Achter as (functie van de dunnere staven)

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Achter as (functie van de dunnere staven)

Post by Rock's »

Kan iemand mij vertellen wat de funtie is van de 2 dunnere staven die langs de as lopen ?

wat zal er gebeuren als ik deze verwijder ? :roll:

(niet dat ik mijn spot wil verzieken,... maar ik ben weer bezig om kennis te vergaren voor de AXhanger ...
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

dat zijn de torsie staven, je kan het zien als de veren die normaal in je veerpoot hebt. Alleen deze geven weerstand d.m.v "torsie", ipv in te veren.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

dus, als je die loshaalt gaat het fout!
Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

haha aad, dat zijn nu dé torsie staven van je torsie geveerde achteras ;)

Deze zitten aan beide kanten vast in een vertanding, aan de ene kant in je draagarm en aan de andere kant aan de achteras, als de draagarm wil draaien (veren) zal deze staaf dus ook moeten draaien. Dit kan die maar tot op bepaalde hoogte en hij zal heel graag weer terug willen in zn normale niet gedraaide positie ;)

Dat is nu je vering :D

En als je verlaagd, de achteras dan, zet je deze torsies dus een paar tandjes anders in de draagarm en zo is de 'rust' positie van de achteras lager ( of hoger, als je ze de andere kant op veranderd)

Je kan ze dus zeker niet weghalen in je aanhanger, dan heb je geen veren meer die de draagarmen op hun plek houden en zullen je achterwielen altijd constant helemaal ingeveerd zijn (wat niet kan want dan leunt de auto gewoon op de wielen.....)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

:lol: Na 16 jaar AX ervaring leer ik nog steeds bij :lol:

Maar dit wil dus ook zeggen dat ze om de as draaien (dus van stand veranderen) bij het inveren ?

Ik moet namelijk een trekstang monteren op eoa manier .... maar als die staven draaien moet die ruimte vrij zijn..... (begrijpen we het nog ?) :lol:
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Die staven bewegen bij inveren inderdaad een beetje op en neer ja, maar 't is niet zo dat ze helemaal om de grote asbuis draaien hoor.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 1209
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Post by Elsje »

je kunt daar beter geen trekstang op monteren hoor, volgens mij zijn die torsiestaven totaal niet berekend op trekkracht, als in dwars op de stang, zal ik maar zeggen.

kun je niet zo monteren hoe normaalgesproken een trekhaak wordt gemonteerd?
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

aad,

de achteras zit vast op 4 bouten..
die punten zou ik proberen te gebruiken..

vooral de voorste 2 punten zijn denk goed te gebruiken! als je een kokerprofiel neemt en deze 'om' het montageputn van de achteras heenschuift.. met een gat erin, waar je dan de originele bout weer doorheen kan steken..
Image

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

Elsje wrote:je kunt daar beter geen trekstang op monteren hoor, volgens mij zijn die torsiestaven totaal niet berekend op trekkracht, als in dwars op de stang, zal ik maar zeggen.

kun je niet zo monteren hoe normaalgesproken een trekhaak wordt gemonteerd?
Ik zou dan een trekstang willen monteren op die dikke ronde as die in het midden zit .... maar de torsiestaven zitten er voor...

Maar ik ben druk bezig om alternatieven te bedenken...... ik heb er al een paar...

Zoals

Trekstang aan een L-profiel lassen ... en dat tegen het voetenschot aan fixen + nog wat extra kokerprofielen om het allemaal echt goed vast te krijgen...
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Je zou ook een frame kunnen maken van kokerprofielen, de achteras daaronder bouten en dan de contouren van ´t frame uit de bodem van je AX slijpen en zo het chassis eroverheen laten zakken. dan blijft de hoogte van je chassis ten opzichte van je achteras ´tzelfde.
Succes in ieder geval!
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Post Reply