Plensnart AX first impresion 1.1 i E2 '95

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Plensnart
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 53
Joined: ThuMay01, 2014 1:20:43 AM
Location: Rijssen

Plensnart AX first impresion 1.1 i E2 '95

Post by Plensnart »

Hallo forum mensen,

Wie ben ik?
Mijn naam is Lennart. Ik studeer HBO Bouwkunde in Enschede. Ik heb als bijbaantje werk bij een natuursteenbedrijf en rijd dus regelmatig naar Apeldoorn. Ik woon in Rijssen (je weet wel die stad met heel veel kerken). Ik ben 18 jaar en heb mijn rijbewijs 24 maart behaald. Dus de Ax is mijn eerste auto.

Wat is mijn auto,
Mijn auto is een Citroën AX First Impression 1.1i E2. Het eerste wat ik er over wil zeggen: Wat een geweldig ding! Ik had de auto gevonden op marktplaats en was een van de eerste die reageerde. Ze waren bezig om de auto door de apk te drukken en daarbij is een van de stofhoezen vervangen en de 2 achterremleidingen (preventief i.v.m. haarscheurtjes). Nadat deze door de apk was gekomen heb ik een afspraak gemaakt en kon ik een proefritje maken in Apeldoorn. Ik heb deze auto in Apeldoorn gekocht op 28 April. Ik had al wat research gedaan en was al tegengekomen dat de aandrijfassen en de roestplekken precies achter de voorlamp zwakke punten waren. Dus toen ik het proefritje heb gemaakt maakte ik dus ook direct kennis met dat fenomeen. Nouja hij reed goed en zag er goed uit en de prijs man de waarde van de auto hangt dus echt af van de kiloprijs en hoe vol de tank is :P.

Bougie kabel(s)
Na 2 weken begon de auto te schokken bij optrekken, enorm irritant! Dus direct m'n opa gebeld en gevraagd of ik door kon rijden op 'drie poten' Jawel was het antwoord dus ben ik meteen naar de sloop gegaan en heb 1 bougie kabel van een 306 gekocht en op de parkeerplaats vervangen. Ik had het gevoel dat hij niet ver genoeg naar beneden ging en trok een andere kabel los waarbij die ook kapot ging. Direct weer naar binnen gelopen en een nieuwe gehaald. Dus hij loopt weer lekker.

Compleet maken van de auto
De volgende dag weer naar de sloop gegaan en een paneel van de achterklep(ik noem het het slothuis geen idee wat het juiste woord hiervoor is), een daktrim en het interieurlicht met toestanden uit een ax gehaald. Meteen er in gezet zodat de auto weer wat completer is. Het enigste wat mist is het paneel wat om het 'slothuis' heen zit aan de binnenkant. Iemand die dat wel heeft en wil verkopen? PM me

Audio:
De radio die erin zat werkte niet goed en een Pioneer DEH-1500UB gekocht en erin geplaatst wat een geluidskwaliteit verbetering! Ik had al vanaf het begin last van het naar beneden vallen van de zonneklep dus heb deze verbeterd met een ringetje en een schroefje en meteen de andere kant ook even gedaan. Ook heb ik van m'n baas een crosover unit en een raveland subwoofer gekregen. Deze heb ik nog niet in de auto geplaatst en ik weet ook niet zeker of ik dat ga doen.

Motor aan de kook (tenminste alle koelvloeistof lag op de straat)
Ik was dus met mijn moeder een dagje Nijmegen geweest en ging na de tijd naar de Mc donalds. Ik had de bestelling gedaan en kom bij het raampje om het eten af te halen, komt er witte rook onder de motorkap vandaan het personeel wijst me erop en ik rijd direct door naar de eerste parkeerplaatsen zet de motor uit. Ik had geen idee wat er aan de hand was (mijn moeder dacht dat de auto brandde Haha). Daar sta je dan... Gelukkig kwam een van de werknemers direct aan met 2 bekers vol met water en een doekje. Even gewacht en toen de KVS vuldop geopend en er water in gekieperd. Ik kreeg nog een fles water mee (als het onderweg weer zou gebeuren). Dus daar heeft de Mc Donalds Holten punten mee gescoord.

Oliebeurtje
De olie vervangen en nieuwe 10W40 erin gedaan, oliefilter en luchtfilter ook direct vervangen.

Ventilatie
Mijn ventilatieknop (0,1,2,3) draaide dol. Erg gevaarlijk als de ruiten beslaan! Ik dus in de weer met een wissertje maar dat is ook niet wat. Het probleem aanpakken vanaf de bron dus even kijken waarom hij niet deed een druppie secondelijm ertussen en het doet weer.

Spatlappen (van AX Crosser gekocht)
Vrijdag de achter spatlappen binnengekregen en direct eronder gemaakt (pics volgen). Ziet er stoer uit, nu nog opzoek naar spatlappen voor(iemand die deze toevallig heeft liggen?).

TO DO:
Deurklink rechts is er van het weekend afgevallen
achterpaneel zoeken
Stoelen (misschien kuipstoelen, liever lager als origineel reply als je tips hebt)
2 spatlappen voor zoeken (gevonden!)
KVS systeem reinigen (iemand tips?)
aandrijfas rechts
keerring bij aandrijfas(sen)
Knalpijp einddemper eraf halen en een andere pijp aanlassen zodanig dat net voor de apk de einddemper er weer op kan.
Toerenteller inbouw (als in klok vervangend) of opbouw ergens op het dashboard
Het ruitenwisservloeistof slangetje voor het achterraam is eraf gevallen en ik weet niet waar ik deze weer kan terugplaatsen Help?
Ik weet zeker dat dit het slangetje van de achterruit is omdat ik vanuit het spuitstukje met lucht heb geblazen en zo er achter kwam.
Image

Mischien TO DO:
Audio(versterker, condensator etc)
openluchtfilter systeem

Ik heb nog wel een paar dingen meer die verbeterd/vernieuwd moeten worden maar ik kom er niet zo snel op.
Ik hoop nog lange tijd plezier van de auto te hebben. De afbeeldingen komen er binnenkort op!

Mischien leuk om erbij te zetten: De auto rijd 1:14 en hierbij trek ik met regelmaat op tot 60 km/h in de twee, want het brult zo lekker.

Groeten,

Lennart A.K.A. Plensnart

Een aantal foto's helaas bij het overzetten ging wat fout waardoor ik een aantal fotos ben verloren

Image

Handig zo'n smalle auto je kom daadwerkelijk overal langs =]
Image
Image
Image
Last edited by Plensnart on TueJun24, 2014 2:57:58 PM, edited 6 times in total.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AX first impresion 1.1 i

Post by AlexanderB »

Oververhitting en koelvloeistof die dr uit komt, kan zijn dat ie niet goed ontlucht is(geweest), en als je 'm bijvult, moet je 'm dus ook goed ontluchten. Daarvoor staat wel een tutorial op het forum, maar mijn methode:
Met lopende motor (!)
Entluchtingspunten zijn te vinden op de slang naar de kachelradiateur,
bovenop het thermostaathuis (hol (imbus-)boutje),
en bovenop de radiator (andere kant tov de vulhals).

In die volgorde dicht draaien als er KVS uit komt zonder lucht. :)

Is erg belangrijk in een AX, anders blijft ie oververhitten, en heb je binnen no-time de koppakking kapot.

Verder, stoelen, die van een GT of Volcane of GTI zijn allemaal al iets lager en vooral sportiever. Ze verschillen in kleurstelling, en in zacht/hard schuim.
En als je dr aan kan komen, van een 106 Rallye of GTI, die zijn ook echt lager ( gemeten, een cm of 4, tov Volcane-stoelen)

Ik vind zelf die met zachter schuim fijner zitten, dus AX GT PH1, of 106 rallye (ph1), maar dat is persoonlijk. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: AX first impresion 1.1 i

Post by Jurjenz »

Welkom!

Welke spatlappen zoek je? De harde of de flexibele. Heb van beiden nog een setje liggen. Paneel voor de achterklep moet ik even kijken. Heb je een aluminium of gietijzeren blok? Ik heb me laten vertellen dat de huidige koelvloeistof het ijzer 'aanvreet' i.v.m. de zuren die in de vloeistof zitten. Voor aluminium schijnt dit minder uit te maken. Optie is ook gewoon water met een antivriesmiddel, trouwens ook goedkoper. Het koelvloeistofsysteem kun je schoonmaken door er een tuinslang in te steken als je de slang losmaakt onder de vulhals.

Ik ben benieuwd naar je foto's!
Image

Plensnart
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 53
Joined: ThuMay01, 2014 1:20:43 AM
Location: Rijssen

Re: Plensnart AX first impresion 1.1 i E2 '95

Post by Plensnart »

Bedankt alexanderb ik ga het ontluchten en vervangen van het kvs proberen. Ook ga ik op.zoek naar de stoelen.

Jujenz je hebt een pm, ik verwacht een ijzeren blok omdat ik bruine prut in de hals bij de kvs zie zitten ik verwacht dat dit roestis, dus mischien is het kvs al aan het vreten.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Plensnart AX first impresion 1.1 i E2 '95

Post by AlexanderB »

De 1.1 heeft (per defenitie) een aluminium blok. Desondanks zitten er vast wel wat metalen delen in het koelcircuit die roest kunnen vormen. Zeker met kraanwater zonder anti-corrosie is dat snel gebeurd.
Goed doorspoelen met de tuinslang, en vullen met een antivries (daar zit anti-corrosie spul in) lijkt me dus een goed idee. :)

Bruine prut kan ook een resultaat zijn van een (eerdere) kapotte koppakking. Olie + water vormt een vettige, soort "mayonaise"-achtige substantie die licht-geel tot bruin in kleur is.
Als dat in je olie-systeem zit is dat zeker niet goed, het is erg slecht voor de smerende werking. Je kan ff onder de olie vul dop kijken of je "mayonaise" ziet.

Als er een beetje in het koelsysteem zit kan het niet direct kwaad, dat kan bijvoorbeeld ook een restant zijn van een eerder (reeds opgelost) probleem. Als het na schoonspoelen niet meer terugkomt, is er niks aan de hand. :)
Anyway, het is iets om goed naar te kijken, zeker gezien je eerdere oververhitting, kan duiden op een kapotte koppakking.

Maak anders foto's :) dan kunnen wij ook meekijken. En sowieso, foto's == leuk.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Plensnart AX first impresion 1.1 i E2 '95

Post by Jurjenz »

O ja, het was alleen de 1360cc die zowel in aluminium & gietijzer is geleverd.
Image

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Plensnart AX first impresion 1.1 i E2 '95

Post by Laurent »

Een warme motor de radiatordop van open draaien... Ik heb het begin van dit jaar gepresteerd en ben behoorlijk geschrokken (het gehele koelsysteem kwam qua vullen naar buiten zetten, gelukkig pas lauw).

Je ventilatieknop had je voor een paar euro kunnen bestellen. Dat ding hoor je er normaal gesproken af te kunnen trekken om erachter te kunnen komen. Wat bedoel je met achterpaneel, voor de gehele breedte van de kofferklep? Dat is maar op weinig exemplaren zo geleverd. Alleen over je slotdeel heb je een kap zitten.
AX 1.1i Volcane Rood

Plensnart
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 53
Joined: ThuMay01, 2014 1:20:43 AM
Location: Rijssen

Re: Plensnart AX first impresion 1.1 i E2 '95

Post by Plensnart »

Laurent dat eerste is best gevaarlijk, mooi dat je er met de schrik vanaf gekomen bent. Met het achterpaneel bedoel ik inderdaad over de hele breedte, het gedeelte om het slot heb ik al. Maar waarom zou er geen.achterpaneel hebben gezeten? Je kan een aantal bevestigingspunten zien.

AlexanderB Bij de olievuldop zie ik geen sludge(zo heet toch de 'mayonaise' die je bedoelt?)

Bedankt voor de reacties

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Plensnart AX first impresion 1.1 i E2 '95

Post by AlexanderB »

Sludge, ja. Oke, mooi. :) waarschijnlijk dat 't met doorspoelen en ontluchten van het koelsysteem is opgelost. :)

Het achterpaneel over de gehele breedte is eigenlijk alleen op de GTI geleverd, de montagegaten zitten inderdaad wel op elke achterklep. Er zijn meer zaken waarbij dat is..
Volgens mij had ik dr nog een liggen trouwens. :) mocht je 'm graag willen hebben.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Plensnart
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 53
Joined: ThuMay01, 2014 1:20:43 AM
Location: Rijssen

Re: Plensnart AX first impresion 1.1 i E2 '95

Post by Plensnart »

ik wacht even op jurjenz hij zou er misschien ook een hebben liggen, anders weet ik waar ik terecht moet =]

Plensnart
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 53
Joined: ThuMay01, 2014 1:20:43 AM
Location: Rijssen

Re: Plensnart AX first impresion 1.1 i E2 '95

Post by Plensnart »

foto's geplaatst!
Helaas door een foutje bij overzetten een aantal foto's verloren =[. Die houden jullie te goed

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Plensnart AX first impresion 1.1 i E2 '95

Post by Jurjenz »

Ik heb toch niet zo'n achterpaneel liggen..

Leuke foto's! Ik zie alleen dat je achterspatlappen niet helemaal recht hangen. Maar begrijp ik het nu goed? Wil je deze voor of eenzelfde set die je achter hebt zitten?
Image
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Plensnart AX first impresion 1.1 i E2 '95

Post by AlexanderB »

Nice, zilver. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Plensnart
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 53
Joined: ThuMay01, 2014 1:20:43 AM
Location: Rijssen

Re: Plensnart AX first impresion 1.1 i E2 '95

Post by Plensnart »

ik wil nog spatlappen voor de voorwielen, ik heb ze correct gemonteerd, maar waarom ze niet recht hangen... binnenkort ff proberen recht te hangen

CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste
Posts: 2176
Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
Location: Beekbergen/axclubforum

Re: Plensnart AX first impresion 1.1 i E2 '95

Post by CitroCin »

Spatlappen voor een type 1?
Welkom trouwens.
Ik rijd niet voor niks AX....Of toch wel?????

Image

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Plensnart AX first impresion 1.1 i E2 '95

Post by Jurjenz »

Plensnart wrote:ik wil nog spatlappen voor de voorwielen
Hehe, dat snap ik, maar welke set?
Image
Image

Plensnart
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 53
Joined: ThuMay01, 2014 1:20:43 AM
Location: Rijssen

Re: Plensnart AX first impresion 1.1 i E2 '95

Post by Plensnart »

Ahzo ik had het verkeerd gelezen, dezelfden als die van achteren maar dan de voorsten als je het nog snapt;P haha

Plensnart
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 53
Joined: ThuMay01, 2014 1:20:43 AM
Location: Rijssen

Re: Plensnart AX first impresion 1.1 i E2 '95

Post by Plensnart »

Vandaag apk gehad: afgekeurd.
lichtbeeld lv niet goed hij zei dat reflector op was ofzo... https://www.winparts.nl/verlichting-lam ... 00105.html
Handremkabel la kapot.https://www.winparts.nl/remsysteem/remk ... 14441.html
wielremcilinder la doet niets -->85% remverschil
Iemand enig idee of je dan beide wielremcilinders moet vervangen? en welke moet erin?

Verder staat er op het papier van de garage dat hij niet door de viergastest is gekomen. echter staat dit niet op het keuringsbewijs vermeld. Controleren ze bij de herkeuring alles of alleen de afgekeurde punten? Als ze alles contoleren heb ik een nieuwe lambdasonde nodig ieamand die er een heeft liggen? of een van de andere onderdelen? pm me maar. Het liefst in de buurt van Rijssen.

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Plensnart AX first impresion 1.1 i E2 '95

Post by Wheelnut »

Bij een herkeuring kijken ze bij mijn weten gewoon hetzelfde als een normale APK.
Alles nalopen dus.

Het is wel verstandig om beide wielremcilinders tegelijk te vervangen.
Als er één kaduuk is, dan gaat de volgende ook binnen niet al te lange tijd.
Kijk ook even gelijk naar de remvoeringen. Als die doordrenkt zijn met olie, of gewoon al heel oud, dan kun je die beter in één keer door mee vervangen.
Welk type wielremcilinder je moet hebben moet ik je schuldig blijven, het is alweer jaren terug dat ik ze vervangen heb.

Zet anders even een postje in de "gezocht" sectie van het forum.
Allicht dat daar meer mensen kijken.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Fruit
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 346
Joined: WedJan18, 2012 11:32:19 AM
Location: Zeeland/Axel

Re: Plensnart AX first impresion 1.1 i E2 '95

Post by Fruit »

Wiel remcilinders heb ik geloof ik nog liggen. Zal vanavond nog is kijken.

Post Reply