed was de kop wegbrengen naar een bedrijf die hem afvlakken en controleren op kromheid , en afpersde ,, dan had je nooit verrassingen achteraf , en zo'n gevlakte kop ging langer meer eer de pakking weer kapot ging....

vlakken is bij een ax-kop bijna nooit nodig aangezien de pakking er al uit ligt voor ze echt te heet zijn. wat ik meestal doe is schoonmaken en dan ff nameten met voelermaat en een fatsoenlijke waterpas.

djverhulst wrote:de kleppen & zittingen hebben geen problemen ??
Het is alleen de pakking die stuk gaat ???

ik heb nieuwe klepjes maar in principe is het niet direct noodzakelijk. blokjes zijn verder behoorlijk sterk.

djverhulst wrote:Iemand een idee hoe het zit met de verstuivers en de pomp ???
geen wankel geheel bij de roettest ??

hoezo wankel geheel? het werkt prima, maar ze willen nog weleens een beetje lekken (naar buiten).

djverhulst
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: SunNov26, 2006 12:26:26 PM
Location: Almelo
Contact:

Post by djverhulst »

kevin.broke wrote:mijn motorblokje (1.5D):
Image

foto van 1.4 zal k eens ff zoeken.


Bedankt ..

Ik heb mail van de verkopende partij ....
foto's met o.a het kenteken ,, op indipender is te vinden dat ie een 1.5 is
uit juni 1995 ,,, er zit een rode achterklep in ,, zeker met dat slot probleem,,, type II dashboard , er zit een verse apk op........
Niet gehindert door enige vorm van inzicht
http://www.verhulst.tweakdsl.nl/homepag ... /index.htm
Toeval is de God van de gene die er geen hebben

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

dit is een 1.4d blokje... de mijne:

Image

djverhulst
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: SunNov26, 2006 12:26:26 PM
Location: Almelo
Contact:

Post by djverhulst »

kevin.broke wrote:
djverhulst wrote:Bedankt voor de tip bij iedere 120.000 bij het v.v de tandriem en spanrol dd cilinderkop v.v ?? het is toch geen vectra/astra 1.7 D van voor 96 ??

hoezo?

die dingen gingen vreselijk snel stuk 80 a 140.000 pakking kapot en bij 180.000 a 220.000 kon je de kop wegbrengen of revisiekop kopen, het waren de 1.7 die opel zelf maakte de isizu diesels waren wel goed
djverhulst wrote:ik heb wel koppakkingen v.v van auto's en motorfietsen.
wat ik meestal deed was de kop wegbrengen naar een bedrijf die hem afvlakken en controleren op kromheid , en afpersde ,, dan had je nooit verrassingen achteraf , en zo'n gevlakte kop ging langer meer eer de pakking weer kapot ging....

vlakken is bij een AX-kop bijna nooit nodig aangezien de pakking er al uit ligt voor ze echt te heet zijn. wat ik meestal doe is schoonmaken en dan ff nameten met voelermaat en een fatsoenlijke waterpas.
met een schuurpapier de pakking resten weg schuren op een stalen rij ?

djverhulst wrote:de kleppen & zittingen hebben geen problemen ??
Het is alleen de pakking die stuk gaat ???

ik heb nieuwe klepjes maar in principe is het niet direct noodzakelijk. blokjes zijn verder behoorlijk sterk.

djverhulst wrote:Iemand een idee hoe het zit met de verstuivers en de pomp ???
geen wankel geheel bij de roettest ??

hoezo wankel geheel? het werkt prima, maar ze willen nog weleens een beetje lekken (naar buiten).


Wat ik bedoel ,, door koolafzettingen en inslaan van de naald , na druppelen wat rafelig draai gedrag geeft en minder vermogen en wat zwart rook als je van 50 naar 80 accelereerd
Niet gehindert door enige vorm van inzicht
http://www.verhulst.tweakdsl.nl/homepag ... /index.htm
Toeval is de God van de gene die er geen hebben

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

mijn pomp en injectoren doen 't al 280.000 km. ??ntje lekt een beetje naar buiten maar werkt verder prima en zwarte rook zie ik alleen als ik doortrek tot bijv. > 65 km/h in de 2 :) (dus fors > 4000 r/min).

de kopjes zijn loeisterk, klepjes/zittingen kom je nog weleens aan het vervangen. schoonmaken doe ik met een Brega remmenreiniger en doek/zachte kant schuurspons, echt schuren heb ik nog niet nodig gehad.

djverhulst
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: SunNov26, 2006 12:26:26 PM
Location: Almelo
Contact:

Post by djverhulst »

kevin.broke wrote:mijn pomp en injectoren doen 't al 280.000 km. ??ntje lekt een beetje naar buiten maar werkt verder prima en zwarte rook zie ik alleen als ik doortrek tot bijv. > 65 km/h in de 2 :) (dus fors > 4000 r/min).

de kopjes zijn loeisterk, klepjes/zittingen kom je nog weleens aan het vervangen. schoonmaken doe ik met een Brega remmenreiniger en doek/zachte kant schuurspons, echt schuren heb ik nog niet nodig gehad.


oke,,, dus roetmeldingen met een schoonluchtfilter zijn geen echt probleem ???
Pakkingresten kunnen echt hardnekkig zijn ,, maar het hangt erg af van de materialen van de pakking ....

Die ? 300 ,, is dat alleen de tandriem+spanrol +loon,, of zit de pakking er ook bij ???
Niet gehindert door enige vorm van inzicht
http://www.verhulst.tweakdsl.nl/homepag ... /index.htm
Toeval is de God van de gene die er geen hebben

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

als je het zelf kan is 300 een complete koprevisie incl alles ;)

djverhulst
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: SunNov26, 2006 12:26:26 PM
Location: Almelo
Contact:

Post by djverhulst »

kevin.broke wrote:als je het zelf kan is 300 een complete koprevisie incl alles ;)


moet alleen een moment sleutel lenen ergens .....


Heb net weer contact gehad ,, met 210K hebben ze een nieuwe tandriem + spanrol v.v ,, en een beurt maar ze weten niet meer wat voor een beurt... wat de koppakking betreft ze hebben geen idee ,,
vraag zijn de kopbouten rekbouten ?? er zijn geen kopbouteni die buiten het klepdeksel zijn waar je sleutel activiteiten aan kan zien....

De auto is van een dame die er van Almelo naar winterswijk moest ,, en dat is niet echt een trap weg ,, druk & flits ,,, dus de kans is wat kleiner dan ie leeg getrap is...

andere vraag als de koppakking kapot gaat heb je dan altijd olie in het koelwater of koelwater in de olie ??
of bellen in het koelwater ?? of lekkage naar buiten ??
Niet gehindert door enige vorm van inzicht
http://www.verhulst.tweakdsl.nl/homepag ... /index.htm
Toeval is de God van de gene die er geen hebben

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

meestal lekt ie eerst olie naar buiten en komt er daarna koelwater in de cilinders. ranzige olie komt weinig voor, ranzige koelvloeistof wel vaak. dus koelsysteem spoelen en nieuwe pakking is vaak voldoende.

de kop heeft rekbouten ja, maar sommigen besluiten ook ze opnieuw te gebruiken, in veel gevallen zonder al te slecht resultaat. Ik haal altijd nieuwe iig, voor die 25 euro loop ik geen risico's...

maar waarom al die vragen over de kop? als die auto nu nog loopt hoef je 'm echt niet direct te vervangen.

djverhulst
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: SunNov26, 2006 12:26:26 PM
Location: Almelo
Contact:

Post by djverhulst »

kevin.broke wrote:meestal lekt ie eerst olie naar buiten en komt er daarna koelwater in de cilinders. ranzige olie komt weinig voor, ranzige koelvloeistof wel vaak. dus koelsysteem spoelen en nieuwe pakking is vaak voldoende.

de kop heeft rekbouten ja, maar sommigen besluiten ook ze opnieuw te gebruiken, in veel gevallen zonder al te slecht resultaat. Ik haal altijd nieuwe iig, voor die 25 euro loop ik geen risico's...

maar waarom al die vragen over de kop? als die auto nu nog loopt hoef je 'm echt niet direct te vervangen.


Nee maar nu weet ik waar ik op moet letten......
als er koelwater in de cilinders komt heb je witte rook en is het einde verhaal ....
Maar omdat ik nu weet dat ie eerst olie naar buiten lekt en dan koelwater lekt , weet ik waar ik moet kijken ,,, aan welke kant dit de druk kant ?? waar de druk olieleidingen voor de nokkenassen zitten??
is alleen vettig maar droog zal het even duren ,is ie kletternat dan gaat ie snel stuk ,, dat kan ik gebruiken als argument bij het onderhandelen.....
zeker als het koelwater niveau laag is .....

Als alles gewoon droog is ,, en geen rook ,, dan kan ik wel het idee hebben dat ik voorlopig geen dikke kosten heb, ze hebben al eens wat gehad aan de dynamo ,, zo vallen steeds meer dingen af als probleem punten ,, wil graag zo gedetaileerd mogelijk weten waar ik aan toen ben...

Ik weet heel goed dat een auto van deze leeftijd allerlei kwalen heeft en dingen stuk en minder goed maar daar is de prijs na.......
De kunst is te zorgen dat je zo min mogelijk onverwachte dingn heb....
Niet gehindert door enige vorm van inzicht
http://www.verhulst.tweakdsl.nl/homepag ... /index.htm
Toeval is de God van de gene die er geen hebben

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

helemaal in het hoekje bij de pomp gaat ie meestal als eerste lekken. ruik er ff aan om te checken wat het is, kan dus ook een beetje diesel zijn (zoals bij mij nu)

djverhulst
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: SunNov26, 2006 12:26:26 PM
Location: Almelo
Contact:

Post by djverhulst »

kevin.broke wrote:helemaal in het hoekje bij de pomp gaat ie meestal als eerste lekken. ruik er ff aan om te checken wat het is, kan dus ook een beetje diesel zijn (zoals bij mij nu)


de vacuum pomp die in het verlengde van de nokkenas loopt ??
Niet gehindert door enige vorm van inzicht
http://www.verhulst.tweakdsl.nl/homepag ... /index.htm
Toeval is de God van de gene die er geen hebben

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

nee, de brandstofpomp. daar achter in het hoekje begint het vaak met lekken. het is misschien ook handig om ff het kapje van de distributieriem los te halen, als daar olie aan de binnenkant zit weet je ook genoeg, en met een lampje kan je ff kijken of het onderaan vet is.
zo kan je ook je vinger aan de bovenkant van de bak tussen blok en bak krijgen, zodat je bij het vliegwiel kan (Tip: doe dat niet met draaiende motor). Als het daar nat is weet je ook dat je keerringen mag vervangen.

djverhulst
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: SunNov26, 2006 12:26:26 PM
Location: Almelo
Contact:

Post by djverhulst »

kevin.broke wrote:nee, de brandstofpomp. daar achter in het hoekje begint het vaak met lekken. het is misschien ook handig om ff het kapje van de distributieriem los te halen, als daar olie aan de binnenkant zit weet je ook genoeg, en met een lampje kan je ff kijken of het onderaan vet is.
zo kan je ook je vinger aan de bovenkant van de bak tussen blok en bak krijgen, zodat je bij het vliegwiel kan (Tip: doe dat niet met draaiende motor). Als het daar nat is weet je ook dat je keerringen mag vervangen.


geweldig :D bedankt voor de info
Niet gehindert door enige vorm van inzicht
http://www.verhulst.tweakdsl.nl/homepag ... /index.htm
Toeval is de God van de gene die er geen hebben

Post Reply