bonken/kraken ophanging bij en na stevig remmen/wegrijden!

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

bonken/kraken ophanging bij en na stevig remmen/wegrijden!

Post by Buks »

Ik heb ff een vraagje: als ik hard moet remmen met mn ax en hij dus naar voren in de veren wordt gedrukt hoor ik wat (niet heel veel maar toch) krakende/bonkende geluiden uit de ophanging (voor). Vervolgens sta je stil en als ik dan wegrijdt dan kraakt/bonkt ie ook weer eventjes als ie bij het accelereren weer uit de veren getild wordt. Het lijkt dus alsof het meer door diep inveren en uitveren komt dan door remmen specifiek. weet iemand wat het is en hoe het te verhelpen is? Het kan bijna niet anders of anderen hebben dit ook wel eens gemerkt want mn vorige ax had het ook al tijdens en na zwaar remmen.

bedankt alvast!

GTE
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 356
Joined: TueAug23, 2005 2:27:07 PM
Location: Maarssen

Post by GTE »

rubbers bovenin je veerpoot gescheurt misschien??

ik reed vandeweek weg, hoorde ik een getik etc >>> wielbouten vergeten aan te draaien haha
dus ja, gewoon je ophanging eens nalopen

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

Na lange tijd toch eens een update in dit topic. Heb inmiddels een draagarm (laten) vervangen voor een 2e hands exemplaar, aangezien dat voor de apk moest. Nu was van die draagarm een rubber niet goed meer waardoor de ophanging contact maakte met de carrosserie. Ik vermoedde dat dat ook mn boekje zou oplossen, echter dat is niet het geval. Inmiddels ben ik ook in het bezit van een momentsleutel dus ben ik eens wat aanhaalmomenten vd ophanging gaan nalopen. Was allemaal goed en kan ook nergens speling ontdekken, TOT, ik bovenop de veerpoot (onder de motorkap dus) het geheel ging nalopen. de 2 moertjes aan beide zijden vd veerpoten netjes met 20Nm vastgezet, echter bij de rechter veerpoot lijkt het wel of de centrale moer is dolgedraaid?? Verbeter me waar noodzakelijk maar dit heb ik gedaan:

centrale moer moet met 45Nm. bovenop de moer zit zo'n massapunt en het geheel zit vast met een vrij forse torx. Ik wilde eerst die torx losmaken om het massapunt te kunnen weghalen en dan met een standaard dop de veerpoot checken, echter ik merkte dat met het verdraaien van de torx ook de onderliggende dop meedraaide, zitten die aan elkaar? Toen bleek ook dat ik de torx (en dus de dop) kon blijven draaien het leek alsof er iets dolgedraaid is. Het zit allemaal niet los ofzo, maar het haalt dus ook niet de 45Nm. Aan de bestuurderszijde zit het allemaal wel vast, daar klikte de momentsleutel netjes. Is er iemand die begrijpt wat er hier aan de hand is, en hoe ik het kan verhelpen?

bedankt alvast!

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

die torx is de pin van je schokdemper en die kan draaien ja

je moet de torx tegenhouden en dan de bout draaien :wink:

verders kijk eens onder je accu of daar de boutjes er nog op zitten.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Stuntmannetje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 452
Joined: TueMay16, 2006 11:04:54 PM
Location: Poortvliet
Contact:

Post by Stuntmannetje »

Ik ga dit topic toch ook even volgen want de GT van mij heeft het zelfde ratel /gebonk hoofdzakelijk bij wegrijden in z'n 1 en 2. Ik dacht dat hey mijn aandrijfas was maar die is 90% in orde(zit onbalans in) :evil: .

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

ok ja die manier van vastmaken had ik nu idd ook al gevonden, best lastig in het donker. Zal morgen even kijken hoe het nu precies zit. Onder mn accu is alles in orde, daar ben ik al eens geweest met de koppakkingswissel :wink:

Post Reply