Joost wrote:het lijkt er ook op dat de site erg traag is.
Ik vermoed dat er nog steeds onderhoud plaats vindt.
(websites terug zetten van backup tape)
Ik hoop maar denk van niet dat er nog een backup wordt terug gezet die nieuwer is.
we doen het er maar mee.
De server is inderdaad trager nu, door diverse handelingen... Maar voornamelijk omdat het een fonkelnieuwe server is, waarvan we nog geen tijd hebben gehad om deze perfect te optimaliseren (normaal nemen we daar een aantal dagen voor... nu moest het binnen een paar minuten), zoals je ook hieronder kunt lezen:
Edwin wrote:Ze zeggen een stroomstoring, maar beide servers doen het nog steeds neit.
Normaal gesproken ligt zo'n server er nooit heel lang uit en die dingen zijno p afstand te bedienen enzo.
Mocht je hem op afstand toch niet kunnen resetten etc kan je altijd nog ff het datacenter in stappen en het ding weer handmatig aanzetten.
Omdat er nu in een keer sprake is van een ander ip adres staat er dus een compleet andere server gekomen waar nu de site op gehost staat.
Dan ligt het probleem in ieder geval niet alleen bij een stroomstoring, maar is er iets anders kapot gegaan (mogelijk door die stroomstoring).
Ik heb zelf ook een hosting bedrijf en geloof nog steeds niet in fabeltjes

Magoed, misschien horen we ooit nog wel wat er precies is misgegaan.
Ben al blij dat de boel het weer doen, 3 dagen downtime is echt veeeel te lang voor deze tijd

De term 'stroomstoring' wordt hier denk ik nogal verkeerd opgevat. Het is
niet zo dat er ineens geen stroom meer was. Sterker nog, dit is allemaal afgeleid van wat we bij de servers zijn tegengekomen.
E?n server, de webserver, stond bij aankomst uit. Deze heeft dus,
ergens, een klap van gekregen. De DNS server zat met een netwerkkabel verbonden met de webserver. Op beide servers werken deze LAN-poorten niet meer. Een logische conclusie (voor mij dan) is dus dat er iets overheen heeft gelopen wat niet de bedoeling is (bijv. een te hoog voltage).
Dus het is niet "even van afstand de APC opdracht geven te resetten", zoals hierboven beschreven wordt. "Even handmatig aanzetten" lukt dus ook niet.
In plaats van uit te gaan zoeken wat er nu precies is gebeurd hebben we een hagelnieuwe server besteld en deze neergezet. Omdat we toch nog wilden proberen of de oude server nog aan de praat te krijgen was, hebben we er inderdaad voor gekozen andere IP adressen aan de nieuwe machine toe te wijzen, zodat deze eventueel konden synchroniseren. De hoofd-harddisk van de DNS-server waren onbereikbaar, daar kon geen data meer vandaan worden gehaald. We hebben een offsite kopie van 7 dagen geleden hiervoor teruggezet, zodat in ieder geval binnen een dag de e-mail van iedereen weer werkte.
Dit had hoogste prioriteit omdat onze klanten hier nu eenmaal de meeste waarde aan hechten.
Toen kwam het volgende probleem (want een probleem komt nooit alleen): De backups restoren. Deze bevonden zich op een extra harde schijf binnenin de DNS server. Hier werd iedere nacht een backup op gepompt. Maar, je raadt het al: Ook deze harddisk was niet meer benaderbaar. Dus moesten we terugvallen op een offsite backup, welke 1x in de week wordt gemaakt. Deze zou dus maximaal 7 dagen oud zijn.
Maar ook daar diende zich een probleem voor: De configuratie was leesbaar (backup bestand 1), de data voor MySQL, mappen met webinhoud, etc, niet. Dus stonden we voor een keuze: Of we gaan een 14 dagen oude restore terugzetten (ervanuitgaand dat deze wel zou werken), of we gaan dagen knoeien met de nieuwe backups. We hebben besloten voor beide te kiezen. In eerste instantie is er dus een complete kopie van 14 dagen geleden teruggezet.
Deze werkt nu naar behoren. Er zijn enkele kleine schoonheidsfoutjes, maar deze zijn zo op te lossen. En dan wordt het door 57GB aan data snuffelen, die opgesplitst is in duizenden kleine bestandjes, zonder omschrijving.
En, voordat Edwin denkt dat het hier weer om een fabeltje gaat: Bekijk
http://forum.swsoft.com/showthread.php?threadid=21896 eens, en wellicht dat je dan je mening bijstelt.
Drake wrote:idd, niet echt een profi hoster
Da's jouw mening, maar binnen een paar uur een hagelnieuwe server (die niet voorhanden was, en dus besteld is moeten worden) neerzetten en daar configuratie op knallen zou niet iedereen 1-2-3 voor elkaar krijgen...
Uiteraard is het allemaal niet 'netjes' wat hier is gebeurd. Dit is ook zo ongeveer wel het ergste scenario wat je je kunt voorstellen. We hebben nog een keer zo'n 'ramp' gehad, in, volgens mij, 2001. Toen Kyona nog met 1 servertje werkte. De goede oude tijd. Nu er een aantal servers staan, zijn er wel meer probleempjes voorgekomen. Maar, zoals het hoort, hebben jullie daar nooit iets van gemerkt. Wat nu is gebeurd hadden we gewoon nooit kunnen voorzien of in kunnen plannen. Het meest ironische is nog wel dat de webserver (die waarschijnlijk alles veroorzaakt heeft) in oktober zou worden vervangen...
Al met al geen goede reclame voor Kyona (nee, we zetten niet voor de lol een popup op onze website), maar helaas, het is niet anders.
Mochten er nog vragen/opmerkingen/afblaffingen zijn... spui je gal, ik volg deze thread wel eventjes