AX GTI - maar 2 cilinders doen het

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

djkoelkast wrote:Kan ik hier nog wel (kleine) stukjes mee rijden of beter van niet?
De storingscode (in dit geval 52) kan als er nog geen reset is uitgevoerd een oude storing zijn.

Resetten dus, en daarna nog een keer uitlezen, krijg je dan weer code 52 dan isw er echt wat aan de hand.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

djkoelkast
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 59
Joined: SunJul02, 2006 4:31:36 PM
Location: Den Helder
Contact:

Post by djkoelkast »

Ik zal mijn vaste reparateur eens bellen (nog even: ik had hem niet daar heen gebracht omdat hij 50km verderop zit en de auto echt niet meer rijdbaar was), wellicht dat hij weet wat ik moet doen.

Uiteraard sta ik ook open voor alle tips hier. Ik heb er zelf niet veel verstand van, maar als ik iets moet doormeten lukt dat wel, ik heb een multimeter en weet hoe die werkt :P Alleen moet ik dan even weten wat en hoe en waar precies.

Ook lekker dat ze hem zo meegeven dan trouwens... En hij start ook nog niet super, volgens de garagehouder verzuipt hij steeds. Volgens mij was hij mijn belletjes zat :P
Het is een feit dat spijt bijna altijd te laat komt... en nooit optijd.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Hmmm... Als 'ie (bijna) verzuipt, is het logisch dat 'ie 'n storingsmelding geeft over mengelverhouding.

Misschien eens tijd om het injectie-huis eens grondig te reinigen. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

djkoelkast
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 59
Joined: SunJul02, 2006 4:31:36 PM
Location: Den Helder
Contact:

Post by djkoelkast »

Even een dagje laten staan en vandaag even geïnspecteerd op aanwijzing van een kenner.
Ook meteen even de boel gereset door de - pool los te koppelen en enige tijd zo te laten.

Wat we ontdekten was dat de bedrading van de sensor vlak bij de uitlaat (als je recht in het midden voor de auto staat zit hij ongeveer bij je linkerhand, maar dan meer naar onder, vast op een ijzeren kap) zo goed als door was, althans, de isolatie ervan.
Als dat die sensor is is het logisch dat hij af gaat elke keer als hij contact (sluiting) maakt. We hebben het even professorisch geïsoleerd om te kijken wat hij deed en het motorstoringslampje is niet meer gaan knipperen. Ik heb maar een klein stuk gereden, maar in een korter stuk ging hij normaal al aan en uit, nu helemaal niet meer.

Starten gaat nog wel moeizaam, maar hij verzuipt niet heb ik het idee. Het duurt gewoon erg lang voor hij eindelijk start, daarna lijkt er niets meer aan de hand te zijn.

Iemand nog tips? Vergeet niet dat ik geen kenner ben, verre van dat, dus ik vrij basic uitleg nodig heb ;)
Het is een feit dat spijt bijna altijd te laat komt... en nooit optijd.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Dat was dus de lambda-sensor. ;)

Moeilijk starten kan o.a. worden veroorzaakt door een bijna versleten startmotor (maakt daardoor te weinig toeren om lekker te kunnen starten), of -waarschijnlijker- een smerig injectie-huis.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

djkoelkast
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 59
Joined: SunJul02, 2006 4:31:36 PM
Location: Den Helder
Contact:

Post by djkoelkast »

Naar mijn idee klinkt de startmotor goed, hapert ook nooit en draait goed door, maar omdat ik geen vergelijkingsmateriaal heb met een andere AX weet ik niet of het zo goed is.
Ik zal eens een mp3'tje maken met het geluid, wellicht dat jullie het herkennen, zal wel morgen worden want nu is hij al warm en zal hij direct starten.
Het is een feit dat spijt bijna altijd te laat komt... en nooit optijd.

djkoelkast
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 59
Joined: SunJul02, 2006 4:31:36 PM
Location: Den Helder
Contact:

Post by djkoelkast »

De storingsmelding is niet meer teruggekomen en zul je net zien, nu start hij in 1x (ik helemaal klaar om het op te nemen).

Ik heb het sowieso opgenomen, wellicht hoort iemand nog iets geks:

http://www.djkoelkast.nl/axstarten.mp3

Ik had verwacht dat hij pas een stuk later zou starten dus voor het mooie draait de startmotor iets te lang door, dat weet ik :P

Maar verder reed hij prima gisteren en ik heb geen storingslampjes meer gezien.

Kan het zijn dat die sensor (door de kortsluiting in de kabel) een vals "ik krijg te veel lucht" signaal doorgaf en dat daarom de motor te veel benzine kreeg waardoor hij verzoop?
Het is een feit dat spijt bijna altijd te laat komt... en nooit optijd.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Was dit starten met koude motor?


En ja, sluiting in de kabel van je lambda-sensor kan zeker zorgen voor 'verkeerde' meetwaarden, waardoor de ECU denkt dat de uitlaatgassamenstelling heel anders is dan in werkelijkheid.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

djkoelkast
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 59
Joined: SunJul02, 2006 4:31:36 PM
Location: Den Helder
Contact:

Post by djkoelkast »

Dit was een koude motor ja, dinsdagmiddag, zondag het laatst aangehad.
Vanochtend startte hij ook prima, vanmiddag had hij wel weer een beetje moeite.
Het is een feit dat spijt bijna altijd te laat komt... en nooit optijd.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Heb je dat injectiehuis nu al schoongemaakt?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

djkoelkast
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 59
Joined: SunJul02, 2006 4:31:36 PM
Location: Den Helder
Contact:

Post by djkoelkast »

MNM(tm) wrote:Heb je dat injectiehuis nu al schoongemaakt?
Ik heb geen idee waar het zit, wat het is en hoe ik het schoon moet maken, dus dat heb ik nog niet gedaan ;)
Het is een feit dat spijt bijna altijd te laat komt... en nooit optijd.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

't Injectiehuis zit zo'n beetje recht achter je motorblok, bovenop 't inlaatspruitstuk en links van 't luchtfilterhuis. (Er loopt een langgerekte 'kap' van 't luchtfilterhuis naar 't injectiehuis.)

En hoe je m'n moet schoonmaken, wordt in deze HOW TO beschreven.

Ps.: lees vooral ook even de reakties verderop in 't topic!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

djkoelkast
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 59
Joined: SunJul02, 2006 4:31:36 PM
Location: Den Helder
Contact:

Post by djkoelkast »

Nou dat moet ik dan maar eens proberen.
Is dit ook goed als "remmenreiniger" ?

Image

PRF505 DEGREASER

Effectief reinigings- en ontsmettingsmiddel. Verwijdert vet en olie.
Toepassing: Electrische motoren, remmen, koppelingen, schakelkasten, kabels, etc.
WD40 heb ik altijd wel (is ook wel nodig anders krijg ik mijn motorkap niet open, dat hendeltje is nogal stroef dus af en toe even WD40'en).

Oh en welk is het membraam, dan kan ik daar extra op letten:
Daarnaast wil ik nog even opmerken dat remmenreiniger op 't membraan van de brandstofdruk-regelaar niet zo'n goed plan is: remmenreiniger is agressief spul en daar kan 't speciale kunststof waar 't membraan van gemaakt is, volgens mij niet echt goed tegen (n.v.v.t. uitdrogen en scheuren kunnen het gevolg zijn!).
Het is een feit dat spijt bijna altijd te laat komt... en nooit optijd.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Dat is dat oranje-rood-achtige ronde dingetje wat onder die metalen kap zit die met 4 boutjes vast zit.

Overigens vind ik persoonlijk WD40 geen geschikt 'schoonmaakmiddel', omdat dat spul zelf ook weer een residu achterlaat.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

djkoelkast
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 59
Joined: SunJul02, 2006 4:31:36 PM
Location: Den Helder
Contact:

Post by djkoelkast »

Even een plaatje gegoogled, want ik kan dat ding niet vinden hoor:

Image

Waar zit hetgeen wat ik moet hebben?
Overigens ziet deze er ietsje anders uit dan die van mij (bobine ziet er heel anders uit iig) en ik wacht nog altijd op mijn nieuwe camera dus kan nog geen foto maken ;)
Het is een feit dat spijt bijna altijd te laat komt... en nooit optijd.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Image
Het injectiehuis is het ding waar de rode pijl naar wijst.
Om daar bij te kunnen, moet je de luchtpijp, waar de blauwe pijl naar wijst, verwijderen.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

djkoelkast
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 59
Joined: SunJul02, 2006 4:31:36 PM
Location: Den Helder
Contact:

Post by djkoelkast »

Hmm ja ik herken hem, maar volgens mij heb ik dat niet.
Ik ga zo wel even een camera lenen :P
Het is een feit dat spijt bijna altijd te laat komt... en nooit optijd.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Als je dat niet hebt, heb je een GTI, dus met een hoofdletter I, en die heeft multipoint-injectie.
In dat geval klopt dan je avatar niet! ;)

En van die dingen is het volgens mij wel normaal dat ze bij koude motor 'niet echt makkelijk' starten.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

djkoelkast
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 59
Joined: SunJul02, 2006 4:31:36 PM
Location: Den Helder
Contact:

Post by djkoelkast »

MNM(tm) wrote:Als je dat niet hebt, heb je een GTI, dus met een hoofdletter I, en die heeft multipoint-injectie.
In dat geval klopt dan je avatar niet! ;)

En van die dingen is het volgens mij wel normaal dat ze bij koude motor 'niet echt makkelijk' starten.
Avatar is een foto van mijn auto, dus dat is hem wel ;)
Het is een gti uit '92, maar ik zal eens een plaatje schieten, dan weten de kenners het wel.
Het is een feit dat spijt bijna altijd te laat komt... en nooit optijd.

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Ik heb zo'n vermoeden dat het er eerder zo uitziet:
Injectiehuis is het zwarte ding in het midden van de foto, bovenin.

Image
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Post Reply