Collin aka 2Black : Bam Bam! En Mini Van restauratie
Moderator: webmasters
Vandaag eindelijk maar eens m'n Pioneer P55BT teruggebracht naar de winkel...
Heb dat kreng nu al sinds mei vorig jaar en heeft het eigenlijk nog nooit goed gedaan.... nou ja de radio en cd-speler wel... maar de bluetooth-carkit niet.
Wordt opgestuurd aan Pioneer, dat zal wel gezeik gaan geven.
Destijds heeft Brockje nog heel even van deze radio mogen genieten, toen ging'ie Nigel in en sindsdien is de boel audiotechnisch nogal uitgebreid cq. verbeterd... maar dat telefoongebeuren heeft ondanks meerdere reset-akties, electrische heraansluiting, verwijderen bekende telefoons, leegmaken telefoongeheugen etc. eigenlijk nog niet langer dan 1 week gewerkt.
Dat zijn van die dingen... ookal heeft dat apparaat destijds €300 gekost, toch heb ik zo weinig zin in dat gezeur van retour sturen (ondanks fabrieksgarantie) dat ik het tot nu toe maar zo gelaten heb.
Maar toen ik vorige week wat bekabeling nodig had vroeg de eigenaar van audio-zaak hoe het met m'n telefoongedoe ging... - had al eens gezegd dat het klereding niet werkte, of dat als 'ie een keer werkte de boel er na een hobbeltje weer uitvloog - en raadde mij toch aan'm op te sturen.
Had de bon nog, vandaag dus weggedaan...
ben benieuwd....
Wil die boel goed hebben voor ik alle bekabeling weer los ga halen voor de nieuwe aansluitingen en ik het halve interieur uit Nigel trek.
p.s. die nieuwe stoelen zijn heerlijk!
Heb dat kreng nu al sinds mei vorig jaar en heeft het eigenlijk nog nooit goed gedaan.... nou ja de radio en cd-speler wel... maar de bluetooth-carkit niet.
Wordt opgestuurd aan Pioneer, dat zal wel gezeik gaan geven.
Destijds heeft Brockje nog heel even van deze radio mogen genieten, toen ging'ie Nigel in en sindsdien is de boel audiotechnisch nogal uitgebreid cq. verbeterd... maar dat telefoongebeuren heeft ondanks meerdere reset-akties, electrische heraansluiting, verwijderen bekende telefoons, leegmaken telefoongeheugen etc. eigenlijk nog niet langer dan 1 week gewerkt.
Dat zijn van die dingen... ookal heeft dat apparaat destijds €300 gekost, toch heb ik zo weinig zin in dat gezeur van retour sturen (ondanks fabrieksgarantie) dat ik het tot nu toe maar zo gelaten heb.
Maar toen ik vorige week wat bekabeling nodig had vroeg de eigenaar van audio-zaak hoe het met m'n telefoongedoe ging... - had al eens gezegd dat het klereding niet werkte, of dat als 'ie een keer werkte de boel er na een hobbeltje weer uitvloog - en raadde mij toch aan'm op te sturen.
Had de bon nog, vandaag dus weggedaan...
ben benieuwd....

Wil die boel goed hebben voor ik alle bekabeling weer los ga halen voor de nieuwe aansluitingen en ik het halve interieur uit Nigel trek.
p.s. die nieuwe stoelen zijn heerlijk!
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Vanmiddag, na een jaar stalling, Sophié uit haar winterslaap gehaald...
Da's dan toch spannend... met nieuwe accu erin, sleutel omdraaien en starten...pffff.
Hopelijk binnenkort aan de slag!
Iemand AX kopen... voor veel?
Da's dan toch spannend... met nieuwe accu erin, sleutel omdraaien en starten...pffff.
Hopelijk binnenkort aan de slag!
Iemand AX kopen... voor veel?
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Zal nog wel even duren voor het zover is...
Nigel moet ondertussen ook gewoon "af"...
Het achterstoelen idee sluimert nog, eigenlijk moet er nog een mooi uitlaatspruitstuk op (en dan echt op de rollenbank), de audio moet verder afgewerkt.....
Maar als Sophié rijdend is zal het toch wellicht kiezen worden...
Nigel moet ondertussen ook gewoon "af"...
Het achterstoelen idee sluimert nog, eigenlijk moet er nog een mooi uitlaatspruitstuk op (en dan echt op de rollenbank), de audio moet verder afgewerkt.....
Maar als Sophié rijdend is zal het toch wellicht kiezen worden...

Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Je hebt ook van die kleine dingetjes...
zoals een losgeraakt skirtdeel...
die moet je dan bestellen bij de dealert... en er zitten 8 klipjes in een zakje... hoewel je er maar 1tje nodig hebt... en dat kost dan €0,94 p/st.
Kortom, Nigels' loszittende skirstukje zit weer vast..
Inmiddels gaat Sophié goed vooruit...
Benzinetank vulslang zit weer vast (!), bollen gecontroleerd, LHM op peil, motor en v-bak olie ook.
Stabilisatorstangen liggen klaar, klepdekselpakking en nokkenaskeerringen ook.
Vandaag verwoed bezig geweest met een poging zoveel mogelijk vuil van de binnenkant van de velgen te halen.... 2 velgen al gebalanceerd en zojuist 2 Michelin (duur!) 195-60-14 banden besteld.
Ook in 14" banden zie je veel maten langzaam verdwijnen, kon je 2 jaar geleden nog kiezen uit zo'n 6 tot 8 banden in die maat, nu zijn het er nog maar 2 à 3.... daarom dus Michelins omdat het anders Viking zou moeten zijn en da's me dan net iets te min...
Gaat voorspoedig dus...
zoals een losgeraakt skirtdeel...
die moet je dan bestellen bij de dealert... en er zitten 8 klipjes in een zakje... hoewel je er maar 1tje nodig hebt... en dat kost dan €0,94 p/st.
Kortom, Nigels' loszittende skirstukje zit weer vast..

Inmiddels gaat Sophié goed vooruit...
Benzinetank vulslang zit weer vast (!), bollen gecontroleerd, LHM op peil, motor en v-bak olie ook.
Stabilisatorstangen liggen klaar, klepdekselpakking en nokkenaskeerringen ook.
Vandaag verwoed bezig geweest met een poging zoveel mogelijk vuil van de binnenkant van de velgen te halen.... 2 velgen al gebalanceerd en zojuist 2 Michelin (duur!) 195-60-14 banden besteld.
Ook in 14" banden zie je veel maten langzaam verdwijnen, kon je 2 jaar geleden nog kiezen uit zo'n 6 tot 8 banden in die maat, nu zijn het er nog maar 2 à 3.... daarom dus Michelins omdat het anders Viking zou moeten zijn en da's me dan net iets te min...

Gaat voorspoedig dus...
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Het punt is meer dat de ene Viking de andere niet is.-Henry- wrote:..... Wat betreft die Viking-bandjes; ik heb er een tijdje op gereden en die bevielen eigenlijk prima. Aan de andere kant: het staat wel weer goedkoop.
Onder sommige auto's kan een Viking (of Roadhog of andere cheapo banden) prima zijn, zeker bij zonnige weersomstandigheden.
Maar onder meer extreme omstandigheden blijkt dan toch het verschil...
Overigens gaan Michelins over het algemeen langer mee.
We hebben het hier dus over Sophié, Citroën BX GTi 16v van het eerste type, dus zonder katalysator, met 158pk onder het klepdeksel (althans oorspronkelijk

Goed schoeisel belangrijk!
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Ach, scheelt maar een lousy 98 pk met m'n 1.1
Dat goed schoeisel belankrijk is merk ik nu ook met de Sport, de Roadhogs zijn toch wel bedoeld voor rustig gebruik zeg maar.
En onder een gave Citroën als Sophie horen eigenlijk ook gewoon goede Michelins.
*droomt nog even weg, ik zou ook best een BX willen*

En onder een gave Citroën als Sophie horen eigenlijk ook gewoon goede Michelins.
*droomt nog even weg, ik zou ook best een BX willen*
AX GTI '91
Voor Nigel geldt overigens hetzelfde hoor...
Daar zaten eerst Pirelli en Michelin onder, P voor en M achter, en dat gleed al naar buiten als er voor volgende week regen was voorspeld.
Maar nu, met de verbrede velgen (da's ook een heel verschil natuurlijk), met de Uniroyal 195-55-13 banden die eronder zitten is de grip in vrijwel elke omstandigheid zo ongeveer verviervoudigd...
En Nigel is een pk of 100 op 710kg, wat verhoudingsgewijs redelijk vergelijkbaar is met Sophié..., grip is dus essentiëel.
Een band functioneerd ook afhankelijk van de wielophanging, de wagenhoogte en het soort dempers etc..
Het kan maar zo zijn dat een band het prima deed en dat het een dag later, nadat'ie verlaagd is en er koni's onder gekomen zijn, ineens lijkt alsof je steeds op een glijbaan rijdt.
Daar zaten eerst Pirelli en Michelin onder, P voor en M achter, en dat gleed al naar buiten als er voor volgende week regen was voorspeld.
Maar nu, met de verbrede velgen (da's ook een heel verschil natuurlijk), met de Uniroyal 195-55-13 banden die eronder zitten is de grip in vrijwel elke omstandigheid zo ongeveer verviervoudigd...

En Nigel is een pk of 100 op 710kg, wat verhoudingsgewijs redelijk vergelijkbaar is met Sophié..., grip is dus essentiëel.
Een band functioneerd ook afhankelijk van de wielophanging, de wagenhoogte en het soort dempers etc..
Het kan maar zo zijn dat een band het prima deed en dat het een dag later, nadat'ie verlaagd is en er koni's onder gekomen zijn, ineens lijkt alsof je steeds op een glijbaan rijdt.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
-
- Moeder Overste
- Posts: 2176
- Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
- Location: Beekbergen/axclubforum
Dan willen wij de rest wel overnemen hoor Collin, mist je er vanaf wilt2Black wrote:Je hebt ook van die kleine dingetjes...
zoals een losgeraakt skirtdeel...
die moet je dan bestellen bij de dealert... en er zitten 8 klipjes in een zakje... hoewel je er maar 1tje nodig hebt... en dat kost dan €0,94 p/st.
Kortom, Nigels' loszittende skirstukje zit weer vast..![]()

Een GTi van 't eerste type is toch een BX van het tweede type??? dus met t richtingaanwijzerstokje ipv die wiebelknop?2Black wrote:[quote="-HenryWe hebben het hier dus over Sophié, Citroën BX GTi 16v van het eerste type, dus zonder katalysator, met 158pk onder het klepdeksel (althans oorspronkelijk)

Dat klopt, geen "satellieten" naast het stuur maar ordinaire stokkenGlenn@nl wrote: Een GTi van 't eerste type is toch een BX van het tweede type??? dus met t richtingaanwijzerstokje ipv die wiebelknop?

Sophié roest niet......
Een GTi 16v MkI heeft dezelfde motor en prestaties als de oorspronkelijke Peugeot 405 MI16, daarna werd er roet in het eten gegooid door de katalysator en andere emissie-eisen die nogal ten koste gingen van de prestaties.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Maar wat zijn dan de consequenties voor Nigel
?
Want je brengt een razendsnelle en uitermate comfortable auto als Sophié natuurlijk niet doelloos terug tot leven....
Nou zou ik kunnen zeggen: "Nigel Te Koop!", maar wat zou ik er dan voor moeten vragen.... en dan kom ik toch al snel uit op een euhm... €2000 ofzo.
Maar ja, dat gaat (denk ik) toch niemand ervoor neerleggen.
En dus is het in principe nu de bedoeling om Sophié als dagelijkse auto in te zetten en Nigel proberen meer echt "af" te maken.
Wat houdt "af" in?
Af betekend het bijwerken van de paar roestplekjes die Nigel heeft (is echt weinig voor een '89 AX), het betekend het volledig verwijderen en verfraaien van het interieur, het betekend het bijwerken van de lak, het betekend dinitrol/tectyl op gewenste plekken, het betekend het eindelijk lekvrij maken van het ontstekingshuis, het werkend maken van kleine electrische dingetjes als het klokje
.............
Probleem natuurlijk is dat dat allemaal geld kost, en dat ik dus eigenlijk beter eerst Nigel kan verkopen om zo geld te verdienen om Nigels' finale upgrade te bekostigen... maar dat gaat niet als je'm net verkocht hebt...
We zullen zien hoe zich de zaken zich ontvouwen de komende maanden....

Want je brengt een razendsnelle en uitermate comfortable auto als Sophié natuurlijk niet doelloos terug tot leven....

Nou zou ik kunnen zeggen: "Nigel Te Koop!", maar wat zou ik er dan voor moeten vragen.... en dan kom ik toch al snel uit op een euhm... €2000 ofzo.
Maar ja, dat gaat (denk ik) toch niemand ervoor neerleggen.
En dus is het in principe nu de bedoeling om Sophié als dagelijkse auto in te zetten en Nigel proberen meer echt "af" te maken.
Wat houdt "af" in?
Af betekend het bijwerken van de paar roestplekjes die Nigel heeft (is echt weinig voor een '89 AX), het betekend het volledig verwijderen en verfraaien van het interieur, het betekend het bijwerken van de lak, het betekend dinitrol/tectyl op gewenste plekken, het betekend het eindelijk lekvrij maken van het ontstekingshuis, het werkend maken van kleine electrische dingetjes als het klokje

Probleem natuurlijk is dat dat allemaal geld kost, en dat ik dus eigenlijk beter eerst Nigel kan verkopen om zo geld te verdienen om Nigels' finale upgrade te bekostigen... maar dat gaat niet als je'm net verkocht hebt...

We zullen zien hoe zich de zaken zich ontvouwen de komende maanden....

Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Dinsdag 2 oktober 2007....
Na 13 maanden gestald te hebben gestaan is Sophié, onze welbekende BX GTi 1.9 16soupapes klaar voor APK!
Vanmorgen nog stuurstangrubber dat motorcompartiment afsluit goed teruggeplaatst en de lichten afgesteld.
Groene platen erop en bij wijze van proefrit het rode kanon gebruikt om even wat te halen bij de Citroën-dealer in Tiel....
Very comfy... en erg rap..
Na 13 maanden gestald te hebben gestaan is Sophié, onze welbekende BX GTi 1.9 16soupapes klaar voor APK!
Vanmorgen nog stuurstangrubber dat motorcompartiment afsluit goed teruggeplaatst en de lichten afgesteld.
Groene platen erop en bij wijze van proefrit het rode kanon gebruikt om even wat te halen bij de Citroën-dealer in Tiel....
Very comfy... en erg rap..

Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Sinds een dag of 3 heeft Nigel z'n radio weer terug.
Had de Pioneer met bluetooth carkit teruggestuurd na een jaar rijden zonder werkende carkit...
En hoewel ik er eigenlijk weinig vertrouwen in heb dat het op termijn goed zal werken doet 'ie het nu al 3 dagen wél.
Ben erachter gekomen dat geavanceerde head-units wellicht niet ideaal zijn in combinatie met hard afgeveerde AX'jes die veel over polderweggetjes met flinke hobbels racen (
).... of is het dan meer rallyen
?
Had de Pioneer met bluetooth carkit teruggestuurd na een jaar rijden zonder werkende carkit...

En hoewel ik er eigenlijk weinig vertrouwen in heb dat het op termijn goed zal werken doet 'ie het nu al 3 dagen wél.
Ben erachter gekomen dat geavanceerde head-units wellicht niet ideaal zijn in combinatie met hard afgeveerde AX'jes die veel over polderweggetjes met flinke hobbels racen (


Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Het is net of het lot ermee speelt.....
Vanmorgen stap ik in Nigel en blijkt er een enorme barst in de voorruit te zitten.
Heb echt geen flauw idee waar die ineens vandaan gekomen is....
Zit precies daar waar het als de scheur zich nog verder uitbreid tot APK afkeur kan leiden...
Of is het een teken dat er toch echt een overstap naar een andere auto moet komen?
Heeft Nigel rust nodig?
Is het toeval dat ik vanmiddag een Sophié testrit heb gemaakt met René en dat ze zo mooi rood glimmend bij Renard voor de deur staat?
Hmmm.... your guess is as good as mine...
Vanmorgen stap ik in Nigel en blijkt er een enorme barst in de voorruit te zitten.
Heb echt geen flauw idee waar die ineens vandaan gekomen is....
Zit precies daar waar het als de scheur zich nog verder uitbreid tot APK afkeur kan leiden...

Of is het een teken dat er toch echt een overstap naar een andere auto moet komen?
Heeft Nigel rust nodig?
Is het toeval dat ik vanmiddag een Sophié testrit heb gemaakt met René en dat ze zo mooi rood glimmend bij Renard voor de deur staat?
Hmmm.... your guess is as good as mine...
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
In theorie is het overigens mogelijk dat ik zondag in een Citroën ID19 B naar de meeting kom......
.
't Is de afgelopen weken een beetje druk bij Renard op DS/ID gebied (voor de onkundigen... een ID is hoofdzakelijk een DS zonder hydraulische rembekrachtiging en wat minder luxe) met als consequentie dat Nard inmiddels 4 DS motoren heeft onthoofd en weer opnieuw moet opbouwen (wat niet meevalt met al die gescheurde of anderszins aangetaste cilinderkoppen) waarvan er 1tje bestemd is voor de verkoop.
Nu is het idee dat ik die ene een weekje "leen" om haar genoeg kilometers te laten maken om daarna de kop te kunnen "natrekken" en de kleppen opnieuw te stellen zodat ze de showroom inkan en eventueel zonder poespas verkocht kan worden. De Renard-tevredenheids-service dus....
Anders wordt het toch echt de BX.... die wel enorm glimt....
of als jullie het echt niet zien zitten met een BX Gti 19 16v MkI kom ik wel met "Witje".....

't Is de afgelopen weken een beetje druk bij Renard op DS/ID gebied (voor de onkundigen... een ID is hoofdzakelijk een DS zonder hydraulische rembekrachtiging en wat minder luxe) met als consequentie dat Nard inmiddels 4 DS motoren heeft onthoofd en weer opnieuw moet opbouwen (wat niet meevalt met al die gescheurde of anderszins aangetaste cilinderkoppen) waarvan er 1tje bestemd is voor de verkoop.
Nu is het idee dat ik die ene een weekje "leen" om haar genoeg kilometers te laten maken om daarna de kop te kunnen "natrekken" en de kleppen opnieuw te stellen zodat ze de showroom inkan en eventueel zonder poespas verkocht kan worden. De Renard-tevredenheids-service dus....
Anders wordt het toch echt de BX.... die wel enorm glimt....
of als jullie het echt niet zien zitten met een BX Gti 19 16v MkI kom ik wel met "Witje".....

Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Gaaf! Als ik een weekje in een ID mocht rijden zou ik haar schoonheid ook komen etaleren.
En als je mijn onkunde een beetje zou willen verhelderen; is een ID nu wel of niet uitgerust met hp vering en oa te herkennen aan de paddestoel?
En als je mijn onkunde een beetje zou willen verhelderen; is een ID nu wel of niet uitgerust met hp vering en oa te herkennen aan de paddestoel?
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
