Jurjen GTI '91

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen GTI '91

Post by Jurjenz »

Dit komt mijn kant op, YES!!
Image
Image

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen GTI '91

Post by Jurjenz »

Vorige week ook voor het eerst mijn geluk beproeft bij een faillissementsveiling van een Nissan dealer in Musselkanaal. Complete inboedel (werbanken, gereedschap, bruggen, etc.) werd geveild en ik ben de gelukkige eigenaar geworden van een gereedschapskar mét inhoud. Ik was niet in de mogelijkheid om vooraf te kijken. Ik heb alleen op basis van de foto's een bod uitgebracht. Wel een risico, mja, moet een keer kunnen dacht ik. Uiteindelijk de kar opgehaald en naar de werkplaats gebracht. Al het gereedschap heb ik mee naar huis genomen voor een goede schoonmaak. Ik begrijp echt niet waarom men het niet een beetje schoon houdt?? Maargoed, merk is Hazet en een vlugge zoektocht op internet laat zien dat het ontzettend goed en hoogwaardig gereedschap is. Yes! :D Vervolgens ben ik begonnen met het schoonmaken van de kar (wat een werk) en heb ik alle lelijke plaksels en plakaten verwijderd. Hier en daar uitgedeukt en opnieuw in de primer en rode verf gezet. Nu nog zwarte antislip matten regelen en dan is het klaar. Me happy! (ding gaat trouwens wel aan de ketting en op slot in de werkplaats...)

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

In actie :)

Image
Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: Jurjen GTI '91

Post by q01z »

Mooi spul! En Hazet is fij gereedschap + het is ideaal om alles voor de pak te hebben :-)
Image

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Jurjen GTI '91

Post by citrofenwick »

Mooie aankoop! Je werkt gewoon efficienter met een kast naast je, en het is eenvoudiger om je gereedschap op orde te houden :)
AX-kopen is verslavend.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: Jurjen GTI '91

Post by q01z »

zit eens goed naar de foto's te kijken; zitten best handige dingen in!
dat koffertje lijkt me een setje om lagers te persen? Tangen sleutels en doppen kan je nooit genoeg hebben.. :-)
Image

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen GTI '91

Post by Jurjenz »

Was ook aangenaam verrast door enkele gereedschapstukken, borgringtangen, krimpkoustang, metaalboren etc. Afzonderlijk nieuw kopen tikt ook wel aan. Het gereedschap in de rode doos is een silentlager gereedschapset. Of ik het zal gebruiken, geen idee, maar je weet maar nooit :D

Vandaag ook het sleepoogkapje binnen, yes!!
Image

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen GTI '91

Post by Jurjenz »

Hoog tijd voor een update want er is de afgelopen nogal wat gebeurd..

De auto had nogal last van elektrische storingen: tijdens het autorijden viel de elektrische groep uit met richtingaanwijzers, radio, aanjager en remlicht. Hoogstens irritant en onveilig. Toen het weer gebeurde heb ik de auto langs de kant gezet (ik was de straat nog niet uit..) om de bedrading bij de achterlichten te controleren. Hier zat kortsluiting en was ter plekke aan het smeulen. Gelukkig was ik er snel bij! Een stekkerverbinding bleek dusdanig gecorrodeerd dat deze kortsluiting veroorzaakte. Opnieuw een stekker eraan gesoldeerd en dit probleem was opgelost.

Bij het controleren van het rechter achterlicht heb ik per ongeluk een plastic deel afgebroken (wat aan de buitenkant zit). Vloek vloek vloek, enigzins mijn eigen schuld omdat ik het licht tegen de carrosserie had gekit vanwege lekkage wegens oud rubber. Grrrr. Bedrading bleek wel in orde. Toch maar twee nieuwe achterlichten besteld. De huidige zagen er toch niet meer uit.. (dof en verweerd).

Nu ik dacht dat de problemen met de elektriciteit waren verholpen, helaas.. De functies bleven uitvallen, niet alleen tijdens het rijden, maar nu ook na het starten van de auto. Alles werkte wonderwel als het contactslot op contact stond..

Bij doormeten van de laadstroom bleek de + en - pool van de accu 12,3 volt aan te geven. Dit terwijl ik er een net nieuwe dynamo in had gezet. Vervolgens langs de accudokter gereden (zo heet het bedrijf echt, zelfs met doktersjas, Koning! :D ) en bij het doormeten van de accu bleek - gelukkig - dat de accu de laadstroom niet meer aankon. Hij zakte door zijn knieën zegmaar. Accu vervangen en voila. De elektriciteit viel niet weg tijdens het rijden. Probleem opgelost dacht ik!

Nou nee, de volgende dag wilde de auto nemen en vervolgens weer geen elektriciteit van de groep. Uiteindelijk met hulp er achter gekomen dat het contact gaar was. Een brak contact was de oorzaak! Direct een nieuw contactslot besteld en jawel, alles werkt weer naar behoren!

Tevens ook de nieuwe achterlichten gemonteerd, toen pas bleek (was me nooit eerder opgevallen) dat er een weerhaak zit die ervoor zorgt dat het licht aan de carrosserie geborgd zit aan de buitenzijde. Het was wel een aandachtig klusje want er moest e.e.a.gevijld worden om het passend te krijgen. Bruut geweld en achterlichten gaan niet samen.. Uiteindelijk gelukt en zo netjes en strak heeft het nog nooit gezeten! Me happy.

Uiteindelijk de auto getrakteerd op een poetsbeurt en het interieur weer netjes schoongemaakt. Binnenkort maar snel naar de wasstraat voor de bodem.

Blijft toch bizar dat er drie elektrische problemen zich opeens tegelijk voordoen :evil: Hoop er nu vanaf te zijn!

Volgende zaken op de planning:
-dak rollen
-inspectie krukaskeerring, ik vermoed dat ie wat lekt..
Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: Jurjen GTI '91

Post by q01z »

Das een uitgebreide update! Goed werk en mooi dat je de problemen relatief snel gevonden had :-)
Image

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen GTI '91

Post by Jurjenz »

Vandaag maar even wat foto'tjes genomen op een voormalig industrie complex :D Alleen jammer dat het zonnetje niet scheen :twisted:

Image
Image
Image
Image
Image
Image

Glen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 95
Joined: TueJan31, 2012 3:48:55 PM
Location: Haarlem

Re: Jurjen GTI '91

Post by Glen »

Mooie plaatjes :D Glimt ook weer lekker.

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen GTI '91

Post by Jurjenz »

Nieuwe make-up spulletjes voor Sofie

(ooh wat klinkt dit erg :))

Image

Ik ben vooral benieuwd naar de Wetcoat!


Link
Image

j0achim
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 497
Joined: TueApr12, 2011 9:25:20 AM
Location: Schoonhoven
Contact:

Re: Jurjen GTI '91

Post by j0achim »

Jij geeft per jaar meer uit aan poets spullen dan de waarde van een gemiddelde AX! Goed bezig!

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen GTI '91

Post by Jurjenz »

j0achim wrote:Jij geeft per jaar meer uit aan poets spullen dan de waarde van een gemiddelde AX! Goed bezig!
Ik vrees dat dat wel bewaarheid gaat worden.. Ach, oog wil ook wat! :lol:
Image

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Jurjen GTI '91

Post by JBo »

Ziet er wel professioneel uit, maar mag ik vragen wat het allemaal is? :$

Vorige week heb ik zelf mijn auto met dasty moeten wassen om haar weer schoon te krijgen. Daarna in de (action) was gezet en ze glom weer.
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen GTI '91

Post by Jurjenz »

Ik ga stiekem reclame maken voor een ander forum.. :)
http://forum.carclean.nl/forum/handleid ... et-video-s

Nadat de gti technisch zo goed als klaar was ben ik mij gaan verdiepen in de wondere wereld van het 'car detailen', het zo tip top in orde brengen van je auto - 'showroom finish to the max'. In bovenstaande link is een uitgebreide handleiding waarin een helder stappenplan is gegeven hoe je dit kan doen. Het netjes krijgen van de lak bijvoorbeeld bestaat uit veel stappen. Met name als je bijv. swirls en hologrammen wil verwijderen. Hiervoor heb je dan wel een machine nodig, maar is dan ook slechts onderdeel van de stappen die je moet volgen. Het forum is absoluut de moeite waard!

Ik heb intussen een bescheiden collectie opgebouwd om alle stappen uit te voeren. De laatste bestelling bestaat uit het volgende:
-polijstschijven van verschillende gradaties voor de DAP 900 (polijstmachine)
-Geyon Prep, dit is een ontvettingsmiddel en tegelijk een hechtingsmiddel voor een wax/glaze
-Collinite 845 Wax (een van de beste 'bang voor de buck' waxen beschikbaar!, alleen nog niet zelf geprobeerd maar als ik alle reviews moet geloven :))
-Monello Detail is een 'detailspray' voor het veilig verwijderen van vogelpoep etc. Handig spul als je vlug een shiny finish op je lak wil hebben. Handig voor autoshows e.d. Wordt ook gebruikt als glijmiddel voor het kleien van de lak.
-Geyon Wetcoat is een middel voor het waterafstotend maken van de autolak, vuil hecht zich dus ook zeer slecht. Heeft een standtijd van ongeveer 12 weken.
Image

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen GTI '91

Post by Jurjenz »

Wat een belevenissen allemaal op de zondag. Met twee vrienden naar de Autoraj geweest, wat een drukte en wat een wagens! Ontzettend vermaakt :D

Maar om er te komen was helaas iets minder fraai:

Bij de enige file in Nederland die ochtend stond ik op de berm omdat koelvloeistof via het overdrukgaatje in de vulhals naar buiten spoot. Gelukkig bij kunnen vullen met flesjes water en snel een parkeerplek gezocht. Alles resterend bijgevuld, met lopende motor zo goed als mogelijk ontlucht.

Image
Image

Ook witte rook bij de uitlaat?

Link


Ik heb de volgende symptomen:
-Bij warme motor (op de snelweg bijv.): temperatuurmeter hangt zo rond de 70 graden. Af en toe swingt de wijzer op en neer, kan zijn een brak contact / sensor?
-Koelwater is behoorlijk bruining
-witte rook bij de uitlaat

Wat zouden jullie aanraden te doen? Ik heb begrepen dat dit symptomen zijn voor een brakke koppakking? De klassieke koppakkinghoek is nog olievrij, maar een scheur kan natuurlijk altijd elders..

Tijdens de terugweg naar Groningen geen problemen ondervonden, maar het voelt niet goed allemaal!
Image

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Jurjen GTI '91

Post by citrofenwick »

Gokje, thermostaat? Veel kans koppakking..
AX-kopen is verslavend.

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen GTI '91

Post by Jurjenz »

Ik rij er gelukkig niet veel mee, maar de koppakking staat nu bovenaan mijn prioriteiten lijstje!
Image

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Jurjen GTI '91

Post by citrofenwick »

Als je bellen hebt in je kvs als je kijkt naar de vulhals van de radiator weet je eigenlijk al genoeg.
Zie het als een mooie gelegenheid om alle motoronderdelen eens goed onder handen te nemen en netjes te maken :)
Had ik het geweten, ik had mn motor er zéker uitgehaald om de klus te doen. Tis zo ook wel doenbaar, maar voor dat uurtje of 2 meer werk sleutelt het imo veel leuker en je kan alles terug veel netter maken. (onderblok etc)
AX-kopen is verslavend.

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen GTI '91

Post by Jurjenz »

Voor de kleine en grote lasjes :D

Image
Image
Image

Post Reply