AX GTi '92 TrackTool Zolder update

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Phase93
AX driver
AX driver
Posts: 38
Joined: ThuJul05, 2012 4:12:18 PM
Location: Helmond

AX GTi '92 TrackTool Zolder update

Post by Phase93 »

Hallo allen,

Ik wil me graag voorstellen, ik ben Stijn,
Last edited by Phase93 on ThuAug13, 2015 10:45:42 PM, edited 8 times in total.
Citroën AX GTI '94 - Peugeot 106 xsi 1.6 8V

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Voorstellen

Post by AlexanderB »

Tja, vrijwel alles aan een AX is goedkoop te vervangen, dat heb je waarschijnlijk bij de 106 al ervaren. Het grootste probleem is wat mij betreft roest. Nou roest een AX meestal op een paar standaard plekken, sommige zijn een probleem, sommigen niet.

Achter de koplampen roesten ze vaak als 1e, maar dat is niet structureel, en dus geen APK afkeur of probleem. Maar als daar geen spatje roest zit, heb je al een aardige kans dat je een grotendeels roestvrije AX te pakken hebt.

Verder roesten ze graag in de kofferbak-hoekjes (rubber van de kofferklep gaat lekken, water blijft in de mat zitten, en de bodemplaat gaat rotten. niet structureel, wel vervelend),
in de hoekjes achter de achterlichten (dan zie je blaasjes ontstaan in het hoekje van de koets, en dan prik je dr zo doorheen, ook niet structureel, wel lelijk),
langs de raamranden
de dorpels of de onderste kokerbalken (spreekt voor zich),
de bodemplaat/voetenbak (als je klapraampjes en/of een dakraam hebt is die kans aanwezig, want als je die niet lekvrij houd, verzamelt dr water in de auto/mat.)

Voor de rest hebben ze elk zo hun eigen voor en nadelen, een AX is van wat dunner blik gemaakt, en dus wat slapper qua frame-stijfheid.. Maar wel 80 tot 150 kg lichter, daar kan je heel wat verstevigingen voor inbouwen..

Voor de rest is het natuurlijk gewoon eigen keuze, wat je leuker vind.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Phase93
AX driver
AX driver
Posts: 38
Joined: ThuJul05, 2012 4:12:18 PM
Location: Helmond

Re: Voorstellen

Post by Phase93 »

Top! Bedankt voor de uitgebreide uitleg. De hoeken in de achterbak en dorpels zijn bekende plekken inderdaad. Achter de koplampen is nieuw voor mij dus daar ga ik morgen zeker op letten. Even iets anders, de achteras, is deze ook gelijk aan de as die op de 106/saxo is geleverd? Want die assen hebben nogal eens te kampen met speling. En een GTi heeft achter trommels denk ik? Gezien de 106 xsi 1.4 (zelfde motor als de AX GTi) ook gewoon trommels heeft.

Verder dat het blik dunner is, is ook een van de redenen om te kiezen voor een AX. In vergelijking met de 106 scheelt dat al een hoop gewicht, als ik hem dan ook nog helemaal kaal maak en een rechte uitlaatlijn plaats dan wordt de PK/kg verhouding wel heel leuk :)
Citroën AX GTI '94 - Peugeot 106 xsi 1.6 8V

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Voorstellen

Post by AlexanderB »

Achteras is inderdaad hetzelfde. Speling moet je inderdaad wel ff op letten, maar een andere achteras is ook zo gevonden en gemonteerd, als dat het enige is wat er mis is met de AX in questie... :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Phase93
AX driver
AX driver
Posts: 38
Joined: ThuJul05, 2012 4:12:18 PM
Location: Helmond

Re: Voorstellen

Post by Phase93 »

Ja dat is ook weer zo, heb laatst voor de 106 ook een nieuwe 2e handse gemonteerd. Toen gelijk ook de laatste stukken remleiding vervangen, wat uiteindelijk het meeste werk was ;) Maar als de Gti bevalt is een schijvenas misschien nog een optie. Ik weet alleen niet of dat echt nodig is als er al 266 remmen op de voorkant gaan en dan i.c.m. het lichte gewicht van de AX.
Citroën AX GTI '94 - Peugeot 106 xsi 1.6 8V

robin
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 597
Joined: SunDec14, 2003 10:21:59 PM
Location: Dirkshorn
Contact:

Re: Stijn Leenders, binnenkort een AX GTI

Post by robin »

Ik heb nog een leuke GTI Turbo te koop staan!
BX GTI 16V 1987
XANTIA ACTIVA V6 1997
SAXO VTS 1998

Phase93
AX driver
AX driver
Posts: 38
Joined: ThuJul05, 2012 4:12:18 PM
Location: Helmond

Re: Stijn Leenders, AX GTi 1992

Post by Phase93 »

En sinds vandaag ben ik eigenaar van de Citroën AX GTi uit 1992. Deze was eerst van Robin. Auto heeft momenteel een volledige remola rolkooi en 2 Cobra Monaco kuipjes. Ik heb besloten om voorlopig nog even vrij weinig met het uiterlijk te gaan doen. Eerst maar eens wat circuitkilometers maken. Binnenkort een kleine beurt geven en de achterste 2 velgen vervangen voor verbreden rallye steelies die ik momenteel onder mijn 106 heb liggen. Voorkant zal de standaard 5,5J brede velgen krijgen met de 2 beste banden, de achterkant krijgt 2 7,5J brede steelies met 195/45/14 toyo proxes banden.

Verder ga ik de Remus 80mm einddemper ook op de AX monteren omdat ik het gevoel heb dat hij nu wat ingeknepen is (door de 1.1 demper). En met een beetje geluk kan ik een 4-2-1 spaghetti plaatsen binnenkort (Als dat tenminste past, hij zat eerst op een 1.6 8v xsi 106)

Ook de Sparco veerpootbrug zet ik over (Als dat past) De voorkant wordt verlaagd met gele Apex veren, en dat gaat dus ook alleen als dat past :) De grootste vraag is nu dus of ik de onderdelen van een fase 1 106 xsi 1.6 kan overzetten op de ax gti. Denk aan veren, veerpootbrug, einddemper.

Hier een aantal foto's van de AX in huidige staat:
Image

Image

Image

Verder is natuurlijk de voorkant niet meer zo mooi als hij ooit was. Het plan is om dezelfde kleuren terug te bouwen, alleen ik heb gehoord dat de delen in die kleur moeilijk te krijgen zijn. Een zorg voor later ;) Eerst kilometers maken.
Citroën AX GTI '94 - Peugeot 106 xsi 1.6 8V

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Re: Stijn Leenders, AX GTi 1992

Post by Rock's »

Volgens mij zijn 106 veren te breed voor de AX ...

Veel pret toegewenst met de GTI :wink:
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

Sjaakie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 313
Joined: WedAug19, 2009 10:09:58 PM
Location: IJsselstein

Re: Stijn Leenders, AX GTi 1992

Post by Sjaakie »

Veerpootbrug gaat ook niet passen. De AX heeft slechts 2 bouten om de veerpoot aan de corrosie te bevestigen.

Veel plezier met de AX
Beter bekend als Kees/Henk..

Phase93
AX driver
AX driver
Posts: 38
Joined: ThuJul05, 2012 4:12:18 PM
Location: Helmond

Re: Stijn Leenders, AX GTi 1992

Post by Phase93 »

Ah oké duidelijk! Dan ga ik eerst voor de kleine beurt :) Qua wegligging mag hij nog wel een stukje zakken, maar dat is dan een zorg voor later.
Citroën AX GTI '94 - Peugeot 106 xsi 1.6 8V

Phase93
AX driver
AX driver
Posts: 38
Joined: ThuJul05, 2012 4:12:18 PM
Location: Helmond

Re: Stijn Leenders, AX GTi 1992

Post by Phase93 »

Hoe werkt dit trouwens precies? Kan ik dit topic gewoon gebruiken als dagboek? Zodat ik de aanpassingen aan de AX kan weergeven of kan dat alleen als je betaald lid bent?
Citroën AX GTI '94 - Peugeot 106 xsi 1.6 8V

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Stijn Leenders, AX GTi 1992

Post by AlexanderB »

Ja, tuurlijk, dagboek-style is de beste manier wat mij betreft, en een samenvatting in de 1e post is leuk voor als je straks 100 pagina's hebt en iemand iets specifieks terug wil vinden..

Betaald lid? Dat hebben we hier niet. :) Je kan uiteraard wel sponsoren door een clubsticker of t-shirt te kopen. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Phase93
AX driver
AX driver
Posts: 38
Joined: ThuJul05, 2012 4:12:18 PM
Location: Helmond

Re: Stijn Leenders, AX GTi 1992

Post by Phase93 »

Oké duidelijk. Beginpost zal de samenvatting worden dan en een clubsticker is wel leuk inderdaad. Zal zo eens kijken waar ik die bestel :)
Citroën AX GTI '94 - Peugeot 106 xsi 1.6 8V

Phase93
AX driver
AX driver
Posts: 38
Joined: ThuJul05, 2012 4:12:18 PM
Location: Helmond

Re: Stijn Leenders, AX GTi 1992

Post by Phase93 »

Het is tijd voor een kleine update:

De voorwielen waren bijna op dus die heb ik vervangen voor de achterwielen. En toen lagen er 2 verbrede rallye steelies met 195 breed rubber te wachten:
Image

Gisteren heb al een nieuwe grille gescoord, eentje die niet gescheurd was.

Image
7,5J breed + 195/45/14

Mooie gele lampen geplaatst:
Image

Aanzicht van de achterkant met de brede flappen.
Image
Image

En een reservewiel met wielsleutel :) Krikje komt nog.
Image

Op naar de volgende update!
Citroën AX GTI '94 - Peugeot 106 xsi 1.6 8V

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Stijn Leenders, AX GTi '92 TrackTool

Post by citrofenwick »

Welkom hier! Deze is een bekende. Ben er ooit nog als bijzitter mee over de ring gegaan :)
Kben trouwens in het bezit van zn kentekenbroertje.

Ik raad je wel énorm aan om dat reservewiel goed vast te leggen. Het mijne lag vroeger vast met een riempje (beter dan dit) en na een ongeval lag mn reservewiel los in de auto. Gelukkig raakte het toen niet tot bij ons.
AX-kopen is verslavend.

Phase93
AX driver
AX driver
Posts: 38
Joined: ThuJul05, 2012 4:12:18 PM
Location: Helmond

Re: Stijn Leenders, AX GTi '92 TrackTool

Post by Phase93 »

Bedankt voor de tip! Ik ben van plan om hoekprofielen op de bodem te schroeven zodat het wiel echt klem ligt. Wellicht nog een draadeind door de bodem waarmee ik het midden van het wiel vasttrek.
Kentekenbroetje is dan nummer 57 of 55?

Net nog even het luchtfiltersysteem gewisselt met de xsi. Daar zat een Green open luchtfilter op met verschillende koppelstukken (QSP). Open luchtfilter geeft net een mooier geluidje en of het qua vermogen uithaald? Geen idee :P Maar de open hoort meer bij de AX als bij de xsi.

Image

Nu nog een passende veerpootbrug en een spaghetti en dan zit dit wel snor.

Vanavond nog even de bougies nakijken want hij slaat soms wat moeilijk aan. Startmotor draait netjes maar hij slaat niet aan.
Citroën AX GTI '94 - Peugeot 106 xsi 1.6 8V

Phase93
AX driver
AX driver
Posts: 38
Joined: ThuJul05, 2012 4:12:18 PM
Location: Helmond

Re: Stijn Leenders, AX GTi '92 TrackTool

Post by Phase93 »

Toch maar even de luchtfilter anders geplaatst. Aluminium stukje is mooi maar niet handig. Maakt de arm langer waardoor de kans groter is dat hij lostrilt.

Nu dus zo:
Image
Citroën AX GTI '94 - Peugeot 106 xsi 1.6 8V

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Re: Stijn Leenders, AX GTi '92 TrackTool

Post by Bas_S »

Laat die pks maar rollen! Van plan op zandvoort met vrij rijden mee te doen?
Altijd meer PK's dan jou!

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: Stijn Leenders, AX GTi '92 TrackTool

Post by q01z »

lijkt me heerlijk om dit ding weer es belachelijk hard te zien gaan...
in de tijd dat Jordi hiermee vlamde over Zolder was er maar weinig vergelijkbaars dat het bijhield, maar dat kan hem ook in Jordi hebben gezeten..

goed dat hij weer gebruikt gaat worden waar hij voor bedoeld is!
Image

Phase93
AX driver
AX driver
Posts: 38
Joined: ThuJul05, 2012 4:12:18 PM
Location: Helmond

Re: Stijn Leenders, AX GTi '92 TrackTool

Post by Phase93 »

Zandvoort en Zolder zullen wel weer bereden worden ja. Maar ook de Nordschleife is goed te doen. Zolder is 1 uur, zandvoort bijna 2 uur en Nordschleife ook 2 uurtjes rijden. Alleen ik denk wel dat hij op zandvoort/zolder beter tot zijn recht komt gezien de lange stukken in de groene hel.

Zandvoort is pas de 29e weer open alleen dan kan ik helaas niet. Ik denk dat ik binnenkort richting de Nordschleife kachel om te kijken of het met de AX lukt :) Ik merk wel dat het kvs peil niet op gelijke hoogte blijft dus ik ga zaterdag even alles eruit halen en dan doorspoelen en voorzien van nieuwe.

Norschleife is wel bekend circuit alleen niet met een AX :) Gaat vast veel plezier op leveren.

Weet iemand of een 1.1. (geknepen) einddemper effect heeft op het vermogen?
Citroën AX GTI '94 - Peugeot 106 xsi 1.6 8V

Post Reply