Standaard TU3 Opboren? Ervaringen?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Standaard TU3 Opboren? Ervaringen?

Post by arnie »

Mensen die al eens uitgezocht hebben of het mogelijk is de cilinderinhoud van een standaard GT blokje te vergroten?

Was vanmiddag weer in mijn loods en zag daar een zielig TU-blok met veel spinnenwebben in de hoek liggen. Ik wilde sowieso al een project gaan starten, maar stel nou dat ik van dit blok al een 1.6 kan maken, ben ik al een stuk verder.
Freude am Fahren.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

volgens mij moet je bij alu sowieso bussen gaan vervangen. je kan nl. ook sets met nieuwe cilinder en bus bestellen in overmaat.

tot 1600cc overboren zal sowieso niet lukken aangezien de 1600 een langere slag heeft (gelijk aan de diesel)

boring scheelt als ik me niet vergis maar 3,5 mm (van 75 naar 78,5)

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

kevin.broke wrote:volgens mij moet je bij alu sowieso bussen gaan vervangen. je kan nl. ook sets met nieuwe cilinder en bus bestellen in overmaat.

tot 1600cc overboren zal sowieso niet lukken aangezien de 1600 een langere slag heeft (gelijk aan de diesel)

boring scheelt als ik me niet vergis maar 3,5 mm (van 75 naar 78,5)
Ok, dus krukas en drijfstangen van een 1.6 zijn geen overbodige luxe...

Het gaat hier om een KDY gietijzeren blokje dus zonder bussen en zkr niet van alu :wink:
Freude am Fahren.

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

tja wat kost een 1.6 onderblokje nog .. t.o.v de kosten van opboren enz
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

TTF wrote:tja wat kost een 1.6 onderblokje nog .. t.o.v de kosten van opboren enz
ook weer zo, maar heb nog zo'n wegrottend ding liggen :wink:
Freude am Fahren.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

vergeet niet dat als je een andere slag hebt je zuigers ook weleens op een andere plaats uit zouden kunnen komen he... ;)

verder: krukas en drijfstangen van een 1.5D zijn identiek. en die blokjes zin vaak goedkoper. zag een tijdje terug een interessante studie over een 1.5D blok met 1.4 kop en drukvulling (compressor).
die dieselpomp kan je mooi vervangen door een mechanische blazer ;)

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

kevin.broke wrote:vergeet niet dat als je een andere slag hebt je zuigers ook weleens op een andere plaats uit zouden kunnen komen he... ;)

verder: krukas en drijfstangen van een 1.5D zijn identiek. en die blokjes zin vaak goedkoper. zag een tijdje terug een interessante studie over een 1.5D blok met 1.4 kop en drukvulling (compressor).
die dieselpomp kan je mooi vervangen door een mechanische blazer ;)
Je dieselpomp vervangen voor een mechanische blazer? Sorry, maar hoe werkt dat precies... Ben je in 5 minuten door je tankinhoud heen...
Freude am Fahren.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

arnie wrote:
kevin.broke wrote:vergeet niet dat als je een andere slag hebt je zuigers ook weleens op een andere plaats uit zouden kunnen komen he... ;)

verder: krukas en drijfstangen van een 1.5D zijn identiek. en die blokjes zin vaak goedkoper. zag een tijdje terug een interessante studie over een 1.5D blok met 1.4 kop en drukvulling (compressor).
die dieselpomp kan je mooi vervangen door een mechanische blazer ;)
Je dieselpomp vervangen voor een mechanische blazer? Sorry, maar hoe werkt dat precies... Ben je in 5 minuten door je tankinhoud heen...
dieselpomp eraf.. 1527cc inhoud met zuigertjes die gemaakt zijn op hoge druk.. normale inlaat erop, maar met drukvulling uit een compressor.. dynamo zit al op de goede hoogte enzo ;)

Post Reply