Jena: Citroen AX 1.4 GT Injection / 1992 / Sleutelobject!

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Jena
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: TueMar17, 2015 11:00:52 AM

Jena: Citroen AX 1.4 GT Injection / 1992 / Sleutelobject!

Post by Jena »

Goedendag allen!

Wij zijn Alex en Jelle, twee auto-enthousiastelingen van 22 en 23, in het dagelijks leven eigenaar van ons eigen autobedrijf in Bleiswijk. Prive rijdend op een Kawasaki Zephyr motorfiets (Alex) en een Volvo 343 1.4 DL Special (Jelle). Nou zijn wij hier niet om eens een AX te lozen die in onze voorraad staat. Ook niet om klanten te winnen of om wat voor reden ook commercieel bezig te zijn. Nee, wij zijn begonnen aan een AX opknappen en kunnen elk advies en elke centimeter kennis over deze kleine Franse racemonsters goed gebruiken. Want zeg zelf: het is zonde als ze naar de sloop moet, niet? Ons eerste sleutelproject is: een Citroën AX 1.4 GT Injection uit 1992, ruim twee ton gedraaid en met een hoop werk.

Deze Citroën ruilden we in op een Volkswagen Golf III. De vorige eigenaar had de Golf gezien op de website van mijn autobedrijf en aangezien hij elke drie maanden een andere auto koopt en daarna weer wegdoet, ruilde hij dit brutale race-ijzer bij ons in. Vanaf ons raam op de 1e etage riepen we direct: ik bied u 150 euro. Meer dan de sloopwaarde is menig AX voor ons handelaren niet waard, en zeker niet in deze staat, zo dachten we van een afstand.

Maargoed, we hadden uiteraard beiden ons bril niet op en toen we dichterbij kwamen merkten we pas op dat de auto een ander bumperpakket heeft en een type striping dat we nog niet eerder hadden gezien op een AX. Na een korte zoektocht bleek dat we een - volgens mij langzaam zeldzaam wordende - 1.4 GT Injection op de kop hadden getikt! Wij keken elkaar aan en besloten vrijwel direct dat dit ons al lang gewenste sleutelproject moest worden. Hij staat dus weliswaar in de bedrijfsvoorraad, maar dient niet als verkoopobject!!

Maargoed. De AX.
Een 'kort' lijstje wat er moet gebeuren:
- Laswerk achterbak, de bodem van de achterbak is half weggerot. De gemiddelde subwoofer lazert er zo doorheen *krak*
- Laswerk wielkasten/motorruimte, we kunnen zo vanaf de motorruimte het bandenprofiel checken...
- Laswerk dorpel, fijn he, plastic sideskirts...
- Spuiten velgen, deze zien eruit alsof Napoleon ze voor het laatst heeft gezandstraald.
- Spuiten plaatwerk, aangezien er een aantal roestpukkels opdoemen uit het lakwerk.
- Spuiten achterbumper, ze heeft wat ritjes naar de Gamma gemaakt. Is gelukkig peanuts.
- Vervangen achterklep, hier is een hap uit. Lees: een hap uit. Geen geintje. Lijkt alsof iemand honger had. Sluit ook beroerd.
- Koppeling nalopen, deze piept. Vermoedelijk druklager (?).
- Rem LV loopt aan, remmenreiniger to the max!
- Massaprobleem/sluiting achterlichten, goh...*ucheFRANSEAUTOuche*
- Start alleen met gas bij, daar moeten we nog even over brainstormen :S
- Uitlijnen, trekt naar links met volgas, duikt naar rechts met gas los.
- Twee voorbanden + balanceren, uiteraard combineren we dat met uitlijnen.
- Kapjes etc., in de loop der jaren zijn er een aantal plastic delen verloren gegaan. Zoals bijvoorbeeld de rechter wielkastskirt.
- Restylewerk L+R, want het is best lastig om normaal uit te stappen *bedankt de mensheid*.

Reeds uitgevoerd:
- Verdelerkap vervangen, er waren letterlijk twee contactpunten weg. Weg, ja. Pleite. Dat heb ik dus nog nooit gezien *-)
- Inspuiting + Gasklephuis gereinigd, het woord 'vuil' was zelfs niet meer van toepassing...
- Bougies schoongemaakt, zijn wel nog in prima staat
- Gepoetst en gewaxt

Al met al is dit racemonster in het hart nog een prima auto. Qua het lopen van de motor, het onderstel en de bodem is de auto in prima staat. Juist dát maakt dit voor ons een leuk project om als het ware mee 'aan te klooien' en wat autotechnische ervaring op te doen. Voor het AX'je is de afgelopen pak 'um beet tien jaar gewoon helemaal niet gezorgd. Des te leuker is het om dit exemplaar weer in goede staat te krijgen.
Velen zullen denken: da's niet de moeite waard. Vergeet niet dat we een autobedrijf zijn en dus spotgoedkoop kunnen werken! Ook dat maakt het leuk om dit bijzondere voertuig op de weg te houden!

En aangezien een thread worthless is zonder pics....

Image
Zo ruilde we haar in. Alsof ze jaren in de schuur heeft gestaan. Niets is minder waar, de APK loopt nog tot 02-04-2015. Jammer genoeg is er écht niet voor gezorgd. De achterbak en bank liggen onder de haren die Samson heeft achtergelaten, er is een hoop troep achtergebleven, etcetera...

Image
Jaja, het is een echte! Origineel nieuw geleverd bij Le Velo in Den Haag, tegenwoordig opgegaan in Het Motorhuis.

Image
Na de was, poets, wax en plastishine ziet ze er al een stuk beter uit. Mooi plaatje, toch?

Onderstaand nog twee sfeerfoto's.


Image
Image

Plensnart
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 53
Joined: ThuMay01, 2014 1:20:43 AM
Location: Rijssen

Re: Jena: Citroen AX 1.4 GT Injection / 1992 / Sleutelobject

Post by Plensnart »

leuk zeg! Welkom op het forum

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Re: Jena: Citroen AX 1.4 GT Injection / 1992 / Sleutelobject

Post by Rock's »

Welkom.

Mooi verhaal en leuk dat jullie hem gaan opknappen.
De plaatwerk ziet er op de foto's nog redelijk strak uit.
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

Jena
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: TueMar17, 2015 11:00:52 AM

Re: Jena: Citroen AX 1.4 GT Injection / 1992 / Sleutelobject

Post by Jena »

Dat valt in de realiteit nog vies tegen hoor :lol:

Hij zal nog even langs de restyler moeten aan het eind van de rit. Binnenkort meer foto's!

Jena
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: TueMar17, 2015 11:00:52 AM

Re: Jena: Citroen AX 1.4 GT Injection / 1992 / Sleutelobject

Post by Jena »

Dat valt in de realiteit nog vies tegen hoor :lol:

Hij zal nog even langs de restyler moeten aan het eind van de rit. Binnenkort meer foto's!

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jena: Citroen AX 1.4 GT Injection / 1992 / Sleutelobject

Post by Jurjenz »

Welkom!

Bij dit project beginnen mijn handen te jeuken. Mooi dat jullie haar gaan opknappen!

Volgens het AX kentekenregister rijden er op dit moment nog maar 15 gekeurde exemplaren rond. Unieke auto dus!
http://kentekens.Citroën-ax.nl/Citroën/ ... ECTION+U9/

Ik ben heel benieuwd naar de vorderingen, succes! :D
Image

Jena
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: TueMar17, 2015 11:00:52 AM

Re: Jena: Citroen AX 1.4 GT Injection / 1992 / Sleutelobject

Post by Jena »

Vandaag een rustige dag op de zaak, de afspraken staan allen voor later op de dag en dus hebben we tijd om de AX eens beet te pakken.
Onderstaand een fotoverslag met commentaar.

Image
Overview
Zo staat ze er nu bij! Een wiel op de krik, twee zijruiten eruit, een velg eraf en de achterklep gedemonteerd. Aangezien de grootste problemen optisch zijn hebben we besloten deze maar eerst aan te pakken. Hiervoor hebben we namelijk al voldoende materiaal in huis en we kunnen dus gelijk beginnen.

---

Image
Achterklep
Dit is de beschadigde achterklep waar ik het over had. Toen we de schade voor het eerst bekeken dachten we in de eerste instantie dat de klep van kunststof of polyester was, maar deze is wel degelijk van blik. Verdere research laat me zien dat we niet de enigen zijn met dit probleem, alleen zo vergevorderd weggebeten als bij ons exemplaar ben ik nog niet tegengekomen. Aangezien we zelf kunnen spuiten besluiten we de achterklep te vervangen voor een nieuwe (ja, een echte nieuwe ja) waar we as we speak achteraan zitten.

Tevens hebben we de logo's vast weggehaald. Deze worden allemaal weer netjes gespoten, dit verweerde ziet er niet uit. Ook wordt de achterruit getint, vonden we wel zo sportief op een GT. Het binnenpaneel van de achterklep is nog een pain in the ass. Deze zit vast met plastic klemmen. Na 23 jaar nog steeds niet uitgevonden hoe je deze makkelijk verwijdert zonder ze finaal te molesteren 8-)...

---

Image
Image
Roest linksachter
De roestduivel heeft deze auto niet in zijn greep, maar in zijn geheel overgenomen... Overal waar je rubbers etc. lostrekt constateren we weer nieuwe plekken. Dit zijn twee roestplekken die echter duidelijk zichtbaar zijn aan de achterzijde. De eerste foto laat een goede roestplek zien op het achterscherm. Vermoedelijk is de lak er verdwenen en dit heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld tot een flinke puist roest. De gehele raamrand gaan we opnieuw spuiten.

De tweede foto laat een schitterende roestplek zien onder het raamrubber van de achterruit. Aangezien ook de achterruiten getint worden (niet knakentuningzwart, maar gewoon bescheiden) pakken we deze lelijke plek gelijk mee. De andere kant is roestvrij. Wordt bikken en plamuren/lassen om dit weer in goede staat te krijgen en dus nog een leuke klus voor de late uurtjes. Zullen onze vriendinnen erg blij mee zijn :}!

---

Image
Aangetaste scharnieren
De scharnieren zijn ook niet 'vrij van' gebleven. Zoals je kunt zien zit dit scharnier nog goed bevestigd, maar is het scharnier zelf geheel geoxideerd. Hij doet het verder prima, dus daar moeten we nog even een beslissing over maken. Het linker scharnier (hier niet afgebeeld) is echter in betere staat, alleen is de bevestiging daarvan volledig dichtgeteerd. Beun de haaaaasss.....

---

Image
Spuitwerk
Zie hier, een goede vriend van ons zonder leven die staat te bikken op de originele driegaats GT-velgen. Deze zijn zwaar (maar dan ook zwáár) aangetast en zullen in zijn geheel weer gespoten worden, uiteraard in de originele kleuren. Dat betekent twee verschillende kleuren wheelspray (donker- en lichtgrijs) en zwarte elementen. Wordt nog een goede klus om dat 100% netjes te krijgen, maar we wagen ons er graag aan.

Daaronder ligt de spoiler netjes te drogen na het schuren. Deze was ooit rood, is daarna beroerd gespoten, opnieuw geschuurd en nooit meer afgemaakt. Ik heb hem afgeschuurd en ondertussen is deze weer netjes matzwart.


Image
Kleppendekselpakking
Geen bijzondere activiteit, wel altijd een mooi plaatje: een open motorblok! Hoewel de AX motorisch prima klinkt en verder ook niet eens zo beroerd loopt, constateerde we wel een aanhoudende lekkage aan de kleppendekselpakking. Deze dus gelijk maar even verwijderen. Twee bouten losdraaien en het loskoppelen van de carterontluchting is alles wat er nodig was, op wat wrikwerk na. Binnenkort maar even een nieuw rubber omheen leggen en gelijk het kleppendeksel maar een nieuw likkie zwart geven!

In de tussentijd is compagnon Alex bezig geweest met het tinten van de ruiten. Een helse en meer-urige klus, maar het resultaat is fabelachtig mooi. I know, het strijkt tegen de haren in van de originaliteitsliefhebbers, maar we wilden het graag een keer gedaan hebben en het staat nou eenmaal goed bij een wat 'sportievere' auto, voor zover je een AX GT binnen dat kader kunt stellen.

-
-
-

Image
Image
Image
Plamuren maar!
Kijk voor de grap eens even iets verder terug op deze pagina en kijk naar de bovenstaande foto's. Vergelijk de plekken en zie dat de roestplekken verdwenen zijn!

Over helse klus gesproken.

Allereerst uiteraard zoveel mogelijk bruine hel weggebikt en getimmerd, waarna ik het overige spul heb behandeld met een zeer agressieve, industriele roestomvormer. Dit is werkelijkwaar fantastisch spul! Vervolgens de boel opgeschuurd, nogmaals behandeld en vanavond begonnen met plamuren. Na drie keer plamuren en daarna zeer zorgvuldig schuren is bovenstaand vooralsnog het (zeer gladde) eindresultaat! Na wat licht opschuurwerk van de lak is ze straks klaar om te spuiten.

Onderstaand nog een foto van een nieuwe ontwikkeling op de C-Stijl. Daar ontdekten we een schitterende bloemkool. Aangezien deze stijl toch gelijk wordt meegenomen met het spuiten hebben we maar besloten deze open te maken, met een diepe chip van ca. 3 bij 5cm tot gevolg. Dat wordt plamuren dus...
Image

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jena: Citroen AX 1.4 GT Injection / 1992 / Sleutelobject

Post by Jurjenz »

Jullie zijn voortvarend bezig! :D

Wat voor merk industriële roestomvormer heb je gebruikt?
Image

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Re: Jena: Citroen AX 1.4 GT Injection / 1992 / Sleutelobject

Post by Rock's »

Nieuwe klep is misch. mooi ... maar daar moet je waarsch. ook een nieuwe ruit bij kopen.(tenzij jullie de illusie hebben dat je de oude ruit van de oude klep af kunnen halen ?)
Ik zou er dan 1 met ruit bij de sloop vandaan halen ... die heb je voor 15/20 piek met ruit.
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

Jena
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: TueMar17, 2015 11:00:52 AM

Re: Jena: Citroen AX 1.4 GT Injection / 1992 / Sleutelobject

Post by Jena »

Jurjenz wrote:Jullie zijn voortvarend bezig! :D

Wat voor merk industriële roestomvormer heb je gebruikt?
Dat zal ik later even voor je op moeten zoeken :)
Rock's wrote:Nieuwe klep is misch. mooi ... maar daar moet je waarsch. ook een nieuwe ruit bij kopen.(tenzij jullie de illusie hebben dat je de oude ruit van de oude klep af kunnen halen ?)
Ik zou er dan 1 met ruit bij de sloop vandaan halen ... die heb je voor 15/20 piek met ruit.
Deze illusie is geen illusie Rock's! De ruit en de klep zijn momenteel gescheiden. De achterruit wordt momenteel getint en het losse deel van de klep kunnen we nieuw in de primer overnemen voor €25,-! Dus dat is een mooie deal, moeten we enkel de ruit wel weer even vastkitten uiteraard.

Klep op de sloop is leuk, maar tot nu toe komen we enkel achterkleppen van het eerste type tegen, nieuwe achterkleppen zijn kennelijk lastig... Of wij weten niet waar we moeten zoeken. Kan natuurlijk ook :wink:

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Jena: Citroen AX 1.4 GT Injection / 1992 / Sleutelobject

Post by Bossie »

Lekker bezig, ben benieuwd naar het eindresultaat.
Jena wrote:

Klep op de sloop is leuk, maar tot nu toe komen we enkel achterkleppen van het eerste type tegen, nieuwe achterkleppen zijn kennelijk lastig... Of wij weten niet waar we moeten zoeken. Kan natuurlijk ook :wink:
Als je een blikken exemplaar zoekt, dan kan ik begrijpen dat je die niet vind, die zijn nogal zeldzaam ;)
Image Image Image

Glen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 95
Joined: TueJan31, 2012 3:48:55 PM
Location: Haarlem

Re: Jena: Citroen AX 1.4 GT Injection / 1992 / Sleutelobject

Post by Glen »

Tempo zit er goed in. succes met de strijd tegen de roest.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Jena: Citroen AX 1.4 GT Injection / 1992 / Sleutelobject

Post by AlexanderB »

De klep is inderdaad van plastic, zit geen blik aan. Hier op de sloop staan vooral 92-96 AX'jes, de oudere vind ik nergens meer, lijken bijna compleet uitgestorven.


Over die remklauw gesproken, meestal zijn het de geleidebussen (vooral de kleine van de 2) die vastloopt in de klauw. Dat komt dan weer doordat de klauw (van aluminium) gaat oxideren, en dus uitzet, waardoor het gat kleiner wordt en het rubber harder tegen de geleidebus drukt, waardoor deze gaat klemmen.
kortom: de geleidebus die niet bewegen wil uit de klauw tikken, rubber dr uit halen, gat schoonmaken/opschuren, rubber terugplaatsen, en de geleidebus met siliconenvet invetten en terug in 't gat steken. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Jena: Citroen AX 1.4 GT Injection / 1992 / Sleutelobject

Post by Holländer »

Welkom op het forum, jullie zijn meer dan welkom. Zulke aanpakkers én mensen die een AX van de sloop redden zijn altijd goed te gebruiken. Een aantal tips heb je al gevonden zag ik.
Jena wrote: Het binnenpaneel van de achterklep is nog een pain in the ass. Deze zit vast met plastic klemmen. Na 23 jaar nog steeds niet uitgevonden hoe je deze makkelijk verwijdert zonder ze finaal te molesteren 8-)...
Deze kun je op deze site voor weinig geld gewoon nieuw kopen KLIK. Ik denk dat je deze bedoelt, maar ze hebben ook de andere soorten die in een AX (of welke auto dan ook) gebruikt worden.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Jena: Citroen AX 1.4 GT Injection / 1992 / Sleutelobject

Post by citrofenwick »

Lekker, er gelijk goed ingevlogen! Succes met de werken heren.
AX-kopen is verslavend.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Jena: Citroen AX 1.4 GT Injection / 1992 / Sleutelobject

Post by AlexanderB »

Image
Deze??

Met een schroevendraaier het midden van die pin doordrukken, dan zit 't ding los in 't gat en pak je 'm dr zo uit, en dan moet je alleen het middenstukje ff van de vloer rapen en terug dr in steken, klaar voor hergebruik. :)

Die 2 waar de hoedenplank-touwtjes aan vast zitten zijn wat hardnekkiger, die moet je gewoon voorzichtig(!) met een tang dr uit trekken.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Jena
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: TueMar17, 2015 11:00:52 AM

Re: Jena: Citroen AX 1.4 GT Injection / 1992 / Sleutelobject

Post by Jena »

Die inderdaad ja!

Het demonteren is de klus ook niet. De uitdaging is het terugvinden van de pin, en mocht deze er nog zijn dan nog wil de klem niet meer zo goed werken als dat deze voorheen deed.
Gewoon oplossen met nieuwe, is de beste oplossing.

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Jena: Citroen AX 1.4 GT Injection / 1992 / Sleutelobject

Post by Wheelnut »

Mooi projectje!
Nooit geweten dat er ook AX-en zijn geweest met een blikken achterklep.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Wesley
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 66
Joined: ThuOct10, 2013 11:33:50 PM

Re: Jena: Citroen AX 1.4 GT Injection / 1992 / Sleutelobject

Post by Wesley »

Grappig. Noel stuurde deze nog aan mij door... Wou jullie toen opbellen maar was toen al van FB af... :P
Peugeot 106 phase 1 Rallye 1.6 16v 1996 - Hobby.
Citroën Xsara Coupé phase 1 1.6 8v 1999 - Daily.

AX 1.6 16v GTi 1992 - DV-ZH-58
AX 1.1i 8v Volcane 1995 - LF-SG-96 (verkocht)
Image

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Re: Jena: Citroen AX 1.4 GT Injection / 1992 / Sleutelobject

Post by Rock's »

Dik 2 maanden verder .... ik ben eik wel benieuwd hoe het project er nu voor staat.
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

Post Reply