Over inhouden, afslaan en backfires
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Over inhouden, afslaan en backfires
Even een korte inleiding:
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=4816&postdays=0&postorder=asc&start=20
Deze problemen zijn wonderbaarlijk verdwenen vlak voor de APK, dus zonder dat ik ook maar iets heb gedaan! Maar nu is het dus weer vrolijk terug met dien verstande dat wanneer ik nu het gas loslaat hij zo nu en dan niet oppakt, met een knal uit de uitlaat als gevolg. (dan gaat ie wel)
De auto houdT ook in als hij in zijn vrij staat.
Baal hiervan en wil het zsm opgelost hebben... iemand ideeen? Bougiekabels maar eens vervangen? Hoe kan ik zien dat dat nodig is?
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=4816&postdays=0&postorder=asc&start=20
Deze problemen zijn wonderbaarlijk verdwenen vlak voor de APK, dus zonder dat ik ook maar iets heb gedaan! Maar nu is het dus weer vrolijk terug met dien verstande dat wanneer ik nu het gas loslaat hij zo nu en dan niet oppakt, met een knal uit de uitlaat als gevolg. (dan gaat ie wel)
De auto houdT ook in als hij in zijn vrij staat.
Baal hiervan en wil het zsm opgelost hebben... iemand ideeen? Bougiekabels maar eens vervangen? Hoe kan ik zien dat dat nodig is?
Last edited by Rob GT on MonDec05, 2005 5:23:47 PM, edited 2 times in total.
Brutus wrote:Als ie knalt zit et em toch echt in de ontsteking..
IK heb dat iook gehad een tijd terug.. Kan best zijn dat de brandstof niet goed of volledig wordt ontbrand!
Volgens Marc heb ik electronische ontsteking... (oke, hij riep volgens mij ook ergens dat hij geen verstand had van multipoints) en hoe kan ik dan die ontsteking nakijken? En waarom is het probleem de hele zomer weggeweest? We hebben best een natte zomer gehad...
Foto van onder de motorkap:
computer eens reseten en kijken of het probleem zich terug keerd..
als je gaat redeneren ( ofzo ) dan zit het in de onstekking deze word electronisch geregeld, via de Bdp sensor dus deze zou eventueel kapot zijn, maar aan de andere kant dan zou die zeker weten in noodloop gaan.
ook kan het een brandstofprobleem zijn. begint je motormanagment lampje ook te branden?
als je gaat redeneren ( ofzo ) dan zit het in de onstekking deze word electronisch geregeld, via de Bdp sensor dus deze zou eventueel kapot zijn, maar aan de andere kant dan zou die zeker weten in noodloop gaan.
ook kan het een brandstofprobleem zijn. begint je motormanagment lampje ook te branden?
TTF wrote:computer eens reseten en kijken of het probleem zich terug keerd..
Niks...
TTF wrote:ook kan het een brandstofprobleem zijn. begint je motormanagment lampje ook te branden?
Zo nu en dan een paar seconden...
Sohail(ZX1.4i) is vandaag langs geweest en heeft de ECU uitgelezen. Hij gaf eerst storing 52 aan. (mengselstoring) Dus wij alle sensoren e.d. schoonmaken. Maar dat bleek helaas een oude storing te zijn dus geen resultaat. Na het resetten van de storing gaf hij niks meer aan, geen storing dus. Lekker optimistisch, hij trok nog steeds als een 1.1 (Sohails woorden!!)
Volgens Sohail kan het liggen aan de bobine, deze gaf een weerstand van 9.12 ipv 8.6 ohm... of anders de gaskleppotentiometer of het brandstoffilter.
Laat er nu eens binnenkort een sleutelmeeting zijn: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=165420&postdays=0&postorder=asc&start=0
Heel waarschijnlijk ga ik daar wel ff heen... hoop dat ik dan wat kan doen.
Last edited by Rob GT on SunOct16, 2005 8:34:52 PM, edited 1 time in total.
Volgens de database van Autoweek voor een AX-GTI:
0 tot 100 in 9 sec en een gecombineerd verbruik van 1:13,8
Die 0 -100 in 9 sec haalt de auto echt niet, die auto moet in een vloek en een zucht op de 100 zitten.
Er is dus duidelijke iets mis, de motor loopt hapert en houd vreselijk in, het vermoeden dat het boven een bepaald toerental over is duid erop dat het het de gaskleppot. meter is. Maar dit klinkt weer niet logisch met het slecht stationair lopen en afslaan, wellicht is dit de bobine of is het een combinatie van factoren.
De bobine uitwisselen is in iedergeval de moeite waard, die verdelerloze dingen gaan nogal eens stuk. Brandstof filter vervangen kan ook geen kwaad, voor hetzelfde geld zit dat ding verstopt waardoor de benzine toevoer hapert.
De bobine en het brandstoffilter zijn storingen die niet worden opgeslagen in de ECU, de techniek was toen blijkbaar nog niet zo ver
Volgens de Masterbase DVD:
De bobine: Valeo
Valeo artikelnr: 245041
Citroen/Peugeot, 597049
Rover/Austin, GCL204
Helaas word de prijs niet vermeld, koop enkel een Valeo of Bosch, al het andere is imitatie-zooi.
Brandstof filter kost c.a ?15
Mocht dit niets opleveren, dan kunnen we verder gaan kijken naar de brandstofpomp en de injectoren.
0 tot 100 in 9 sec en een gecombineerd verbruik van 1:13,8
Die 0 -100 in 9 sec haalt de auto echt niet, die auto moet in een vloek en een zucht op de 100 zitten.
Er is dus duidelijke iets mis, de motor loopt hapert en houd vreselijk in, het vermoeden dat het boven een bepaald toerental over is duid erop dat het het de gaskleppot. meter is. Maar dit klinkt weer niet logisch met het slecht stationair lopen en afslaan, wellicht is dit de bobine of is het een combinatie van factoren.
De bobine uitwisselen is in iedergeval de moeite waard, die verdelerloze dingen gaan nogal eens stuk. Brandstof filter vervangen kan ook geen kwaad, voor hetzelfde geld zit dat ding verstopt waardoor de benzine toevoer hapert.
De bobine en het brandstoffilter zijn storingen die niet worden opgeslagen in de ECU, de techniek was toen blijkbaar nog niet zo ver
Volgens de Masterbase DVD:
De bobine: Valeo
Valeo artikelnr: 245041
Citroen/Peugeot, 597049
Rover/Austin, GCL204
Helaas word de prijs niet vermeld, koop enkel een Valeo of Bosch, al het andere is imitatie-zooi.
Brandstof filter kost c.a ?15
Mocht dit niets opleveren, dan kunnen we verder gaan kijken naar de brandstofpomp en de injectoren.
Xantia 1.9D Sensation (Import)
Gisteren reed hij idd wel heel beroerd
Zojuist naar school gereden met de auto... tot aan de snelweg (dus met ijskoude motor) niks aan de hand. Pas de laatste bocht voor de snelweg moest ik van het gas af en hield ie in bij gasgeven. Op de snelweg zelf (120-> 4000rpm) niks aan de hand. Bij Muiden was het wat drukker dus rij je wat minder hard (100 -> +/- 3000rpm) dan wordt duidelijk dat het inhouden echt is beneden een bepaald aantal toeren +/- 3250 maar ook weer niet altijd. Vanmorgen ging het sowieso best goed, ook wegrijden bij het stoplicht ging met weinig drama. (wel ff volgas)
Maar ik weet zeker dat als ik over 5 minuten weer de auto pak dat niet eens normaal van de parkeerplaats af kom...
En het storingslampje brand eigenlijk alleen maar in de bocht (waar hij bijna altijd inhoudt) een paar seconden
Zojuist naar school gereden met de auto... tot aan de snelweg (dus met ijskoude motor) niks aan de hand. Pas de laatste bocht voor de snelweg moest ik van het gas af en hield ie in bij gasgeven. Op de snelweg zelf (120-> 4000rpm) niks aan de hand. Bij Muiden was het wat drukker dus rij je wat minder hard (100 -> +/- 3000rpm) dan wordt duidelijk dat het inhouden echt is beneden een bepaald aantal toeren +/- 3250 maar ook weer niet altijd. Vanmorgen ging het sowieso best goed, ook wegrijden bij het stoplicht ging met weinig drama. (wel ff volgas)
Maar ik weet zeker dat als ik over 5 minuten weer de auto pak dat niet eens normaal van de parkeerplaats af kom...
En het storingslampje brand eigenlijk alleen maar in de bocht (waar hij bijna altijd inhoudt) een paar seconden
als hij altijd in de bocht inhoud, ben ik dan heel gek als ik zeg dat het iets is van vuil in de tank?? dat verschuift als je door de bocht gaat, komt voor je pomp te zitten of in je leidingen en tada, te weinig benzine dus inhouden?
overigens: de GTI van sanderGTI vond ik qua rijden ook raar.. als je het gas intrapte ging het eerst wel hard vooruit, maar als hij dan bij de 4000rpm kwam kreeg je ineens nog een beetje power ergens vandaan waaruit dan bleek dat het idd een GTI met heel veel power is.
lijkt me redelijk hetzelfde probleem? onankds dat die zeker de 10sec nog wel haalt.. dara branden trwns geen rare lampjes enzo
overigens: de GTI van sanderGTI vond ik qua rijden ook raar.. als je het gas intrapte ging het eerst wel hard vooruit, maar als hij dan bij de 4000rpm kwam kreeg je ineens nog een beetje power ergens vandaan waaruit dan bleek dat het idd een GTI met heel veel power is.
lijkt me redelijk hetzelfde probleem? onankds dat die zeker de 10sec nog wel haalt.. dara branden trwns geen rare lampjes enzo
laatst ook een beetje het zelfde probleem gehadheel erg inhouden en slecht willen starten en backfires enzo, toen was mijn lambadasonde stuk..
mischien nu nog een x uitlezen? is heel makkelijk zelf te doen rob, als je 1 x weet hoe het moet.. staat wel in de ath
en marc een gti doet onderinzowiezo niet veel boven de 4000 word het leuk
mischien nu nog een x uitlezen? is heel makkelijk zelf te doen rob, als je 1 x weet hoe het moet.. staat wel in de ath
en marc een gti doet onderinzowiezo niet veel boven de 4000 word het leuk
TTF wrote:laatst ook een beetje het zelfde probleem gehadheel erg inhouden en slecht willen starten en backfires enzo, toen was mijn lambadasonde stuk..
mischien nu nog een x uitlezen? is heel makkelijk zelf te doen rob, als je 1 x weet hoe het moet.. staat wel in de ath
en marc een gti doet onderinzowiezo niet veel boven de 4000 word het leuk
We hebben hem al een paar keer extra uitgelezen... maar mijn auto hield vandaag eigenlijk niet echt veel in. Het was alleen in de lage toeren bij gas los eigenlijk. T' is echt beneden de 3250 ongeveer. Motor was natuurlijk wel goed warm.
Enne... Mighty Marc... bij hoeveel toeren heeft de GTI zijn maximale koppel???
q01z wrote:als hij altijd in de bocht inhoud, ben ik dan heel gek als ik zeg dat het iets is van vuil in de tank?? dat verschuift als je door de bocht gaat, komt voor je pomp te zitten of in je leidingen en tada, te weinig benzine dus inhouden?
Dit kan heel goed het probleem zijn i.c.m. de gaskleppot.meter omdat het boven een bepaald toerental (stand van het gaspedaal) weg is.
Ik zou zeggen, vervang die sensor eerst maar eens, na dit verhaal denk ik niet zo sterk meer dat het de bobine kan zijn.
Xantia 1.9D Sensation (Import)
denk dat het id komt doordat hij niet goed ontsteekt. of dat nu een te kleine vonk is of geen vonk op een cilinder of op het verkeerde tijdstip vonkt is zo niet te zeggen.
mijn sport knalt er altijd vrolijk op weg omdat de onsteking vrij vroeg staat. vooral bij uitlaten rijden na veel toeren gedraait te hebben. oorzaak overflow van benzine in de carb die onverbrand of gedeeltelijk verbrand in het uitlaatsysteem terrecht komt en daar door de hitte alsnog verbrand. Zit er zelf niet zo mee, bij mijn auto is het een eigenschap waar hij nieuw al last van had. Daarnaast houd mijn auto ook niet in oid. dat krijg je als je een electronisch geregelde ontsteking hebt :P
laterss
denny
mijn sport knalt er altijd vrolijk op weg omdat de onsteking vrij vroeg staat. vooral bij uitlaten rijden na veel toeren gedraait te hebben. oorzaak overflow van benzine in de carb die onverbrand of gedeeltelijk verbrand in het uitlaatsysteem terrecht komt en daar door de hitte alsnog verbrand. Zit er zelf niet zo mee, bij mijn auto is het een eigenschap waar hij nieuw al last van had. Daarnaast houd mijn auto ook niet in oid. dat krijg je als je een electronisch geregelde ontsteking hebt :P
laterss
denny
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
Oke... sinds zaterdag viel me op dat er wat siste onder de motorkap.
Vandaag even gaan kijken waar dat vandaan kwam...
Welnu, ik heb een slangetje gevonden die nogal poreus is!
Hij loopt naar de ECU toe en toen ik hem eruit trok liep 'ie helemaal niet meer. Nu start hij nog wel maar slaat al na een paar seconden af, tenzij ik gas erop hou.
Zie:
Alleen ben ik zo slim geweest om dat in het donker te doen en nu kan ik hem niet meer terug plaatsen. Dus voorlopig moet ik fietsen
Maar goed, kan ik die zo bestellen bij de automaterialenzaak?
Vandaag even gaan kijken waar dat vandaan kwam...
Welnu, ik heb een slangetje gevonden die nogal poreus is!
Hij loopt naar de ECU toe en toen ik hem eruit trok liep 'ie helemaal niet meer. Nu start hij nog wel maar slaat al na een paar seconden af, tenzij ik gas erop hou.
Zie:
Alleen ben ik zo slim geweest om dat in het donker te doen en nu kan ik hem niet meer terug plaatsen. Dus voorlopig moet ik fietsen
Maar goed, kan ik die zo bestellen bij de automaterialenzaak?