Svend aka Svend (ax 1.4 GT carb '89)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Svend
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 73
Joined: ThuSep30, 2004 12:43:23 PM
Location: niedorp

Post by Svend »

hier andere eigenaar van deze sportbolide :D ,
is inderdaad van jelle geweest.
gaaf he die wieldoppen :twisted: .
moet nog best wat aan gebeuren,
maar als dat eenmaal gebeurt is is het een
echte stoere sportbak.

Svend
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 73
Joined: ThuSep30, 2004 12:43:23 PM
Location: niedorp

Post by Svend »

kleine update van wie is wie...
:shock:

Afgelopen weekend een open-hart operatie uitgevoerd bij mijn ax.

Nieuwe distributieriem/spanrol/waterpomp.

Veel gelezen in het topic over de distributievervanging, haynes handboek en de bijgeleverde handleiding van gates.

Allemaal wel wat krappig met die beschermkapjes losdraaien.

Auto aan de bijrijderkant op assteunen gezet.
Beschermkapjes losgedraaid, daarna bougies ook maar verwijdert. Dynamo spansysteem losgedraaid(zie howto) en de poelie (3 boutjes) verwijderd. Daar zit nl. een boutje van een van de beschermkapjes achter verstopt)

In zijn versnelling (1)... geen beweging in t blok :-( vreemd.. even nadenken), aanduwen doe je ook in z'n 2e versnelling, misschien help dat... warempel dit werkte perfect.
Nokkenas naar blokkeerpunt gedraaid, gelukkig zat het gat van de vliegwielblokkering toen ook op de goede plek! Deze ook maar geblokkeerd. Plek was even zoeken. Uiteindelijk gezocht bij het typeplaatje van de motor, rechtsvoorin(als je voor de motorkap staat te sleutelen) dan evenwijdig met de tekst van de typeaanduiding zit het gat. M6 erin en geblokkeerd
Toch maar, voor de zekerheid, met typ-ex even markeringen gezet.

Grote bak onder de radiateur, slangetje onderaan los, en leeg laten lopen.

Toen kon de spanrol worden verwijderd. Geen probleem. De riem zag er nog prima uit, toch maar voor de zekerheid vervangen.
Spanrol was in iets mindere staat:-( is met de losse hand niet meer te draaien..

Waterpomp eruit, was nog in redelijke staat, maar leek me beter maar te vervangen nu alles toch los is.

Waterpomp met o-ring teruggeplaatst, nieuw riempje erop, en dan de spanrol...
Heb bij de doe het zelf een tooltje gehaald, een asje van een deurklink!!!(?1,45) deze past precies in het vierkante gat van de spanrol! In de bankschroef en haaks omgeslagen. Daarna een gat geboord op 8cm van het hart van de knik. Heb ten een lege petfles gevuld met water en op de keukenweegschaal 1,5 kg gewogen. Deze er met een touwtje aangehangen, en voila! Aandraaien en nix meer aan doen!(alu blok 1,5kg op 8cm stalen blok 2kg op 8cm)
Image
Image
Image
Image
Alles weer op z'n plek gezet en vastgedraaid. Even aan het wiel draaien, luisteren of er geen gekke geluiden uit t blok komen. Gelukkig klonk alles vrij normaal(zover ik weet wat normaal is)
Bougies er weer in met de monumentsleutel, en de bougiekabels weer vast(op de goede volgorde).

Radiatorslang vast, auto weer met de bandjes op de grond, en koelvloeistof weer volgooien. Ontluchting linksvoor tegen het schutbord open, en bovenop de radiator (rechtsvoor).

Tja, dan begin je ineens een beetje te zweten... Nu mag je z'n hartje weer laten kloppen!!

Een beetje zenuwachtig de motor maar gestart... als een zonnetje!!(gelukkig).
Kachel open gezet, en door laten warmen. Ontluchting dichtgezet en af en toe even opengedraaid om te ontluchten. Tot de fan aansloeg.
Rondje gereden, geen problemen met de temperatuur, en lopen als een zonnetje!Wat een opluchting!

Beetje tijd over, dus maar kijken naar roestplek achter antenne. ROEST... na het verwijderen van de antenne keek ik zo naar binnen.. niet alleen door het gaatje van de antenne, maar na schoon dremelen ook door een gat van 2X3cm erachter.:-( ingesmeerd met hamerite, daarna dichtgesmeerd met glasvezel-polyesterplamuur(alabastine) uurtje laten drogen, schuren en afwerken. Van binnenuit nog wat roestomvormer gesmeerd op de plekken waar ik niet bij kon met schuren. Voorlopig hoop ik dat het niet verder roest..

Voorlopig rijd ik weer...
digi was kaduk, dus de pics zijn helaas van telefoon kwaliteit

Image
Image
Image

En ze leefde nog lang en gelukkig :P

Svend
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 73
Joined: ThuSep30, 2004 12:43:23 PM
Location: niedorp

Post by Svend »

foto's ff van de telefoon gehaald..
iemand trouwens nog intresse in het spanrolspan-tooltje?(hoop dat ik m voorlopig niet meer nodig heb)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Svend wrote:foto's ff van de telefoon gehaald..
iemand trouwens nog intresse in het spanrolspan-tooltje?(hoop dat ik m voorlopig niet meer nodig heb)


Ey Svend,
ik heb wel interesse in je tooltje jah :)

moet binnenkort ook weer omdat mn nieuwe blok een nieuwe riem nodig gaat hebben..

mooi verslag trwns! :D
Image

Svend
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 73
Joined: ThuSep30, 2004 12:43:23 PM
Location: niedorp

Post by Svend »

dank, hoop dat men er wat mee kan(verslag)
pm ff je postadres. dan kan je m wel een tijdje lenen!

tenzij je ff naar alkmaar op en neer wilt tuffen.. :occasion9:

Post Reply