Ombouwvragen naar 1.6i

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Ombouwvragen naar 1.6i

Post by Mark »

Alles op zijn gemak... De 1.6i draait allang goed op een pallet.

Pas mijn ronde stekker is doorgemeten. 1.4i ZX min of meer zelf gemaakte stekker paar jaar terug. Toen was ik een stuk minder handig dus me oom heeft veel gedaan.

Maar wat me nu opvalt... De AX ronde stekker is een pinnetje of 13 die van de 106 in de 20. Op zich niet erg. Wel pas te maken.

-------------------------------------------------------------------------------------

Maar bij de 106 meet je met contact uit op 1 pin 12volt. Zal voor het geheugen van de ECU zijn?

Op contact stand 1 meet je op dezelfde pin 12 volt.

Op contact stand 2 meet je op 2 extra pinnen 12 volt.

En startend op nog een extra pin 12volt. (Startmotor).

-------------------------------------------------------------------------------------

Bij de AX meet je met contact uit nergens 12 volt.

Contact stand 1 ook nergens 12 volt.

Contact stand 2 vier pinnen met 12 volt. ?

En startend 1 extra pin voor de startmotor.

-------------------------------------------------------------------------------------

Nu blijkt dat er in mijn huidige AX (ZX 1.4i motor) 3 dikke blauwe stroomdraden rechtsstreeks van de stroomverdeelkast onder de motorkap de kabelboom van de motor ingaan. Die gaan dus NIET door de ronde stekker heen.

Bij de Peugeot gaat wel ALLES door de ronde stekker heen. Vandaar dat ie meer pinnen heeft.

Wel veel 3 van zulke dikke kabels maar daar valt denk ook zelf nog wel wat op te maken. Door zelf misschien een grote ronde stekker te gaan gebruiken. Misschien iemand tips?

En nu komt de + van de benzinepomp uit de motorkabelboom. Het lijkt erop dat de ECU dus de benzinepomp aanzet. Echter bij de Peugeot kabelboom lijkt het erop dat de + van de benzinepomp niet door de ronde stekker gaat. Ik meet vanaf de pomp tot de ronde stekker dat het 1 draad is... Maar die sluit aan in de motorkabelboom op een plekje waar geen pinnetje zit. Dus geen contact.

Wat zet bij de Peugeot 106 1.6i XS 1997 de benzinepomp eigenlijk aan?
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Net als bij de ax word de benzinepomp door het injectierelais geschakeld, die door de ecu weer word aangeschakeld het gaat zo:

Contact om naar stand 2 (dus nog niet startend)>
-Stroom naar injectierelais deel1
>ecu gaat aan.
-polaiteit injectierelais deel2 word omgewisseld door ecu.
>branstofpomp gaat voor een specifieke tijd aan.

Echter bij de ax loopt de bedrading van de brandstofpomp rechts naar achteren vanuit de moterruimte, Bij de 106 loopt deze gewoon door de ronde kabel.

De enige juiste tip die ik kan geven mits je het echt zelf wilt doen is gewoon domweg de juiste schema's door te lopen, alleen dan begrijp je wat er exact aangepast moet worden.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Dan ga ik nog wel een keer meten.

Nu heb ik het zo uitgemeten: www.markve.dds.nl/106.doc

Maar als ik van de 106 vanaf de benzinepomp met de multimeter op piepstand meet... Dan meet ik vanaf de + van de benzinepomp tot de rondestekker 1 kabel. En in de ronde stekker houd die kabel op. Voor de rest meet ik niks.

Ik ben niet zo'n ster in schema's lezen. Maar als het injectierelais ook bij de 106 de benzinepomp aanzet dan moet het idd wel over de ronde stekker gaan. Maar stel dat er binnen een relais geschakeld zou worden dan kan het dat ik nu niks meet.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Toevoeging op bovenstaande.. Zat ik me net te bedenken...

Wat ik eerst wil proberen is mijn auto naast de 106 motor te rijden en hem te starten met het contactslot in de AX.

Waarom doe ik zoveel moeite buiten de auto? Omdat ik ervan wil leren en in 1x een rijdende auto wil hebben na overbouw.

Ik heb een contrastekker op de sloop gehaald van een 106 die past op de motorkabelboom. Stel: Ik zet 12volt op de draden die ik uitgemeten heb. Gewoon op de +pool van de accu die naast het blok staat. En ik duw de startmotor kabel ook ff op de accu + pool. Dan zou die moeten lopen toch? Benzine wordt al rondgepompt via een acculader.

Als dat lukt kan ik proberen of ik hem kan starten vanuit mijn contact slot. Heb ook een AX contrastekker. Wel een hele simpele met maar 9 pinnen.

Enige probleem wat ik me kan bedenken is dat het hele dunne draadjes zijn waar de 12volt op staat van de AX. Kan me niet voorstellen dat ik die kan gebruiken voor bijvoorbeeld stroom voor de onsteking. Vandaar dat er nu natuurlijk 3dikke + kabels langs de ronde stekker de kabelboom in gaan.

Tenzij er weer stroom direct bij de dynamo vandaan wordt gehaald. Best een puzzel eigenlijk. :?
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

@ drake. Je had idd gelijk. De brandstofpomp gaat toch door de ronde stekker heen.

Alleen heeft de 106 zo'n crash knop voor de benzinepomp. Die knop die ergens bij je rembekrachter zit. De kabelboom lag natuurlijk los dus ik moest die knop nog indrukken. En toen kwam de benzinepomp weer de ronde stekker heen.

Is inmiddels ook gelukt hem te starten op een losse ronde stekker. Je hebt maar 3 12volt draden nodig en de startmotor en het blok loopt.

Eigenlijk heel simpel om een auto te jatten zeg... Alleen het stuurslot hebbie dan nog last van.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Misschien dat iemand het weet...

De AX heeft maar 1 dikke draad door zijn ronde stekker lopen. De startmotor.

Op stand 2 contact komt er bij de AX op een paar extra draden 12volt te staan in de ronde stekker. Bij de AX zijn dit hele dunne draadjes. Bij de 1.6i motor zit hier een dikke draad tussen.

Het is zeker noodzakelijk om een extra relais te plaatsen die schakelt op stand 2 contact en dan met dikke draden de benodigde 12volt de motorkabelboom in te brengen?
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Rooney
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 692
Joined: WedFeb01, 2006 2:16:05 PM
Location: Bleiswijk

Post by Rooney »

Over een tijd(je) als ik me bezig ga houden met de kabelboom zal ik wel proberen zoveel mogelijk info op te schrijven en foto's te maken. En mocht ik er zelf niet uit komen, schakel in de hulplijn genaamd chris in :wink:

Heb overigens nog de motorkabelboom van mijn AX liggen waarmee het 1.6 rallye blok werd aangestuurd. En waar dus wel gebruikt werd gemaakt van het goede bijpassende injectiesysteem.
AX Soupapes 16 8)

Powered by VEMS;

158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10


TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

mocht je die motorkabelboom weg doen, ;) dan heb ik wel belang heb hier namelijk ook nog een injectie systeemvan een rallye liggen
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Lopend krijg ik hem sowieso wel. Kan hem nu al starten door domweg 3 draden op de + te duwen en dan de startmotor erbij. En hoppa lopen.

Alleen komen er niet genoeg dikke + kabels op stand 2 contact uit de AX boom. Dus denk dat dat een relais gaat worden.

In mijn huidige kabelboom 1.4 komen er drie dikke blauwe stroomkabels rechtstreeks uit de zekeringenkast onder de kap. Maar die zijn niet geschakeld. En dat gaat voor de 1.6i niet werken. Dan blijft er teveel op het blok aangeschakeld staan. No time accu leeg. Of dingen kapot.

Contact slot van de 106 zal wel meer kabels schakelen.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

het is niet nodig om een extra relais te plaatsen,

de betreffende draad hoeft niet aangesloten worden op de oude manier, de dikke draad is bedoeld voor het dashboard e.d terwijl bij een ax die op het kastje zit rechtsboven.

Derwijze vervalt deze draad.

Infeite is alleen de ecu en een paar zaken zoals het injectierelais e.d geschakeld door het contact.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Drake wrote:het is niet nodig om een extra relais te plaatsen,

de betreffende draad hoeft niet aangesloten worden op de oude manier, de dikke draad is bedoeld voor het dashboard e.d terwijl bij een AX die op het kastje zit rechtsboven.

Derwijze vervalt deze draad.

Infeite is alleen de ecu en een paar zaken zoals het injectierelais e.d geschakeld door het contact.
Jij hebt er meer ervaring mee. Maar in mijn AX ronde stekker zit maar 1 dikke draad voor de startmotor. De overige 12 zijn ontzettend dun.

Momenteel start ik de 1.6i op de pallet door 2 dunne en 1 dikke draad op de plus van de accu te zetten. En dan de dikke startmotor draad er ff bij. dan loopt ie.

Maar die ene dikke + waar ik de 1.6i mee start heb ik niet in mijn AX boom. Ik zal binnenkort wel eens foto's plaatsen. Dan wordt het vast een stuk duidelijker.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Post Reply