Holländer (BMW K1100LT & AX 1.1 first '93 5d)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Mark aka Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'PG

Post by Holländer »

hahah ik heb ooit bij een Citroën xantia ook de kachelradiator vervangen (toen moest wél t hele dashboard eruit, 2 dagen mee bezig geweest :shock: ) en daar was ik het ook vergeten. Ik had echt beter moeten weten maar jah...

tot nu toe lijkt die helemaal lek dicht (afgezien van het ontluchtingspunt met dat zwarte dopje erop) maar hij borrelt nog wel een beetje. Eigenlijk zulke kleine bubbeltje dat het gaat schuimen... Nja we zien wel, het ontluchten van een ax is ook niet een van de makkelijkste dingen, dus ik zal het later nog eens proberen :wink:

ondertussen gaan we verder met het lijstje!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Mark aka Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'PG

Post by Ceristimo »

Goed bezig geweest! Langzaam op weg naar een goede AX (op elpeegee! :)).

Maak je over die kabelboom maar niet te druk. Ik heb de mijne een keer door kortsluiting in de fik gehad, en kon zelf een interieurkabelboom gaan verwijderen en solderen. Moest ook alles uit de AX gehaald worden. Viel me reuze mee. AX rijdt nog steeds.

En ik heb nul technisch inzicht. Als je een kachelradiator kunt inbouwen, kun je ook een kabelboom inbouwen ;)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Re: Mark aka Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'PG

Post by grietje »

Pfoe, wat een kutklus, hoop dat ik dat nooit hoef te doen!!

Maar wel super goed bezig geweest! Inderdaad een stapje verder bij een goede dagelijkse auto ;-)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Re: Mark aka Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'PG

Post by DuFF »

Goed geklust!
Dat thermostaatje mist inderdaad de klep en veer die door de warmte kunnen bewegen en zo de toevoer van kvs kunnen vergroten of beperken.
Spoiler Tuning:
Image
Het ontluchten dmv de 3 ontluchtingspunten kan het beste door de 2 pluggen en het boutje naast het thermostaathuis volledig los te draaien, normaal hoort er een inbusboutje met een ontluchtingsgaatje in het thermostaathuis te zitten, maar dat werkt toch niet fijn.
Bij het vullen met KVS zorgen dat de auto vlak op de grond staat, en niet met zijn kont in een aflopend parkeervak oid, flesje in de radiateur en zodra het kvs uit de ontluchtingspunten loopt zonder te klotsen kun je de doppen en inbusboutje er terug in draaien. (klotsen komt doordat er nog lucht in het systeem zit)
Spreken is goud, Ductape is zilver.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Mark aka Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'PG

Post by citrofenwick »

alvast goed op weg :)

Zo'n thermostaat heb ik ook nog uit een ax gehaald. Bij mij wellicht werk van een vorige eigenaar om de ax koeler te houden ivm lekke koppakking. Hopelijk bij jij niet.
AX-kopen is verslavend.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Re: Mark aka Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'PG

Post by grietje »

citrofenwick wrote:alvast goed op weg :)

Zo'n thermostaat heb ik ook nog uit een AX gehaald. Bij mij wellicht werk van een vorige eigenaar om de AX koeler te houden ivm lekke koppakking. Hopelijk bij jij niet.
Idd, heel vaak maken mensen de thermostaat stuk omdat hij of niet goed werkt of omdat de auto door mankement te heet word. Verbrand LPG ook niet heter? Dat ze het wellicht daarom gedaan hebben? Hij heeft geen temp meter zeker?
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Mark aka Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'PG

Post by Holländer »

grietje wrote:
citrofenwick wrote:alvast goed op weg :)

Zo'n thermostaat heb ik ook nog uit een AX gehaald. Bij mij wellicht werk van een vorige eigenaar om de AX koeler te houden ivm lekke koppakking. Hopelijk bij jij niet.
Idd, heel vaak maken mensen de thermostaat stuk omdat hij of niet goed werkt of omdat de auto door mankement te heet word. Verbrand LPG ook niet heter? Dat ze het wellicht daarom gedaan hebben? Hij heeft geen temp meter zeker?
Mr. Krabs is helaas niet uitgerust met temperatuur meter nee. Het is me wel opgevallen dat de verdamper van het gas warm word gehouden door de KVS. Anders bevriest de verdamper (gas onder druk wat vrijkomt is heeeel koud). De verdamper zit bij het koelsysteem aangesloten voor de kachelradiator. Je kachelradiator word niet geregeld door je thermostaat of wel?

ik zou eens kunnen proberen er gewoon een thermostaat in te zetten, kijken wat er gebeurd...

Verder doe ik mijn best om goed bezig te zijn met het axje, morgen ochtend voor de keuring, kijken wat dat gaat opleveren...
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Mark aka Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'PG

Post by Bossie »

en daarbij vergeten ze dat motoren op een bepaalde temperatuur optimaal presteren. Zonder thermostaat duurt het langer voordat je motor op deze temperatuur is. Het is uiteraard altijd beter om de oorzaak van een te hoge temperatuur op te zoeken ipv. je thermostaat te modificeren/verwijderen/te vervangen door een exemplaar dat eerder open gaat. Je bent dan puur bezig met symptoom bestrijding ipv. probleemoplossing.

Een leuk weetje wat dat betreft: mijn eerste lease-auto was een Xsara Coupé met 90 pk HDI motor. Deze motoren zijn al zo efficiënt dat ze minder warmte produceren. Om te zorgen dat de motor eerder op de gewenste bedrijfstemperatuur is, zijn er voorzieningen getroffen om de koelvloeistof sneller op temperatuur te brengen.
Image Image Image

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Mark aka Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'PG

Post by Holländer »

Opzich duurde het gister (bij het ontluchten van de ax) wel heel lang voordat de fan ging draaien.

Ik ben alleen bang dat als ik er een werkende thermostaat inzet, het te lang duurt voordat de verdamper warm water krijgt, en deze bevriest... Dan kan ik niet op gas rijden, moet het op benzine, duur... enz.

Regelt de thermostaat de kvs toevoer naar de kachelradiator of niet? ik dacht zelf van niet, maar ben er net zeker van.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Re: Mark aka Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'PG

Post by grietje »

Holländer wrote:Opzich duurde het gister (bij het ontluchten van de ax) wel heel lang voordat de fan ging draaien.

Ik ben alleen bang dat als ik er een werkende thermostaat inzet, het te lang duurt voordat de verdamper warm water krijgt, en deze bevriest... Dan kan ik niet op gas rijden, moet het op benzine, duur... enz.

Regelt de thermostaat de kvs toevoer naar de kachelradiator of niet? ik dacht zelf van niet, maar ben er net zeker van.
Het duurt altijd vrij lang voordat de fan gaat draaien...

En opzich is een inlaatspruitstuk ook verwarmt. Ik verwacht geen problemen met verdamper. Door de thermostaat zo op te breken zal de auto juist veel minder snel warm worden en eerder problemen ontstaan bij verdamper.
Thermostaat regelt geen toevoer naar de kachelradiator.

Toevallig was de thermostaat van mijn smart stuk en dan blijft het in de auto dus ook vrij 'koud'. KVS komt niet op temperatuur.

Kan natuurlijk ook zo zijn dat de thermostaat gewoon stuk was (niet meer open ging) en dat ze geen zin hadden in een nieuwe en hem dus maar gewoon op deze manier omzeilde. Je hebt geen temp meter dus voor hetzelfde geld word de auto niet warmer dan 50-60 graden. Dat de fan wel aanslaat zegt wel dat ie stilstaand de 90 wel haalt, maar ik weet uit ervaring dat vooral de rijwind met een niet werkende thermostaat de auto enorm afkoelt (stilstaand stationair draaiend 80 graden, op de snelweg bij 0 graden buiten auto 50 graden.....)

Nouja... Zou gewoon die thermostaat vervangen en kijken wat er gebeurd. Wat bossie zegt: Als ze het gedaan hebben omdat er iets anders dan de thermostaat stuk is is het alleen symptoom bestrijding geweest.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Mark aka Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'PG

Post by Bossie »

Nee, de thermostaat regelt niet de toevoer van kvs naar de kachelradiator. Regelt enkel de retour naar de radiator in het front. Zolang de thermostaat dicht staat, blijft de kvs circuleren in het blok en door de kachelradiator. Als je een thermostaat plaatst, zal de kvs eerder op temperatuur komen. Hieronder vind je een weergave van de kvs-stroom in het circuit. Plaatje komt uit het werkplaatshandboek en is klikbaar voor een grotere versie.

Image
Image Image Image

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Mark aka Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'PG

Post by Holländer »

Perfect. Zoiets dacht ik al. dan ga ik (als ik toch onderdelen ga bestellen) meteen een thermostaat bestellen. kost nog geen €6.- dus dat kan er nog wel vanaf ;-)

eerst ff de apk afwachten, wellicht moet ik hiervoor ook nog dingen bijbestellen.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Mark aka Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'PG

Post by Ceristimo »

Uh-oh, APK...Altijd vervelend. Sta je daar met bonkend hart te wachten, terwijl op de brug álle minpuntjes aan je auto ineens gigantisch op lopen te vallen...

Succes!
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Mark aka Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'PG

Post by Holländer »

hahah gelukkig heb ik niet de tijd om te staan wachten op de APK, ga gewoon verder met school, de orde van de dag, en de volgende dag (helaas) kan ik de auto pas ophalen. maar ze zullen wel ff bellen wat er (allemaal) mis is...

zal wel een behoorlijk lijst worden gezien het onderhoud van deze auto. :(
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Mark aka Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'PG

Post by Bossie »

Ceristimo wrote:Uh-oh, APK...Altijd vervelend. Sta je daar met bonkend hart te wachten, terwijl op de brug álle minpuntjes aan je auto ineens gigantisch op lopen te vallen...

Succes!
Vreemd, alleen de eerste keer na aanschaf van de GT was er (bekend) achterstallig onderhoud waardoor de auto niet in 1x door de keuring kwam. Alle daarop volgende keren niks geen probleem, zowel de GT als de GTI en nu ook de Saxo. Goed onderhoud doet wonderen ;)
Image Image Image

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Mark aka Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'PG

Post by Holländer »

Ik heb mijn auto's nooit zo lang dat ik ze voor een 2e x door de apk haal... :oops: Niet dat ik ze stuk rij hoor (naja alleen de 1e 2 uit deze wie-is-wie dan :wink: )

Ik ben snel weer toe aan een nieuwe auto, heb ik weer wat te sleutelen ;-) Vaak valt er ook nog wel net wat geld mee te verdienen, da's altijd welkom.

Spotje ga ik binnenkort (hopelijk dit jaar nog) voor de 2e x door de APK halen. Vorige keer een lange lijst met afkeurpunten, deze keer valt het hopelijk mee. Heb wel goed voor 'm gezorgd, maar slijtage heb je altijd natuurlijk.

Mr. Krabs was een gebruiksauto, die eigenlijk meer misbruikt is dan gebruikt. In een jaar tijd met vele km's niet eens een oliewissel... wat denk je dan als eigenaar? :shock:

Nja hij gaat nu liefdevol verzorgd worden, en Mr. Krabs is een blijvertje!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Mark aka Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'PG

Post by Ceristimo »

@Bossie
Och, als je ziet in wat voor staat mijn auto was toen ik 'm kocht, heb ik er inmiddels meer dan zat onderhoud aan gehad, hoor.
Bij de laatste APK bleek alleen mijn bodem nogal rot en waren mijn fuseekogels versleten. Dat wist ik beide niet. Wel eens de bodem bekeken, maar vond het wel meevallen. Remverschil of een te hoog CO is ook altijd zo'n fijn afkeurpuntje. Onder het rijden merk je dat namelijk niet, dus dat komt vaak als een verrassing.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Re: Mark aka Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'PG

Post by grietje »

Ceristimo wrote:Uh-oh, APK...Altijd vervelend. Sta je daar met bonkend hart te wachten, terwijl op de brug álle minpuntjes aan je auto ineens gigantisch op lopen te vallen...

Succes!
Zo herkenbaar, lol. Ik haat APK... Hoevaak mijn auto's wel niet afgekeurd werden om mini-zeik-punten. Rij je op de heenweg het slangetje van je ruitenwisser sproeier stuk en mag je geen schaar lenen om deze even in te korten en weer op het pompje te zetten. Of je richting aanwijzer doet het op de heenweg prima en op de keuring ineens niet meer, maar daarna wel weer :s Of of of, er word een massastoring geconstateerd in de achterlichten die je met de beste wil niet kan zien (geloof wel dat het er zit hoor, welke ax heeft dit niet, maar als het toch niet zichtbaar is....)

Argh. Zie nu al op tegen de volgende APK van de smart (die is eerder aan de beurt dan de AX) ondanks dat ie vorige keer er in 1x door heen kwam.


Ergste is ook dat als ie word afgekeurd je weet dat je binnen korte tijd het gerepareerd MOET hebben, anders heb je een probleem (boetes enzo) terwijl reparaties buiten APK om kan je een auto wat makkelijker ff stil laten staan omdat je ff moet sparen voor de reparaties :P

Maja.

Ben benieuwd wat ze bij je elpeegee ax gaan vinden. Het wekt niet de indruk dat ie goed onderhouden is nee (lol).
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Mark aka Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'PG

Post by Holländer »

hahah neej goed onderhoud kende deze ax niet (meer). Ook deze zal ooit begonnen zijn als dealer onderhouden auto natuurlijk :wink: al zie je dat er nu niet meer vanaf.

Ik heb ook al wat peentjes gezweten voor de APK's. Vaak koop ik mijn auto's zonder (zo ook in dit geval) en dan is het toch altijd een gok wat er allemaal te doen staat. Gelukkig kunnen we een hoop zelf, en leren we weer vanalles.

Hebben we ook wat op 't forum te zetten hea :wink:

ik denk dat ik morgenmiddag wel een telefoontje krijg. Dan horen jullie meer!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Mark aka Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'PG

Post by Terminal »

Holländer wrote: Ik ben alleen bang dat als ik er een werkende thermostaat inzet, het te lang duurt voordat de verdamper warm water krijgt, en deze bevriest... Dan kan ik niet op gas rijden, moet het op benzine, duur... enz.
Je verdamper bevriest zo snel nog niet hoor, zolang er netjes iets van water doorheen stroomt die wat warmte toevoegt aan de verdamper is het prima. Zelfs zonder koelvloeistof zou de het de eerste 5/10 minuten prima volhouden...

Verder zou je kunnen overwegen ,als het mogelijk is met deze installatie, om puur op gas te rijden :)
AX 11TRE 1988

Post Reply