Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Roestige dorp

Post by Ceristimo »

Morgenmiddag een kijkje nemen bij deze:

http://link.marktplaats.nl/498866700

Kijken of die voor de helft van het gevraagde bedrag meegenomen kan worden, mits nog goed en bodem/dorpels roestvrij zijn.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Roestige dorp

Post by Bossie »

Schrik maar niet als je er komt, hij staat nat op de foto......
Image Image Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Roestige dorp

Post by Ceristimo »

Klopt. Dat betekent vaak niet veel goeds. En ik zie op de foto al een carosserie die niet zo mooi is. Ik reken op niks. Maar wie weet valt het mee. Het is erg dichtbij waar ik woon, en even komen koekeloeren kan geen kwaad :)

Volgens de verkoper heeft hij "zijn plekjes". Dat is vaak een eufemisme voor 'zo rot als een mispel'.

Verder rammelen de aandrijfassen, zijn de voorremmen hard aan vervanging toe, en is het elektrische raam aan de bestuurderskant niet goed meer. Maar dat lag niet aan de motor, maar aan het raammechanisme, ofzo.

Nouja, zal wel...Morgen maar eens van dichtbij bekijken. Voor 150 euro moet je ook niet teveel verwachten, natuurlijk... :roll:
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Ceristimo!! Dat is een type2 :shock:

Dat kogelgat aan de zijkant belooft niet veel goeds inderdaad.
Maar ach, mooi roze is niet lelijk :)
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re:

Post by Ceristimo »

Rio97 wrote:Ceristimo!! Dat is een type2 :shock:
Klopt. Ik heb het helemaal gehad met de Type 1 AX'en. Na een roest-inspectie bleek Die-Andere echt té ver door om nog maar iets aan te doen.
Ik heb 'm gisternacht kapot gereden in het Zuidlaarderbos. In elk geval nog even lol mee gehad. Die-Andere is nu in elk geval definitief niet rijdbaar (wel sleepbaar) meer. Is vanaf zaterdag bij Familie Maris in Groningen te bezichtigen.

Foto's volgen morgen, want heb m'n foto-toestel bij m'n kameraad laten liggen.

En dat is ook einde Type 1 tijdperk. Nooit weer die ellende. Nu eens iets wat in elk geval minder rammelt, minder roest, minder stoekt, minder rochtelt, minder piept, minder kraakt, en hopelijk minder snel stuk gaat :)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

HattoriHanzo
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 64
Joined: MonOct17, 2011 9:25:07 PM
Location: Hoofddorp

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Roestige dorp

Post by HattoriHanzo »

:( Snif.... R.I.P.

Succes met de zoektocht naar een andere!! Ik weet uit ervaring dat jij precies weet waar je allemaal op moet letten :lol:

Newbie vraag: is een type 2 zoveel beter dan??
AX-loos

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

De type2 was op een aantal punten wel een upgrade waarin een aantal zwakke punten van de type1 aangepakt waren.
Een net iets stevigere voorwielophanging. Een dashboard van een plastic dat veel minder hard wordt dan het type1 dashboard dat nogal broos wordt door de jaren heen. En dus wat gaat rammelen.
Maar ja, de type1, en dan vooral de GT, vind ik persoonlijk wel de gaafste uit de AX geschiedenis.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Roestige dorp

Post by Ceristimo »

En zijn een stuk stiller dan een Type 1, hoor. Ik had nooit gezegd dat ik het zeggen zou, maar een Type 2 rijdt écht fijner dan een Type 1. Met name gewoon stiller, het interieur rammelt minder, en het hele interieur oogt honderd keer degelijker. De stoelen in deze 1.4 zitten ook een pak beter dan die half-lederen GT Chiq stoelen in Die-Andere. Rijdt echt heerlijk.
Auto heeft wel veel minpunten overigens, maar daar is de prijs ook na (150 euro).

De auto is aan de linkerkant bij het klapraam echt helemaal katsverrot. Dat is ooit geplamuurd, maar dat brokkelt aan alle kanten af. De wielranden achter zijn beide brokkelig, en (zoals op de foto van de advertentie te zien), er zit rechtsonder een gat. Rond de tankdop tiert de roest ook welig.

Echter: De dorpel? Keihard! Bodem? Keihard! Centimeter voor centimeter bekeken, vanmiddag. Verder heeft de auto alle onderhoudsboekjes erbij zitten. In 2009 is de hele distributierommel vervangen, en er is onlangs een nieuwe voorruit ingekomen.
Achterbak is keihard, en achter de koplampen zitten voor de verandering eens géén gaten. En het lijkt niet alsof daar ooit gelast is...Vreemd, gezien de rest van de auto wel roest.

Aandrijfassen rammelen heel lichtjes. Assen zijn droog. Blokje is kurkdroog, en loopt mooi stationair. Geen smurrie aan radiatordop en oliedop, dus die koppakking is niet lek. Blokje tikt wel een beetje, maar dat is AX kwaal. De motor giert soms wel wat. Zou de V-snaar kunnen wezen, maar dit klinkt wel heel anders. Wel een gierend geluid, maar veel lager dan zo'n typisch piepende V-snaar. Geluid is er alleen boven de 2000 toeren, en ook lang niet altijd.

Ik meen af en toe op hobbelwegen wel een fuseekogel lichtjes te horen rommelen, maar hij stuurt en rijdt wel strak. Auto remt prima (stukker beter dan Die-Andere). Soms gaat wel onder het rijden (met name volgas optrekken) het remlampje flikkeren. Remvloeistof is echter op een goed niveau, dus wat dat nou is?....

Maandag gaat 'ie voor de APK. Eens zien wat voor rottigheid eronder weg komt. Als 't meevalt, krijgt hij een nieuw baasje...


En dat ben ik uiteraard niet. Die-Andere blijft van mij. Dacht je nou werkelijk dat ik 'm weg zou doen, HattoriHanzo? :lol: Deze rode AX gaat naar een goede kameraad van me, omdat zijn Suzuki Swift 1.0 GLS redelijk slooprijp is. Daar prik je overal gaten in. En dat voor een auto uit 1997...

Wat Die-Andere betreft: Die staat nu bij de lasser, en krijgt een halve nieuwe dorpel.

Overigens, de lasser meldde dat achteraan de auto overal verse olie zit. Het zit onderaan de benzinetank. Ik ben even langsgeweest, en verrek: Hij heeft gelijk...Zit verse, vettige olie.
Wat kan dat zijn? Hij vermoed dat m'n remleidingen doorliggen...Gatsie, ik hoop het niet.

Oh, en op weg naar de lasser is mijn knipperlicht rechts ermee opgehouden. Niet gewoon één lampje, maar knipperlicht rechts doet niks meer. Af en toe begint hij even heel snel te flikkeren, en dan knippert alleen de achterste. Het knipperlicht vóór en op het spatbord blijven uit, en na een paar seconden snel knipperen stopt het knipperlicht er compleet mee...Wat kan dát nou weer zijn.

Ik vind de Type 1 een prachtig wagentje hoor, maar die voortdurende kleine mankementen worden echt wel vervelend.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Roestige dorp

Post by AlexanderB »

electrische mankementen (voornamelijk draadbreuk en slechte aarde trouwens) zijn wel een franse kwaal zegmaar, dikke kans dat er ergens draadbreuk zit, waarschijnlijk ergens onder het spatbord. kan ook zijn dat de aardedraad van die 2 lampies losgeraakt is..

snel knipperen betekent dat de knipperrelais te licht belast is (doordat dr nog maar 1 lampje aan hangt) en dat is een handige indicator waardoor je vanachter het stuur al kan zien dat er een knipperlichtje kapot is. (en zelfs dan snappen mensen vaak de hint niet)

olie aan je benzinetank is inderdaad vreemd.. de remleidingen lopen trouwens om je tank heen, niet eroverheen, maar je kan het altijd controleren..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Roestige dorp

Post by Bossie »

Zodra je blok een beetje olie lekt, dan waait dat tijdens het rijden onder de hele auto door, zo vreemd is dat dus niet.
Image Image Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Roestige dorp

Post by Ceristimo »

Mja, maar dat snel knipperen gebeurt heel soms. Over het algemeen gebeurt er niets als ik mijn rechterknipperlicht aan wil zitten. Er klikt niks, op m'n dash knippert niks...Er gebeurt niks...

Nouja, zoeken we wel uit als ik de auto weer terugheb op zondagavond. Die olie rommel maak ik me wel een beetje druk om. Het zit aan beide zijkanten van de auto, dus links en rechts, op dezelfde hoogte...De onderkant van de tank aan de ene kant, en aan de andere kant precies waar het benzinefilter zit. Ter hoogte van die plek, en dan aan beide zijkanten zeg maar.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Roestige dorp

Post by Ceristimo »

@Bossie
Mja, mijn auto lekt niet... Blok is kurkdroog. Versnellingsbak zweet wel. Maar de olie is hartstikke vers. Hele mooie heldere vettige olie, met nog niet een korrel zand erop. Dus het is er nog maar net gekomen...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Roestige dorp

Post by AlexanderB »

ligt er een kannetje olie in je achterbak? :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Roestige dorp

Post by Ceristimo »

Mijn kofferbak ligt tot de rand vol met gereedschap. Daar zitten vijf jerrycans tussen, waaronder twee met motorolie, en één fles met versnellingsbakolie, koelwater, en ruitenvloeistof en ruitontdooier. Dus ja, genoeg sapjes in de kofferbak. :lol:

Maar dan zou er dus een gat in de bodem moeten zitten, en de olie op zowel de linker, als de rechterkant van de auto op exact dezelfde hoogte (ter hoogte van het brandstoffilter) verschijnen...Dus dat denk ik niet :P
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Roestige dorp

Post by Bossie »

in het gedeelte onder je achterbank, zitten 2 dopjes (tenminste, die horen er in te zitten). Als er een bus olie lekt en dat lekt onder je achterbank, dan kan dat natuurlijk best door die gaten naar buiten komen en van je tank aflekken.
Image Image Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Roestige dorp

Post by Ceristimo »

Verdomd...Nooit bij nagedacht. Die dopjes zitten daar wel...Maarja, motorolie is zwart. Niet vrijwel doorzichtig. Nouja, ik kan nu toch niet onder de auto kijken (want ik heb 'm hier nu niet staan), dus we zien het maandag wel weer. Dan ook maar met de knipperlichten bezig.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Roestige dorp

Post by Mastenhose »

Ceristimo wrote:...Maarja, motorolie is zwart. Niet vrijwel doorzichtig...
Is het afgewerkte motorolie of is 't verse? De motorolie die ik altijd gebruik is transparant goudgeel...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Roestige dorp

Post by Ceristimo »

Nee, verse uiteraard. Afgewerkte motorolie meezeulen lijkt me redelijk onzinnig :P. En je hebt gelijk uiteraard, als het net uit de fles komt is het goudbruin.

Maar ik kan me niet voorstellen dat het motorolie is.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Roestige dorp

Post by Bossie »

Remolie lijkt me ook stug, als het aan beide kanten zit en ter hoogte van het benzinefilter. Op die plek lopen beide remleidingen aan de linkerkant van de auto, daarnaast had je dat wel aan je remmen gemerkt met zoveel olie. Dan blijft motorolie en v-bak olie over, dat laatste dat ruik je wel.
Image Image Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Roestige dorp

Post by Ceristimo »

@Bossie
Inderaad. Zoals jij zat ik ook al te denken, zo van: remleidingen is stug. De auto remt prima. Motorolie kan niet, want bak is droog. Versnellingsbak kan wel, maar volgens die lasser was het geurloos. Zelf ruik ik amper, dus kan dat niet controleren.

Maar versnellingsbak lekt ook niet meer. Dat deed hij een week of drie geleden wel, toen ben ik ongeveer een halve liter bakolie verloren. Maar die lekkage heb ik al hersteld. En de olie onder de bodem is nieuwe olie, dat kan dus niet die bakolie van die lekkage drie weken geleden zijn.

Nouja, het blijft raadselachtig. Vooralsnog maak ik me niet te druk, en ik zie het wel weer als ik de auto terugheb. Momenteel kan ik er toch niks aan doen.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Post Reply