PapaAX wrote:Ik ga volgend weekend 14" velgen halen, (foto,'s volgen) dus dan draait hij al ietsje minder toeren.
Euh, nee. Als je de juiste bandenmaat gebruikt, blijft het wiel als geheel dezelfde omtrek houden, en blijft je toerental dus gelijk.
PapaAX wrote:Rubbers zien er gewoon goed uit? Isoleren was ook mijn idee al... Als je er 700km a 1000km per week mee rijd is dat wel fijn.
Het geruis ontstaat voornamelijk tussen de deuren in.
kan zijn dat de deurrubbers toch niet helemaal goed afsluiten, maar er is waarschijnlijk weinig wat je dr aan doen kan, een AX is nou eenmaal geen zware limousine.
De schutbordisolatiemat, motorkapisolatiemat, en een dikker vloerkleed helpen allemaal behoorlijk wat. Bitumenmatten in de kofferbak en op de vloer in het passagiersgedeelte helpen ook behoorlijk tegen motor- en uitlaat-geluiden. (Hoor de uitlaat wel een stukkie beter sinds ik die uit m'n auto gesloopt heb)
PapaAX wrote:Merkte eergisteren alleen op dat ,n 5e als een knikkerbak klinkt als ik gas los laat? Alleen in de 5e hoor ik dat knikkerende geluid. In de overige versn hoor je continu zoemend geluid.
Goede vraag, ik zou niet precies weten waar dat zit, wellicht slijtage aan de versnellingsbak. Zit er wel voldoende versnellingsbakolie in?
PapaAX wrote:Dus denk ook een bak van een 1.6 vts er in, die draaien 500 toeren minder bij 120 begreep ik.
Ja, alleen vrijwel zeker resulteert dat in een veel lagere topsnelheid, omdat de motor dan meer koppel moet leveren dan voorheen om dezelfde snelheid te halen. (of, andersom bekeken, hetzelfde vermogen wat nodig is om de luchtweerstand te overwinnen, niet kan leveren bij een lager toerental.)
Desondanks, als je verder niet geeft om de topsnelheid, en niet erg vind om terug te schakelen om in te halen, dan is een langere bak best een optie.
