Ha allemaal,
Misschien heeft iemand een idee wat mijn AX mankeert; soms lijkt er iets mis te zijn met de electro, regelmatig flikkeren de lampen, dashboard-verlichting etc. tijdens het rijden, alsof er stroom lekt.
Het ligt niet aan de accu, die is net nieuw, en volgens de garage lekt de auto zelf geen stroom.
Iemand een idee wat dit kan zijn? Thanks voor de reacties!
Laterz
Stroom-escapades
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- AX liefhebber
- Posts: 170
- Joined: MonApr09, 2007 9:53:45 PM
- Location: Zeist
Koolborstels of de spanningsregelaar van de dynamo zou het aan kunnen liggen. Is iets wat vaker voorkomt.
Meet eerst ff de spanning (Voltage) tussen de B+ en de massa van de dynamo op het moment dat het flikkeren zich voordoet. B+ is de aansluiting waar de dikkere draad vandaan vertrekt, zit normaal een zacht rubberen isolatie-voetje overheen.
Schommelt het Voltage, dan is het waarschijnlijk 1 van de 2 bovengenoemde dingen.
Dus schroef in dat geval het regelaartje met de koolborstels eens eraf (is op forum wel te vinden hoe je dat doet) en kijk of de borstels nog netjes zijn. Ook de baantjes waar de koolborstels overheen lopen ff checken op oneffenheden (moet glad zijn).
Zijn de koolborstels en baantjes goed, dan zou het je spanningsregelaar kunnen zijn.
Ook slechte stekkerverbindingen kunnen wel rare problemen geven, dus dat kun je na het uitsluiten van de dynamo gaan controleren.
Meet eerst ff de spanning (Voltage) tussen de B+ en de massa van de dynamo op het moment dat het flikkeren zich voordoet. B+ is de aansluiting waar de dikkere draad vandaan vertrekt, zit normaal een zacht rubberen isolatie-voetje overheen.
Schommelt het Voltage, dan is het waarschijnlijk 1 van de 2 bovengenoemde dingen.
Dus schroef in dat geval het regelaartje met de koolborstels eens eraf (is op forum wel te vinden hoe je dat doet) en kijk of de borstels nog netjes zijn. Ook de baantjes waar de koolborstels overheen lopen ff checken op oneffenheden (moet glad zijn).
Zijn de koolborstels en baantjes goed, dan zou het je spanningsregelaar kunnen zijn.
Ook slechte stekkerverbindingen kunnen wel rare problemen geven, dus dat kun je na het uitsluiten van de dynamo gaan controleren.
Inderdaad, dynamo is een goeie verdachte. Naast koolborstels en spanningsregelaar kan het ook nog de diodebrug zijn. En ook een foute spanning van je v-snaar (te slap hoor je wel: hoog piepend geluid, met een te strakke v-snaar loopt de hele zaak te zwaar en draai je de lagers kapot) geeft kuren bij de dynamo.
Je kan de spanning die de dynamo afgeeft het makkelijkst meten door de spanning tussen de accupolen te meten, met draaiende motor. Die moet op circa 14,5 volt liggen (met motor uit meet je de spanning van de accu). Veel lager is niet goed, veel hoger ook niet. Een schommelende spanning is ook foute boel. Dynamo kan je ook laten testen bij een garage waar ze ook dynamo's reviseren, dan meten ze o.a. ook hoeveel stroom het ding afgeven kan.
Andere opties kunnen zijn:
- ergens een slecht contactje: slechte massaverbindingen, een contactslot waarvan de contactjes niet meer zo best zijn, draadbreuk, etc. Ook een slecht contact bij een van de vele, bij de AX en andere franse koekblikken berucht slechte stekkerverbindingen.
- een stroomproductie die je stroomconsumptie nauwelijks bij kan benen. Heb je een zware stereo, beeldschermen en je X-box ingebouwd? En doet het probleem zich vooral voor als je die allemaal tegelijk gebruikt, en je ook nog je verlichting aan hebt staan? Dan zou je een zwaardere dynamo kunnen nemen (evt. ook een zwaardere accu). Nu heb je waarschijnlijk een dynamo van 50A, ze zijn er ook van 70A en 80A.
Het gebeurt soms wel, en soms niet? Kan je preciezer aangeven bij welke omstandigheden het probleem zich voordoet (kou/warmte/vocht, koude of warme motor, alleen als je veel stroom verbruikt of ook als alle elektro uitstaat, etc.)? Wat doet de motor als dit gebeurt? Dat soort werk, dan kunnen we gerichter reageren.
Je kan de spanning die de dynamo afgeeft het makkelijkst meten door de spanning tussen de accupolen te meten, met draaiende motor. Die moet op circa 14,5 volt liggen (met motor uit meet je de spanning van de accu). Veel lager is niet goed, veel hoger ook niet. Een schommelende spanning is ook foute boel. Dynamo kan je ook laten testen bij een garage waar ze ook dynamo's reviseren, dan meten ze o.a. ook hoeveel stroom het ding afgeven kan.
Andere opties kunnen zijn:
- ergens een slecht contactje: slechte massaverbindingen, een contactslot waarvan de contactjes niet meer zo best zijn, draadbreuk, etc. Ook een slecht contact bij een van de vele, bij de AX en andere franse koekblikken berucht slechte stekkerverbindingen.
- een stroomproductie die je stroomconsumptie nauwelijks bij kan benen. Heb je een zware stereo, beeldschermen en je X-box ingebouwd? En doet het probleem zich vooral voor als je die allemaal tegelijk gebruikt, en je ook nog je verlichting aan hebt staan? Dan zou je een zwaardere dynamo kunnen nemen (evt. ook een zwaardere accu). Nu heb je waarschijnlijk een dynamo van 50A, ze zijn er ook van 70A en 80A.
Het gebeurt soms wel, en soms niet? Kan je preciezer aangeven bij welke omstandigheden het probleem zich voordoet (kou/warmte/vocht, koude of warme motor, alleen als je veel stroom verbruikt of ook als alle elektro uitstaat, etc.)? Wat doet de motor als dit gebeurt? Dat soort werk, dan kunnen we gerichter reageren.