Olielek :roll:
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Olielek :roll:
Zoals zoveel tu-blokjes lekt de mijne ook op de linkerhoek wat olie. Ik rij er niet heel gek mee(geen belachelike toerentallen enzo) Maar vandaag ben ik met mn pa ff een beurtje wezen doen. (Olie+ filter, bougies vervangen, vloeistofniveaus checken enz,enz.) Maar nu is mijn blok aan de lekke zijkant dus echt helemaal zeiknat Kan me niet voorstellen dat dat allemaal komt van die zwetende pakking. We verdenken een keerring achter de poulie waarop de snaar zit voor de dynamo. Is dit absolute onzin? Is die poulie makkelijk te verwijderen? Is die keerring erachter dan ook makkelijk te bereiken?? Of moet ik er mee leren leven en wat vaker olie peilen/bijvullen?
Ax 1.1 tge "Prullenbak Op Wielen"
Re: Olielek :roll:
blueduck wrote:Zoals zoveel tu-blokjes lekt de mijne ook op de linkerhoek wat olie. Ik rij er niet heel gek mee(geen belachelike toerentallen enzo) Maar vandaag ben ik met mn pa ff een beurtje wezen doen. (Olie+ filter, bougies vervangen, vloeistofniveaus checken enz,enz.) Maar nu is mijn blok aan de lekke zijkant dus echt helemaal zeiknat Kan me niet voorstellen dat dat allemaal komt van die zwetende pakking. We verdenken een keerring achter de poulie waarop de snaar zit voor de dynamo. Is dit absolute onzin? Is die poulie makkelijk te verwijderen? Is die keerring erachter dan ook makkelijk te bereiken?? Of moet ik er mee leren leven en wat vaker olie peilen/bijvullen?
daar zit een distributieriem achter
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
De kans dat je koppakking is doorgeslagen is vrij groot. Als je een keerring aan de rechterkant van de motor verdenkt hoef je alleen maar je dis riem te bekijken als daar olie opzit is er een keerring lek.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
Sander wrote:De kans dat je koppakking is doorgeslagen is vrij groot. Als je een keerring aan de rechterkant van de motor verdenkt hoef je alleen maar je dis riem te bekijken als daar olie opzit is er een keerring lek.
Dat is absoluut een lekke koppakking, het is een kwaaltje van TU motoren.
Zie foto's van koppakking wissels die ik heb gedaan afgelopen jaar link en link en link
Foto's van een koppakking wissel die ik vorige week heb gedaan zijn onderweg
Met dit weer sleutel ik niet meer buiten, dus heb je een sleutelplek binnen en heb je hulp nodig, dan weet je me te vinden
Kost je enkel brandstofkosten, koffie, broodje, Mac, BK, Chinees, Pizza, etc
Xantia 1.9D Sensation (Import)
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
ZX1.4i wrote:Sander wrote:De kans dat je koppakking is doorgeslagen is vrij groot. Als je een keerring aan de rechterkant van de motor verdenkt hoef je alleen maar je dis riem te bekijken als daar olie opzit is er een keerring lek.
Dat is absoluut een lekke koppakking, het is een kwaaltje van TU motoren.
Zie foto's van koppakking wissels die ik heb gedaan afgelopen jaar link en link en link
Foto's van een koppakking wissel die ik vorige week heb gedaan zijn onderweg
Met dit weer sleutel ik niet meer buiten, dus heb je een sleutelplek binnen en heb je hulp nodig, dan weet je me te vinden
Kost je enkel brandstofkosten, koffie, broodje, Mac, BK, Chinees, Pizza, etc
Een TU wil overigens vaak behoorlijk lang doorlopen met een lekke koppakking... Las laatst een mailtje terug van m'n 2e AXje, schijnt dat ie al licht wat olie lekte zolang als ze wisten maar dat hij er prima mee liep.. Ze hadden die auto sinds 96.000 km, ik kocht 'm met 140.000 ofzo??
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
ZX1.4i wrote:Kan goed gaan, maar hoe langer je wacht hoe groter de gevolg schade kan zijn, het hoeft dus niet. De AX die ik vorige week heb gedaan had ondanks de lage km-stand een kapotte waterpomp, de keerringen in die pomp zijn gewoon door de olie aangetast.
hmm, da's wel k*t zeg...
heeft de 1.6 hier minder/geen last van omdat de kop anders van ontwerp is?
Dat mn koppakking eraan is weet ik al een poosje, maar dat t nu zo erg rondsproeit....
Koppakking wisselen betekent automatisch ook distributieriem wisselen en de spanrol ook. Ik zag ergens op t forum een lijstje met prijzen van het hele geintje..zometeen maar ff opzoeken.
Is er naast een monumentsleutel nog ander speciaal gereedschap nodig om dit klusje te kunnen klaren?
Is het handig om uit een sloper een kop te halen, en die op mn gemakkie te reviseren (zodat ik zeker weet dat die ook weer goed is)?
Mits de klus niet langer duurt dan 1 dag kom ik wel aan een droge en warme sleutelplek, dus das geen probleem.
Kortom..een hoop vragen en twijfels, we zullen zien...
Koppakking wisselen betekent automatisch ook distributieriem wisselen en de spanrol ook. Ik zag ergens op t forum een lijstje met prijzen van het hele geintje..zometeen maar ff opzoeken.
Is er naast een monumentsleutel nog ander speciaal gereedschap nodig om dit klusje te kunnen klaren?
Is het handig om uit een sloper een kop te halen, en die op mn gemakkie te reviseren (zodat ik zeker weet dat die ook weer goed is)?
Mits de klus niet langer duurt dan 1 dag kom ik wel aan een droge en warme sleutelplek, dus das geen probleem.
Kortom..een hoop vragen en twijfels, we zullen zien...
Ax 1.1 tge "Prullenbak Op Wielen"
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
blueduck wrote:Dat mn koppakking eraan is weet ik al een poosje, maar dat t nu zo erg rondsproeit....
Koppakking wisselen betekent automatisch ook distributieriem wisselen en de spanrol ook. Ik zag ergens op t forum een lijstje met prijzen van het hele geintje..zometeen maar ff opzoeken.
Is er naast een monumentsleutel nog ander speciaal gereedschap nodig om dit klusje te kunnen klaren?
Is het handig om uit een sloper een kop te halen, en die op mn gemakkie te reviseren (zodat ik zeker weet dat die ook weer goed is)?
Mits de klus niet langer duurt dan 1 dag kom ik wel aan een droge en warme sleutelplek, dus das geen probleem.
Kortom..een hoop vragen en twijfels, we zullen zien...
ik zou idd voor een sloper gaan.. ik doe het hier op dezelfde manier, heb 1 blokkie over.. (die van Ellen gebruikt wat olie en moet bij 178duizend een nieuwe distributieriem+spanrol hebben.. dus ik ga binnen 12.000 km de boel reviseren en dan gewoon blokje wisselen..)
- Joris
- AX Master Spammer
- Posts: 2018
- Joined: TueAug12, 2003 12:51:05 AM
- Location: Heerenveen (Friesland)
- Contact:
Ik zou zeker een kop reviseren en niet zomaar een ruil kop monteren!
Controleren of de kop vlak is, afwijking van 0,05 mm mag!
Verder de kleppen stralen en klepseals vervangen (vlakken) enz.
Kost iets meer maar heb je het zeker weten goed!
Controleren of de kop vlak is, afwijking van 0,05 mm mag!
Verder de kleppen stralen en klepseals vervangen (vlakken) enz.
Kost iets meer maar heb je het zeker weten goed!
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79
blueduck wrote:Dat mn koppakking eraan is weet ik al een poosje, maar dat t nu zo erg rondsproeit....
Koppakking wisselen betekent automatisch ook distributieriem wisselen en de spanrol ook. Ik zag ergens op t forum een lijstje met prijzen van het hele geintje..zometeen maar ff opzoeken.
Is er naast een monumentsleutel nog ander speciaal gereedschap nodig om dit klusje te kunnen klaren?
Is het handig om uit een sloper een kop te halen, en die op mn gemakkie te reviseren (zodat ik zeker weet dat die ook weer goed is)?
Mits de klus niet langer duurt dan 1 dag kom ik wel aan een droge en warme sleutelplek, dus das geen probleem.
Kortom..een hoop vragen en twijfels, we zullen zien...
In 99,9% van de gevallen is het enkel de rubber afdichting in de koppakking van het oliekanaaltje dat versleten is. Je kan het zelf zo duur maken als je wilt, maar na 10jaar of 100K ben je weer aan een andere koppakking toe, of er moet nu 3 ton op de teller staan. Van alle AXen waar ik de koppakking van heb gedaan, was de kop, kleppen, etc. in prima conditie. Het enige wat je kan laten doen is de klepseals laten vervangen als je nu last heb van veel blauwe rook als je plotseling extra gas geeft of los laat. Vlakken is ook niet nodig, al die koppen die ik heb gedaan waren perfect vlak, met een vlakke lineaal en voelermaatje 0,05mm, ik kreeg dat voelermaatje er nergens onder.
Speciaal gereedschap wat je nodig heb is een moment sleutel (min. 20nm) en een hoekverdraai-schijf. Een haaksleuteltje vierkant 7mm met een gewicht van 2kg eraan (zelf maken), voor het spannen van de D-riem. Verder heb je nog doppen 11, 16, 22 nodig, deze schijnen ook niet in elke doppenset te zitten, een grote torx dop T-55 voor de kopbouten. Verder is het heel handig om een ringsleutel 10 en 13 met ratel te hebben, hiermee kun je heel snel de bepaalde onderdelen los/vastmaken.
Het is te doen in ??n dag, maar dan moet er echt niets tegen zitten en alle bestelde/gekochte onderdelen moeten goed zijn. Het is beter om een avond te pakken voor demontage en de zaterdag erop voor montage, want daar gaat veel meer tijd in zitten.
Dat lijstje heb ik onlangs gemaakt, bij deze:
Hou er rekening mee dat je eventueel ook een waterpomp nodig zult hebben als deze lekt, c.a. ?50 bij de Brezan.
Dealer
? 50 Koppakking
? 30 Set kopbouten (rekbouten)
? 15 Kleppendekselpakking
? 60 D-riem + spanrol set
? 10 Thermostaat(+pakking)
? 8 Oliefilter
? 2 pakking tussen het gasklephuis en inlaatspruitstuk
? 2 pakking tussen het uitlaatspruitstuk en uitlaat of uitlaat pasta.
? 0,5 1x carterring carterpan
Optioneel als je toch aan de gang gaat.
? 35 Verdeelkap+rotor (origineel Ducellier)
? 12 bougies
? 15 Benzinefilter
? 9 luchtfilter
Overige spullen van de automaterialenzaak.
- 3,5L Olie 10W40
- 6L Koelvloeistof
- slangklemmen om de koelwaterslangen vast te zetten.
(effe opmeten, 2 grote en een paar kleintjes)
- Remmenreiniger (4 busjes)
- kruipolie (WD-40, 2 busjes)
- Heel fijn schuurpapier en kunststof schuursponzen.
- Een grote berg poestdoeken of grote rol papier
Xantia 1.9D Sensation (Import)