hoe klinkt het als je geen bakolie meer hebt?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- AX Master
- Posts: 1733
- Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
- Location: Rotterdam
- Contact:
hoe klinkt het als je geen bakolie meer hebt?
Ik hoor de laatste tijd bij het rijden de versnellingsbak meer herrie maken dan de motor... als ik in z'n vrij uitrol hoor ik het niet meer alleen in de versnelling bij gas geven of remmen op de motor komt het geluid erbij. Klinkt opzich wel erg racie, maar ik wil toch even weten of het wel goed is, je weet maar nooit.
Weet iemand waar dat vandaan komt? of hoort dat zo bij een 1.6 8v koppeling?
zou het kunnen dat er weinig of geen versnellingsbakolie meer in zit? of draai ik dan mijn versnellingsbak direct de soep in?
Groetjes Vincent
Weet iemand waar dat vandaan komt? of hoort dat zo bij een 1.6 8v koppeling?
zou het kunnen dat er weinig of geen versnellingsbakolie meer in zit? of draai ik dan mijn versnellingsbak direct de soep in?
Groetjes Vincent
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Je kan opzich rijden met geen v bak olie, heb ik ook gedaan, merkte eerlijk gezegt weinig (reed naar de garage zodat ze hem bij konden vullen... was hoogstens 1 km rijden..)
Maar als je die vuldop eraf draait, en wat bij doet, en t overstroomt niet, dan zit er te weinig in, toch
Maar als je die vuldop eraf draait, en wat bij doet, en t overstroomt niet, dan zit er te weinig in, toch
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Een versnellingsbak waar (veel te) weinig olie in zit, klinkt erg rauw.
Je hoort duidelijk de tanden 'ratelen'. En dat was vooral hoorbaar bij gas geven.
Ik weet er alles van, want de bak van mijn Volcane, jawel, die tijdens de frikandellen-meeting z'n andere onderstel kreeg, had daar blijkbaar ook last van: q01z trok de linker aandrijfas uit de bak en er kwam nauwelijks een straaltje olie uit lopen.
Nu er weer genoeg olie in zit, klinkt 'ie niet rauw meer.
Je hoort duidelijk de tanden 'ratelen'. En dat was vooral hoorbaar bij gas geven.
Ik weet er alles van, want de bak van mijn Volcane, jawel, die tijdens de frikandellen-meeting z'n andere onderstel kreeg, had daar blijkbaar ook last van: q01z trok de linker aandrijfas uit de bak en er kwam nauwelijks een straaltje olie uit lopen.

Nu er weer genoeg olie in zit, klinkt 'ie niet rauw meer.

Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

-
- Moeder Overste
- Posts: 2176
- Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
- Location: Beekbergen/axclubforum
Heb een hele tijd gereden met niet meer dan een colablikje olie in mijn bak, nu was die al zo ver heen dat elke keer schakelen behoorlijk kraakte (tanden poetsen) Maar wist dat de bak toch al verrot was, dus dat maakte niet uit.
Ik zou je bakolie toch maar even bijvullen, dan kan je dit in ieder geval uitsluiten!
Ik zou je bakolie toch maar even bijvullen, dan kan je dit in ieder geval uitsluiten!
-
- AX Master
- Posts: 1733
- Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
- Location: Rotterdam
- Contact:
mensen, bedankt voor de reacties!!
Ik denk dat ik toch effe de bakolie ga bijvullen... heeft iemand een mooie foto waar ik precies kan zien waar de vuldop zit? en wat voor olie moet er eigenlijk in? En waar is dat te halen? Bij de halfords heb ik het nog niet zien liggen...
Ik denk dat ik toch effe de bakolie ga bijvullen... heeft iemand een mooie foto waar ik precies kan zien waar de vuldop zit? en wat voor olie moet er eigenlijk in? En waar is dat te halen? Bij de halfords heb ik het nog niet zien liggen...
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
-
- AX Master
- Posts: 1733
- Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
- Location: Rotterdam
- Contact:
ja dat heb ik ook precies zo. Hmm dat wordt een flink karwei....AnimaL wrote:De mijne heeft een soortgelijk probleem en klinkt zoals jij beschrijft.
Maar je hoort niets als je de koppeling weer in trapt.
Conclusie: bij mij is het het koppeling druklager
en om dat hij heel af en toe aan slipt bij snel optrekken, word dit jaar meteen de koppelingsplaat vervangen.
Groet AnimaL
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
-
- AX Master
- Posts: 1733
- Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
- Location: Rotterdam
- Contact:
kan ik er niet gelijk een versnellingsbak van een 1.1 onderleggen? die heeft wat langere vertandingen, rijdt ie ook wat zuininger (heb toch genoeg koppel!!)
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
-
- AX Master
- Posts: 1733
- Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
- Location: Rotterdam
- Contact:
nee kraken doet ie inderdaad ook echt niet. Alleen bij achteruit, maar dat heeft met de syncro te maken (die er niet in zit)MNM(tm) wrote:Kraken en tanden poetsen deed mijn bak trouwens niet.
Wel merkte ik dat toen 't vroor, dat 'ie wel veel moeilijker in z'n 5 wilde.
Het is een soort opstijgend geluid alsof je in een vliegtuig zit, of dat er een electromotor in zit, zoiets...
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Helaas is de bak voor een multipoint niet inwisselbaar met een monopointbak.
Zie ook de wie=wie van Mark, hij had recent daar ook wat problemen mee.
Foto van de bijvulplug: link
Zie ook de wie=wie van Mark, hij had recent daar ook wat problemen mee.
Foto van de bijvulplug: link
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage

-
- AX Master
- Posts: 1733
- Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
- Location: Rotterdam
- Contact:
ja dat had ik gelezen, MnM had toen ook nog een uitspatting gedaan tegen clublid Rally..... dat het allemaal niet paste enzo.
Jammer
Maar hoe moet ik vloeistof in de zijkant van de bak krijgen... is dat gewoon een trechtertje? Met flexibele tuut?
Jammer
Maar hoe moet ik vloeistof in de zijkant van de bak krijgen... is dat gewoon een trechtertje? Met flexibele tuut?
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
-
- AX Master
- Posts: 1733
- Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
- Location: Rotterdam
- Contact:
AnimaL wrote:Dat "opstijg" geluid is dus duidelijk je druklager
Daar kunnen ze (met wat geluk) best oud mee worden.
Maar beter is het om hem z.s.m. te vervangen.
En dan natuurlijk met drukgroep en plaat.
Ongeveer €50,- incl verzenden vanuit Duitsland
AnimaL
Heb je hier ook nog een mooi web-adresje bij? Please

Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Bakolie wordt altijd verkocht in flesjes met een uittrekbare tuut die makkelijk in dat gat te steken is. In een AX gaat 75W80.
Een andere mogelijkheid is bijvullen via het ontluchtingsgat dat aan de bovenkant van de bak zit. Een zwarte dop, onder de luchttoevoer behuizing.
Een andere mogelijkheid is bijvullen via het ontluchtingsgat dat aan de bovenkant van de bak zit. Een zwarte dop, onder de luchttoevoer behuizing.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage

Bovenop je bak vlak bij de achteruitrijsensor zit een ontluchtingsgat. Met een zwarte dop erop. Daar kun je het ingieten. Veel makkelijker.
Je draait de originele vuldop gewoon open. En zodra het eruit begint te lopen draai je hem dicht.
En of een 1.1i bak echt niet past dat vraag ik me af. Ik heb hem tegen de motor aangehouden en het leek erop dat alle vastzet punten bij mij overeen kwamen. Alleen de randen van de multipoint bak waren dikker. Of het ook echt niet past durf ik niet te zeggen. Maar weet niet of een 1.1i bak tegen het vermogen van een GTI kan.
Dat electromotor geluid wat je beschrijft... Dat is trouwens niet je druk lager. Druklager staat stil als je gewoon in zijn versnelling rijd. Dan zoemende geluid is een ander lager in de bak.
Mijn 1.1i bak doet het in zijn 5 rond de 60km/h. En dat heeft ie altijd gedaan ook toen ie nieuw was. Had altijd zoiets van als ik dit geluid hoor rij ik zuinig. En dat was ook zo.
Nu heb ik het druklager verkeerd gemonteerd... Waardoor ie niet goed terugtrekt en tegen de drukgroep aan resoneert. En dan geeft een heel ander geluid. Maar rijden met te weinig bakolie. NIET DOEN. Smering is weg en alles wordt heet. Bij automaterialen zaak kun je vbak olie halen. (alla rotteeieeren) Hoort geloof ik 2 liter 80w90 olie in te zitten.
Je draait de originele vuldop gewoon open. En zodra het eruit begint te lopen draai je hem dicht.
En of een 1.1i bak echt niet past dat vraag ik me af. Ik heb hem tegen de motor aangehouden en het leek erop dat alle vastzet punten bij mij overeen kwamen. Alleen de randen van de multipoint bak waren dikker. Of het ook echt niet past durf ik niet te zeggen. Maar weet niet of een 1.1i bak tegen het vermogen van een GTI kan.
Dat electromotor geluid wat je beschrijft... Dat is trouwens niet je druk lager. Druklager staat stil als je gewoon in zijn versnelling rijd. Dan zoemende geluid is een ander lager in de bak.
Mijn 1.1i bak doet het in zijn 5 rond de 60km/h. En dat heeft ie altijd gedaan ook toen ie nieuw was. Had altijd zoiets van als ik dit geluid hoor rij ik zuinig. En dat was ook zo.
Nu heb ik het druklager verkeerd gemonteerd... Waardoor ie niet goed terugtrekt en tegen de drukgroep aan resoneert. En dan geeft een heel ander geluid. Maar rijden met te weinig bakolie. NIET DOEN. Smering is weg en alles wordt heet. Bij automaterialen zaak kun je vbak olie halen. (alla rotteeieeren) Hoort geloof ik 2 liter 80w90 olie in te zitten.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

-
- AX Master
- Posts: 1733
- Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
- Location: Rotterdam
- Contact:
het waren precies die dikke flenzen die juist niet ging passen geloof ik...Mark wrote:Bovenop je bak vlak bij de achteruitrijsensor zit een ontluchtingsgat. Met een zwarte dop erop. Daar kun je het ingieten. Veel makkelijker.
Je draait de originele vuldop gewoon open. En zodra het eruit begint te lopen draai je hem dicht.
En of een 1.1i bak echt niet past dat vraag ik me af. Ik heb hem tegen de motor aangehouden en het leek erop dat alle vastzet punten bij mij overeen kwamen. Alleen de randen van de multipoint bak waren dikker. Of het ook echt niet past durf ik niet te zeggen. Maar weet niet of een 1.1i bak tegen het vermogen van een GTI kan.
Dat electromotor geluid wat je beschrijft... Dat is trouwens niet je druk lager. Druklager staat stil als je gewoon in zijn versnelling rijd. Dan zoemende geluid is een ander lager in de bak.
Mijn 1.1i bak doet het in zijn 5 rond de 60km/h. En dat heeft ie altijd gedaan ook toen ie nieuw was. Had altijd zoiets van als ik dit geluid hoor rij ik zuinig. En dat was ook zo.
Nu heb ik het druklager verkeerd gemonteerd... Waardoor ie niet goed terugtrekt en tegen de drukgroep aan resoneert. En dan geeft een heel ander geluid. Maar rijden met te weinig bakolie. NIET DOEN. Smering is weg en alles wordt heet. Bij automaterialen zaak kun je vbak olie halen. (alla rotteeieeren) Hoort geloof ik 2 liter 80w90 olie in te zitten.
bij mij doet ie het over alle versnellingen in alle toeren... en hoe hoger de toeren hoe hoger het geluid, koppeling indrukken en dan daalt het geluid, misschien is het wel het vliegwiel dat fluit/suist... of ga ik nu hele rare dingen zeggen. Het zit in ieder geval in één van de draaiende delen...
morgen eerst bakolie halen (krijg bijna weer trek in oliebollen, met dat gelul over bakolie

Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Ander 'probleem' is trouwens ook dat je GTI-assen niet gaan passen in een 1.1 bak. De spie aan bakzijde is korter, omdat een GTI-differentiëel groter is. Je zult dan dus ook GT of diesel (ph2) assen moeten plaatsen.
Maar dat de achteruit versnelling meer lawaai maakt dan de vooruit versnellinging komt doordat de tanden van de achteruit recht zijn, terwijl die van de vooruit versnellingen schuin staan (juist om dat lawaai te voorkomen).
Maar dat de achteruit versnelling meer lawaai maakt dan de vooruit versnellinging komt doordat de tanden van de achteruit recht zijn, terwijl die van de vooruit versnellingen schuin staan (juist om dat lawaai te voorkomen).
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

-
- AX Master
- Posts: 1733
- Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
- Location: Rotterdam
- Contact:
Ik had joost laatst nog gevraagd of hij opzoek wilde gaan naar GTI assen met ABS ringen, dus ik denk dat ik die bak maar ga houden.
Ik ga vandaag er maar eens een filmpje van maken. Maar eerst bakolie halen!!!
Ik ga vandaag er maar eens een filmpje van maken. Maar eerst bakolie halen!!!
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.