verkeerd toerental

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
raoel
Eggman
Eggman

verkeerd toerental

Post by raoel »

in opvolging van onderwerp "toerenteller aansluiten" (klik):

Mijn toerenteller doet het dus niet met het signaal uit de bobine, is wel goed aangesloten. Komt rond de 1500-2500 toeren uit stationair, terwijl mijn auto op 't gehoor juist te langzaam draait.

Toen dacht ik: bobine.

Maar bobine regelt alleen maar de dikke voltages voor je bougies.

Als ik me goed herinner: toerental wordt gestuurd door de module? Dus als ik bobine + module vervang heb ik kans dat het geheel weer goed werkt?

En de termen "module" en "ontstekingsmodule" gaan over hetzelfde?

Ik wil natuurlijk niet van alles gaan aanschaffen terwijl het niet nodig is...

raoel
Eggman
Eggman

Post by raoel »

Na heel wat googlen kwam ik op de volgende pagina:

http://www.classicspark.com/Nederlanse% ... em-NL.html

Voor iemand die op mijn nivo zit vind ik het briljant simpel uitgelegd :) En het zit inderdaad zo ongeveer zoals ik vermoedde. En ik heb een duidelijker beeld waarom Pascal met mijn bobine zat te draaien om de ontsteking af te stellen :) Tenminste, als het nog steeds zo werkt als ik denk...

raoel
Eggman
Eggman

Post by raoel »

nou het volgende is al vervangen (tijdelijk geplaatst uit de auto van Karwin):

- bobine, ecu, bougiekabels gecheckt (nog niet vervangen), verdelerkap ziet er als nieuw uit,

maar hij blijft volgens de toerenteller op ~2500 toeren terwijl hij klinkt alsof hij te langzaam stationair draait.

Volgende keer maar eens ontsteking vervangen, iemand nog ideeen wat we nog meer kunnen proberen?

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Pascal »

raoel wrote:En ik heb een duidelijker beeld waarom Pascal met mijn bobine zat te draaien om de ontsteking af te stellen :) Tenminste, als het nog steeds zo werkt als ik denk...
Niet dus, ik draaide aan je verdelerhuis....
De bobine levert de vonk, liever gezegd: zet lage 12V-spanning om in 20KV om een vonk te genereren aan de bougie...
:wink:

Als ik het goed begrijp geeft je toerenteller meer aan dan dat het blok draait?
Heb je een originele of aftermarket toerenteller?
Aftermarket toerentellers willen ook nog wel eens aangestuurt worden door één bougie i.p.v. bobinesignaal namelijk...
Een beetje garage beschikt over een stroboscoop-unit mèt electronische toerenteller, dus misschien kun je de AX even aan zo'n kassie hangen?
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

raoel
Eggman
Eggman

Post by raoel »

Pascal wrote: Als ik het goed begrijp geeft je toerenteller meer aan dan dat het blok draait?
Heb je een originele of aftermarket toerenteller?
Aftermarket toerentellers willen ook nog wel eens aangestuurt worden door één bougie i.p.v. bobinesignaal namelijk...
Een beetje garage beschikt over een stroboscoop-unit mèt electronische toerenteller, dus misschien kun je de AX even aan zo'n kassie hangen?
Ik heb een aftermarket, maar.. in Karwin zijn AX (zelfde motor) doet ie het prima.
Verder loopt ie dus veels te langzaam, als ik de 2 AX'en naast elkaar zet hoor je die van Karwin "spinnen" terwijl die van mij als een diesel klinkt.... Niet goed dus :-?

Enneh, verdelerhuis moet echt maximaal gedraaid worden he? Misschien is die niet goed..

Ohja: stappenmotor is ook vervangen. Bij contact maken zenuwt dat ding behoorlijk heen en weer (doet tik tik tik en gaat flink op en neer). Is dat de bedoeling??

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Pascal »

Is de ontsteking al afgesteld (met een stroboscoop)?
Stappenmotor tikt inderdaad zenuwachtig als er continue 12V op wordt gezet; de ECU regelt de spanning op dit apparaatje en hierdoor wordt de uitsteek bepaald.
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

raoel
Eggman
Eggman

Post by raoel »

Pascal wrote:Is de ontsteking al afgesteld (met een stroboscoop)?
Stappenmotor tikt inderdaad zenuwachtig als er continue 12V op wordt gezet; de ECU regelt de spanning op dit apparaatje en hierdoor wordt de uitsteek bepaald.
nee nog niet met stroboscoop.. maar als ik op gehoor afstel moet ik hem maximaal naar me toe draaien tot ie niet verder kan, 1 mm de andere kant op en hij gaat meteen nog slechter lopen... Lijkt mij ook niet goed, dat hij maximaal 1 kant op moet.

Ik zal vanavond eens een stroboscoop bestellen....

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by denny »

Op het gehoor kun je geen ontsteking afstellen. Het gaat nl om een vaste vervroeging die je afsteld zonder ook vacuumslangen etc aangesloten.
Je totale vervroeging wordt anders geregeld (ecu of vacuum) en is dynamisch. Stationait krijg je hem daarmee wel afgesteld maar verder door het toerengebied zal hij dan zeker niet goed staan.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

raoel
Eggman
Eggman

Post by raoel »

Hmmm, de prijs van zo'n stroboscooplamp is hoger dan de dagwaarde van m'n auto :P
Pascal, zin om weer eens mee te kijken? Gaat me ook heel veel prutstijd schelen en dan weet ik zeker dat het echt goed gaat :D
En weet er iemand nog een goed adres voor aanschaf van zo'n apparaat? Want stiekum wil ik er natuurlijk eentje hebben :P

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Pascal »

Ik heb er zo'n eentje:

http://www.motozoom.nl/webshop/meerinfo ... B3742B135D

..en die werkt prima!
Maar ik wil rustig eens langskomen om het een keertje te doen.
Als je mij even een belletje doet (of PB) dan kunnen we onze agenda's even naast elkaar leggen...
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

Joost
Total admin
Total admin

Post by Joost »

aankomend weekend ;)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Pascal »

Moet eerst de ontsteking zijn afgesteld, anders komt-ie gewoon met de BiX...

AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

raoel
Eggman
Eggman

Post by raoel »

Pascal wrote:Moet eerst de ontsteking zijn afgesteld, anders komt-ie gewoon met de BiX...

ja precies, na wat inlezen erachter dat je gewoon motorschade kunt krijgen met verkeerde ontsteking...

ik stuur je ff een PB :) zou wel heeeeel gaaf zijn als het zou lukken 'm voor vrijdag goed te laten rijden, kunnen we ermee naar de meeting :D

raoel
Eggman
Eggman

Post by raoel »

en motozoom is briljant :P

raoel
Eggman
Eggman

Post by raoel »

zoals Pascal al vermoedde: het signaal uit de bobine is het signaal voor alle bougies,
voor het *echte* toerental hebben we signaal uit 1 bougie gemeten.. die was goed :)

de vraag is nu waarom heb bij Karwin wel werkt ... :-S Ohja, en m'n auto rijdt nu, helemaal toppie :D

Post Reply