Olie verversen: GRRR plug zit vast!
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Olie verversen: GRRR plug zit vast!
Even een vraagje voor de zekerheid...
Begrijp ik het allemaal goed als ik dit denk:
- Bak eronder
- Plug eruit (kan met een deurklink?)
- Filter eraf
- Even wachten tot de olie eruit is
- Nieuw filter erop (nieuw rubber)
- Plug er terug in (nieuw rubber)
- Nieuwe olie erin (~3,5 liter)
Dat was het toch?
Wil in de kerstvakantie het autootje wat welverdiende aandacht geven
Er komt tzt ook nog wel een topicje koelvloeistof verversen, maar daar ben ik nog niet aan toe (eerst 's kijken of ik er in de 205 Haynes wijs uit word).
Begrijp ik het allemaal goed als ik dit denk:
- Bak eronder
- Filter eraf
- Even wachten tot de olie eruit is
- Nieuw filter erop (nieuw rubber)
- Nieuwe olie erin (~3,5 liter)
Dat was het toch?
Wil in de kerstvakantie het autootje wat welverdiende aandacht geven
Er komt tzt ook nog wel een topicje koelvloeistof verversen, maar daar ben ik nog niet aan toe (eerst 's kijken of ik er in de 205 Haynes wijs uit word).
Last edited by pcrodent on SunJan01, 2006 2:45:37 PM, edited 1 time in total.
Kijk uit, een Cactussssss
Re: Olie verversen
pcrodent wrote:Even een vraagje voor de zekerheid...
de plug zit ook wel eens met uit mijn hoofd dop 23 vast
en er zit een koperen ringetje en geen rubbere
ik hoor ook wel eens dat men de motor eerst warm draait en dan pas olie vervangt. zodat het makkelijker eruit loopt.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
klopt alleen de deurklink is voor de bakolie plug, rubber van het filter zit
er al in (checken! want 3.5 L olie is plat heel veel)
al met al zou je dit binnen een halfuur kunnen doen thuis op de stoep
de olie stroomt er echt uit, dus zorg dat je bakje wat ruimte heeft in de richting waar de plug heenwijst.
mischien is het handig om naast je afwasbakje er ook wat zeil ofzo onder te leggen, een beetje morsen is haast niet te voorkomen en de meeste mensen houden niet zo van olie vlekken op de stoep
koelvloeistof is ook vrij eenvoudig:
-radiatordop eraf
-onderste radiatorslang los(bak eronder)
-als hij leeg is weer vastmaken
-onluchtingsnippels los(een klein dopje op de slang links achter en dopje
op radiateur helemaal rechts)
-volgooien ( als er vloeistof uit de ontluchtings nippels komt deze dicht draaien)
-ontluchten(beetje in de slangen knijpen totdat er geen lucht meer uit borrelt)
vaak moet er nog een keer ontlucht worden als de auto warm is GEWEEST (kan brandwonden ed veroorzaken als hij nog heet is door rondspuitende koelvloeistffen)
er al in (checken! want 3.5 L olie is plat heel veel)
al met al zou je dit binnen een halfuur kunnen doen thuis op de stoep
de olie stroomt er echt uit, dus zorg dat je bakje wat ruimte heeft in de richting waar de plug heenwijst.
mischien is het handig om naast je afwasbakje er ook wat zeil ofzo onder te leggen, een beetje morsen is haast niet te voorkomen en de meeste mensen houden niet zo van olie vlekken op de stoep
koelvloeistof is ook vrij eenvoudig:
-radiatordop eraf
-onderste radiatorslang los(bak eronder)
-als hij leeg is weer vastmaken
-onluchtingsnippels los(een klein dopje op de slang links achter en dopje
op radiateur helemaal rechts)
-volgooien ( als er vloeistof uit de ontluchtings nippels komt deze dicht draaien)
-ontluchten(beetje in de slangen knijpen totdat er geen lucht meer uit borrelt)
vaak moet er nog een keer ontlucht worden als de auto warm is GEWEEST (kan brandwonden ed veroorzaken als hij nog heet is door rondspuitende koelvloeistffen)
Laat de olie min. 15min druppelen bij het aftappen, zodat er zoveel mogelijk uitloopt.
Doe wel van die dokters handschoenen aan, je krijgt absuluut wat olie op je handen en die troep trekt lekker in je vingers en nagels.
Smeer de rubberen afdichtingsring op het filter voor montage in met een laagje schone olie en draai het filter handvast. Dus vast=vast, anders loop je de volgende keer behoorlijk te vloeken als je dat ding weer wil gaan demonteren.
Doe wel van die dokters handschoenen aan, je krijgt absuluut wat olie op je handen en die troep trekt lekker in je vingers en nagels.
Smeer de rubberen afdichtingsring op het filter voor montage in met een laagje schone olie en draai het filter handvast. Dus vast=vast, anders loop je de volgende keer behoorlijk te vloeken als je dat ding weer wil gaan demonteren.
Xantia 1.9D Sensation (Import)
Inderdaad met een dop die aftapplug onder het motorblok eruit draaien. Even een nieuw koperen ringetje erom doen (volgens mij maat 16 uit m'n hoofd gezegd). Dan oliefilter eraf halen. Hier komt ook nog wel wat olie uit. Heb je trouwens speciale tangetjes voor om de ouder eraf te halen, maar gewoon met de hand vastzetten! En de rubberen rand even met wat olie insmeren. Carterplug niet vergeten om erin te doen voor je de nieuwe olie erin giet.
Nieuwe olie erin, gooi er eerst maar iets van max. 3 liter in. Deed ik laatst ook en stond precies op de max. 10w40 halfsynthetisch gebruik ik altijd.
Nieuwe olie erin, gooi er eerst maar iets van max. 3 liter in. Deed ik laatst ook en stond precies op de max. 10w40 halfsynthetisch gebruik ik altijd.
Citroën 2cv6 Sp?cial - 1984 (in restauratie)
Daihatsu Charade 1.0 TS - 1991
Daihatsu Charade 1.0 TS - 1991
ja idd in eerste instantie niet meer dan 3l, heb dr ook een keer in 1x 3,5l ingegooid zoals in de haynes beschreven stond, maar door het restant wat in je motor achterblijft zit je dan onmiddelijk ruim boven de max. Uitkijken dus, want teveel olie is slechter dan te weinig heb ik me een keer laten vertellen (ivm schuimen en smering daarvan enzo) Iemand ervaring daarmee?
Als er teveel olie inzit, loopt de oliedruk op en dan heb je kans dat de olie alle keerringen eruit perst. Dat word dan een duur geintje, 2x nokkenas keerring, dan moet de koppakking ook vervangen worden. Krukaskeeringen distributiezijde en aan vliegwielzijde, voor die laaste moet dus de bak eraf. Zoiets kan een duur geintje worden en het is dan nog maar de vraag of een andere motor een goedkopere oplossing is of de AX naar de sloop brengen.
Bij een AX niet zo snel van toepassing, maar heb je Airco, let dan extra goed op, het kan zijn dat je een iets andere (kleinere) carterpan heb en dan gaat er minder olie in de motor.
Bij een AX niet zo snel van toepassing, maar heb je Airco, let dan extra goed op, het kan zijn dat je een iets andere (kleinere) carterpan heb en dan gaat er minder olie in de motor.
Xantia 1.9D Sensation (Import)
Misschien een tip voor het olie verversen. Als je een 5L kan hebt (zoveel gaat er toch niet in) en je hebt de olie afgtapt bij een warme motor dan gebruikte ik een half litertje schone olie om even door te spoelen.
De verse olie neemt dan nog behoorlijk wat vuil mee , plugje er weer in en vullen maar.
De verse olie neemt dan nog behoorlijk wat vuil mee , plugje er weer in en vullen maar.
Tringgggg.....Tringgggg.....Ja, met de koppel gigant, zegt u het maar!
Mijn broer heeft een AX en ik maar zoeken naar spullen.
Mijn broer heeft een AX en ik maar zoeken naar spullen.
GRRR de aftapplug zit veel te vast. Ze hebben een oliefant aan die sleutel gehangen ofzo
't Is ook wel een rothoek waaronder ik moet draaien maar tering hij zit echt niet-leuk-vast.
Kan ik WD-40 proberen of is dat schadelijk en moet ik het niet doen?
Als WD-40 niet kan wordt het brug zoeken....
Ja of van die oprijdingen maar die heb ik ook niet
Tips?
't Is ook wel een rothoek waaronder ik moet draaien maar tering hij zit echt niet-leuk-vast.
Kan ik WD-40 proberen of is dat schadelijk en moet ik het niet doen?
Als WD-40 niet kan wordt het brug zoeken....
Ja of van die oprijdingen maar die heb ik ook niet
Tips?
Probleem is dat ik op m'n rug lig, en dat als ik de dop loslaat, hij naar beneden valt. Dat had die Newton toch nog goed opgemerkt met die zwaartekracht van 'm. Dus: Joost zet dop erop, pakt hamer, k*t dop eraf gevallen.
Wel geprobeerd met links vast te houden en dan snel met rechts uithalen maar echt met kracht gaat het dan niet meer...
Wel geprobeerd met links vast te houden en dan snel met rechts uithalen maar echt met kracht gaat het dan niet meer...