Nou ga ik binnekort een ander blokje in de ax hangen.
en vroeg me af wat nou een goeie sterke koppeling is?
en of er ook race koppelingen in omloop zijn?
en tot hoeverre heeft het zin om een lichter vliegwiel te plaatsen?
ik heb binnekort een blok liggen en aangezien de v-bak al los is kan ik er mischien mooi gelijk een brandnew clutch in zetten
Koppelings vraagje
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Er zijn wel (dure) koppelingen te krijgen
http://www.gmcmotorsport.co.uk/
maar als je zolang je geen turbo/ blower installeerd lijkt mij dit wat duur
anders is een 1.6 16V koppeling met vliegwiel nog wel goedkoper
vliegwiel afdraaien is altijd nuttig (Sander heeft iig ervaring wat dit betrefd)
suc6
http://www.gmcmotorsport.co.uk/
CLUTCHES.
Thinking specifically about Citroen/ Peugeot TU engine vehicles; they are fitted with 180mm.clutches on the 1.4 litre and 200mm. on the 1.6litre. The 180mm is OK for between 90-100 ft. lbs. of torque, the 200mm. for 100-115 pounds of torque depending on its usage. For normal road use the upper limit could be used, but for competition, where many gear changes are made at maximum rpm, requiring the clutch to grip immediately at max. torque in the next gear, the lower limit should be used, if total reliability is required. For those who do not know how to calculate torque, it is a simple formula
HORSE POWER x 5250RPM divided by the RPM = ft lbs torque
When calculating your torque do not use max. horsepower or max. revs horsepower figures. As a very rough guide for those who are carrying out an engine conversion with a stated horsepower and rpm and cannot get figures for torque, which is quite normal and wish to get a clutch that is up to the job, calculate the torque at maximum horsepower and increase this figure by 15%.
We stock a wide range of clutch units ranging from standard OE to full AP Racing race spec units. For the TU engines we have several high specification AP Racing clutches to choose from including single/multi-plate lug drive paddle units. The units we use on the Supercharged conversions are either single plate or twinplate. Both are more than adequate for the power, the main difference is the pedal pressure, the twin plate is similar to standard, whereas the single plate is very heavy, especially if you are doing a lot of town driving.
Please note that the AP Lug Drive Clutches require flywheel modification, see pricing section for more details
maar als je zolang je geen turbo/ blower installeerd lijkt mij dit wat duur
anders is een 1.6 16V koppeling met vliegwiel nog wel goedkoper
vliegwiel afdraaien is altijd nuttig (Sander heeft iig ervaring wat dit betrefd)
suc6
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
vliegwiel afdraaien op een 1.4 heeft weinig zin, die zijn vinnig genoeg en het scheelt maar minimaal. Weegt niet op tegen de kosten, tenzij je een draaibank in je schuur hebt staan.
op een 1.6 8V is het vliegwiel alweer een stuk zwaarder en daar heeft het w?l zin. 60% van het oorspronkelijke gewicht is ideaal voor zo'n blokkie.
Een OMP koppeling is pas nodig als je meer vermogen gaat kweken dan 130 pk op een 1.6. Daaronder houdt de originele koppeling het meestal vrij aardig vol.
Ga je veel vermogen uit je 1.4 halen, dan kan je er ook gewoon voor kiezen om de grotere 1.6 koppeling incl. vliegwiel over te zetten. Dat is een stuk goedkoper nl. Hangt er dus vanaf hoeveel pk's je eruit wil halen.
op een 1.6 8V is het vliegwiel alweer een stuk zwaarder en daar heeft het w?l zin. 60% van het oorspronkelijke gewicht is ideaal voor zo'n blokkie.
Een OMP koppeling is pas nodig als je meer vermogen gaat kweken dan 130 pk op een 1.6. Daaronder houdt de originele koppeling het meestal vrij aardig vol.
Ga je veel vermogen uit je 1.4 halen, dan kan je er ook gewoon voor kiezen om de grotere 1.6 koppeling incl. vliegwiel over te zetten. Dat is een stuk goedkoper nl. Hangt er dus vanaf hoeveel pk's je eruit wil halen.
Vliegwiel afdraaien merk je wel hij wordt wat vinniger, kost ongeveer 20 euro excl balanceren. wat je nooit moet doen is een 1.6 vliegwiel op een 1.4 zetten, eerder andersom. of je moet met turbo's gaan werken. Ik heb een sportkoppeling van national in zitten. Let wel op file rijden is nog nooit zo moeilijk geweest.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.