Jasper/HattoriHanzo, GT 1991

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

HattoriHanzo
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 64
Joined: MonOct17, 2011 9:25:07 PM
Location: Hoofddorp

Jasper/HattoriHanzo, GT 1991

Post by HattoriHanzo »

Hoi mede AX'ers,

Ik neem even de tijd om me "officieel" voor te stellen, na al een prima onthaal op het forum en in het mooie noorden van dit land!

Ik zag deze zwarte bolide van de week staan op het forum. Het was nog best spannend, er waren meerdere belangstellenden en.... Hoeveel auto koop je voor €250?

We hebben op dit moment een Audi A4 van 11 jaar oud als gezinswagen waar we erg weinig mee rijden. We gebruiken de 2e auto, een Citroën C1 erg veel omdat we kleine stukjes rijden, het een 5 deurs is en deze goedkoop is om te rijden. Hoe het verder gaat weet ik nog niet maar ik zag de AX GT, een jeugdwens van me en dacht dit moet hem worden.

Aangezien ik bij Citroën NL werk kan ik vast nog wel wat hulp krijgen met het een en ander. En als je Citrofiel bent kan je dit toch niet laten staan?

Zaterdag was het zover. Net een klein kind. De treinreis en busrit zouden bij elkaar 3:20 duren maar doordat de gele rups het in zijn hoofd haalde te laat Amersfoort binnen te stormen, moest ik een trein later nemen...bedankt hoor!

Toen nog vergist in de bustijd maar eenmaal op bestemming kwam er een waanzinnig roffelende Scooby me ophalen, bofferd die Gizart. Helemaal goed omdat het ook nog een Plus is. Ik wilde steeds aan de verkeerde kant instappen omdat de auto uit de UK komt.

Auto bekeken, helaas was het postkantoor dicht. Die middag heb ik hem in Groningen over laten schrijven.

Op naar Ceristimo, via mooie binnenwegen. Erg genoten. De zon scheen, de auto rijdt super. Helemaal blij.

Aldaar heb ik nog wat mooie spulletjes meegenomen voor zachte bedragen. De motorkap sluit nu een stuk beter en ik weet inmiddels een stuk meer.

Ik ben heel thuisgekomen en kwam tot de conclusie dat je aardig andere auto's kunt pesten met dit kleine doosje. De korte overbrengingen zijn geweldig. Op de snelweg draait ie lekker veel toeren. Wat een fun!

De auto kan aardig wat aandacht gebruiken. Rijdt prima maar de lijst van punten in volgorde van prioriteit:

Gaten kofferruimte en bodem laten lassen
Sloten achterklep en deuren
Rechterarm wat niet open gaat
Remsysteem nalopen
Banden vervangen (een band is al 20 jaar oud!)
Wielen lakken
Oranje knippers monteren (thanks Ceristino!)
Handremconsole vastzetten
Mistlampen nakijken en eentje vervangen
Hitteschild rammelt
aandrijfas vervangen op termijn

Bedankt voor alle hulp,in het bijzonder Gizart, Ceristino, Laurens, Grietje en ook voor de anderen met tips!

Vandaag eerst maar eens begonnen met schoonmaken dat loonde., het knapte aardig op. Gelijk aanspraak op de wasplek van een Citroën liefhebber en heel leuk om te poetsen met mijn zoon van 6.
AX-loos

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: Jasper/HattoriHanzo, GT 1991

Post by q01z »

wow, das een lange openingspost!

maar welkom :D en geniet van de GT... in ut zwart zijn die ph1's het mooist... :oops:
Image

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Re: Jasper/HattoriHanzo, GT 1991

Post by Henk Bats »

Welkom, en gauw maar eens een paar foto's posten.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Jasper/HattoriHanzo, GT 1991

Post by citrofenwick »

Zwarte GT type 1, lekker!
Welkom hier, en snel foto's maken:)
AX-kopen is verslavend.

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Welkom hier!
En meteen een leuk verhaal :)
Goed om te lezen dat deze AX weer een goed baasje heeft gevonden.
Is je avatar trouwens een eigen (ex) CX? Leuke foto.
Citroën nl aan het Stadionplein? Doe de groeten aan Anne.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

HattoriHanzo
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 64
Joined: MonOct17, 2011 9:25:07 PM
Location: Hoofddorp

Re: Jasper/HattoriHanzo, GT 1991

Post by HattoriHanzo »

Bedankt allemaal!
Foto's van net na het ophalen, nog lekker vies:

Image

Image

Image

Image
Last edited by HattoriHanzo on SunOct23, 2011 10:04:51 PM, edited 1 time in total.
AX-loos

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: Jasper/HattoriHanzo, GT 1991

Post by q01z »

ik kan me vergissen, maar volgens mij is dat de voor kant vd folder van de serie1...
Image

gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 720
Joined: FriOct08, 2010 7:55:56 PM
Location: Weesp
Contact:

Re: Jasper/HattoriHanzo, GT 1991

Post by gigawebs »

Welkom, ziet er uit als een leuke AX. Veel plezier ermee!
ImageImageImage

HattoriHanzo
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 64
Joined: MonOct17, 2011 9:25:07 PM
Location: Hoofddorp

Re: Jasper/HattoriHanzo, GT 1991

Post by HattoriHanzo »

Was het maar een eigen CX, wie weet ooit nog eens. Komt inderdaad uit de brochure!

Yes, Citroën NL aan het Stadionplein! Ik ga morgen de AX meenemen!
Anne zal ik de groeten doen, ze is met zwangerschapsverlof vanaf vrijdag.
AX-loos

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Zo dacht ik ook lang over een CX of een andere klassieker voor erbij, maar twee jaar geleden de knoop doorgehakt en een CX gekocht. Ja, het kost tijd en geld. Maar nog geen seconde spijt over gehad.

Nog een tip voor jouw AX: het rode dubbele lijntje / striping op de zijkant opnieuw plakken.
Dat staat echt supergoed op de zwarte AX.
Klik voor een voorbeeld.

Groet,
Rogier
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Jasper/HattoriHanzo, GT 1991

Post by Ceristimo »

Met z'n mooie witte tellerplaatjes... ;) Leuk bakkie, hoor.

Thanks voor het ritje ook, trouwens. Ik had nog nooit in een GT gereden, maar dat ding rijdt toch zeker niet verkeerd. Om hem mooi te krijgen heeft 'ie wel wat aandacht nodig (lassuh!) , maar dat komt vast goed.

Die slotenset is een beetje een apart verhaal, want ik snap niet waarom je een deurslot in de achterklep zet, maar enfin... Gelukkig valt dat via de sloop voor weinig geld wel te regelen ;)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Jasper/HattoriHanzo, GT 1991

Post by Losroyos »

gezellig, nog een GT ph1 bij een liefhebber. veel plezier met je aankoop, officieel welkom op het forum. en blijf veel foto's maken :D

Gizart
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 124
Joined: TueMar02, 2004 6:23:30 PM
Location: NoordNederland
Contact:

Re: Jasper/HattoriHanzo, GT 1991

Post by Gizart »

Veel plezier met je aankoop gewenst.
Een hele reis richting de Tille en een leuker reis terug neem ik aan. :)

@ Ceristimo: Zat er een deurslot in de achterklep? Geen wonder dat het openen een speciale techniek vereiste.

Mijn ex heeft er al spijt van dat de auto weg is trouwens. Ze mist hem. :P
Don't let sensible people talk you out of your dreams.
205 1.9 GTI³

lausteen
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 26
Joined: WedOct12, 2011 1:57:06 PM
Location: Rotterdam

Re: Jasper/HattoriHanzo, GT 1991

Post by lausteen »

Welkom en veel plezier ermee Jasper! Ik ben benieuwd wat je er van gaat maken. T is inderdaad een erg leuk wagentje! En inderdaad, al heb ik hem in het echt gezien, foto's van het opknappen zijn nooit verkeerd :D

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Jasper/HattoriHanzo, GT 1991

Post by Ceristimo »

Gizart wrote:
@ Ceristimo: Zat er een deurslot in de achterklep? Geen wonder dat het openen een speciale techniek vereiste.
Je dacht nooit van: Goh, raar dat dat slot er los in zit? :P En, de achterklep zit vast aan de centrale deurvergrendeling, maar waarom moet ik dan nog een sleutel gebruiken om die te openen? :lol:

De speciale techniek valt nu mee, omdat ik het stuk afgesloten sleutel uit het slot heb zitten pielen..Maar een origineel (blind) achterslot zou de GT niet misstaan :roll:
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

HattoriHanzo
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 64
Joined: MonOct17, 2011 9:25:07 PM
Location: Hoofddorp

Re: Jasper/HattoriHanzo, GT 1991

Post by HattoriHanzo »

Alles ligt even stil wegens tijdgebrek om echt tot actie over te gaan. Mijn handen jeuken. Helaas zal ik veel afhankelijk zijn van anderen maar mijn doel is om via deze auto ook meer te leren over techniek/reparatie, naast het genieten natuurlijk van het rijden!
AX-loos

HattoriHanzo
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 64
Joined: MonOct17, 2011 9:25:07 PM
Location: Hoofddorp

Re: Jasper/HattoriHanzo, GT 1991

Post by HattoriHanzo »

Ben me flink aan het inlezen op dit forum, erg leuk!

Bij mij komen er vragen op:

Mijn 91er GT heeft een ruwe spoiler achter. Is dit origineel? Hoort deze gelakt te zijn?
Horen er rode strepen op de zijkant?

Mijn linker buitenspiegel krijg ik niet ver genoeg naar links, waardoor ik teveel van de carrosserie in beeld heb. Hoe is dit te veranderen?

In het instrumentarium zit een oliepijlmeter, of iets wat daar op lijkt. Kan iemand daar wat meer over vertellen, hoe dit werkt?

Zijn er in de regio Hoofddorp/Amsterdam AX rijders die (samen) sleutelen?


Alvast dank voor het meedenken!
AX-loos

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Jasper/HattoriHanzo, GT 1991

Post by Ceristimo »

Ja, de ruwe spoiler is origineel. Type 2 AX'en hebben een gladde.

Die rode strepen horen er op. Althans, voor zover ik weet. Maar het blijft Citroën, dus het zou me niet verbazen als die er bij de ene GT wél, en bij de andere niet op geplakt zijn.

De linkerbuitenspiegel zou je moeten kunnen verstellen met het stokje dat binnen uit de deur steekt, ter hoogte van de spiegel. Echter, na 20 jaar zit dit vaak behoorlijk vastgerot. In dat geval kan je de spiegel van buiten gewoon met de hand stellen. Is wel wat aanklooien, maar als jij in de auto zit en een vriend aan de spiegel laat pielen moet het wel lukken. Bij een AX beweegt niet enkel het glas van de spiegel, maar de complete spiegel. Dus gewoon met de hand in de gewenste richting drukken. Kan goed vastzitten, en dan zul je zien dat als de spiegel beweegt hij ineens veel te ver doorschiet, dus het 'fijn' afstellen van de spiegel kan wat geklooi zijn.

Overigens, de AX heeft geen dodehoek spiegels, of whatever....Dus met die zijspiegels zie je sowieso geen hol, ongeacht of ze nou goed staan afgesteld of niet. Je zult tijdens het rijden altijd met je hoofd naar voren en naar achteren moeten om alles goed in de spiegel te kunnen zien, en met uitvoegen kijk ik altijd over de rechterschouder...Zie je een stuk meer dan in dat pietepeuterige spiegeltje. :lol:

Die oliepijlmeter gaat als het goed is aan als je de auto op contact zet, en weer uit als je de auto start. Wat hij doet is inderdaad je olie pijlen. Maar, daar is je pijlstok een beter instrument voor...
Last edited by Ceristimo on WedOct26, 2011 11:30:02 PM, edited 1 time in total.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Jasper/HattoriHanzo, GT 1991

Post by Terminal »

Ruwe spoiler is volgens mij origineel, gespoten en geschuurd is mooier maar dat is smaak.
De rode strepen zijn origineel GT, q01z is daar heel erg goed in ;)

Buitenspiegel kun je proberen vanaf buiten te verstellen, het originele systeem is behoorlijk beroerd om de spiegel van binnen goed te kunnen stellen.

Als het goed is springt die meter omhoog als je hem op contact zet voor ongeveer 20seconden daarna gaat de meter weer uit. Doet die het niet moet je even controleren of de sensor überhaupt in je blok zit, rechts naast het oliefilter als het goed is. Mocht die missen, ik heb er hier nog een liggen ;)

Succes!
AX 11TRE 1988

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Jasper/HattoriHanzo, GT 1991

Post by Ceristimo »

Terminal wrote:Ruwe spoiler is volgens mij origineel, gespoten en geschuurd is mooier maar dat is smaak.
Neen! Da's wansmaak. :lol:
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Post Reply