versleten koppeling, hoe merk je dit, en hoe vervang je die

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

axen
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 26
Joined: WedOct26, 2005 9:30:08 AM
Location: Beverwijk

versleten koppeling, hoe merk je dit, en hoe vervang je die

Post by axen »

:? :? :? het is toch wel spannend, hij werkt nog wel. maar hoe kan ik dat het beste aanpakken. Axen Beverwijk.... :oops: :oops:
ik wil weer een Citroën ax rijden, ik verveel me zo, het lijkt me weer leuk. Die astra gaat me vervelen, na 306000 kilometer is er nog steeds niets ernstigs aan de hand..............Ach hij komt er nog wel eens.

GTE
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 356
Joined: TueAug23, 2005 2:27:07 PM
Location: Maarssen

Post by GTE »

je merkt vanzelf als je koppeling slipt

je aangrijppunt komt heel hoog te liggen

Volgens mij kan je een koppeling testen door 'm bij ongeveer 40km/h in z'n 4 't gas in te trappen, dan moet de toerenteller en snelheidsmeter gelijk oplopen
en je versnellingsbak kan je testen door 'm in z'n 2e versnelling volgas te geven en laat 't gas los, schiet ie terug in de neutraal is je bak naar z'n graf

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Als je koppeling slipt dan krijg je het effect dat je toerental stijgt maar je snelheid niet. Als je er tijdens het rijden geen last van hebt is het geen probleem.

Aan een versnellingsbak kan zoveel kapot dat zo'n test eigenlijk niets zegt. Alleen dat het irritant is en dat je je synchromesh van de 2e versnelling moet vervangen, wat echt een plures werk is. En bakken zijn niet zo duur dus je hebt een andere bak nodig.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

axen
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 26
Joined: WedOct26, 2005 9:30:08 AM
Location: Beverwijk

Post by axen »

:D Bedankt jongens ik voel me al helemaal thuis.....ik denk dat ie van de zomer aan de beurt is, want de afstelling van het hefboompje staat bijna boven aan.... dus :D
ik wil weer een Citroën ax rijden, ik verveel me zo, het lijkt me weer leuk. Die astra gaat me vervelen, na 306000 kilometer is er nog steeds niets ernstigs aan de hand..............Ach hij komt er nog wel eens.

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 355
Joined: TueAug16, 2005 1:23:20 AM

Post by ZX1.4i »

Is een leuk klusje wat goed te doen is met goed gereedschap en mooi weer.
Heb het afgelopen zomer gedaan bij de AX van een vriend, zie link

Aandrijfassen eruit, startmotor eruit, bouten motor/bak los.
Sjorbanden om de bak en met 2 sterke kerels de bak onderuit laten zakken.

Image

En Voila de bak lag (viel) op de grond.

Image

Best een lege boel onder de motorkap zonder bak :wink:

Image

Schemerlampje erbij als het donker word :P
We zijn bijna klaar ik ben de bakolie aan het vullen via de ontluchting aan de bovenkant.

Image
Xantia 1.9D Sensation (Import)

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Oei, da's best wel een droge bak, of zie ik dat nu verkeerd?
Wel een paar handige foto's om te bewaren!

Bij mij schakelt de 2 al een maandje al net zo zwaar als de 1 standaard doet, dus misschien komen ze wel van pas.... :roll:
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 355
Joined: TueAug16, 2005 1:23:20 AM

Post by ZX1.4i »

Rio97 wrote:Oei, da's best wel een droge bak, of zie ik dat nu verkeerd?
Wel een paar handige foto's om te bewaren!

Bij mij schakelt de 2 al een maandje al net zo zwaar als de 1 standaard doet, dus misschien komen ze wel van pas.... :roll:

De bak hoort aan die kant droog te zijn, als het daar nat is van de olie, dan is het foute boel (lekke Krukas/Prise-as keering).
Vervangen van de Prise-as keering is wel aan te raden als de boel toch uitelkaar ligt, de krukas keerring zou ik lekker laten zitten, daarvoor moet namelijk het vliegwiel eraf.

Klinkt niet goed als je schakelproblemen heb, als je niet meer kan bijstellen kan het inderdaad de koppeling zijn die aan het overlijden is. Als je door blijft rijden en steeds in zijn 1 en 2 rammen, dan sneuvelt de bak vroeg of laat. Wat je kan proberen is even het niveau van de bakolie controleren, er hoort 2 liter in te zitten, een kwart liter te weinig geeft al schakelproblemen. Citroen zelf schrijft niets voor, die denken namelijk dat de bakolie zonder verversen of bijvullen een autoleven lang meegaat. Terwijl de specialist/Haynes aanraden om de bakolie om de 60.000km te verversen.

De betreffende AX op de foto's kon op een gegeven moment helemaal niet meer schakelen, de plaat zelf was in het midden bij de veertjes kapot.
Een veer zat klem tussen het vliegwiel en de plaat, waardoor de koppeling niet geheel vrij kwam en dus kon er niet geschakelt worden.

Image
Xantia 1.9D Sensation (Import)

axen
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 26
Joined: WedOct26, 2005 9:30:08 AM
Location: Beverwijk

Post by axen »

Dus het is best zelf te doen. Kijk met zulke fotoos kan ik wat mee. Je voelt toch nattigheid, dat ie er aankomt. en toch beginnen je handjes te kriebellen. Ik denk toch dat ik het van de zomer als de koppeling het redt het zelf ga doen,,,, met behulp van.... zal wel zien. in iedergeval bedankt tot zover......

axen Beverwijk :fluffle :idea: :idea: :arrow:
ik wil weer een Citroën ax rijden, ik verveel me zo, het lijkt me weer leuk. Die astra gaat me vervelen, na 306000 kilometer is er nog steeds niets ernstigs aan de hand..............Ach hij komt er nog wel eens.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

als je het nu al voelt ga je de zomer vermoed ik niet redden. (uit evaring)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

axen
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 26
Joined: WedOct26, 2005 9:30:08 AM
Location: Beverwijk

Post by axen »

Tja, maar zolang het allemaal nog draait, en ontkoppelt, heb ik uit ervaring geleerd, dat ik er beter effe van kan afblijven. tot ie helemaal slipt. Dan is het vroeg genoeg. Als ie de zomer niet redt, moet ie wel de keuring kunnen halen in maart. volgend jaar. In een weekje vrij tegen die tijd zal ik hem in ieder geval helemaal effe onderhanden nemen. De rembekrachtiger was ook niet al te best. Dus toch nog klus genoeg. en een leuke hobby aan het worden. was het al. maar met een opel astra heb je zoveel vrije tijd over. Die dingen blijven toch al tijd wel lopen, dat is echt saai. er gaat gewoon niets kapot. aan die dingen. Gisteren effe de stoelen van de ax effe opgevuld, met een tuinset matje. Zit wel een stuk lekkerder. Was gigantisch doorgezakt. Ik moet toch weer een beetje de winter doorkomen. En met een ax moet dat volgens mij zeker lukken.hahahaha want er is altijd wel wat te verbeteren, en te repareren.


axen Beverwijk 8) 8) 8) 8) :lol: :lol: :lol:
ik wil weer een Citroën ax rijden, ik verveel me zo, het lijkt me weer leuk. Die astra gaat me vervelen, na 306000 kilometer is er nog steeds niets ernstigs aan de hand..............Ach hij komt er nog wel eens.

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 355
Joined: TueAug16, 2005 1:23:20 AM

Post by ZX1.4i »

axen wrote:Dus het is best zelf te doen. Kijk met zulke fotoos kan ik wat mee. Je voelt toch nattigheid, dat ie er aankomt. en toch beginnen je handjes te kriebellen. Ik denk toch dat ik het van de zomer als de koppeling het redt het zelf ga doen,,,, met behulp van.... zal wel zien. in iedergeval bedankt tot zover......

axen Beverwijk :fluffle :idea: :idea: :arrow:

Nou enige sleutelervaring is wel nodig, het is niet effe gedaan, ik heb met nog 2 man de hele dag hard gewerkt. Het is net als met het vervangen van een koppakking een klusje waar nogal wat aandachtspunten bij komen kijken en hier en daar gepast geweld. Ik weet niet hoeveel je rijd en wat voor km (stad/snelweg?) maar als ik het zo lees kan het niet lang meer duren, op een gegeven moment gaat het hard.

Als je hulp nodig heb, mag je het altijd aan mij vragen, regel dan wel een beschutte plek om te sleutelen en koffie+koekjes :P

Een wijze raad, kies enkel en alleen voor een originele Valeo koppeling :!:
Kies niet voor de goedkope rommel van LUK, Sachs, etc, doe je het wel dan zul je absoluut spijt krijgen, Valeo koppelt veel soepeler. Een orignele Valeo Koppeling voor de AX kost c.a. ?200, dat is incl. de plaat, het druklager en de drukgroep.

De bijkomende overige kosten zijn:
?16 2L bakolie
?20 Keerringen aandrijfassen
?10 Moeren aandrijfassen (deze moeten in princiepe vernieuwd worden)
?10 Keerring Prise-as
?2 Moeren tbv de fusee-pennen. (deze moeten in princiepe vernieuwd worden)
Xantia 1.9D Sensation (Import)

axen
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 26
Joined: WedOct26, 2005 9:30:08 AM
Location: Beverwijk

Post by axen »

Het zal ook niet zo lang meer duren, dus het moet in een dag kunnen, om het hele spul te vervangen. Heb je dan nog speciaal gereedschap nodig, om dingen vast te zetten, op te krikken. Lijkt me wel heel leuk om het zelf te doen. Een kennis van ons heeft een brug,takels,gereedschap. En dan blijft het toch nog betaalbaar.

Dus als ik hem mischien eens lief aankijk, dat we het klusje kunnen klaren. Echt veel rijden we er niet mee. Hooguit Beverwijk ijmuiden. en dan nog binnendoor. Goh wat rijdt dat toch weer lekker een citroen AX

Weet je heel toevallig of een rembekrachtiger van een 1.1 ook op die van een 1.0 past. en of de vrije slag van zo'n bekrachtiger kunt verstellen. Hij doet het nog wel maar het rempedaal moet toch wel heel ver ingetrapt worden. Op de sloop heb ik wel nieuwe in ax en gezien. Dus als het zou passen. Zijn ze niet veel krachtiger? :jump: :wink:

Axen........ Beverwijk
ik wil weer een Citroën ax rijden, ik verveel me zo, het lijkt me weer leuk. Die astra gaat me vervelen, na 306000 kilometer is er nog steeds niets ernstigs aan de hand..............Ach hij komt er nog wel eens.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

gertjuh weer rijdende ax! :D vet man ;)

die rembekrachtigers passen onderling overigens.. vrije slag kan je volgens mij niet instellen, niet kunnen vinden athans! maar als het goed is begint hij ook al direct.. echter bij de GT van Neonak merk ik ook dat hij pas aan het eind vh pedaal remt (dan wel goed) dus wellicht zit dat hem toch in je rembekrachtiger.

koppeling vervangen is leuk werkje, eerste keer samen met neonak er een week over gedaan ofzo.. (geen gereedschap, geen info, niet door kunnen werken)
laatste keer dat ik koppelingetje heb vervangen door de bak onder de auto vandaan te halen zattie er na 2uur (:shock:) weer onder :)

tsja, oefening baart kunst he ;)

maar hier zijn dus evntueel ook nog 2 helpende handjes!
Image

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Rio97 wrote:Oei, da's best wel een droge bak, of zie ik dat nu verkeerd?
Wel een paar handige foto's om te bewaren!

Bij mij schakelt de 2 al een maandje al net zo zwaar als de 1 standaard doet, dus misschien komen ze wel van pas.... :roll:


Dat doet ie bij mij ook. :(
Het is me wel opgevallen dat er een tijd lang wat bakolie onder mijn versnellingsbak hing. Had ik hem afgetapt zat er gewoon bijna 2 liter in.

Dus alles weer terug en iets meer dan 2 liter erin. Tijdje gelekt... Nu lekt ie niet meer. Of hij is leeg... Weet niet of je dat merkt. (lijkt me wel).

Maar schakelen naar zijn 2 gaat vrij zwaar. Je moet hem ff ergens doorheen duwen. Maar kan dat ook niet aan die schakelstangen liggen?

Heb het vaker gehad dat als je die schoonmaakt dat het een stuk soepeler gaat.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

je kan die stangetjes ook opnieuw afstellen :roll:

overigens Mark: weet je zeker dat het je v-bak olie was? als je krukaskeering lek is gaat het namelijk ook naar het laagste punt en daar druppelen, dus onderaan bij die naad van je bak!!
Image

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

q01z wrote:je kan die stangetjes ook opnieuw afstellen :roll:

overigens Mark: weet je zeker dat het je v-bak olie was? als je krukaskeering lek is gaat het namelijk ook naar het laagste punt en daar druppelen, dus onderaan bij die naad van je bak!!


Het stonk naar V-bak olie. En zo zag het er ook uit. Helemaal schoon doorzichtig. Ik zal binnenkort weer is aftappen. En stangetjes schoonmaken. En kijken hoe ik ze af kan stellen.

Als die motorolie zou lekken zou ik dat in het oliepijl moeten merken. En hij verbruikt niets zichtbaars.

Wat een rotmechaniek eigenlijk die schakelstangen. Waarom niet gewoon als bij de ZX... 1 grote stang die naar je bak loopt. Ipv al die kleine gare overloop stangetjes.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 355
Joined: TueAug16, 2005 1:23:20 AM

Post by ZX1.4i »

Mark wrote:Dus alles weer terug en iets meer dan 2 liter erin. Tijdje gelekt... Nu lekt ie niet meer. Of hij is leeg... Weet niet of je dat merkt. (lijkt me wel)

Aan de bovenkant zit een ontluchting, waar een beetje doorheen kan zweten, zeker als er teveel inzit, word dat door de ontluchting eruit gegooid. Als er ergens in de bak een lager/tandwiel niet lekker meer is, dan kan het zijn dat de bakolie te heet word en dan gooit de bak het er ook uit.

Als hij leeg is, dan merk je dat snel genoeg, dan draait de bak inelkaar.
Xantia 1.9D Sensation (Import)

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

teveel olie wordt door de oliekeerringen eruit gegooid.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Het kan ook op de Drake's budget manier! wel op eigen risico ;)
ik ben niet verandwoordelijk voor wat voor schade dan ook :D .

De bijkomende overige kosten zijn:
?16 2L bakolie 1 liter schoongemaakt met oud doek als filter(was nog 2 maanden geleden ververst) 1 liter nieuw
?20 Keerringen aandrijfassen ach komt volgende keer wel, zijn al 2 keer assen uitgetrokken nu
?10 Moeren aandrijfassen (deze moeten in princiepe vernieuwd worden) gewoon erop draaien en weer afborgen op een ander stukje :D
?10 Keerring Prise-as lekt niet, if it ain't broken don't fix it :D
?2 Moeren tbv de fusee-pennen. (deze moeten in princiepe vernieuwd worden) 1000p schuurpapier doet wonderen, vervangen? volgende keer maar weer


totale kosten uhm.. 9 euro voor 1 liter olie :lol: .
Last edited by Drake on FriOct28, 2005 11:02:28 PM, edited 7 times in total.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

dubbeldinges

Post Reply