toerenteller blijft hangen op 2700 rpm???
Moderators: vtspower, webmasters
toerenteller blijft hangen op 2700 rpm???
Vanmiddag aan het einde van een rit kwam bleef ineens de toerenteller hangen op 2700 rpm. De auto liep verder prima. Hij bewoon nog wel een heel klein beetje bij optrekken/afremmen, maar eigenlijk stond ie gewoon stil. Toen ik op mn bestemming was de motor nog eens opnieuw gestart, en toen ging ie ook onmiddelijk weer richting 2700 rpm (op de meter dan, motor liep normaal) Op het contact stond de teller wel gewoon op 0. Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? Ik kan het zo snel niet verklaren...
ps na een aantal uur eens een aantal zekeringen eruit getrokken en weer erin, zodat alle spanning er af is geweest, en toen deed ie het bij starten weer normaal. Echter de auto was toen ook weer min of meer koud. Iemand ideeen?
ps na een aantal uur eens een aantal zekeringen eruit getrokken en weer erin, zodat alle spanning er af is geweest, en toen deed ie het bij starten weer normaal. Echter de auto was toen ook weer min of meer koud. Iemand ideeen?
Het probleem blijft een beetje bestaan. Ik had het voor het laatst nadat de auto een tijd in de zon had gestaan, interieur was dus goed warm, het lijkt iets met de temp te maken te hebben. Kan iemand mij vertellen hoe ik het signaal van ecu naar teller zou kunnen nalopen/verbeteren? Ik heb geen idee hoe de teller werkt, en waar ie massa heeft etc....
alle hulp is welkom!
alle hulp is welkom!
Na het staren op de electrische schema's in de Haynes vraag ik me dit af:
Weet iemand (met een haynes) wat bij de elec. schema's achterin bij WD-15 (dat is dus engine electrical systems -1360cc KDX engine from 1991 on) Helemaal rechts boven in het schema zie je de toerenteller staan. Daarom heen zie je een onderbroken lijn staan en daarbij de code 40. Die refereert aan de "junction box". Dat is zoals ik het beredeneer de plek waar de interieurkabelboom en de motorkabelboom elkaar ontmoeten? Weet iemand exact wat deze junction box is en waar hij te vinden is? Ik vemoed namelijk dat ergens in deze box wellicht de contacten niet helemaal 100% zijn, maar ik heb geen idee waar ik eigenlijk naar zoek!:)!!
tnx alvast voor evt hulp.
Weet iemand (met een haynes) wat bij de elec. schema's achterin bij WD-15 (dat is dus engine electrical systems -1360cc KDX engine from 1991 on) Helemaal rechts boven in het schema zie je de toerenteller staan. Daarom heen zie je een onderbroken lijn staan en daarbij de code 40. Die refereert aan de "junction box". Dat is zoals ik het beredeneer de plek waar de interieurkabelboom en de motorkabelboom elkaar ontmoeten? Weet iemand exact wat deze junction box is en waar hij te vinden is? Ik vemoed namelijk dat ergens in deze box wellicht de contacten niet helemaal 100% zijn, maar ik heb geen idee waar ik eigenlijk naar zoek!:)!!
tnx alvast voor evt hulp.
-
- AX Master Spammer
Links onderin het dash ter hoogte van de zekeringenkast zit bij een type2 in ieder geval een hele zooi kabels, waar dr ook een flinke bak door het zijschot naar de motorruimte gaan, ik zou daar ns kijken, kan me niet herinneren dat er vanaf het dash op een andere plek kabels naar de motorruimte gaan.
dr is ooit een topic geweest over een motorwissel in een ax, en dan specifiek de wissel van een motor met bosch injectie naar een magnetti marelli of andersom. Waar het om ging was dat de kabelboom volgens dat topic uit 2 delen bestond, het interieur deel en het motor deel. Deze 2 klikten ergens in elkaar, en zolang je met de motor ook maar de motorkabelboom mee verhuisde kon je de nieuwe kabelboom weer probleemloos in de interieur kabelboom klikken, het gold geloof ik alleen voor dezelfde type's dus niet van type 1 naar type 2. Dit zou suggereren dat er dus ergens in de auto een soort "master" verbinding is tussen deze 2 delen vd kabelboom, weet iemand of dat ook daadwerkelijk zo werkt?
Mijn toerenteller doet dus precies hetzelfde. En dat doet ie al jaren. 's winters gaat het goed. Zomers doet ie ut niet. Blijft ie ook op 2700rpm staan. Een brak contact betwijfel ik. Ik had eerst geen toerenteller... En heb zelf de kabel getrokken van ecu naar toerenteller.
Als de toerenteller vast staat op 2700 en ik trap hem richting de begrenzer dan valt ie naar 0.
Misschien geeft de computer wel brak signaal uit. Of is de toerenteller zelf defect. En het is HEEL iritant ja. Rij je 20 staat ie op 2700 toeren. Rij je 180 staat ie ook nog ergens onder de 3000.
Als de toerenteller vast staat op 2700 en ik trap hem richting de begrenzer dan valt ie naar 0.

Misschien geeft de computer wel brak signaal uit. Of is de toerenteller zelf defect. En het is HEEL iritant ja. Rij je 20 staat ie op 2700 toeren. Rij je 180 staat ie ook nog ergens onder de 3000.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
Wie ben ik.... Klik.

Misschien als iemand de exacte werking van een toerenteller (voor de bosch 3.0 dan voor mij) kan uitleggen, en ook welke kabels precies gebruikt worden en hoe ze lopen, dat mark en ik dan kunnen nagaan waar het mis gaat?
-kan dit een massa probleem zijn? (waar pakt de teller dan de massa)
-hoe werkt een toerenteller? (is het een "voltmeter" zoals de temp meter of werkt hij met pulsen, en hoe werkt dat dan?)
-welke signalen gebruikt de teller allemaal, hoe weet de ECU welk rpm de motor draait?
-zijn er (stekker) verbindingen in de auto zelf, die verklaren dat bij hoge temp vooral in de auto de teller moeilijk gaat doen
Ik heb zelf preventief alle stekkertjes onder mn kap nog maar eens losgemaakt en de contacten netjes gemaakt, misschien dat dat nog wat scheelt. Ik heb o.a. dat kabeltje met stekkertje wat bij je vliegwiel vandaan komt bekeken, wat doet die??
een hoop vragen!! iemand ideeen?
-kan dit een massa probleem zijn? (waar pakt de teller dan de massa)
-hoe werkt een toerenteller? (is het een "voltmeter" zoals de temp meter of werkt hij met pulsen, en hoe werkt dat dan?)
-welke signalen gebruikt de teller allemaal, hoe weet de ECU welk rpm de motor draait?
-zijn er (stekker) verbindingen in de auto zelf, die verklaren dat bij hoge temp vooral in de auto de teller moeilijk gaat doen
Ik heb zelf preventief alle stekkertjes onder mn kap nog maar eens losgemaakt en de contacten netjes gemaakt, misschien dat dat nog wat scheelt. Ik heb o.a. dat kabeltje met stekkertje wat bij je vliegwiel vandaan komt bekeken, wat doet die??
een hoop vragen!! iemand ideeen?
Buks wrote:
- kan dit een massa probleem zijn? (waar pakt de teller dan de massa)
- hoe werkt een toerenteller? (is het een "voltmeter" zoals de temp meter of werkt hij met pulsen, en hoe werkt dat dan?)
- welke signalen gebruikt de teller allemaal, hoe weet de ECU welk rpm de motor draait?
- zijn er (stekker) verbindingen in de auto zelf, die verklaren dat bij hoge temp vooral in de auto de teller moeilijk gaat doen
- 'tuurlijk kan dat. De toerenteller krijgt z'n massa, net als de rest van de tellerbak, via het centraal aardpunt wat links onderin, in de hoek bij 't linker portier zit. (Vanaf je zekeringkastje recht naar beneden en dan recht naar links).
- 't ding telt pulsen, waarvan 'ie er 2 per krukas-omwenteling krijgt. Achterop de toerenteller zit een printje met een microcontrollertje die de boel omrekent en de meter aanstuurt.
- Bij het vliegwiel zit een toerentalopnemer (sensor) die de snelheid van het vliegwiel meet en doorgeeft aan de ECU.
- Vanaf de ECU loopt er 1 draad naar de toerenteller. Theoretisch kan daar weinig mee misgaan, maar 't is al vaak genoeg gebleken dat draden die zich in 't motorruim bevinden, beschadigd raken.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

De Ecu zal echt wel weten hoeveel toeren ie loopt. Anders had de auto zelf wel rot gereden. En die draait gewoon goed.
Wat je zou kunnen doen is een losse toerenteller pakken en die in motorruimte aansluiten op het moment dat ie binnen raar doet.
Doet de losse het wel goed... Zit het probleem echt binnen.
Ik heb nog wel een toerenteller liggen. Maar niet het stukje electronica ervoor. Wel appart btw... Ik heb ook Bosch MA 3.0
Wat je zou kunnen doen is een losse toerenteller pakken en die in motorruimte aansluiten op het moment dat ie binnen raar doet.
Doet de losse het wel goed... Zit het probleem echt binnen.
Ik heb nog wel een toerenteller liggen. Maar niet het stukje electronica ervoor. Wel appart btw... Ik heb ook Bosch MA 3.0
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
Wie ben ik.... Klik.

- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
Wie ben ik.... Klik.

Ik heb net echt heel hard gezocht naar dat centrale aardpunt, het zou dus bij de hoek van mn linker portier moeten zitten, maar ik kan niets vinden wat er ook maar op lijkt! Iemand enig idee waar dit punt zit of hoe ik het kan vinden? Beste zou misschien nog een foto zijn met een grote rode pijl!!:)
tnx alvast!
tnx alvast!