Big trouble met mijn GT-tje...

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Stuntmannetje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 452
Joined: TueMay16, 2006 11:04:54 PM
Location: Poortvliet
Contact:

Post by Stuntmannetje »

Even een quote van de RDW; Viergasmeting;
Vanaf 1 januari 1998 moeten auto’s met een benzinemotor of LPG-motor met een ‘geregelde’ katalysator én met een bouwjaar van 1993 of later een zogenaamde viergasmeting ondergaan. Met behulp van een viergastester wordt gecontroleerd of de uitstoot van de uitlaatgassen de wettelijke percentages niet overschrijdt.

En om het nog duidelijker te maken, een ingescande pagina van het rdw regelement A.P.K. :lol: Even plaatje aanklikken voor meer duidelijkheid.

Image
Image

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 205
Joined: WedFeb07, 2007 12:05:08 PM

Post by Lucske »

ax_b wrote:
Lucske wrote:
ax_b wrote:Voor de APK-keuring moet er een kat onder zitten, is deze leeg dan maakt dat niks uit. Hij moet natuurlijk dan wel voldoen aan de emissie-eisen. Als er een rechte pijp onder zit is dat afkeur..

Er worden echter nog steeds veel te vaak auto's onterecht goedgekeurd.. Zolang er geen steekproef op de auto komt is er voor de keurmeester ook niks aan de hand...

Daarnaast moet een voertuig ten alle tijde aan de APK-eisen voldoen! Hier wordt ook naar gekeken als het voertuig bij een ongeluk betrokken is.
Is gewoon complete b#llshit wat je nu zegt. Auto moet voor de APK pas visueel het emissiebestrijdingssysteem hebben vanaf datum eerste ingebruikname 1-1-1993. Controlepunten zijn in dat geval: aanwezigheid van katalysator en lambdasonde

Voor deze datum moet de auto met emissiecode U9 (waarover we het hier hebben) Gewoon aan max 0,5% CO voldoen volgens de APK.

RDW steekproefcontroleur zal 'm dus erop niet af mogen keuren en daarom doet ie dat ook niet.

Wat de politie ervan zegt is een heel ander verhaal. Maar aangezien je bij een politiecontrole natuurlijk in 1x een totale leek bent op autogebied, weet je dan ook niet dat er een katalysator onder hoort. :wink:
Ik zeg toch dat als ie leeg is het niks uit maakt... Hij moet er idd visueel onder zitten.. Zo stond het er ook, alleen niet zo duidelijk :wink:

Maareh als oom agent het ziet (en hij is op de hoogte van de wetgeving) dan moet hij een bekeuring uitschrijven. Vertellen dat je n leek bent op autogebied dan krijg je misschien een paar dagen om het te herstellen, maar dan heb je een hele vriendelijke agent. Dan moet ie natuurlijk wel helemaal weg zijn (rechte pijp dus)...
Lees eerst eens goed wat ik getypt heb :roll:

Als je dat gedaan hebt, dan kun je eruit opmaken dat de auto waar het in dit topic over gaat van voor 1993 is en dus die visuele controle NIET opgaat: "........moet voor de APK pas visueel het emissiebestrijdingssysteem hebben vanaf datum eerste ingebruikname 1-1-1993"

Dus deze auto hoeft ook visueel geen katalysator eronder te hebben.

Ricardo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 223
Joined: ThuSep13, 2007 2:56:53 PM
Location: Den Helder

Post by Ricardo »

Ok, das goed nieuws! Scheelt toch weer een paar pk'tjes!
Bedankt voor het uitzoekwerk!
In bezit van:
- C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige uit 2001
- ZX 1.8i Aura 5-deurs uit 1994 (JB-VD-45)

Het halve gereedschap is het goeie werk! ;)
Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Maarrrr lieve dames en heertjes, mijn apk-keurmeester wees mij erop dat ik vanaf 1-1-2008 wél een zichtbare katalysator onder een AX GTI van '91 (de zwarte) moest hebben zitten. Een middendemper was dus NIET goed genoeg.

Tip: Zoek een ouderwetse autosloop op waar écht alles aan de wrakken blijft hangen, sloop de kat open en las 'm om je pijp heen. Jaartje laten hangen en dan is het zo verrot dat het niet meer opvalt :lol:

Post Reply