Ray (AX 1.1i First '92)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Ray
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 28
Joined: WedDec29, 2004 12:12:09 PM

Ray (AX 1.1i First '92)

Post by Ray »

Naam Ray, wonend te Breda

Sinds 3 dagen een AX 1.1i First erbij gekocht. Groen met. 122.000 KM.
bouwjaar 1992.

origineel lichtmetalen velgen. Van binnen in nieuwstaat (echt). van buiten in prima staat op een paar kleine gebruikssporen na.

Wat mij opvalt aan de AX is dat de auto erg comfortabel is, al helemaal gezien de kleine wielbasis.

Wat mij ook opvalt is het gruwelijk slechte bochtgedrag. Rechtuit is helemaal prima maar de hoek om liever niet. veel overstuur. Lijkt een bekend verschijnsel te zijn als ik de topics in dit forum lees.

De auto heeft enig achterstallig onderhoud en dat ga ik nog even rechtzetten.

ONDERHOUD=BEHOUD

Ik heb een redelijke technische kennis echter ik heb nog nooit een koppelingsplaat, aandrijfas iod gemonteerd. Dus dat is een beetje scarry.

trouwens een wiellager vervangen is dat te doen???


Groeten
Ray

AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Post by AX_Powah »

hey ray, welkom hier en voor t bochtengedrag:
* Veerpootbrug, verlagen en bredere velgen eronder!

Veel plezier hier!

groetjes geert
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

Ray
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 28
Joined: WedDec29, 2004 12:12:09 PM

Post by Ray »

Dat zou inderdaad een oplossing zijn. Wat leuk zou zijn is een GTI spoilet set. Maakt het net even wat mooier. De prioriteit is nu om hem technisch het broodnodige onderhoud te geven. Daarna zien we wel verder.

Ik hoor de aandrijflijn tikken bij veel gas geven. Ik denk de aandrijfas cq. homokineet. Het is nog maar een licht geluid dus ik denk in het beginstadium.

Ik hem geen garage dus dat wordt denk ik het voorjaar voordat ik dit ga vervangen (of laat doen). Ik heb dit nog nooit gedaan.

Ik heb de AX trouwens voor mijn vrouw gekocht .


Ray

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Hoi! Om te beginnen, welkom!! :fluffle

Aandrijfassen vervangen kan je in principe in een middagje thuis voor de deur hoor. Is niet zo heel moeilijk.
Wiellagers vervangen heb ik (nog) geen ervaring mee. Geen idee of dat zelf een beetje te doen is.
Voor onderhoud/reparatie aan je aandrijflijn e.d. zal een garage toch wel wenselijk zijn denk ik.

En dat onderstuur, misschien overbodig, maar check je bandenspanning eens. Wordt vaak vergeten... Zijn je banden sowieso nog ok?? En zijn je dempers nog wel in goeie conditie?
Verlagen kan de boel ook verbeteren, maar is niet pers? nodig hoor. Als auto voor je vrouw is dat misschien ook niet zo handig. Zoek anders gewoon wat stuggere dempers, koni geel of zo. Dat helpt al een boel.
Bredere banden betekent wel wat zwaarder sturen, da's misschien weer niet de bedoeling.
Veerpootbrug is wel een goeie, al merk je daar op lage snelheid natuurlijk niet zo heel veel van.

Groeten,

Antoine

Ray
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 28
Joined: WedDec29, 2004 12:12:09 PM

Post by Ray »

Hij moet niet zwaarder gaan sturen. Ik heb nog een Golf Cabrio type 1 en daar reed ze eerst in. Vond ze te zwaar sturen. Dusse die staat nu still voor de deur.

Voor mijn eigen auto.

Ray

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Heej Ray welkom.

Aandrijfassen is erg simpel zelf te doen. Wiellager heb je een pers of een bankschroef voor nodig. Maar is zelf ook goed te doen.

Bochtengedrag is vreemd een ax is in de regel vreselijk onderstuurt en niet overstuurt. Check je bandenspanning en je dempers eens.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

Welkom Gelukkig nieuwjaar en veel plezier met je axje

en een aandrijfas is niet spannend half uur tot uurtje werk
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

limovo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: WedJun16, 2004 3:45:07 PM
Location: Arnhem
Contact:

Post by limovo »

Overstuur met een standaard ax en 'normale' bochtsnelheden?? Ik kan het me niet voorstellen. Bandenspanning okay?

Overhellen kunnen ze wel, dat doen ze als de beste, zelfs met stabilisatorstang :-(

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ik denk dat hij gewoon onderstuur bedoeld..

mijn vader haalt dit ook altijd door elkaar, is opzich ook wel logischer..

volgens zijn logica is het zo;

bij overstuur maken je voorwielen een grotere bocht dan dat je van plan was 'teveel' dus 'over'

bij onderstuur maken je voorwielen een kleinere bocht dan dat je van plan was [omdat de achterkant omgaat] en dus 'onder'

maar het is andersom toch??
Image

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Bij overstuur stuurt je auto verder dan jij met je stuur aangaf.
Bij onderstuur stuurt je auto minder ver dan jij met je stuur aangaf.
Onderstuur komt veel vaker voor dan overstuur: ga maar eens te hard een bocht in (of in de bocht). Je stuurt wel, maar je moet bijsturen, verder indraaien, om in de bocht te blijven. Laat gas los, en je auto komt weer netjes in het beoogde pad. Of stuur bij om je auto in de bocht te houden.
Kijk uit, een Cactussssss

limovo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: WedJun16, 2004 3:45:07 PM
Location: Arnhem
Contact:

Post by limovo »

onderstuur: auto glijdt in een bocht over z'n voorwielen

overstuur: auto glijdt in een bocht over z'n achterwielen


De meeste auto's (zeker voorwielaandrijvers) hebben onderstuur. Als de ingangssnelheid van de bocht te hoog is laat je gas los, zal de auto stoppen met over z'n voorwielen glijden. Leuke voorwielaandrijvers laten tijdens het gasloslaten in de zojuist geschetste situatie de achterkant wegglijden. Verder insturen heeft zeker geen nut!! Je voorwielen kunnen het toch allemaal al niet meer aan en dan moet je je wielen zeker niet nog schuiner neerzetten. Dan moet de chauffeur wakker genoeg zijn om de knop in z'n hoofd om te zetten=====> het gaspedaal moet naar beneden. Een duidelijk voorbeeld is de 206 filmpje bij MULTIMEDIA. Die gozer was zelfs zo handig om remmend de bocht in te gaan. Als hij niet bang was geweest ging z'n rechtervoet op het gaspedaal naar beneden en had hij nu nog steeds een keurige 206 gehad..........

Het is allemaal niet zo moeilijk.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Bij onderstuur vol gasgeven is hetzelfde als remmen. Je wielen slippen als een gek door je hebt geen grip en je gaat rechtdoor. Het heeft allemaal te maken met het maximale vermogen wat je banden op de weg kunnen brengen. Het vermogen wat nodig is om te remmen of te accelereren kan je niet gebruiken om te sturen. Meest veilige reactie is dan ook je koppelling in trappen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

zullen we deze discussie ergens anders voortzetten? anders zit het topic van Ray al op 4 pagina's onder en overstuur :)
Image

CitroënAXDriver
AX Master
AX Master
Posts: 1979
Joined: TueJul01, 2003 1:53:44 AM
Location: Hoogeveen (Drenthe)
Contact:

Post by CitroënAXDriver »

Hey Ray (haha dat rijmt :lol: :lol: :lol: )
Van harte welkom hier bij deze oow zo gezellige club :!:
Zou leuk zijn als je eens een keertje met je AX naar een meeting kwam :wink:
Tot die tijd: FOTOOOOOS :lol:
Greetz Martin

BVB Rallying

Citroën AX 1.1 TRE '87 -- 26 juni 2002 t/m 28 mei 2004
Citroën AX 1.4 GT '90 -- 21 mei 2004 t/m 21 oktober 2008
Citroën ZX 1.6 Break '96 -- 04 mei 2007 t/m juli 2008
Citroën Xantia 2.0 16v break '97 -- 05 juli 2008 t/m ?
Peugeot 205 1.9 GTI '90 -- 14 oktober 2008 t/m ? --> rallyauto in opbouw

Ray
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 28
Joined: WedDec29, 2004 12:12:09 PM

Post by Ray »

Hallo luitjes, Ik heb het begrip nu wel begrepen. Haal ik inderdaad altijd door elkaar.

MAAR in ieder geval bedankt voor de uitleg.

Naar een meeting toekomen. Tja ik weet het niet. Ben ik een beetje te oud voor, denk ik. ik heb het idee dat 90% van de forumgangers rond de twintig zijn.


Erg gezellig forum inderdaad.
geen gezeur, prima.

Ray

Post Reply