De AX van mijn vriendin schakelde steeds moeilijker (achteruit -> knarsen, andere versnelingen zwaar; bij motor uit geen probleem). Ik heb toen na wat surfen op het forum de kabel van de koppeling wat strakker gezet (pedaal hoger) en daarmee was het schakelprobleem verholpen.
Nu is het echter zo dat de koppeling begint te slippen. Het is vooral als je op de snelweg rijdt, het gas even loslaat en daarna weer gas geeft. Hij slipt dan even voordat ie pakt. Ik las al op het forum dat er waarschijnlijk vanalles vervangen moet worden en dat dat wel een paar honderd euro gaat kosten.
O ja, hij lekt sinds kort ook olie rechtsvoor. Niet na kleine ritjes, maar wel als je er een tijdje in gereden hebt. Het oliepijl zakt niet noemenswaardig.
Mijn vragen:
- hoe lang kan ik hiermee nog veilig doorrijden? Ik denk namenlijk dat de auto het niet meer waard is om er zoveel in te investeren.
- waar kan de lekkende olie vandaan komen?
- kan de lekkende olie iets met de slippende koppeling te maken hebben (de koppeling zit toch links)?
- wat kan ik eventueel nog zelf doen om de levensduur van deze auto te rekken (ben wel handig, maar weet nog niet veel van auto's)?
Alvast dank voor het meedenken.
groet, Wouter.
knarsend schakelen -> slippende koppeling
Moderators: denny, vtspower, webmasters
het lekken van de olie KAN een koppakking betekenen. (precies boven de dynamo)
als dit niet "te erg" is gewoon lekker blijven rijden de meeste houden dat goed vol.
de koppeling zit in het huis van de versnellingsbak verstopt tussen de versnellingsbak en de motor in.
als je handig bent zoals je aangaf kunnen de kosten behoorlijk meevallen door zelf de koppeling te vervangen. voor onderdelen kijk bijv op masterbase.nl of hbase.nl
als dit niet "te erg" is gewoon lekker blijven rijden de meeste houden dat goed vol.
de koppeling zit in het huis van de versnellingsbak verstopt tussen de versnellingsbak en de motor in.
als je handig bent zoals je aangaf kunnen de kosten behoorlijk meevallen door zelf de koppeling te vervangen. voor onderdelen kijk bijv op masterbase.nl of hbase.nl
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
Dank voor je antwoord. Hier lees ik dat een koppeling vervangen toch best lastig is: http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=10977Joost wrote:als je handig bent zoals je aangaf kunnen de kosten behoorlijk meevallen door zelf de koppeling te vervangen.
En hoe lang denk je dat we er nog mee door kunnen rijden? Het weekend willen we utrecht-groningen en terug doen. Hoe groot is de kans dat we halverwege langs de weg komen te staan?
Kan het ook zijn dat ik de koppelingskabel te strak heb gezet? Het pedaal staat nu wel erg hoog, dus ik wil proberen om de kabel weer wat losser te zetten.
groet, Wouter.