AlexanderB wrote:Als er 1 ding niet vastgerot zit, zijn het de uitlaatmoeren en bouten bij het spruitstuk.. Ziet dr lastig uit, al die roest, maar vast zit het echt niet.

Hebben een vrij laag aanhaalmoment van (uit mn hoofd) 27 nm, oftewel net-iets-meer-dan-handvast, ik heb dr in ieder geval bij een aantal verschillende AX'en die los moeten maken, en dat ging altijd zeer eenvoudig. Maargoed, kruipolie helpt altijd, en baat het niet, dan schaad het niet.

Ze waren idd niet rot, maar had toch een stukje buis nodig om ze te lossen. En de nieuwe lijn zit er dus op
Hier wat foto's:

Nieuwe pakking:

Nieuwe klem:

Voorlopig terug de originele demper er op:
En nog een paar foto's die ik zondag heb gemaakt, het interrieur:

Een deukje net boven het achterwiel die ik zo graag weer effen zou willen zonder de stickers te beschadigen, lijkt me wel riskant. Deuk was er al in voor ik ze had gekocht:

Onder de motorkap:
Dus na het installeren van de nieuwe lijn heb ik ze nog eens gestart (na 6 dagen stil staan), ging weer een beetje moeilijk ...
Bij het choken klonk ze ineens zwaarder en toen ik het gaspedaal intrapte begon ze te schreeuwen, dus ik dacht meteen dat de einddemper niet goed gemonteerd was ... en dat was ook zo. Toen ik de klem terug had los gemaakt merkte ik dat de draad van de bouten beschadigd waren (te ver aangespannen dus), die ga ik dus moeten vervangen.
Waar ik me wel zorgen om maak is als ik het gaspedaal bijna volledig intrap bij koude motor, ze altijd aarzelt, vandaag sloeg ze net niet af.
Het is zoals deze situatie:
MBa@NL wrote:Motor loopt stationair netjes, trekt goed door maar hoe je het gas ook opbouwt het duurt even voor hij wat doet en dat gebeurt dan met een klap
Betreft: AX alle monopoint/carburateur(?) modellen.
Diagnose: Voetpakking gasklephuis gescheurd/weg. Hierdoor kan er geen vacuuüm opgebouwd worden wat na een korte periode alsnog ukt (met verlies) en geeftdan alsnog gas.
Oplossing: Vervangen voetpakking.
Werkwijze:
Voor het vervangen van de voetpakking verwijder je eerst de luchtfilterbehuizing tot aan het ontstekingshuis/carburateur.
Maak eerste de vacuuüm slang(en), brandstofleiding(en), stekker(s) en gaskabel (en bij een carb de choke kabel) los.
Bij de monopoint injectiehuizen kun je met een torx 30, 2 of 4, bouten losdraaien welke in het inlaatspruitstuk vastzitten.
Verwijder nu het injectiehuis/carburateur en het gasklephuis.
Verwijder de oude voetpakking, schraap eventueel met een hobbymesje overtollige pakking weg.
Plaats nu een nieuwe pakking (deze kan zelf gesneden worden van een melkkarton of tekenpapier en anders te koop bij een dealer/onderdelenboer).
Bouw nu alles terug in omgekeerde volgorde van het demonteren.
_________________
Maar dan alleen bij koude motor, eens ze opgewarmd is, is het verdwenen.