Niels aka Gniels - AX Volcane 1.1i '95

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Gniels
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: TueApr02, 2013 3:48:09 PM

Niels aka Gniels - AX Volcane 1.1i '95

Post by Gniels »

Aangenaam iedereen,
Ik ben Niels, 21 jaar, student in Rotterdam. Een paar weken geleden mijn tweede auto gekocht. Een AX 1.1i Volcane uit 1995. Leuk, klein, snel, zuinig, comfortabel autootje met nog maar 106.000 km op de teller. Dat betekent dat de auto veel stil heeft gestaan. Dat was ook wel te merken aan de staat van de lak en deurrubbers. Alles zat vol mos en de lak begon roze te worden. Op de foto’s is te zien dat de AX een aantal schoonmaakbeurten is ondergaan en nu is ze weer als nieuw. De lak heeft ook een polishbeurt gehad. :D Geen olieverbruik, dakraampje lekt niet, interieur schoon en alles werkt.

Een aantal foto's:

Image

Image

Image

Dan nog een kleine vraag. Bij de aanschaf heeft de verkoper er een nieuwe koppeling in gezet. De auto schokt bij optrekken in de eerste versnelling (en achteruit). Bij optrekken met veel toeren is het soms minder, maar soms trilt de hele auto alsof je in de vijfde versnelling probeert op te trekken. Als je het gas plotseling gas loslaat en weer gas geeft, schokt de auto ook en hoor je een soort ‘metaal op metaal’ geluid.

Ik vermoed dat het een veel voorkomend probleem is, omdat je veel op fora leest over dit soort dingen met een nieuwe koppeling. Zouden het misschien ook versleten kogels kunnen zijn, ergens in de voortrein? Bij drempels is er namelijk ook een ‘knokkend’ geluid. Misschien dat er een speling ontstaat, wat ook het trillen en schokken verklaard.

Hopelijk kan iemand mij helderheid verschaffen. Verder heel blij met de auto en het is echt een plezier om in te rijden.

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Niels aka Gniels - AX Volcane 1.1i '95

Post by Laurent »

En nog een rode stakker! Ik kan je even niet helpen met je probleem, maar welkom! Hij glimt erg mooi. Je mistlampen, doen die het nog? Of zijn die (zoals normaal) gaar?
AX 1.1i Volcane Rood

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Niels aka Gniels - AX Volcane 1.1i '95

Post by AlexanderB »

Wauw, dat is een erg fraai exemplaar. :)

Hm, hangt dr ff vanaf watvoor metaal-geluid het is.. Het 1e waar ik aan moet denken is kantelende zuigers als ie op het randje van afslaan zit, maybe dat er iets mis is met de gaskleppositiesensor?
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Altos
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 9
Joined: WedApr10, 2013 10:28:28 AM
Location: Helvoirt

Re: Niels aka Gniels - AX Volcane 1.1i '95

Post by Altos »

Mooie auto!
Mag ik je vragen welke poetsmiddelen je hebt gebruikt?
Ik ben in het bezit van een dap900 en diverse monello spullen maar heb dit nog nooit op een lak gebruikt zonder blanke lak laag.
Advies is welkom :)
Citroën AX 1.1i 1995 Volcane - 173000 km - Rood

Gniels
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: TueApr02, 2013 3:48:09 PM

Re: Niels aka Gniels - AX Volcane 1.1i '95

Post by Gniels »

Laurent wrote:En nog een rode stakker! Ik kan je even niet helpen met je probleem, maar welkom! Hij glimt erg mooi. Je mistlampen, doen die het nog? Of zijn die (zoals normaal) gaar?
De mistlampen, die was ik nog even vergeten. Ze zijn in niet echt goede staat, en de lampjes missen :lol: . Deze zomer worden ze echter compleet gereviseerd (als ze niet helemaal kaas zijn)
AlexanderB wrote:Wauw, dat is een erg fraai exemplaar. :)

Hm, hangt dr ff vanaf watvoor metaal-geluid het is.. Het 1e waar ik aan moet denken is kantelende zuigers als ie op het randje van afslaan zit, maybe dat er iets mis is met de gaskleppositiesensor?
Thanks! Geluidjes zijn altijd moeilijk te omschrijven. Ik ga er dit weekend (met m'n vader) een blik op werpen, die heeft veel verstand van TU blokjes. Zodra ik meer weet zal ik het uiteraard hier posten.
Altos wrote:Mooie auto!
Mag ik je vragen welke poetsmiddelen je hebt gebruikt?
Ik ben in het bezit van een dap900 en diverse monello spullen maar heb dit nog nooit op een lak gebruikt zonder blanke lak laag.
Advies is welkom :)
Als ik eerlijk ben, heb ik geen idee welke middelen precies. Ik kan wel aan aanwijzing geven waar je (hoogstwaarschijnlijk) niks aan hebt: Het waren zwarte flessen, met witte en groene letters met buitenlandse tekst erop :lol: . Nu denk je waarschijnlijk "wat heeft deze jongen voor beunspullen gebruikt?!" Maar niks is minder waar, ik heb via een vriend gebruik mogen maken van professionele spullen bij een autoschade bedrijf. Ik heb weinig verstand van poetsmiddelen, maar ik heb er gebruik mogen maken van een polish apparaat met redelijk dikke spons. Die zag ook helemaal rood na het polishen!

TvL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 588
Joined: TueDec13, 2011 8:10:41 PM
Location: Hilversum

Re: Niels aka Gniels - AX Volcane 1.1i '95

Post by TvL »

Welkom! Mooi karretje met erg leuke velgen :)
Mijn wie=wie

Image

Nu: AX 1.4i TZX DH-RP-44 / AX aanhanger
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08

Laurent92
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 170
Joined: TueSep11, 2012 12:40:20 PM
Location: Veldegem

Re: Niels aka Gniels - AX Volcane 1.1i '95

Post by Laurent92 »

Welkom! En wat een prachtige AX! 8) ziet er echt wel ontzettend proper uit :)

Gniels
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: TueApr02, 2013 3:48:09 PM

Re: Niels aka Gniels - AX Volcane 1.1i '95

Post by Gniels »

Bedankt allemaal!

Wat betreft het 'schokken,' het doet zich nu minder voor. Aan de schakelstang die onder de auto loopt naar de versnellingsbak zat nog een metalen pin die gewoon los hing. Deze is vastgedraait met een moer. De schakelpook voelt nu een stuk strakker aan en schakelt stukken beter. :-)

Verder is de koppeling wat hoger afgesteld, waardoor die iets later en oppakt. Al met al schakelt en koppelt de auto nu een stuk vloeiender. Het schokken is dus nog wel aanwezig, maar minder erg.

Als laatste vond m'n vader nog speling op de linker aandrijfas, deze kun je met de blote hand een milimeter of 1 / 2 verdraaien. Kan deze speling ook het schokken tot gevolg hebben? Bij plotseling gas loslaten en gas geven hoor je de as volgens mij wel pakken gepaard met een schok.

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Niels aka Gniels - AX Volcane 1.1i '95

Post by Losroyos »

Mooi rood is niet lelijk,

Welkom hier ;)

Gniels
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: TueApr02, 2013 3:48:09 PM

Re: Niels aka Gniels - AX Volcane 1.1i '95

Post by Gniels »

Vind ik nou ook!

Dank!

(Al is het wel moeilijk om het mooi te houden!)
Nieuwe velours automatjes zijn bestelt, met een rode rand eromheen als leuk detail. Ben benieuwt of ze goed passen. Heb geen zwarte maar antraciet bestelt, want dat lijkt me mooier passen bij het lichtgrijze tapijt en grijze dashboard dat in de auto zit.

Svaan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 323
Joined: SatJan28, 2012 12:24:04 AM

Re: Niels aka Gniels - AX Volcane 1.1i '95

Post by Svaan »

Herkenbaar verhaal! Die van mij zag er ook niet uit :lol:

Mat rood was ie, en op sommige plekken zelfs wit uitgeslagen, maar met een beetje liefde werd ie toch best weer mooi rood, polijsten staat hier eigenlijk ook nog op de planning.

Wat heb je met de bumpers en andere plastic randen gedaan om ze zo te krijgen???

Gniels
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: TueApr02, 2013 3:48:09 PM

Re: Niels aka Gniels - AX Volcane 1.1i '95

Post by Gniels »

Het is gewoon leuk hoe je met een beetje moeite (±2 uurtjes werk) het karretje weer mooi rood krijgt!

De rest heb ik niks aan gedaan eigenlijk. Op de foto's zien de bumpers er mooi rood uit omdat de foto binnen genomen is, in de praktijk zijn ze wel wat verkleurd eigenlijk. Verder heeft de AX echt wel imperfecties, zoals een passagierdeur vol minideukjes en een lelijke deuk in het voorscherm. (precies op de lijn :-( )

Omdat ie zo veel buiten/stil heeft gestaan bij de vorige eigenaar zaten de rubbers ook vol mos, die heb ik laten weken met insectenverwijderaar en vervolgens vloog alles eraf met een hogedrukspuit. Stond nog te kijken hoe goed de achter raampjes het deden qua waterdichtheid. Je zou verwachten dat de rubbers inmiddels ook kaas zijn, maar nee hoor! :)

Gniels
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: TueApr02, 2013 3:48:09 PM

Re: Niels aka Gniels - AX Volcane 1.1i '95

Post by Gniels »

Om zeker te weten dat de AX weer helemaal goed is, ga ik de spullen vervangen waarvan ik niet weet wanneer de vorige eigenaar ze vervangen heeft.

Bougies, luchtfilter, benzinefilter, oliefilter, oliefilter, kleppendekselpakking. Daarnaast wordt uiteraard de olie ververst (er kwam echt pikzwarte meuk uit), de kleppen gesteld en komen er twee nieuwe aandrijfassen onder. (1 heeft speling)

De nieuwe bougies zitten er al in, 1 bougie was totaal verroest aan de kant van de kabel, dus die kabel moet binnenkort ook even vervangen worden en de luchtfilter had ook z'n beste tijd gehad. De oliefilter die erop zat was met geen mogelijkheid los te krijgen dus die hebben m'n vader en ik los moeten slaan met een staaf en een hamer. Al met al lijkt het erop dat de vorige eigenaar redelijk wat bespaard heeft op onderhoud. Het blok is wel helemaal top, want nergens is er een vlekje olie te bekennen.

Vandaag nog even de klepspeling verhelpen, een nieuwe klepdekselpakking erop en de aandrijfas linksvoor monteren (misschien de andere ook nog wel vandaag.)


Dan hoop ik dat het gedreun bij optrekken wat minder is (zal wel aan de koppeling/vliegwiel liggen ofzo) en en ieder geval het schokje bij gas loslaten weg is.

Nog een fotootje van de AX bij een mooi tulpenveld nabij Citromobile
Image

Gniels
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: TueApr02, 2013 3:48:09 PM

Re: Niels aka Gniels - AX Volcane 1.1i '95

Post by Gniels »

Nou, beide aandrijfassen en de rest van de spullen gemonteerd. De auto rijdt nu een stuk fijner! Trekt beter vanuit lage toerentallen, schokje bij gas loslaten is weg, stationair toerental is mooier en hij is stiller.

Je merkt gelijk hoe veel een paar nieuwe spullen kunnen doen voor een oud bakkie. Hieronder een foto van de oude en nieuwe aandrijfas linksvoor:

De oude homokineet was heel stroef en had redelijk veel speling. De lange as was nog redelijk, maar toch maar vervangen. (Hervullen van de V-bak was echt een vies klusje trouwens, wat een stinkolie moet daar in)

Image

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Niels aka Gniels - AX Volcane 1.1i '95

Post by Jurjenz »

Goed bezig! :D
Image

Svaan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 323
Joined: SatJan28, 2012 12:24:04 AM

Re: Niels aka Gniels - AX Volcane 1.1i '95

Post by Svaan »

Netjes hoor! :D

Ik heb ook onlangs beide aandrijfassen vervangen samen met een draagarm en je merkt zeker verschil! 8)

Gniels
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: TueApr02, 2013 3:48:09 PM

Re: Niels aka Gniels - AX Volcane 1.1i '95

Post by Gniels »

Kleine update:

Injectiereiniger in de tank gedaan. De AX hield soms wat gas in na lang afremmen op de motor voor bijvoorbeeld een korte bocht op de snelweg. Wil je daarna vol gas wegrijden, krijg je eerst een hoop gestotter. Tot nu toe heeft de injectiereiniger goed zijn werk gedaan! Ook het plots inhouden bij een constante snelheid (wat deze AX eigenlijk zeer sporadisch deed) is verdwenen. Blij met deze 10-euro-fix dus.

De AX heeft ook vier nieuwe Michelins gekregen. De beste upgrade voor je auto zijn wel nieuwe banden. Wat een verschil in sturen, demping en geluid zeg. :D Kwam er bij de bandenboer achter dat de oude banden uit het jaar 2000 kwamen. Ik vond ze zelf ook te droog, echt tijd voor nieuwe.

Een achter rem cilinder is gaan lekken, dus het hele zootje daarin is ook vervangen. De remschoenen lieten gewoon los van het metaal... lekker als die dingen klem komen te zitten op de snelweg :shock: . Kreeg bij de remmen boer de remschoenen op kenteken mee, maar deze bleken een milimeter te breed! Liepen ontzettend aan en de rem werd heet. Een stukje eraf slijpen heeft de klus geklaard. Remt als een baksteen.

De kapotte remcilinder en bijbehorende smurrie: (remschoenen waren hier al af).
Image

Alleen heb ik dus nog steeds last van schokjes bij optrekken uit 1e versnelling... en voor de grap heb ik er trillende remmen bij gekregen. De trillende remmen zijn vanzelf ontstaan (heeft niks met de vervangen achter rem te maken, want het was daarvoor al). Ze trillen ook voornamelijk onder de 50 km/u. Raar.


AANVULLING:
Nog wat dingetjes vergeten die wel leuk zijn om te vermelden. De inmiddels wit/roze geworden bumpers van de auto een behandeling gegeven met gekookt lijnzaad. Zo 'impregneer' je het poreuze plastic en zou het ongeveer een half jaar lang mooi moeten blijven. Het resultaat mag er in ieder geval zijn, de rode lak is weer helemaal terug!

Fotos:
VOOR:
Image

NA: (alleen de achterbumper en een stukje van de wielkastverbreders)
Image
8)

Al het plastic dat verkleurd is kun je aanpakken!
VOOR:
Image

NA:
Image


Nog een leuke foto met de auto van een vriend:
Image

Inmiddels de 111.111 gepasseerd:
Image

Spitfire
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 240
Joined: SatMar12, 2011 6:21:53 PM
Location: Pijnacker

Re: Niels aka Gniels - AX Volcane 1.1i '95

Post by Spitfire »

wat voor spul heb je gebruikt voor de spiegels?
Alles of niks

Gniels
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: TueApr02, 2013 3:48:09 PM

Re: Niels aka Gniels - AX Volcane 1.1i '95

Post by Gniels »

Gekookte lijnzaadolie! Net als bij de bumpers. Je kunt het kopen bij de plaatselijke bouwmarkt voor een euro of 7.
Insmeren met bijvoorbeeld een kwast en vervolgens lekker inwrijven met een doek. Pas wel op, je doek wordt brandbaar als hij gaat broeien met dat spul. Lees goed wat je wel en niet mag doen op de fles.

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Niels aka Gniels - AX Volcane 1.1i '95

Post by Laurent »

Ik pak meestal wat slaolie met een poetsdoek... Houdt een maand of 3 a 4 (beetje afhankelijk van het weer).
AX 1.1i Volcane Rood

Post Reply