Wat kan ik allemaal zelf qua motorrevisie?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Wat kan ik allemaal zelf qua motorrevisie?

Post by Browny »

Ik heb een GT injectie blok in de garage liggen.
Voorlopig geen tijd en ruimte om hem in te bouwen, maar reviseren kan vast op m'n gemakkie.
Ik ga iig vervangen:
D-Riem
Spanrol
Waterpomp
Ik wil ook het injectiehuis ff schoonmaken indien noodzakelijk en uiteraard komt er nieuwe olie, koelvloeistof en v-bak olie in.

Zijn er nog andere dingen die makkelijk te vervangen zijn en de moeite en het geld waard zijn?
Iets van klepseals ofzo las ik op het forum.
Oh ja, blok heeft iets van 115 dkm gelopen ofzo.

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Ik zou zeggen, koop via ebay (Engeland) een Haynes Service en repair manual voor de AX (als je die nog niet hebt).

Zoals het daarin staat uitgelegt lijkt het vervangen van een D-riem en het overhangen van een motorblok een eitje :) (ze leggen hierin alles goed duidelijk uit, stap voor stap, en met illustraties)

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Niet verder vertellen, maar hier staat een deel van de 205-haynes:

KLIK
Kijk uit, een Cactussssss

blueduck
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 396
Joined: ThuAug04, 2005 2:29:31 AM
Location: Nieuwegein

Post by blueduck »

DAt zijn links waar we iets mee kunnen! 8)
Ax 1.1 tge "Prullenbak Op Wielen"

GTE
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 356
Joined: TueAug23, 2005 2:27:07 PM
Location: Maarssen

Post by GTE »

maar voor 't vervangen van de distributieriem etc, heeft zo'n 205 niet een heel andere waterpomp e.d.??

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

GTE wrote:maar voor 't vervangen van de distributieriem etc, heeft zo'n 205 niet een heel andere waterpomp e.d.??


Tu is Tu zolang ik weet :)

Ben 86
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 259
Joined: TueAug09, 2005 3:07:43 PM
Location: Bleiswijk

Post by Ben 86 »

Ik heb afgelopen weekend samen met Zx1.4i mijn eigen motor een onderhoudsbeurt gegeven. Er zijn best watfoto's gemaakt (stuk of 60) en daar kun je goed zien wat er "makkelijk" te vervangen is!

Binnenkort zal ik mijn wie is wie updaten met deze foto's!

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Ben 86 wrote:Ik heb afgelopen weekend samen met Zx1.4i mijn eigen motor een onderhoudsbeurt gegeven. Er zijn best watfoto's gemaakt (stuk of 60) en daar kun je goed zien wat er "makkelijk" te vervangen is!

Binnenkort zal ik mijn wie is wie updaten met deze foto's!


interessant.
D-riem etc. moet me wel lukken, heb ik met de hulp van sebastiaan, (oud-forumlid) al een keer gedaan, wat heb je nog meer gedaan?

Die haynes is ook wel handig idd.

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 355
Joined: TueAug16, 2005 1:23:20 AM

Re: Wat kan ik allemaal zelf qua motorrevisie?

Post by ZX1.4i »

Browny wrote:Ik ga iig vervangen:
D-Riem
Spanrol
Waterpomp
Ik wil ook het injectiehuis ff schoonmaken indien noodzakelijk en uiteraard komt er nieuwe olie, koelvloeistof en v-bak olie in.

Zijn er nog andere dingen die makkelijk te vervangen zijn en de moeite en het geld waard zijn?
Iets van klepseals ofzo las ik op het forum.
Oh ja, blok heeft iets van 115 dkm gelopen ofzo.

De klepseals lijkt me verstandig omdat het blok waarschijnlijk al een tijdje stil staat. Om dit te (laten) doen, zal de kop eraf moeten en dan zal de koppakking ook vervangen moeten worden. Dit is sowieso verstandig, bij 100k en/of 10 jaar gaat de koppakking olie lekken linksvoor op het hoekje, grote kans dat het daar nu al nat is.

Ik zou de klepseals door een revisie bedrijf laten doen, daar hebben ze speciaal gereedschap voor. Je zou ook meteen de nokkenas keerringen kunnen laten vervangen, als de boel er toch al uit ligt, dan zijn dat de kosten ook niet.

Verder is het verstandig om de koppeling te vervangen, nu is het 15 min. werk als alles eruit ligt.

Wat lastigere zaken, maar voor de echte die-hard en nu nog goed toegankelijk omdat het blok eruit ligt:
- Krukas keerringen controleren op lekkage
- Krukas lagers vervangen
- Carterpan demonteren en aan de binnenkant schoonmaken
- Oliepomp controleren op slijtage en reviseren of vervangen door een revisie exemplaar.

En uiteraard tussendoor wat foto's posten om ons op de hoogte te houden :wink:
Xantia 1.9D Sensation (Import)

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Thanks voor de tips.
wat kost dat ong. die klepseals laten vervangen en die nokkenaskeerringen? Weet iemand daar een goed adresje voor regio Utrecht?

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Browny wrote:Thanks voor de tips.
wat kost dat ong. die klepseals laten vervangen en die nokkenaskeerringen? Weet iemand daar een goed adresje voor regio Utrecht?


Misschien eens tijd voor een adresregister van dit soort bedrijven? Met een beetje geluk krijgen we nog 10% clubkorting ook :D

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

pcrodent wrote:Niet verder vertellen, maar hier staat een deel van de 205-haynes:

KLIK


Ik vertel het niet verder, ik heb ook niet op "KLIK" geklikt, ik heb ook geen pdf gezien, ik heb ook geen printopdracht gegeven voor 233 pagina's, maar het is wel ZEER interessant wat uit de printer kwam.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 355
Joined: TueAug16, 2005 1:23:20 AM

Post by ZX1.4i »

Browny wrote:Thanks voor de tips.
wat kost dat ong. die klepseals laten vervangen en die nokkenaskeerringen? Weet iemand daar een goed adresje voor regio Utrecht?

Klepseals zelf zijn niet duur, ze zitten bij een koppakkingsetje inbegrepen.
Een revisiebedrijf zal er niet al teveel voor vragen denk ik, klep eruit mbv een klepveertang, seal eruit en nieuwe seal erin :P

Nokkenas keering(en) is ook niet veel werk, kun je eventueel zelf doen, door het nokkenas wiel eraf te halen en aan de andere kant het ontstekingshuis als dat aanwezig is.

In de Haynes staat e.e.a. netjes beschreven incl plaatjes.
Xantia 1.9D Sensation (Import)

a-iks-gee-tee-ie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonJan10, 2005 10:58:57 AM
Location: Limburg

Post by a-iks-gee-tee-ie »

Heeft er iemand die *klik* nog online staan ?

:wink:
De vraag in het leven is: Gaan we door of slaan we af?

Maar voor de meesten is het: Slaan we door of gaan we af?

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

staat ook een ax haynes tegenwoordig op het forum.
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=8260

Post Reply