Motor storing. Toerental schiet omhoog / naarbeneden.

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Motor storing. Toerental schiet omhoog / naarbeneden.

Post by Mark »

Sinds een maand heb ik af en toe dat bij stationair draaien... Bijvoorbeeld voor een stoplicht het toerental ff zakt van 1000 naar 800 en dan ff naar 1200 en weer naar 1000.

Op zich heel klein beetje iritant. Maar nog geen probleem.

Wordt de laatste tijd erger. Iets grotere toerental verschillen en vaker.

En nou vanmiddag rij ik weg op mijn werk. Sta ik te wachten voor een rotonde... Schiet me toerental opeens een keer of 3 van naar de 600 en naar de 1500. Gelukkig ging het rijden... en sloeg ie niet af. Ook ging daartussen een fractie van een halve seconde een lampje 1x branden.

Denk het motorcontrole lampje. Ging direct weer uit. Was denk maar 0.5 seconde aan.

Sta ik bij het volgende stoplicht stil... wil die zover terugzakken dat ie af zou gaan slaan. Dus gas houden... Daarna bleef het rijden en werd de motor netjes 90 graden. Verder geen problemen. Ging probleemloos naar de 180. En ree verder gewoon goed.

Wat kan dit zijn. Want iets zegt me dat ik binnenkort een keer stil sta.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

Ik denk dat het de gaskleppotentiometer (?) is. Ik heb iets soortgelijks gehad, en dat begon zoals jij omschrijft, maar na verloop van tijd viel er amper meer met de auto te rijden. Je moet dus het injectiehuis gaan vervangen lijkt me
Image

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

peter wrote:Ik denk dat het de gaskleppotentiometer (?) is. Ik heb iets soortgelijks gehad, en dat begon zoals jij omschrijft, maar na verloop van tijd viel er amper meer met de auto te rijden. Je moet dus het injectiehuis gaan vervangen lijkt me


Wat was precies jouw probleem dan?
Image

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

:( Daar was ik al een beetje bang voor...

Als ik mijn oor op mijn injectie huis leg dan hoor ik OVERDUIDELIJK dat er bewegende delen inzitten... Geratel. Ook weer niet zo hard dat je zegt dat het meteen uit elkaar vliegd...

Mijn oom die nogal handig is in auto's dacht ook het injectie huis. Blok heeft pas 75000km op de teller. Wel snel.

Kost zo'n ding eigenlijk. Weet dat ie duur is. Maar hoe duur?
En wie weet is het wat anders... Nog niks uit te sluiten.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

bad_my84
AX Master
AX Master
Posts: 1514
Joined: ThuJan13, 2005 8:05:14 AM
Location: Meerssen (Limburg)

Post by bad_my84 »

Die van mij heeft eerst ook niet goed stationair gelopen.
Stationair toerental schommelde een beetje en soms bij een stoplicht daalde het zo ver dat ie uit dreigde te vallen.
Voor de rest reed ie ook prima.

Heb em toen naar de garage gebracht en daar hebben ze de rotor, verdelerkap en de bougies vervangen. Ook hadden ze nog wat dingetjes schoon gemaakt.
Probleem was daarna wel opgelost.

Weet totaal niet of dat iets met jouw probleem te maken heeft, maar het lijkt verd8 veel op elkaar.
Harttransplantatie is geslaagd!
Nu in de testfase beland...

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Lijkt er wel op ja.

De rotor... Zit dat onder die kap waar je je bougie kabels op aan sluit? Naast je motor. (ertegenaan)

Dat ding zit vast met 4 torx bouten... Die er bij mij denk niet meer uitgaan. Dat ding moest een keer los alleen was die bout niet echt stevig. Die torx kop is dus zo goed als verrot. :roll:

Echt gaar want die bouten krijg ik er denk bijna niet meer uit.

Maar ik wacht nog wat reacties af van "injectiehuis" problemen.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

bad_my84
AX Master
AX Master
Posts: 1514
Joined: ThuJan13, 2005 8:05:14 AM
Location: Meerssen (Limburg)

Post by bad_my84 »

Mark wrote:Lijkt er wel op ja.

De rotor... Zit dat onder die kap waar je je bougie kabels op aan sluit? Naast je motor. (ertegenaan)

Dat ding zit vast met 4 torx bouten... Die er bij mij denk niet meer uitgaan. Dat ding moest een keer los alleen was die bout niet echt stevig. Die torx kop is dus zo goed als verrot. :roll:

Echt gaar want die bouten krijg ik er denk bijna niet meer uit.

Maar ik wacht nog wat reacties af van "injectiehuis" problemen.


Daar zit ie als het goed is.

Als de problemen bleven aanhouden moest ik mijn bougie kabels maar eens vervangen, kon ook helpen.
Hadden ze op dat moment niet gedaan omdat het dan meteen een stukkie duurder zou worden.
En ja, ik ben een arme student. :wink:
Harttransplantatie is geslaagd!
Nu in de testfase beland...

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

het klinkt idd als gaskleppotmeter of anders de stappenmotor. (beide modules in het injectiehuis)

Als ik me niet vergis met jouw ZX blok heb jij een bosch monopoint 3.0 ipv de bekende ellendige bosch 2.2

je kan eens proberen je ecu uit te lezen
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

TjizZzuH
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 795
Joined: WedJan26, 2005 2:06:57 PM
Location: Pingjum

Post by TjizZzuH »

Ik heb ook ongeveer iets vergelijkbaars gehad...onregelmatig stationair en ongeveer 2x zo hoog als normaal...ff de ECU greset en hij deed weer normaal...

Maar ik had geen geratel in het injectiehuis, dus waarschijnlijk is het niet hetzelfde probleem

Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Joost wrote:het klinkt idd als gaskleppotmeter of anders de stappenmotor. (beide modules in het injectiehuis)

Als ik me niet vergis met jouw ZX blok heb jij een bosch monopoint 3.0 ipv de bekende ellendige bosch 2.2

je kan eens proberen je ecu uit te lezen


Heb idd de Bosch Monopoint 3.0 injectie.

Vanmorgen weer zonder problemen naar mijn werk gereden.
Had wel van te voren ff de ecu stekker opnieuw vastgezet.

Ga het wel in de gaten houden. Wat kost eigenlijk een nieuw injectiehuis?
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Nieuw van de sloop ;) ?25 euro
Nieuw als echt nieuw 250 euro
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Post Reply