Voor het eerst in 4 jaar en ruim 100.000 km laat de ax met in de steek.
Ik kan heel moeilijk schakelen. In zi'n vrij met de koppeling los hoor ik een zoemend geluid. Als je de koppeling intrapt is het weg. IK merk ook dat hij niet voldoende ontkoppeld. Dat merk je op een helling. Met de koppeling ingetrapt blijft de auto toch staan.
Op basis van eerdere berichten hier verdenk ik het druklager.
Is zo'n lager duur?
Is het moeilijk te vervangen?
Kan je het lager vervangen zonder de aandrijfas uit de bak te halen? zonder versnellingsbakolie te morssen dus.
Wat weegt een versnellingsbak + koppelingshuis?
Ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden en wellicht goede tips heeft..
Bij voorbaat dank.
Groeten,
Dirk
heel moeilijk schakelen !!
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Re: heel moeilijk schakelen !!
Het vervangen is goed te doen, maar kan een uitdaging zijn als 't de eerste keer is dat je gaat sleutelen. Zou het niet aanraden als eerste klus.Dirk wrote:Is zo'n lager duur?
Is het moeilijk te vervangen?
Kan je het lager vervangen zonder de aandrijfas uit de bak te halen? zonder versnellingsbakolie te morssen dus.
Wat weegt een versnellingsbak + koppelingshuis?
Bak moet los, dus aandrijfas kan niet blijven zitten en versnellingsbak-olie morsen kan je voorkomen door er een bak onder te zetten.
Versnellingsbak, wat het precies weegt weet ik niet, denk tussen de 10 en 15kg?
v bak weegt volgens mij wel 30 kilo. meer dan me hond, die kan ik optillen, v bak niet.
Maaruhm, druklager idd, assen los (en daarvoor moeten je veerpoten los, en dat is weer t makkelijkst als je je draagarmen losmaakt...)
dan moeten al die verotte boutjes van de vbak los, je moet je blok ondersteunen (die hangt dan nog maar met 1 steun, die andere 2 moeten los) en dan die koppeling eraf is uiteindelijk niet zo boeiend.
Terug doen heb je volgens mij zon prikding nodig die zorgt dat t allemaal in t midden zit......
Maaruhm, druklager idd, assen los (en daarvoor moeten je veerpoten los, en dat is weer t makkelijkst als je je draagarmen losmaakt...)
dan moeten al die verotte boutjes van de vbak los, je moet je blok ondersteunen (die hangt dan nog maar met 1 steun, die andere 2 moeten los) en dan die koppeling eraf is uiteindelijk niet zo boeiend.
Terug doen heb je volgens mij zon prikding nodig die zorgt dat t allemaal in t midden zit......
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
ik moet zeggen. uit ervaring. vervang nooit het druklager alleen. Koop gewoon een hele nieuwe koppelingsset. Je druklager vreet nl in op de drukgroep. er komen dus slijt ringen in. vervang je alleen het lager dan loopt die zo weer in de slijtringen en bij mij was het binnen 10.000km weer raak. Daarnaast als je druklager het begeeft zal de rest ook niet bijster goed meer zijn . Op marktplaats worden vaak wel goede setjes aangeboden. voor niet veel. een druklager alleen kost vaak de helft van die setjes als je het los doet
en vergis je niet in het gewicht van je versnellingsbak. die is goed zwaar.
en vergis je niet in het gewicht van je versnellingsbak. die is goed zwaar.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Ondertussen al verschillend koppelingsplaten en altijd met complete drukgroep vervangen, en inderdaad zoals ik het moet doen zonder gebruikmaking van een brug of iets dergelijks, op straat dus en onder de auto liggend is een bak best zwaar. Er moet dus echt iemand helpen om onder de motorkap de bak op te vangen.denny wrote:...... en vergis je niet in het gewicht van je versnellingsbak. die is goed zwaar.
Maar met 2 man ( of vrouw) is het goed te doen.
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
even een update.
Zaterdag de bak en de koppeling verwijdert. Viel me inderdaad erg mee. Had gelukkig hulp.
Het druklager en de schakelvork zijn gewoon goed. Had toch echt verwacht dat het daar zou zitten. Ook de koppeling en de drukgroep zagen er goed uit. Toen ik de kap op de zijkant van de bak verwijderde kwam ik wel vrij grote stukjes half gesmolten plastic tegen.... Dat lijkt me niet de bedoeling.
Nu dus maar opzoek naar een nieuwe bak voor de volcane..
Anyone ???
Zaterdag de bak en de koppeling verwijdert. Viel me inderdaad erg mee. Had gelukkig hulp.
Het druklager en de schakelvork zijn gewoon goed. Had toch echt verwacht dat het daar zou zitten. Ook de koppeling en de drukgroep zagen er goed uit. Toen ik de kap op de zijkant van de bak verwijderde kwam ik wel vrij grote stukjes half gesmolten plastic tegen.... Dat lijkt me niet de bedoeling.
Nu dus maar opzoek naar een nieuwe bak voor de volcane..
Anyone ???