motorswap van 1.1 carb naar 1.4 mono
Moderators: denny, vtspower, webmasters
motorswap van 1.1 carb naar 1.4 mono
heej mensen
wij zijn hier bezig met een motorswitch van m'n ax, het 1.1 carbu blok moet zijn plaats maken voor een 1.4 mono point blok, kdz blok, die hier eerder te koop heeft gestaan.
nu hangt het blok er inmiddels in en is de 5bak aangesloten, nu moet de brandstofleidingen nog en de kabelboom. mijn vraag is, kunnen jullie mij tips geven en foto's van hoe het zat aangesloten bij een 1.4 kdz monopoint dit omdat ik het blok los heb gekocht en ik voorheen een carbu had (heb)
nog een paar vragen:
- hoe en waar zit het (met) de brandstofpomp?
- hoe zit de computer orgineel gemonteerd?
- hoe zit de kachelradiateur aangesloten?
alvast bedankt !!!!
wij zijn hier bezig met een motorswitch van m'n ax, het 1.1 carbu blok moet zijn plaats maken voor een 1.4 mono point blok, kdz blok, die hier eerder te koop heeft gestaan.
nu hangt het blok er inmiddels in en is de 5bak aangesloten, nu moet de brandstofleidingen nog en de kabelboom. mijn vraag is, kunnen jullie mij tips geven en foto's van hoe het zat aangesloten bij een 1.4 kdz monopoint dit omdat ik het blok los heb gekocht en ik voorheen een carbu had (heb)
nog een paar vragen:
- hoe en waar zit het (met) de brandstofpomp?
- hoe zit de computer orgineel gemonteerd?
- hoe zit de kachelradiateur aangesloten?
alvast bedankt !!!!
Last edited by Flamme on TueAug23, 2005 11:08:30 PM, edited 1 time in total.
kachelradiateur zit zoals een carb ook.
voor carb--> benzin.
retour benzine leiding
Benzinepomp in de benzinetank.
foto van draadjes
ik zou zeggen begin bij het begin de meeste connectors hebben een eigen connector. heb je al wel een ecu en kabelboom geregeld?
en waarom pak je geen 1.4 carb ipv injectiehuis
computer/ecu zit tussen de veerpoot en het vulpijpje van de ruitenwisservloeistof
voor carb--> benzin.
retour benzine leiding
Benzinepomp in de benzinetank.
foto van draadjes
ik zou zeggen begin bij het begin de meeste connectors hebben een eigen connector. heb je al wel een ecu en kabelboom geregeld?
en waarom pak je geen 1.4 carb ipv injectiehuis
computer/ecu zit tussen de veerpoot en het vulpijpje van de ruitenwisservloeistof
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
ik zou inderdaad ook een 1.4carb gaan zoeken.. of tijdelijk ff een 1.1 carb erop schroeven en opzoek gaan naar een 1.4
benzinepomp enzo wordt alelmaal lastig anders, je moet of een andere tank regelen. Of een pompje onder de kap.. dat kan allebij wel hoor, maar lijkt mij meer werk dan dat het opleverd!
een carburateur op de kop tikken ergens en die erop schroeven is makkelijker en als je een GTcarb (dubbele carburateur dus) koopt win je dr nog vermogen mee ook!
als je dit niet wilt, zou je kunnen proberen de mechanische benzinepomp van je carberateurblok te gebruiken, maar die heb je vast meeverkocht.. dus dat is lastig..
die pomp heb je zoiezo trouwens nodig, ook als je een carburateur erop gaat zetten!
dat is een klein zwart dingetje dat aan de achterkant van je blok zit (rond 5cm ongeveer) waar dus de benzineslangen in/uit gaan.. dat heb je nodig en het huis waar het opzit, omdat een injectieblok geen gat heeft voor die pomp. Verder kan dat wel gewoon
benzinepomp enzo wordt alelmaal lastig anders, je moet of een andere tank regelen. Of een pompje onder de kap.. dat kan allebij wel hoor, maar lijkt mij meer werk dan dat het opleverd!
een carburateur op de kop tikken ergens en die erop schroeven is makkelijker en als je een GTcarb (dubbele carburateur dus) koopt win je dr nog vermogen mee ook!
als je dit niet wilt, zou je kunnen proberen de mechanische benzinepomp van je carberateurblok te gebruiken, maar die heb je vast meeverkocht.. dus dat is lastig..
die pomp heb je zoiezo trouwens nodig, ook als je een carburateur erop gaat zetten!
dat is een klein zwart dingetje dat aan de achterkant van je blok zit (rond 5cm ongeveer) waar dus de benzineslangen in/uit gaan.. dat heb je nodig en het huis waar het opzit, omdat een injectieblok geen gat heeft voor die pomp. Verder kan dat wel gewoon
oke bedankt voor de antwoorden!!
de status is nu zo ver:
1.4i blok hangt er in, versnellingsbak ed klaar
draadboom zo'n 30% aangesloten
koelvloeistof bijna klaar
vanmiddag op de sloop aan het breken geweest voor een retour leiding maar zit toch wel verdomd vast.. helaas niet optijd klaar, de jongens van de sloop wouden naar huis om half6 dus morgen weer verder daar..
kan ik gewoon de zelfde tank gebruiken, door alleen een brandstofpomp er in te plaatsen+retour leiding?
of is er een mogelijkheid om op een andere manier een retour te maken?
tevens een plaatje voor de computer mee genomen van de sloop en wat slangen van de benzine leiding heen en retour onder de kap..
ik heb het oude 1.1 blok nog liggen, de 1.4i heb ik gekocht van ZX-Cruiser
een carb er van maken is geen optie, ben nou toch al zo ver hier mee
de brandstof pomp van de carb gebruiken lijkt me niet kunnen toch, omdat er een retour leiding nodig is?
of heeft iemand een ander idee?
misschien beetje warrig verhaal, ik ben het ook...
de status is nu zo ver:
1.4i blok hangt er in, versnellingsbak ed klaar
draadboom zo'n 30% aangesloten
koelvloeistof bijna klaar
vanmiddag op de sloop aan het breken geweest voor een retour leiding maar zit toch wel verdomd vast.. helaas niet optijd klaar, de jongens van de sloop wouden naar huis om half6 dus morgen weer verder daar..
kan ik gewoon de zelfde tank gebruiken, door alleen een brandstofpomp er in te plaatsen+retour leiding?
of is er een mogelijkheid om op een andere manier een retour te maken?
tevens een plaatje voor de computer mee genomen van de sloop en wat slangen van de benzine leiding heen en retour onder de kap..
ik heb het oude 1.1 blok nog liggen, de 1.4i heb ik gekocht van ZX-Cruiser
een carb er van maken is geen optie, ben nou toch al zo ver hier mee
de brandstof pomp van de carb gebruiken lijkt me niet kunnen toch, omdat er een retour leiding nodig is?
of heeft iemand een ander idee?
misschien beetje warrig verhaal, ik ben het ook...
-
- AX liefhebber
- Posts: 483
- Joined: SunAug29, 2004 8:30:15 PM
- Location: Harderwijk
- Contact:
DAMN jullie zijn wel snel zeg! Zaterdag gehaald, donderdag er al in
Je hebt wel een injectietank nodig! Ik zou em compleet halen uit een sloper met pomp en al. Brandstofleidingen kan je blijven gebruiken. Heeft een carb ook een brandstofretourleiding? heb je nl ook nodig.
Je hebt wel een injectietank nodig! Ik zou em compleet halen uit een sloper met pomp en al. Brandstofleidingen kan je blijven gebruiken. Heeft een carb ook een brandstofretourleiding? heb je nl ook nodig.
AX GT 16V '87 | AX GTi '91 | C5 Exlusive '05
-
- AX liefhebber
- Posts: 483
- Joined: SunAug29, 2004 8:30:15 PM
- Location: Harderwijk
- Contact:
zozo de orginele tank is dr uit, wat een ge-emmer als je de tank net vol hebt gegooidt haha 30 liter in jerry-cans gezogen
morgen een injectietank van de sloop zien te fixen, of dat iemand hier nog 1 te koop heeft?
nog ff een vraag, zit er verschil tussen een injectie benzine tank van een 1.1 en een 1.4?
morgen ook de draadboom verder aansluiten met behulp van electrische schema's
ook moet er nog een gat in het chassis gehakt worden voor een uitsparing van de benzinepomp!
voor de rest is het goed te doen hoor!
laterz
morgen een injectietank van de sloop zien te fixen, of dat iemand hier nog 1 te koop heeft?
nog ff een vraag, zit er verschil tussen een injectie benzine tank van een 1.1 en een 1.4?
morgen ook de draadboom verder aansluiten met behulp van electrische schema's
ook moet er nog een gat in het chassis gehakt worden voor een uitsparing van de benzinepomp!
voor de rest is het goed te doen hoor!
laterz
vanmorgen in alle vroegte de draadboom, koelvloeistofcircuit, dynamo, computer, vacuum + benzine leiding heen aangelegd en alvast ruimte voor de retour leiding gemaakt (stoel achterbank gordel kappen d'r uit)
nu de slopen af bellen om een benzine tank voor injectie + benzine pomp + retour leiding + overloop slangen ed. tenzij iemand hier nog wat te koop heeft????
nu de slopen af bellen om een benzine tank voor injectie + benzine pomp + retour leiding + overloop slangen ed. tenzij iemand hier nog wat te koop heeft????
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
heej mensen de status is:
alles is aangesloten, tank zit er in enzo
nu zou het starten lopen moeten zijn, maar de injectie doet het niet goed
namelijk: op de injectie staat een klein beetje stroom zo'n 0,04Volt tijdens het starten. maar spuit geen brandstof in.
hierop hebben we rechtstreeks de accu (12volt) aangesloten op de 2 pinnetjes boven op de injectie, (kapje er af) en toen tijdens het starten spoot de brandstof er in en de motor ging lopen toen we stopten met doorschakkelen op de pinnetjes sloeg de motor 2 tel later af. geen resultaat. de bedrading van de computer naar de injectie ziet er nog goed uit en de stekkers zitten er goed in. heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn? wij zijn radeloos hier.....
tevens zitten er 4 draden in de draadboom waarvan we niet achter kunnen komen waar ze op moeten namelijk 1 gele draad en 1 groen draad die doormiddelvan een rode mannetje-vrouwtje stekker wel in elkaar passen, en 2 zwarte draden ook mannetje vrouwtje 1 witte stekker 1 zwarte stekker die ook in elkaar passen waar beide 12volt opstaat. deze mannetjes vrouwtjes op elkaar aangesloten of los van elkaar heeft geen resultaat tijdens het starten, de gele draden tevens geprobeerd te aarden door op het blok vast te zetten, ook geen resultaat...
tevens gaat de accu ook erg snel leeg tijdens het starten, vanavond al 2 accus leeg getrokken...
wie o wie heeft een idee wat hier de zondebok is?
na een hele dag knooien is het ernstig frusterend...
alles is aangesloten, tank zit er in enzo
nu zou het starten lopen moeten zijn, maar de injectie doet het niet goed
namelijk: op de injectie staat een klein beetje stroom zo'n 0,04Volt tijdens het starten. maar spuit geen brandstof in.
hierop hebben we rechtstreeks de accu (12volt) aangesloten op de 2 pinnetjes boven op de injectie, (kapje er af) en toen tijdens het starten spoot de brandstof er in en de motor ging lopen toen we stopten met doorschakkelen op de pinnetjes sloeg de motor 2 tel later af. geen resultaat. de bedrading van de computer naar de injectie ziet er nog goed uit en de stekkers zitten er goed in. heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn? wij zijn radeloos hier.....
tevens zitten er 4 draden in de draadboom waarvan we niet achter kunnen komen waar ze op moeten namelijk 1 gele draad en 1 groen draad die doormiddelvan een rode mannetje-vrouwtje stekker wel in elkaar passen, en 2 zwarte draden ook mannetje vrouwtje 1 witte stekker 1 zwarte stekker die ook in elkaar passen waar beide 12volt opstaat. deze mannetjes vrouwtjes op elkaar aangesloten of los van elkaar heeft geen resultaat tijdens het starten, de gele draden tevens geprobeerd te aarden door op het blok vast te zetten, ook geen resultaat...
tevens gaat de accu ook erg snel leeg tijdens het starten, vanavond al 2 accus leeg getrokken...
wie o wie heeft een idee wat hier de zondebok is?
na een hele dag knooien is het ernstig frusterend...
hej mensen
het injectieprobleem is gefixed, de injector maakte geen goed contact, maar nu het volgende probleem, de auto wil super slecht starten, het vermoeden ligt bij de koelvloeistofsensor, hiervan is de stekker slecht, heb het al met draadjes omgeleid maar dit heeft geen resultaat...
na lang starten met startbooster wil de motor wel lopen, slecht lopen(verzopen)
de sensor staat in contact met de computer en de aarde is goed..
vermoedelijk de sensor kapot wat me sterk lijkt, het blok is er volgens verkoper (zxcruiser) lopend vanaf gekomen..
of zie ik iets overhet hoofd?
groeten arnold
het injectieprobleem is gefixed, de injector maakte geen goed contact, maar nu het volgende probleem, de auto wil super slecht starten, het vermoeden ligt bij de koelvloeistofsensor, hiervan is de stekker slecht, heb het al met draadjes omgeleid maar dit heeft geen resultaat...
na lang starten met startbooster wil de motor wel lopen, slecht lopen(verzopen)
de sensor staat in contact met de computer en de aarde is goed..
vermoedelijk de sensor kapot wat me sterk lijkt, het blok is er volgens verkoper (zxcruiser) lopend vanaf gekomen..
of zie ik iets overhet hoofd?
groeten arnold
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
Lijkt me vrij sterk dat die sensor invloed heeft op het lopen van de auto, dat ding doet niets meer of niets minder dan een lampje aansturen op het dash.
Hoe zit het met alle massa aansluitingen, heb geen idee of dat problemen kan geven met het lopen van het blok, vonken de bougies wel mooi, krijgt ie mss teveel brandstof?
Hoe zit het met alle massa aansluitingen, heb geen idee of dat problemen kan geven met het lopen van het blok, vonken de bougies wel mooi, krijgt ie mss teveel brandstof?
de sensor werkt als een weerstand voor de computer zodat deze weet wat de temperatuur van de koelvloeistof is, waardoor hij bepaald hoe veel brandstof ingespoten word (choke werking) dat is mijn idee van die sensor correct me if im wrong...
heb zo'n beetje alle massa's van het blok al bij langs gelopen, de bougie vonkt als een trein zo het lijkt, kan alleen kijken, weet iemand hoe je dat kunt meten of iets dergelijks?
het zou natuurlijk ook nog kunnen zijn dat ti op 3 of zelfs 2 poten loopt...bedenk ik me net...
ga proberen in iedergeval een sensor + injector van de sloop te fixen dan weet in iedergeval zeker dat dat het niet is...
heb zo'n beetje alle massa's van het blok al bij langs gelopen, de bougie vonkt als een trein zo het lijkt, kan alleen kijken, weet iemand hoe je dat kunt meten of iets dergelijks?
het zou natuurlijk ook nog kunnen zijn dat ti op 3 of zelfs 2 poten loopt...bedenk ik me net...
ga proberen in iedergeval een sensor + injector van de sloop te fixen dan weet in iedergeval zeker dat dat het niet is...
Flamme wrote:de sensor werkt als een weerstand voor de computer zodat deze weet wat de temperatuur van de koelvloeistof is, waardoor hij bepaald hoe veel brandstof ingespoten word (choke werking) dat is mijn idee van die sensor correct me if im wrong...
heb zo'n beetje alle massa's van het blok al bij langs gelopen, de bougie vonkt als een trein zo het lijkt, kan alleen kijken, weet iemand hoe je dat kunt meten of iets dergelijks?
het zou natuurlijk ook nog kunnen zijn dat ti op 3 of zelfs 2 poten loopt...bedenk ik me net...
ga proberen in iedergeval een sensor + injector van de sloop te fixen dan weet in iedergeval zeker dat dat het niet is...
je hebt gelijk het kan idd die sensor zijn!
heb ooit ergens gelezen dat ze in de draadboom naar die sensor een nieuw weerstandje geplaatst hebben zodat de auto beter start.
controleer eens het eerste draadje van de gaskleppositiemeter (dus rechts op je injectiehuis) ik haad draadbreuk en het draad zat tegen de connector aan dus dat viel niet op.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
Flamme wrote:de sensor werkt als een weerstand voor de computer zodat deze weet wat de temperatuur van de koelvloeistof is, waardoor hij bepaald hoe veel brandstof ingespoten word (choke werking) dat is mijn idee van die sensor correct me if im wrong...
heb zo'n beetje alle massa's van het blok al bij langs gelopen, de bougie vonkt als een trein zo het lijkt, kan alleen kijken, weet iemand hoe je dat kunt meten of iets dergelijks?
het zou natuurlijk ook nog kunnen zijn dat ti op 3 of zelfs 2 poten loopt...bedenk ik me net...
ga proberen in iedergeval een sensor + injector van de sloop te fixen dan weet in iedergeval zeker dat dat het niet is...
Dat lijkt me dan de temperatuursensor, en niet de niveausensor, als ze die beiden kunnen combineren, waarom dan 2 sensoren inbouwen, maar ik kan het uiteraard mis hebben, bij mn diesel zit ie dr namelijk ook op, en die heeft geen computer, dus kan zijn dat het bij een benzine anders is
bedankt voor de tip van over de gaskleppositiemeter, we lezen het helaas te laat, maar waren er net ook zelf achtergekomen... hierdoor loopt de motor niet meer op 2 of 3 poten maar weer netjes op 4. tevens nieuwe bougie's gemonteerd en de oude bougiekabels van het oude 1.1 blok overgezet omdat we zeker weten dat deze goed zijn. ook de rotor en de contactpuntjes op geschuurd.
ik heb een koelvloeistofsensor uit een 1.1 injectie gehaald van de sloop, waarvan ik uit kan gaan dat deze nog goed is omdat het een lichte schade auto is, (de sensor is korter dan die er eerst in zat) maar met deze er in en aangesloten is het probleem van het slechte starten niet verholpen... wie heeft er raad? de accu moet eerst half leeg worden gestart tot dat de motor aanslaat.. de boughies slaan nat aan, terwijl er een vonk is...
de aansluiting van de koelvloeistof is me ook nog niet duidelijk, dit omdat er 2 aansluitingen op de sensor zitten, een groene draad die van de computer af komt (poort2) en een bruine draad voor de massa. maar de sensor maakt toch al massa aan het blok? dus zou de bruine draad eigelijk niet nodig zijn? met of zonder de bruine draad maakt geen verschil voor het starten.
wanneer na lang starten dmv startkabels aan een vwgolfgti de motor aanslaat, zoemt de motor perfect! helaas nog niet getest op de weg omdat het luchtfilter ed er nog niet opzitten maar goed.
hopelijk kunnen jullie ons raad geven wat het probleem kan zijn!!!
groeten
ik heb een koelvloeistofsensor uit een 1.1 injectie gehaald van de sloop, waarvan ik uit kan gaan dat deze nog goed is omdat het een lichte schade auto is, (de sensor is korter dan die er eerst in zat) maar met deze er in en aangesloten is het probleem van het slechte starten niet verholpen... wie heeft er raad? de accu moet eerst half leeg worden gestart tot dat de motor aanslaat.. de boughies slaan nat aan, terwijl er een vonk is...
de aansluiting van de koelvloeistof is me ook nog niet duidelijk, dit omdat er 2 aansluitingen op de sensor zitten, een groene draad die van de computer af komt (poort2) en een bruine draad voor de massa. maar de sensor maakt toch al massa aan het blok? dus zou de bruine draad eigelijk niet nodig zijn? met of zonder de bruine draad maakt geen verschil voor het starten.
wanneer na lang starten dmv startkabels aan een vwgolfgti de motor aanslaat, zoemt de motor perfect! helaas nog niet getest op de weg omdat het luchtfilter ed er nog niet opzitten maar goed.
hopelijk kunnen jullie ons raad geven wat het probleem kan zijn!!!
groeten