rare geluiden? nu opgenomen en op youtube.

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

DuFF
AXtremist
AXtremist

rare geluiden? nu opgenomen en op youtube.

Post by DuFF »

door de originele uitlaat, hoor ik weer wat meer dingen aan mijn auto :roll: ,

waaronder een niet al te vrolijk geluid dat zich laat horen bij het wegrijden uit stilstand in zijn 1e versnelling, en dan om en nabij de 2000 toeren, het klinkt als een zwaar, niet luid, ratelend geluid, maar het is maar heel eventjes.

verder hoor je dit nog korter in de 2 even, en in de 3 heel soms,

in bochten oid hoor ik het niet, dus ik vermoed niet dat het mijn aandrijfassen zijn.

tijdens dat geluid trekt ie wel gewoon door zoals het hoort, bij zachtjes rijden en hard rijden.

wat kan dit zijn en hoe kan ik dit mischien zelf testen en/of bekijken ?
Last edited by DuFF on SatSep29, 2007 11:51:08 PM, edited 1 time in total.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

DuFF
AXtremist
AXtremist

Post by DuFF »

niemand een idee?

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

Niet een hitteschild dat resoneert bij een bepaald toerental? Ik heb me rotgezocht toen... (hoewel dat niet echt een zwaar geluid is)
Kijk uit, een Cactussssss

DLS
AX Master
AX Master

Post by DLS »

Dat had ik ook (loshangend hitteschild) dat is nu gelast enzo.. kwee niet hoe dat nu is.. Moet ik es naar kijken...
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste

Post by CitroCin »

Ehhhmmmm ideetje hoor, kijk en voel eens even aan je nieuwe uitlaat of ie goed vast zit en of ie niet ergens VLAK langs gaat, dit kan bij bepaalde toerentallen er wel eens voor zorgen dat ie dan "aanloopt" :roll: en dan met name achteraan kijken bij de knik naar je einddemper
Ik rijd niet voor niks AX....Of toch wel?????

Image

DuFF
AXtremist
AXtremist

Post by DuFF »

oke dank je wel, ik ga eerst dat hitteschildje er is afhalen, zo klinkt het trouwens niet, want die heeft al is eerder losgezeten, maar proberen kan geen kwaad.

als dat het niet is zal ik is naar de uitlaatpijp kijken en voelen(als ie niet meer warm is :P ) (die hangt in principe gewoon hetzelfde, enkel zit er een andere demper aan nu.

en anders, verdenk ik toch iets richting de versnellingsbak of wiellager ofzo, het zit iig in het begin vanuit de stilstand, en het ontstaat wanneer er wrijving op komt, zegmaar wanneer de boel moet gaan bewegen omdat de auto vooruit moet.

is een wiellager die gaar is makkelijk te controleren ?

Radiant
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by Radiant »

Een gaar wiellager klinkt naar mijn weten niet als een ratel bij een bepaald toerental, maar meer als iets gonzend/zingends bij een bepaalde snelheid.

Rio97
Total admin
Total admin

Post by Rio97 »

Gare wiellagers kunnen verschillend klinken is mijn ervaring.
Wiel opkrikken en kijken of er speling op zit en rondjes laten draaien en goed luisteren.

Alhoewel ik bij rare geluiden vaak direct naar de garage rij. Nog nooit meegemaakt dat ze geld vroegen om een paar dingen na te kijken.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

DuFF
AXtremist
AXtremist

Post by DuFF »

Radiant wrote:Een gaar wiellager klinkt naar mijn weten niet als een ratel bij een bepaald toerental, maar meer als iets gonzend/zingends bij een bepaalde snelheid.
dat zingende heb ik al heel lang, maar dat is m'n differentieel oid...?

ik heb even aan de uitlaat getrokken en gehangen, en gekeken of het ergens tegenaan komt, dat is niet het geval.

verder heb ik de voorwielen nog een tikje aangedraaid, en heb ik bij het afgebroken boutje van mn hitteschild een ringetje ertussen gedaan, nu is het geluid over, dus ik vermoed mijn hitteschild, ik ga voor de grap vanavond het ringetje weghalen en terugsteken en kijken wat het verschil is,

maar mn hitteschild zit goed vast met 2 boutjes, maar omdat er dan 1 niet in zit gaat ie dus fibreren bij een bepaald toerental? maar ik vind het geluid veel zwaarder en luider klinken dan het geluid wat een hitteschildje normaal zou kunnen produceren. :?
als dat het is moet er gelast worden, want een ander uitlaatspruitstuk vanwege een afgebroken boutje vind ik nogal ver gaan.... :x

DuFF
AXtremist
AXtremist

Post by DuFF »

update: het is niet mijn hitteschild.

het komt echt ergens anders vandaan, ergens vanonderen, en het klinkt zwaar. :?

en je hoort het zodra ik optrek in zijn 1 vanuit stilstand, en daarna wanneer ik mijn koppeling intrap om te schakelen naar de 2 en 3. :?

ra ra wat is dit :roll: :(

Browny
Total admin
Total admin

Post by Browny »

schakelstang tegen je middenpijp?
Die kan gedraaid zijn door het vervangen van je demper.

DuFF
AXtremist
AXtremist

Post by DuFF »

Browny wrote:schakelstang tegen je middenpijp?
hmm dan moet ie toch echt op de brug want anders kan ik er niet gemakkelijk bij om dat allemaal te controleren.

me schakelstangetjes zijn al een keer krom geweest, en rechtgebogen (ter info)

er zit toch nog best wat ruimte tussen die pijp en de schakelstangetjes, en ik heb de pijp niet losgehad na de kat. ik heb alleen de einddemper losgehad en vervangen, opgehangen en weer vastgemaakt :roll:

CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste

Post by CitroCin »

Ja maar :? als ie al in z'n 1 staat en hij trekt op dan is het er ook
Ik rijd niet voor niks AX....Of toch wel?????

Image

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Glenn@nl »

oeh ik geloof dat ik dat ook 'n tijd heb gehad!!!!

dat als ik m'n koppeling intrapte (op snelheid) dat je 'n gek geluid had... ff kijken of ik daar nog 'n geluidsfragment van kan vinden!

DuFF
AXtremist
AXtremist

Post by DuFF »

CitroCin wrote:
Ja maar :? als ie al in z'n 1 staat en hij trekt op dan is het er ook
dat klopt, maar echt maar heel eventjes,

maar ik ben er al achter wanneer het dus continu is, beetje gespeeld met gas in verschillende versnellingen...

50 km/h in z'n 2 is dus ook feest.

70 km/h in zn 3 is het ook feest.

en ik heb het direct gefilmd/opgenomen.

er valt dus NIKS te ZIEN maar WEL te HOREN.

het beste kun je gewoon wachten tot ie volledig geladen is, en luisteren vanaf 3 minuten, of 4 minuten, je hoort een boel gekke geluiden, maar dat is omdat me camera wel is tegen iets aan stootte:P rijden en filmen gaat niet fantastisch.

KLIK HIER

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Lucske »

Klinkt als een uitlaat die ergens tegenaan trilt. Bij dat bepaalde toerental zal de uitlaat wel wat heviger trillen, waardoor ie net ergens tegenaan komt.

Dus kijken waar de uitlaat allemaal iets zou kunnen raken.
En houd er dan ook rekening mee dat het blok kantelt bij accelereren en afremmen op de motor, waardoor de uitlaat ook wat scharniert en vooral een beweging naar voor of naar achter maakt (in de lengterichting van de auto).

Zo kan het zijn dat hierdoor de uitlaat bijvoorbeeld net tegen de achterbumper aan komt en gaat trillen. Dat is iets wat bij een AX wel vaker voorkomt, aangezien het laatste deel van de uitlaat heel dicht achter de bumper zit.

Tip: als je denkt de plek gevonden hebt waar de uitlaat ergens tegenaan trilt, stop er ff iets (wat niet snel smelt :wink: ) tussen op die plek. Is het over - of erg verminderd -, dan weet je dat je er op die plaats iets aan moet doen.

DuFF
AXtremist
AXtremist

Post by DuFF »

Lucske wrote:Klinkt als een uitlaat die ergens tegenaan trilt. Bij dat bepaalde toerental zal de uitlaat wel wat heviger trillen, waardoor ie net ergens tegenaan komt.

Dus kijken waar de uitlaat allemaal iets zou kunnen raken.
En houd er dan ook rekening mee dat het blok kantelt bij accelereren en afremmen op de motor, waardoor de uitlaat ook wat scharniert en vooral een beweging naar voor of naar achter maakt (in de lengterichting van de auto).

Zo kan het zijn dat hierdoor de uitlaat bijvoorbeeld net tegen de achterbumper aan komt en gaat trillen. Dat is iets wat bij een AX wel vaker voorkomt, aangezien het laatste deel van de uitlaat heel dicht achter de bumper zit.

Tip: als je denkt de plek gevonden hebt waar de uitlaat ergens tegenaan trilt, stop er ff iets (wat niet snel smelt :wink: ) tussen op die plek. Is het over - of erg verminderd -, dan weet je dat je er op die plaats iets aan moet doen.
prima, maar ik kijk er toch liever naar op de brug, liggend op de grond als ie op krik + assteuntjes staat, kan ik nog moeilijk het 'geheel' zien.

maar het idee om iets ertussen te stoppen en dan te kijken of het trillen over is, is uiteraard een puik plan :)

TwoTone
AX Master
AX Master

Post by TwoTone »

:shock: Klinkt als een horrorfilm, dat er op dat moment iets gaat gebeuren.

Maar idd... lijkt op een uitlaat die ergens tegenaan rammelt.
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

GTi Ruudje
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by GTi Ruudje »

ik hen een soortgelijk probleem gehad.

de uitlaat kwam bij accelereren tegen de stabilisatorstang aan. uilaat losdraaien, hoger hangen, en dan weer vastdraaien. probleem opgelost :wink:
AX 1,1i spot 1995
106 GTi

DuFF
AXtremist
AXtremist

Post by DuFF »

GTi Ruudje wrote:ik hen een soortgelijk probleem gehad.

de uitlaat kwam bij accelereren tegen de stabilisatorstang aan. uilaat losdraaien, hoger hangen, en dan weer vastdraaien. probleem opgelost :wink:
hoeveel ruimte had je tijdens het aanlopen tussen de uitlaatpijp en stabi-stang, en erna ?

ik denk dat ik er iets meer als 1 cm ruimte tussen heb, dat lijkt me toch voldoende :roll:

Post Reply