Fussee's type 1/2
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Fussee's type 1/2
25 euro? Waar dan? Mijn linkeras rommelt nu behoorlijk, omdat ik dus (zonder het te weten) al een poos met een droge homokineet rondrijd. Nu moest ik toch nog twee van die asmoeren ophalen bij de Citroën dealert (wat een shitservice daar iedere keer trouwens, die lui moeten zich doodschamen maar ik kan voor die moeren nergens anders terecht. Voor andere dingen die ik niet zelf kan (fusees persen, uitbalanceren) ga ik naar de Alfa Romeo garage...Dan mogen die Italiaanse racemonsters wellicht al in de folder roesten, de monteurs zijn tof ...)..
Enfin, even nagevraagd wat een nieuwe as moet kosten....DRIEHONDERVEERTIG (340!!!) eurootjes...PER AS! ZONDER montage....
Toen ik met een open bek zei: "geintje zeker?" was een arrogante blik van de hoofdmonteur genoeg om me te vertellen dat ze toch zeer zeker niet zaten te grappen en te grollen... .
Vind het trouwens wel erg dat je met een AX bij de Citroën dealer niet eens meer serieus genomen wordt...Sinds de laatste Veiligheidsdag van Citroën heb ik daar m'n bekomst wel van gehad eigenlijk. Ik bedoel, de mijne roest dan wel heerlijk aan alle kanten weg, en er zit op de hele auto geen onbeschadigd deel plaatwerk, maar dat maakt 't niet minder AX toch?
Hmm, we gaan nu wel erg ....Ikhoummesmoelnuwel...
Enfin, even nagevraagd wat een nieuwe as moet kosten....DRIEHONDERVEERTIG (340!!!) eurootjes...PER AS! ZONDER montage....
Toen ik met een open bek zei: "geintje zeker?" was een arrogante blik van de hoofdmonteur genoeg om me te vertellen dat ze toch zeer zeker niet zaten te grappen en te grollen... .
Vind het trouwens wel erg dat je met een AX bij de Citroën dealer niet eens meer serieus genomen wordt...Sinds de laatste Veiligheidsdag van Citroën heb ik daar m'n bekomst wel van gehad eigenlijk. Ik bedoel, de mijne roest dan wel heerlijk aan alle kanten weg, en er zit op de hele auto geen onbeschadigd deel plaatwerk, maar dat maakt 't niet minder AX toch?
Hmm, we gaan nu wel erg ....Ikhoummesmoelnuwel...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: kan een hobby sleutelaar nabij Almere helpen? koppakking
€25 --> 2ehands, zijn dr genoeg te koop onder aangeboden die nog goed zijn. en anders gereviseerd voor n euro of 100..
de Citroën(+opel)dealer hier is ook bale, ze hebben 0 op voorraad, zelfs wielbouten is "hebben we niet", volgens mij doen ze alleen leasewagens, ik ga lekker naar de peugeotdealer, die zit én 2 kilometer dichterbij, én die hebben wel de juiste onderdelen (gewoon zeggen dat t voor een 106 is )
yep, terug naar het originele onderwerp de koppakking, wel of niet stuk.. we wachten even af tot Arnold antwoord heeft op de suggesties
de Citroën(+opel)dealer hier is ook bale, ze hebben 0 op voorraad, zelfs wielbouten is "hebben we niet", volgens mij doen ze alleen leasewagens, ik ga lekker naar de peugeotdealer, die zit én 2 kilometer dichterbij, én die hebben wel de juiste onderdelen (gewoon zeggen dat t voor een 106 is )
yep, terug naar het originele onderwerp de koppakking, wel of niet stuk.. we wachten even af tot Arnold antwoord heeft op de suggesties
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: kan een hobby sleutelaar nabij Almere helpen? koppakking
Goede korte as?Ceristimo wrote:25 euro? Waar dan? =
Die heb ik gewoon liggen... voor 25 euro
Re: kan een hobby sleutelaar nabij Almere helpen? koppakking
Ja, da's leuk en aardig met je Type II AX, maar met je Type 1 kom je dan bedrogen uit hoor. Niks past. En voor een Type 1 is qua bouten werkelijk helemaal NIETS meer te krijgen bij de Citroën dealer.AlexanderB wrote: ...(gewoon zeggen dat t voor een 106 is )
Stond ooit in Emmen, en moest daar fuseeboutjes hebben nadat ik met Punaxio de draagarmen en fusees aan de mijne had vervangen. Nou, hadden ze nergens niet. Niet in maatje 8 in elk geval. Ja, maatje groter wel, maarja..pastnie. Peugeot niet, Citroën niet...Nergens niet.
Uiteindelijk bij één of andere ijzerwarenspeciaalzaak wel de juiste boutjes van de juiste hardheid en lengte kunnen krijgen. Manmanman, wat een gezeur was dat.
Overigens wist de magazijnman bij "mijn" dealer 't verschil ook niet tussen een Type 1 en 2. Die wist volgens mij niet eens dat je AX'en 'met vierkant dashboard' hád.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: kan een hobby sleutelaar nabij Almere helpen? koppakking
nog leuker, ik heb dus aan elke kant een eigen maat, moet ik nog ff wat aan doen, dat word waarschijnlijk boren, aangezien die 258mm poten officieel helemaal niet in type 2 verkrijgbaar zijn. voor de rest ben ik nog geen problemen tegengekomen, zijn zat dingen die wel universeel zijn...
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: kan een hobby sleutelaar nabij Almere helpen? koppakking
Sorry hoor, maar boren aan je fusees is echt een beun oplossing en nog levensgevaarlijk ook. Gewoon zorgen dat je fatsoenlijke onderdelen hebt die wel gewoon passen. Met boren ga je dat verzwakken en ruimer maken, op dat soort plekken wil je dat echt niet. Je wilt echt niet dat je fusee op een hobbel losschiet.AlexanderB wrote:nog leuker, ik heb dus aan elke kant een eigen maat, moet ik nog ff wat aan doen, dat word waarschijnlijk boren, aangezien die 258mm poten officieel helemaal niet in type 2 verkrijgbaar zijn. voor de rest ben ik nog geen problemen tegengekomen, zijn zat dingen die wel universeel zijn...
Re: Fussee's type 1/2
zo, ff het topic gesplitst..
over de ph1 fussee-bouten; deze zijn idd NFP.. niet meer te krijgen, geen idee hoe ze dat bij de dealer oplossen, hergebruiken wil je dat soort dingen echt niet.. als ik nieuwe ph2 fussee bouten finaal krom rij op een ritje polder, wil ik niet weten wat 2e hands ph1 (dunner) doen als ik even los ga..
datzelfde geld voor uitboren, je wil daar gewoon 0 speling hebben.. als je ook maar iets scheef boort heb je een bak speling en is het levensgevaarlijk.
losschietende fussee's zijn NIET grappig, niet als je langzaam rijd, zoals JanSteven al eens voor ons gedemonstreerd heeft (tank_driver), die draaide een parkeervak in en sloopte zijn volledige voorscherm van een verder schitterende zilvergrijze GTcarb (arne ligt er nog steeds van wakker denk ik).. als je hard rijdt... tsja, ik ga nu ff zoeken naar een filmpje van een cup-Ax op zandvoort...
over de ph1 fussee-bouten; deze zijn idd NFP.. niet meer te krijgen, geen idee hoe ze dat bij de dealer oplossen, hergebruiken wil je dat soort dingen echt niet.. als ik nieuwe ph2 fussee bouten finaal krom rij op een ritje polder, wil ik niet weten wat 2e hands ph1 (dunner) doen als ik even los ga..
datzelfde geld voor uitboren, je wil daar gewoon 0 speling hebben.. als je ook maar iets scheef boort heb je een bak speling en is het levensgevaarlijk.
losschietende fussee's zijn NIET grappig, niet als je langzaam rijd, zoals JanSteven al eens voor ons gedemonstreerd heeft (tank_driver), die draaide een parkeervak in en sloopte zijn volledige voorscherm van een verder schitterende zilvergrijze GTcarb (arne ligt er nog steeds van wakker denk ik).. als je hard rijdt... tsja, ik ga nu ff zoeken naar een filmpje van een cup-Ax op zandvoort...
Re: Fussee's type 1/2
filmpje kan ik ff niet vinden..
wel nog het topic van Emiel, die het ook ooit gehad heeft;
http://www.axclub.net/phpbb3/viewtopic. ... 5&start=60
wel nog het topic van Emiel, die het ook ooit gehad heeft;
http://www.axclub.net/phpbb3/viewtopic. ... 5&start=60
Re: Fussee's type 1/2
Hebben we het over het kleine borgboutje waarmee de onderste fusee geborgd zit in het naafstuk?
Daar heb ik al jaren een standaard M8 boutje inzitten met een nylockmoertje.
Ik heb er met 'Pino' nog nooit problemen mee gehad, en da's zoals bekend een vroege type I....
Ik moet wel op zoek naar een ander naafje, want linksvoor zijn de wielboutgaten ral...
Maar die zijn uitwisselbaar tussen type I en II...
Daar heb ik al jaren een standaard M8 boutje inzitten met een nylockmoertje.
Ik heb er met 'Pino' nog nooit problemen mee gehad, en da's zoals bekend een vroege type I....
Ik moet wel op zoek naar een ander naafje, want linksvoor zijn de wielboutgaten ral...
Maar die zijn uitwisselbaar tussen type I en II...
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
Re: Fussee's type 1/2
Toch jammer dat ik het standaard boutje wat er bij mij in de fusee zat heb weggegooid, dan had je kunnen zien hoe krom die al waren en dat is M10. Maar ja, voor die 1,14 euro per stuk voor fuseeboutjes zou ik ook liever het risico nemen om gewone boutjes te nemen.............
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Fussee's type 1/2
ja, tenzei je dus aan 1 kant een 10mm boutje hebt in een 258mm veerpoot (die alleen voor ph1 geleverd zijn zover ik weet, dus hoe ze dat gedaan hebben?!?) en rechts zat dr n standaardboutje in, die was krom, maar we hadden ff niks anders dus is er een nieuwe, rechte standaardbout in gegaan. omdat ik dat niet prettig vind heb ik nu dus 3 opties:
-nieuwe onderpoot 258mm met ph2 gat (bestaan niet)
-een 10.9 boutje met een "vlak" stukje dr in zetten, dat de dealer ze niet levert wil niet zeggen dat ze niet bestaan.
-onderpoot aanpassen naar 10mm gat zodat er een normale ph2 fuseebout in past, die ik heb liggen.
dat laatste doe ik dan niet met n accuboormachine uit de losse hand, maar in de kolomboor, of, als het ff uitkomt, met de bovenfrees, zodat ik het gat precies zo kan positioneren dat er zo min mogenlijk speling optreed.
dat een groter gat zwakker is geloof ik best, maar een dunner boutje is dat net zo goed.
-nieuwe onderpoot 258mm met ph2 gat (bestaan niet)
-een 10.9 boutje met een "vlak" stukje dr in zetten, dat de dealer ze niet levert wil niet zeggen dat ze niet bestaan.
-onderpoot aanpassen naar 10mm gat zodat er een normale ph2 fuseebout in past, die ik heb liggen.
dat laatste doe ik dan niet met n accuboormachine uit de losse hand, maar in de kolomboor, of, als het ff uitkomt, met de bovenfrees, zodat ik het gat precies zo kan positioneren dat er zo min mogenlijk speling optreed.
dat een groter gat zwakker is geloof ik best, maar een dunner boutje is dat net zo goed.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: Fussee's type 1/2
Fuseeboutjes zijn geen 10.9 boutjes maar 8.8. Dit zegt iets over de TREKsterkte, niet over de buigzaamheid van de bout.
Wil je het veilig houden, gewoon een goede veerpoot zoeken. Zelf gaten aanpassen zijn gewoon beunoplossingen en zullen het zeker niet veiliger maken. Dat je je eigen veiligheid op het spel zet is tot daar aan toe (en nee, dat wens ik je zeker niet toe), maar denk ook eens aan een ander die eventueel met je meerijdt, of een ander op straat die je hiermee in gevaar kunt brengen.
Wil je het veilig houden, gewoon een goede veerpoot zoeken. Zelf gaten aanpassen zijn gewoon beunoplossingen en zullen het zeker niet veiliger maken. Dat je je eigen veiligheid op het spel zet is tot daar aan toe (en nee, dat wens ik je zeker niet toe), maar denk ook eens aan een ander die eventueel met je meerijdt, of een ander op straat die je hiermee in gevaar kunt brengen.
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Fussee's type 1/2
hm, okay.. t getal op de bout zegt iets over de treksterkte van t materiaal, dat zou toch ook invloed moeten hebben op de buigsterkte.. ofzo.
en alsof t nu niet of minder gevaarlijk is, met 1 8mm 8.8 bout zonder vlak stukje, en 1 poot die op eenofandere manier toch al anders is als dat ie hoort te zijn.. ik rij dr al 20.000 km mee rond, en ik schat dat de eigenaren voor me dr ook al minstens 20.000 km dr mee rondgereden hebben, ik maak me dr momenteel niet heel druk over.. ik zou alleen liever die rechterpoot ook op n echte 10mm fuseebout hebben, maar aangezien er geen poten bestaan die 258 met 10mm combineren, moet ik dat zelf blijkbaar maken, en ik voel me veiliger met een iets uitgeboord gat, dan met een aangelaste remklauwbeugel.
en alsof t nu niet of minder gevaarlijk is, met 1 8mm 8.8 bout zonder vlak stukje, en 1 poot die op eenofandere manier toch al anders is als dat ie hoort te zijn.. ik rij dr al 20.000 km mee rond, en ik schat dat de eigenaren voor me dr ook al minstens 20.000 km dr mee rondgereden hebben, ik maak me dr momenteel niet heel druk over.. ik zou alleen liever die rechterpoot ook op n echte 10mm fuseebout hebben, maar aangezien er geen poten bestaan die 258 met 10mm combineren, moet ik dat zelf blijkbaar maken, en ik voel me veiliger met een iets uitgeboord gat, dan met een aangelaste remklauwbeugel.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: Fussee's type 1/2
Het gaat niet enkel om dat vlakke stukje, maar ook over hoe de randen zijn afgewerkt en welk materiaal er is gebruikt.
De beugel voor je remklauw moet je ook niet gaan verlassen, dan ben je ook aan het beunen.
Dat het nu zoveel km goed gaat, zegt niets over hoe lang het nog goed blijft gaan. Ik kon indertijd ook rijden met de M8 bouten die de vorige eigenaar in mijn veerpoten had gedraaid. Gelukkig heb ik dat op tijd ontdekt, maar dat was anders ook hoe dan ook een keer fout gegaan. Dan kan 10km zijn, 100, of 10.000km, maar het gebeurt een keer.
Maar ga jij maar lekker de beide gaten in je veerpoot groter maken, met dezelfde tolerantie als dat de fabrikant dat kan (want anders krijg je speling en gaat het juist sluiten), een juiste afwerking van de randen (een scherpe rand scheurt nou eenmaal eerder), minder materiaal aan de veerpoot dan dat een type 2 heeft en plaats maar lekker een type 2 fuseekogel. Je weet toch dat je het kan en dat het goed gaat. Dan zien we vanzelf wel een foto verschijnen zoals onderstaande van jouw auto.
De beugel voor je remklauw moet je ook niet gaan verlassen, dan ben je ook aan het beunen.
Dat het nu zoveel km goed gaat, zegt niets over hoe lang het nog goed blijft gaan. Ik kon indertijd ook rijden met de M8 bouten die de vorige eigenaar in mijn veerpoten had gedraaid. Gelukkig heb ik dat op tijd ontdekt, maar dat was anders ook hoe dan ook een keer fout gegaan. Dan kan 10km zijn, 100, of 10.000km, maar het gebeurt een keer.
Maar ga jij maar lekker de beide gaten in je veerpoot groter maken, met dezelfde tolerantie als dat de fabrikant dat kan (want anders krijg je speling en gaat het juist sluiten), een juiste afwerking van de randen (een scherpe rand scheurt nou eenmaal eerder), minder materiaal aan de veerpoot dan dat een type 2 heeft en plaats maar lekker een type 2 fuseekogel. Je weet toch dat je het kan en dat het goed gaat. Dan zien we vanzelf wel een foto verschijnen zoals onderstaande van jouw auto.
Re: Fussee's type 1/2
wacht, die veerpoot met die m8
of wat voor draagarm zit die? ph1 of ph2?
of wat voor draagarm zit die? ph1 of ph2?
Re: Fussee's type 1/2
Toch zijn die fusee boutjes nog wel te krijgen bij enkele dealers voor een type 1. Heb paar maanden geleden bij de dealer in Amersfoort nog fusee boutjes voor de oude 1.0 Romy gehaald.
Re: Fussee's type 1/2
Vercrackt of niet .. damn, lekkere bak! Leuk kleurtje ook Zou dat RV schermpje nog bij iemand op zolder liggenBossie wrote:
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Fussee's type 1/2
@Bossie, ik respecteer je kennis van zaken, en t feit dat je je zorgen maakt om de veiligheid van bepaalde dingen, maar ik probeer ook maar t beste te maken van n auto die op bepaalde punten behoorlijk verbeund is, en als ik dan moet kiezen tussen.. nouja, eigenlijk geen enkele optie die echt fantastisch is, dan rest me weinig keus. ik ga niet mn onderstel wegpleuren waar ik net nieuwe remschijven en blokjes en alles voor heb gekocht, omdat iemand anders t blijkbaar voor elkaar gekregen heeft om een ph2 bout in een ph1 poot te krijgen, of "downgraden" met een nieuwe ph1 linkerpoot en ph1 draagarm naar 8mm, dan heb ik liever rechts ook 10mm,
ik laat t wel lekker zo, ik haal ff n echt type 1 fuseeboutje, en dan is t voor mij ook klaar. hoe die andere poot type 2/groot gat geworden is wil ik denk ik niet weten.
de enige juiste oplossing zou een heel anders onderstel zijn, en daar heb ik nou precies geen zin in.
ik laat t wel lekker zo, ik haal ff n echt type 1 fuseeboutje, en dan is t voor mij ook klaar. hoe die andere poot type 2/groot gat geworden is wil ik denk ik niet weten.
ik zou het niet weten, ik zie t verschil niet. er zit geen speling op, dus lijkt me type 1, als die type 1 poot dr op past.q01z wrote:wacht, die veerpoot met die m8
of wat voor draagarm zit die? ph1 of ph2?
de enige juiste oplossing zou een heel anders onderstel zijn, en daar heb ik nou precies geen zin in.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: Fussee's type 1/2
Ik had er eerst ook een standaard M8 boutje ingedraaid, omdat ik toen geen fuseebouten had liggen. Die M8 bout brak dus mooi doormidden. Godzijdank stond de auto stil en reed ik niet...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Re: Fussee's type 1/2
Ik zou ook geen zin hebben in mijn eigen veiligheid. Maar ik hou er over op. Doe er mee wat je doen wilt.AlexanderB wrote: de enige juiste oplossing zou een heel anders onderstel zijn, en daar heb ik nou precies geen zin in.