Schakelprobleem Citroen AX 1.1
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- Welkom nieuw AX lid
Schakelprobleem Citroen AX 1.1
Hallo forumleden,
Ik ben pas nieuw op het forum en heb ook nog weinig kennis van de Citroën AX. Mijn vriendin heeft een exemplaar uit 1994.
Al enige tijd lang waren er problemen met het schakelen naar de 2e versnelling dat niet tot amper ging.
Gisteren wou zij van de 4 naar de 5 schakelen en kon de pookknop toen verder naar voren duwen dan gebruikelijk.
De AX ging toen niet meer in de versnelling.
Ik heb gisteravond eens gekeken, het leek net alsof de versnellingspook was afgebroken, hier kon je mee bewegen alsof er niets meer aan vast zat. Auto op de brug gisteren...
Ik zag dat bij de uitgang van de versnellingsbak een soort kogel zit, een bol, en dat de stang die hier met een soort koker overheen zit er niet meer overheen zat.
Deze heb ik handmatig eroverheen gezet, maar dit zit veel te los.
De stang van de versnellingsbak naar de versnellingspook hangt helemaal los....
Heeft iemand van jullie een idee hoe ik dit kan oplossen?
Is 1 van de bevestigingsbeugels weg, of moet ik het in een andere richting zoeken?
Ik ben pas nieuw op het forum en heb ook nog weinig kennis van de Citroën AX. Mijn vriendin heeft een exemplaar uit 1994.
Al enige tijd lang waren er problemen met het schakelen naar de 2e versnelling dat niet tot amper ging.
Gisteren wou zij van de 4 naar de 5 schakelen en kon de pookknop toen verder naar voren duwen dan gebruikelijk.
De AX ging toen niet meer in de versnelling.
Ik heb gisteravond eens gekeken, het leek net alsof de versnellingspook was afgebroken, hier kon je mee bewegen alsof er niets meer aan vast zat. Auto op de brug gisteren...
Ik zag dat bij de uitgang van de versnellingsbak een soort kogel zit, een bol, en dat de stang die hier met een soort koker overheen zit er niet meer overheen zat.
Deze heb ik handmatig eroverheen gezet, maar dit zit veel te los.
De stang van de versnellingsbak naar de versnellingspook hangt helemaal los....
Heeft iemand van jullie een idee hoe ik dit kan oplossen?
Is 1 van de bevestigingsbeugels weg, of moet ik het in een andere richting zoeken?
-
- Welkom nieuw AX lid
-
- Welkom nieuw AX lid
-
- Welkom nieuw AX lid
-
- profiel verwijderd
Moet haast wel een los/ontbrekend schakelstangetje zijn, als die 'kogel' uit die 'bus' valt...bjorncleven wrote:Geweldig! Bedankt! Zal dit eens goed vergelijken! Wat er precies mis is weet ik nog niet, maar de kogel (2) zat iig niet meer in de opening van onderdeel 1.... En bleef ook niet zitten toen ik hem terugduwde en schakelde..
-
- Welkom nieuw AX lid
-
- Welkom nieuw AX lid
Ik heb gisteren nogmaals gekeken en het probleem dankzij jullie perfecte hulp opgelost!
De bout bij nummer 6 op de tekening was losgegaan, nadat ik alles op z'n plek had geduwd en de bout opnieuw geplaatst had schakelde hij weer zoals hij al lang niet meer gedaan had.
Nogmaals dank voor jullie moeite!
De bout bij nummer 6 op de tekening was losgegaan, nadat ik alles op z'n plek had geduwd en de bout opnieuw geplaatst had schakelde hij weer zoals hij al lang niet meer gedaan had.

Nogmaals dank voor jullie moeite!