Collin aka 2Black : Bam Bam! En Mini Van restauratie

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Leuk project, ik zie het k2a blok ondersteboven op de werkbank staan... Heb je de cilinderbussen ook los gehad of heb je deze afgeklemd na demontage van de cilinderkop? Anders heb je kans op losse/lekkende bussen :oops:
Freude am Fahren.

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

arnie wrote:Leuk project, ik zie het k2a blok ondersteboven op de werkbank staan... Heb je de cilinderbussen ook los gehad of heb je deze afgeklemd na demontage van de cilinderkop? Anders heb je kans op losse/lekkende bussen :oops:
We hadden een paar bouten met flink grote ringen eronder in de kopboutgaten geschroefd om de bussen op hun plek te houden.

Inmiddels zit de distributie er ook weer op.
Nieuwe Gates-riem besteld, waterpomp van de 1.3 was nog erg jong en de spanrol van de 1.4 dito.... Dus dat deel zit nu weer onder de afdekkap.
Kan me nu gaan richten op terugmonteren van wat electronica, injectoren etc..
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Vandaag eens zitten studeren op waar en hoe die vermaledijde compressor in hemelsnaam geplaatst zou kunnen worden.....
Nou, niet dus!
Niet aan de voorkant van het blok en ook niet aan de achterkant.

Dat wordt dus zagen straks.... :twisted:
Hele front van Nigel eruit, radiateur verplaatsen, delen wegzagen.
En dan moet er waarschijnlijk ook nog een motorkap aanpassing komen..., de "C-bobbel" zullen we die maar alvast dopen.
Moeten dus nog even zien hoe we dat gaan organiseren.

Als het meezit zet ik Nigel bij Renard in een hoek waar ik'm gewoon volledig strip zodat overal (overal) in een keer goed bijgekomen kan worden en de hele operatie van motorblok, motormanagement, versteviging (..?..) en onderstel zo eenvoudig mogelijk kan verlopen.
En dan zelf maar een tijdje in een Xantia Break TD o.i.d. gaan rondtuffen?

Ben benieuwd.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Het toeval wil dat er afgelopen vrijdag een witte Xantia SD Break bij Renard is neergezet.
Die moet alleen wel eerst even door de APK heen... dus even inspecteren.
Als het een redelijke auto blijkt te zijn ga ik daar de komende maanden in rondrijden zodat Nigel's "behandeling" kan gaan beginnen!

Inmiddels is Nigels' nokkenas gereserveerd voor Bossie en die wil ook de kabelboom (of in ieder geval die 10 draadjes die daarvoor door moeten gaan) hebben.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

2Black wrote:Het toeval wil dat er afgelopen vrijdag een witte Xantia SD Break bij Renard is neergezet.
Die moet alleen wel eerst even door de APK heen... dus even inspecteren.
Als het een redelijke auto blijkt te zijn ga ik daar de komende maanden in rondrijden zodat Nigel's "behandeling" kan gaan beginnen!

Inmiddels is Nigels' nokkenas gereserveerd voor Bossie en die wil ook de kabelboom (of in ieder geval die 10 draadjes die daarvoor door moeten gaan) hebben.
Ik begin al kriebels in m'n buik te krijgen :jump:
Image Image Image

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Het werd tijd.... want had al ruim 3 maanden wat foto's liggen.

Heb zojuist maar wat kleine aanvullingen gedaan op mijn website aangaande het Renard "D-Crosser" project.
Inmiddels staat dit beestje bij Biesheuvel al een tijdje te wachten op haar rolkooi met FIA-keur.

Image
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Het feest kan (langzaam) gaan beginnen....
Heb vandaag Nigel aan de kant gezet voor een witte Xantia SD Break uit 1998.

Eerst rustig Nigel gaan ontmantelen en dan zien we wel verder.
Voor de compressor moet het halve front worden weggezaagd dus makkelijk zal het niet gaan worden.
Zal ook eens ernstig in overleg treden met Bozzma over het hoe en wat qua motormanagement. Wordt het zijn geheime zwarte doos of toch "gewoon" MegaSquirt (II).
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

Denk dat je een inschroeffront van een 106 S1 er ook wel voor kan verbouwen, dan heb je meteen meer werkruimte en het blijft demontabel.

Als het toch MSQ wordt heb ik wel belangstelling voor een tweede setje als kopie van wat er voor jou gebouwd wordt, als basis voor de J4/JP4 combinatie.

P. :)
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Zojuist is "Witje" weer eens naar de dokter geweest voor onderhoud en ook maar gelijk APK.
Beide onderste fusees vervangen en 2 nieuwe voorbanden (Michelin 195-10-14), die stonden al op de lijst voor deze keer.
Verder probleemloos, als altijd eigenlijk... :) .
Nadeel bij fusees vervangen op de CX is dat je DiRaVi bij uitlijnen van de auto ook gesteld moet worden. Stond pas na de 3de proefrit goed recht.
Dat zijn van die kleine dingen die je bij een CX zomaar een Xtra uur op de rekening kunnen opleveren.

Mogen weer een jaar rijden dus.

Nigel staat ondertussen nog steeds aan de dijk te wachten op ruimte in de werkplaats bij Renard.
Staat nu nog even een XM in de weg binnen..., en Nards' SM is ook weer eens in "afbouwfase". Moet even wachten dus.
De SM is nu voorzien van een nagelnieuwe versnellingsbak (met sport-koppeling) en er zit een nieuw vliegwiel in met gaten zodat het straks als toerental opnemer (triggerwheel) voor MegaSquirt kan dienen. Dit moet nog getest worden.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Vandaag dan eindelijk Nigels' bumper verwijderd om eens goed naar mogelijke bevestigingsmanieren van de compressor te kunnen kijken.

:( ... :? ...

Dat wordt dus niks...

In principe zijn er 3 manieren te bedenken.

1. compressor bovenop het uitlaatspruitstuk; maar dat gaat niet samen met de radiateur en zelfs als je die verplaatst is er te weinig ruimte aan de voorzijde van de auto. Dan moet er dus fors gezaagd, gelast, verplaatst en een custom oplossing voor de radiateur.

2. compressor plaatsen waar nu de dynamo zit; dat gaat waarschijnlijk ook niet samen met de radiateur en je moet een speciaal uitlaatspruitstuk gaan maken dat ergens naar rechts geleid moet worden om langs de compressor naar beneden te kunnen, veel te ingewikkeld en waarschijnlijk duur om te maken (áls het al haalbaar is)

3. compressor aan de rechterkant van de motor plaatsen; accu verhuizen naar kofferbak, en via een lange as met poelie de blower aan gaan drijven. Op zich is dit de mooiste en minst ingewikkelde oplossing echter... dan moet je alleen wel veel aandacht gaan besteden aan het richten van die as, het lageren ervan, het opvangen van vibraties. Als je dat goed wilt doen ben je erg duur uit....

Kortom...., voor mijzelf heb ik besloten van het hele compressor verhaal af te zien. Teveel moeite voor onbekend rendement. Het idee is leuk maar als straks Nigel aan de voorzijde aan stukken is gezaagd en dan gaat na 5000km de motor stuk.... heb ik een kapotte motor... maar ook een kapotte AX. Dat is niet mijn bedoeling.

Dus, wat mij betreft blijft het voorlopig bij K2A onderblok, TU2J2 kop... en MegaSquirt.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Tsja, je zou ook een compressor van een normaal formaat kunnen plaatsen :wink:
Altijd meer PK's dan jou!

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Klopt maar dan zitten er veel kosten, uiteindelijk is het goedkoopste om snel veel vermogen te krijgen een tu5j2/4 te plaatsen.

Maar jammer collin ik had het toch wel graag willen zien :wink:

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Drake wrote:Klopt maar dan zitten er veel kosten, uiteindelijk is het goedkoopste om snel veel vermogen te krijgen een tu5j2/4 te plaatsen.

Maar jammer collin ik had het toch wel graag willen zien :wink:
Het is jammer maar voor mij was de blower alleen een "bonus", kan er dus niet echt van wakker liggen.
Vermogen zal denk ik niet echt het probleem worden zonder de blower.
Heb toch wel de hoop dat we zonder ook rond de 110pk zullen zitten.
Met een gewicht van rond de 725kg is een AX altijd snel vergeleken met moderne auto's :D ...
Het zal vooral afhankelijk zijn van de mate waarin we MegaSquirt kunnen fine-tunen binnen bepaalde deelgebieden.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Pfff.... nou... hè hè!

We hebben in ieder geval de motortunert eindelijk zover gekregen om m'n speciale MegaSquirt kastje te bestellen!
Het is een vreemd fenomeen dat als je iemand regelmatig spreekt/ziet hij/zij je niet meer als een gewone klant gaat beschouwen en dan dingen niet besteld als je zegt; "bestellen dat ding, stuur maar gauw een rekening!".
Minder handig is dat De Vos Autodemontage nog steeds geen complete 106/Saxo voorwielophanging voor me heeft liggen, wel een (al verlaagde) 2001 achterwielophanging, waardoor er nog geen zicht is op 4-gaats onderstel.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Vandaag, met een grote omweg, erachter gekomen dat de nokkenas in de 1.3 Rallye (TU2J2) kop beschadigd is....
*edit* waarschijnlijk door olietekort één "gedeukte" nok, hetgeen correleert met de vastgelopen zuigerstang (lagerschaal opgevreten door oververhitting)*edit*
Dus dat wordt nix :( .

De vraag gaat nu zijn..., koop ik wéér een nieuwe Kent-Cam nokkenas?
Dat zijn eigenlijk bedragen die ik niet gebudgetteerd heb in dit verhaal.

In ieder geval, Nigels' motorblok is eruit...
Vanmorgen kreeg Nard het ineens op z'n heupen :) .



mmm, nog 6 berichten tot de 1000 in dit topic!
Last edited by 2Black on MonSep15, 2008 7:04:09 PM, edited 1 time in total.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ik help je alvast wel even :P

maar wel kl*te van die nokkenas :(
wat is er beschadigt aan? nokken versleten of wat?
Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

vlgs mij heeft Stefan uit Friesland (nickname even vergeten) nog een scherp nokkenasje liggen dat passend is voor de TU2J2 kop.

Rooney
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 692
Joined: WedFeb01, 2006 2:16:05 PM
Location: Bleiswijk

Post by Rooney »

Of je meld je even aan op Rallye.nl en neem dan contact op met Patrick Strijker. Die heeft nog een aantal 1.3 blokken staan, losse cilinderkoppen, nokkenassen etc.

Ik heb nog de nokkenas liggen van een TU5j2 de 1.6 versie dus.
AX Soupapes 16 8)

Powered by VEMS;

158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10


2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

"To Nokkenas or not to nokkenas, that's the question!"

Gisteren bleek dus met een omweg dat m'n beoogde nokkenas beschadigd is.
Die nokkenas is nog dezelfde middag verhuisd naar De Vos om te helpen bij het vinden van een gelijksoortig exemplaar...., vandaag bleek dat er niet te zijn. De Vos heeft eigenlijk enkel "jonge" motoren, voor 1997 is dus gewoon te oud.

Zelf ben ik gisteravond ook op zoek gegaan naar iets.

Al snel bleek dat er 3 varianten nokkenas zijn maar dat er een probleem onstaat bij de as zoals gebruikt in de 106 1.3 Rallye (TU2J2 kop) omdat die motorvariant niet vermeld wordt bij de heren nokkenasfabrikanten.
Uitzondering daarop bleek CatCams te zijn, die bij hun nokkenassenassortiment wel een duidelijk overzicht geven van de motoren waar ze respectievelijk in te monteren zijn.
Verder maakt men hoofdzakelijk enkel onderscheid tussen "gewone" injectiemotoren voor en na 1997 en 16v injectiemotoren.
Zo kan ik er bij Kent-Cams dus niet uitkomen..., ga niet het risico nemen alsnog met de verkeerde maar wel stervensdure kit opgezadeld te zitten én weer 1 maand verder te zijn.

In mijn geval, zeker nu de compressor-optie definitief verleden tijd is, is nokkenas keuze een héél interessant vraagstuk.
Dit is nieteens vanwege de voor de hand liggende prestatie voordelen van een "licht aangepaste" sport-nokkenas die je zomaar in elk blok kunt monteren zonder veel gedoe achteraf maar vooral mijn specifieke toepassing; in een multipoint injectie motor met vrij programmeerbaar injectiesysteem zoals MSI, II, VEMS, KMS, Adaptronic o.i.d..
Kent-Cams bijvoorbeeld heeft een 106 nokkenas in de aanbieding die speciaal bedoeld is voor dat soort toepassingen, extreme nokkenassen die je zonder op-maat inspuiting niet aan de gang krijgt.

Het ziet er nu derhalve naar uit dat ik mijn licht zal gaan opsteken bij CatCams omdat zij wél aangeven wat precies waarin past!


Ben vandaag overigens ook bezig geweest Bossie's onderdeeltjes bij elkaar te verzamelen; op een rijtje liggen een ontstekingshuis, carburateur met grote sproeier, K&N RC-9150 luchtfilter, Kent-Cams nokkenas en stoters.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ligt er in dat rijtje ook nog mijn cilinderkopje Collin? :)
Image

Post Reply